이 논문은 슈만의「Carnaval, Op.9」에 관한 연구 결과이다. 이 논문에서는 슈만의 생애와 작품들을 알아 보았으며 또한 그의 성격소품의 대표적인 작품인 「Carnaval, Op.9」를 연구하여 각각의 소제목들을 이해하고 연주자의 상상력을 통해 연주할 수 있도록 도움을 주는 것을 목적으로 한다. 18세기 말과 19세기 초에 시작된 낭만주의는 개인의 감정을 중요시하고 주관적인 경험인 감정의 세계를 다루고자 하였고 그 표현이 자유로웠다. 이 시대의 작곡가들은 주제 이념을 문학이나 미술 등 음악의 외적인 곳에서 찾는 음악을 추구하...
이 논문은 슈만의「Carnaval, Op.9」에 관한 연구 결과이다. 이 논문에서는 슈만의 생애와 작품들을 알아 보았으며 또한 그의 성격소품의 대표적인 작품인 「Carnaval, Op.9」를 연구하여 각각의 소제목들을 이해하고 연주자의 상상력을 통해 연주할 수 있도록 도움을 주는 것을 목적으로 한다. 18세기 말과 19세기 초에 시작된 낭만주의는 개인의 감정을 중요시하고 주관적인 경험인 감정의 세계를 다루고자 하였고 그 표현이 자유로웠다. 이 시대의 작곡가들은 주제 이념을 문학이나 미술 등 음악의 외적인 곳에서 찾는 음악을 추구하였고, 이를 위해 폭넓게 독서를 했으며 미술에도 많은 관심을 가졌다. 이런 문학과 음악의 결합은 표제음악을 시도하게 하였고 이런 시도로 표제교향곡, 교향시 또는 성격소품들이 새롭게 나타게 되었다. 슈만은 이러한 낭만주의의 대표적인 작곡가로 독일 문학을 중심으로 음악사에 많은 영향을 끼쳤다. 슈만의 「Carnaval, Op.9」은 그의 성격소품중 하나로 전체 20곡으로 구성되어 있으며 각 표제에 인물과 장면묘사를 통해 가면무도회의 모습을 잘 표현하고 있다. A-S-C-H의 4개의 글자를 motive로 하여 곡 전체를 통일시키는 요소로 사용하였다. 또한 실제 인물과 상상속의 인물들을 등장시켜 자신의 이중적인 성격도 암시하고 있다. 반음계 진행, 빈번한 전조, 헤미올라, 당김음과 갑작스러운 악상 기호의 사용으로 곡의 긴장을 높였으며 틀에 얽매이지 않은 자유로운 작곡기법을 보여주었다. 슈만의 「Carnaval, Op.9」은 슈만의 피아노 음악의 특징을 잘 보여주는 작품으로 본 논문을 통해 「Carnaval, Op.9」의 각각의 표제와 슈만의 작곡기법을 이해한 후 연주자의 상상력을 통해 더 좋은 연주를 할 수 있도록 도움이 되길 바란다.
이 논문은 슈만의「Carnaval, Op.9」에 관한 연구 결과이다. 이 논문에서는 슈만의 생애와 작품들을 알아 보았으며 또한 그의 성격소품의 대표적인 작품인 「Carnaval, Op.9」를 연구하여 각각의 소제목들을 이해하고 연주자의 상상력을 통해 연주할 수 있도록 도움을 주는 것을 목적으로 한다. 18세기 말과 19세기 초에 시작된 낭만주의는 개인의 감정을 중요시하고 주관적인 경험인 감정의 세계를 다루고자 하였고 그 표현이 자유로웠다. 이 시대의 작곡가들은 주제 이념을 문학이나 미술 등 음악의 외적인 곳에서 찾는 음악을 추구하였고, 이를 위해 폭넓게 독서를 했으며 미술에도 많은 관심을 가졌다. 이런 문학과 음악의 결합은 표제음악을 시도하게 하였고 이런 시도로 표제교향곡, 교향시 또는 성격소품들이 새롭게 나타게 되었다. 슈만은 이러한 낭만주의의 대표적인 작곡가로 독일 문학을 중심으로 음악사에 많은 영향을 끼쳤다. 슈만의 「Carnaval, Op.9」은 그의 성격소품중 하나로 전체 20곡으로 구성되어 있으며 각 표제에 인물과 장면묘사를 통해 가면무도회의 모습을 잘 표현하고 있다. A-S-C-H의 4개의 글자를 motive로 하여 곡 전체를 통일시키는 요소로 사용하였다. 또한 실제 인물과 상상속의 인물들을 등장시켜 자신의 이중적인 성격도 암시하고 있다. 반음계 진행, 빈번한 전조, 헤미올라, 당김음과 갑작스러운 악상 기호의 사용으로 곡의 긴장을 높였으며 틀에 얽매이지 않은 자유로운 작곡기법을 보여주었다. 슈만의 「Carnaval, Op.9」은 슈만의 피아노 음악의 특징을 잘 보여주는 작품으로 본 논문을 통해 「Carnaval, Op.9」의 각각의 표제와 슈만의 작곡기법을 이해한 후 연주자의 상상력을 통해 더 좋은 연주를 할 수 있도록 도움이 되길 바란다.
This paper is devoted to the study of「Carnaval, Op.9」of Robert Schumann. This paper is intended to study his life and works and help the performer understand each subtitle of masterpiece of character pieces, 「Carnaval, Op.9」by research and perform it through imagination. Romanticism that was begun a...
This paper is devoted to the study of「Carnaval, Op.9」of Robert Schumann. This paper is intended to study his life and works and help the performer understand each subtitle of masterpiece of character pieces, 「Carnaval, Op.9」by research and perform it through imagination. Romanticism that was begun at end of 18th century and the beginning of 19th century regarded the individual emotion as important, was focused on the world of emotion experienced subjectively with free expression. Composers of those times pursued the music of which ideology of theme was found in literature and art etc. which led them to extensive reading and deep interest in art. The combination of literature and music rose a try on program music that newly brought up program symphony, symphonic poem and Character piece. Robert Schumann, the exemplary composer of Romanticism, influenced tremendously on the history of music based on German literature.「Carnaval, Op.9」, one of his outstanding Character pieces is composed of 20 pieces in total and each title displays the masquerade through the description of the character and the scene. A-S-C-H, 4 letters as a motive, are the element unifying the entire music. In addition, real character and imaginary character featured implies his multi-personality. Unconventional and free composing skill is shown with raised tensions by using chromatic progression, frequent modulation, Hemiola, syncopation and sudden theme symbol use. 「Carnaval, Op.9」displays the feature of Schumann's piano music. This paper is expected to lead greater performance through the performer's imagination after thorough understanding each title and composing skill of Robert Schumann.
This paper is devoted to the study of「Carnaval, Op.9」of Robert Schumann. This paper is intended to study his life and works and help the performer understand each subtitle of masterpiece of character pieces, 「Carnaval, Op.9」by research and perform it through imagination. Romanticism that was begun at end of 18th century and the beginning of 19th century regarded the individual emotion as important, was focused on the world of emotion experienced subjectively with free expression. Composers of those times pursued the music of which ideology of theme was found in literature and art etc. which led them to extensive reading and deep interest in art. The combination of literature and music rose a try on program music that newly brought up program symphony, symphonic poem and Character piece. Robert Schumann, the exemplary composer of Romanticism, influenced tremendously on the history of music based on German literature.「Carnaval, Op.9」, one of his outstanding Character pieces is composed of 20 pieces in total and each title displays the masquerade through the description of the character and the scene. A-S-C-H, 4 letters as a motive, are the element unifying the entire music. In addition, real character and imaginary character featured implies his multi-personality. Unconventional and free composing skill is shown with raised tensions by using chromatic progression, frequent modulation, Hemiola, syncopation and sudden theme symbol use. 「Carnaval, Op.9」displays the feature of Schumann's piano music. This paper is expected to lead greater performance through the performer's imagination after thorough understanding each title and composing skill of Robert Schumann.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.