명승(名勝)은 승(勝)이라고 불리어 온 우리나라 고유의 유산으로, 현재 문화재 보호법에 의해 보호·관리되고 있다. 그러나 「조선보물고적명승천연기념물보존령」(1933)을 시작으로 「문화재보호법」(1962)에 이르기까지, 명승제도는 일본의 법 제도를 모태로 했다는 한계를 가지고 있다. 명승의 정의, 지정기준, 분류체계를 개선하려는 시도가 몇 차례 있기는 했지만, 그 역시 본질에 대한 개념 고찰 없이 일본에서 유입된 개념을 기반으로 이루어졌다. 그 결과, 개념은 경관적 측면에 한정되고, 분류체계는 기준이 명확하지 않으며, 지정기준은 개...
명승(名勝)은 승(勝)이라고 불리어 온 우리나라 고유의 유산으로, 현재 문화재 보호법에 의해 보호·관리되고 있다. 그러나 「조선보물고적명승천연기념물보존령」(1933)을 시작으로 「문화재보호법」(1962)에 이르기까지, 명승제도는 일본의 법 제도를 모태로 했다는 한계를 가지고 있다. 명승의 정의, 지정기준, 분류체계를 개선하려는 시도가 몇 차례 있기는 했지만, 그 역시 본질에 대한 개념 고찰 없이 일본에서 유입된 개념을 기반으로 이루어졌다. 그 결과, 개념은 경관적 측면에 한정되고, 분류체계는 기준이 명확하지 않으며, 지정기준은 개념이나 분류체계를 충실히 반영하지 못하였다. 그저 지정대상을 확대하기 위한 측면에서의 개정만이 이루어져 왔을 뿐이다. 본 연구는 문헌사료를 토대로, 명승(名勝)의 본질적인 개념인 승(勝) 개념과 유형, 대상을 고찰하여 명승제도를 개선하는 방안을 제안하였다. 연구결과는 승(勝)의 전통적 개념 고찰 결과와 명승제도에 대한 개선방안으로 구분된다. 승(勝)의 전통적 개념 고찰 결과는 다음과 같이 정리할 수 있다.
승(勝)은 경치(scene) 혹은 장소(place)를 나타내는 용어와 결합하여 ‘특정 가치가 뛰어난 경치/장소’를 의미하였다. 그러나 이후 결합어가 생략되는 것이 일반화면서, 승(勝) 자체가 ‘특정 가치가 뛰어난 경치/장소’를 의미하는 개념으로 확대되었다. 승(勝)은 관찰자가 부여하는 가치에 따라 유형이 구분되었다. 경관적인 가치가 부여되면 ‘미적 대상으로서의 승(勝)’으로 구분되었고, 종교·사상역사·군사적 가치 등의 장소적 가치가 부여되면 ‘의미 있는 장소로서의 승(勝)’으로 구분되었다. 그렇게 전자인 ‘미적 대상으로서의 승(勝)’은 경치나 장소를 나타내는 용어와 결합되어 ‘뛰어난 경치/경치가 뛰어난 곳’을 의미하였고, 후자인 ‘의미 있는 장소로서의 승(勝)’은 장소를 나타내는 용어와 결합되어 ‘특정 가치가 뛰어난 장소’를 의미하였다. 경치를 의미하는 용어로는 경(景), 관(觀), 개(槪), 형(形) 등이 있었고, 장소를 의미하는 용어로는 경(境), 처(處), 구(區), 지(地), 적(跡), 형(形) 등이 있었다. 한편, 승(勝)의 대상은 자연물, 인공물, 자연현상, 생활모습, 지명·행정구역으로 구분되었다. 이중 자연현상과 생활모습은 자연물이나 인공물과 복합적으로 나타나는 경관적 대상으로 ‘미적 대상으로서의 승(勝)’의 유형에서만 확인되었다.
명승제도에 대한 개선방안은 승(勝)의 고찰 결과를 토대로 하여, 정의와 분류체계 그리고 지정기준을 구분하여 제안하였다. 다만, 현재의 법 체제 위에서 실현 가능한 제도개선을 제안하기 위하여, 연구를 통해 밝힌 전통적인 승(勝)의 대상을 일부 조정하였다. 승(勝)은 문화재보호법에서 지정한 명승과 사적뿐만 아니라 천연기념물과 민속문화재의 일부까지도 포함하는 포괄적인 개념이었다. 따라서 미적 대상으로서의 승(勝)과 중복되는 사적의 정원·원림건축물, 연못과 천연기념물의 인공수림과 자연현상 그리고 민속문화재의 정원은 명승의 지정대상으로 조정하였다. 그리고 의미 있는 장소로서의 승(勝)과 중복되는 사적의 종교시설, 제례시설, 성곽시설 등은 사적의 지정대상으로 조정하였고, 민속문화재와 중복되는 마을은 지정대상이 중복되지 않는 경우에만 명승에 포함하도록 조정하였다. 이 외에 명승으로 지정하여 관리하는 데에 한계가 있다고 판단되는 지명·행정구역과 생활모습은 지정대상에서 제외하였다. 이러한 전제 위에서, 다음과 같은 개선방안을 도출하였다.
첫 번째는 명승의 정의다. 현행 문화재보호법은 명승을 “경치 좋은 곳으로서 예술적 가치가 크고 경관이 뛰어난 것”으로 정의하고 있다. 여기서 드러나는 문제는 지정대상과 지정가치가 경관적 측면에 한정된다는 것이다. 전통적인 승(勝)은 경관적 가치가 높은 대상뿐만 아니라 장소적 가치가 높은 대상 역시 포함하였다. 이에 따라 명승을 “자연 혹은 자연과 역사에 의해 이룩된 곳으로서 경관적, 장소적 가치가 뛰어나 이름이 난 것”으로 재정의하였다.
두 번째는 명승의 분류체계다. 현행 문화재보호법은 명승을 ‘인공성의 유무’에 따라 자연명승과 역사문화명승으로 구분하고 있다. 이는 명승 고유의 개념을 반영하지 못한 것이다. 전통적인 승(勝)은 관찰자가 부여하는 가치에 따라 구분되는 개념이었다. 대상에 관찰자의 가치관이 개입되는 방식은 ‘경관이 지닌 속성(경관내용)’에 대한 접근방식으로, 승(勝)의 경우 미적 측면과 철학적 측면의 접근방식이 해당되었다. 이에 따라 “뛰어나다”는 평가가 대상의 미적 측면에 의한 것이라면 ‘미적 대상으로서의 승(勝)’으로 분류하였고, 종교·사상·문화 등 철학적 측면에 의한 것이라면 ‘의미 있는 장소로서의 승(勝)’으로 분류하였다.
세 번째는 명승의 지정기준이다. 현행 문화재보호법은 명승의 개념과 지정대상을 혼재하여 6개 문장으로 명승의 지정기준을 기술하고 있다. 이에 따라 지정하고자 하는 대상의 성격이 불분명해지고, 분류체계와의 연계성도 부족한 문제가 발생하였다. 본 연구에서는 이를 개선하기 위하여, 지정기준을 3가
명승(名勝)은 승(勝)이라고 불리어 온 우리나라 고유의 유산으로, 현재 문화재 보호법에 의해 보호·관리되고 있다. 그러나 「조선보물고적명승천연기념물보존령」(1933)을 시작으로 「문화재보호법」(1962)에 이르기까지, 명승제도는 일본의 법 제도를 모태로 했다는 한계를 가지고 있다. 명승의 정의, 지정기준, 분류체계를 개선하려는 시도가 몇 차례 있기는 했지만, 그 역시 본질에 대한 개념 고찰 없이 일본에서 유입된 개념을 기반으로 이루어졌다. 그 결과, 개념은 경관적 측면에 한정되고, 분류체계는 기준이 명확하지 않으며, 지정기준은 개념이나 분류체계를 충실히 반영하지 못하였다. 그저 지정대상을 확대하기 위한 측면에서의 개정만이 이루어져 왔을 뿐이다. 본 연구는 문헌사료를 토대로, 명승(名勝)의 본질적인 개념인 승(勝) 개념과 유형, 대상을 고찰하여 명승제도를 개선하는 방안을 제안하였다. 연구결과는 승(勝)의 전통적 개념 고찰 결과와 명승제도에 대한 개선방안으로 구분된다. 승(勝)의 전통적 개념 고찰 결과는 다음과 같이 정리할 수 있다.
승(勝)은 경치(scene) 혹은 장소(place)를 나타내는 용어와 결합하여 ‘특정 가치가 뛰어난 경치/장소’를 의미하였다. 그러나 이후 결합어가 생략되는 것이 일반화면서, 승(勝) 자체가 ‘특정 가치가 뛰어난 경치/장소’를 의미하는 개념으로 확대되었다. 승(勝)은 관찰자가 부여하는 가치에 따라 유형이 구분되었다. 경관적인 가치가 부여되면 ‘미적 대상으로서의 승(勝)’으로 구분되었고, 종교·사상역사·군사적 가치 등의 장소적 가치가 부여되면 ‘의미 있는 장소로서의 승(勝)’으로 구분되었다. 그렇게 전자인 ‘미적 대상으로서의 승(勝)’은 경치나 장소를 나타내는 용어와 결합되어 ‘뛰어난 경치/경치가 뛰어난 곳’을 의미하였고, 후자인 ‘의미 있는 장소로서의 승(勝)’은 장소를 나타내는 용어와 결합되어 ‘특정 가치가 뛰어난 장소’를 의미하였다. 경치를 의미하는 용어로는 경(景), 관(觀), 개(槪), 형(形) 등이 있었고, 장소를 의미하는 용어로는 경(境), 처(處), 구(區), 지(地), 적(跡), 형(形) 등이 있었다. 한편, 승(勝)의 대상은 자연물, 인공물, 자연현상, 생활모습, 지명·행정구역으로 구분되었다. 이중 자연현상과 생활모습은 자연물이나 인공물과 복합적으로 나타나는 경관적 대상으로 ‘미적 대상으로서의 승(勝)’의 유형에서만 확인되었다.
명승제도에 대한 개선방안은 승(勝)의 고찰 결과를 토대로 하여, 정의와 분류체계 그리고 지정기준을 구분하여 제안하였다. 다만, 현재의 법 체제 위에서 실현 가능한 제도개선을 제안하기 위하여, 연구를 통해 밝힌 전통적인 승(勝)의 대상을 일부 조정하였다. 승(勝)은 문화재보호법에서 지정한 명승과 사적뿐만 아니라 천연기념물과 민속문화재의 일부까지도 포함하는 포괄적인 개념이었다. 따라서 미적 대상으로서의 승(勝)과 중복되는 사적의 정원·원림건축물, 연못과 천연기념물의 인공수림과 자연현상 그리고 민속문화재의 정원은 명승의 지정대상으로 조정하였다. 그리고 의미 있는 장소로서의 승(勝)과 중복되는 사적의 종교시설, 제례시설, 성곽시설 등은 사적의 지정대상으로 조정하였고, 민속문화재와 중복되는 마을은 지정대상이 중복되지 않는 경우에만 명승에 포함하도록 조정하였다. 이 외에 명승으로 지정하여 관리하는 데에 한계가 있다고 판단되는 지명·행정구역과 생활모습은 지정대상에서 제외하였다. 이러한 전제 위에서, 다음과 같은 개선방안을 도출하였다.
첫 번째는 명승의 정의다. 현행 문화재보호법은 명승을 “경치 좋은 곳으로서 예술적 가치가 크고 경관이 뛰어난 것”으로 정의하고 있다. 여기서 드러나는 문제는 지정대상과 지정가치가 경관적 측면에 한정된다는 것이다. 전통적인 승(勝)은 경관적 가치가 높은 대상뿐만 아니라 장소적 가치가 높은 대상 역시 포함하였다. 이에 따라 명승을 “자연 혹은 자연과 역사에 의해 이룩된 곳으로서 경관적, 장소적 가치가 뛰어나 이름이 난 것”으로 재정의하였다.
두 번째는 명승의 분류체계다. 현행 문화재보호법은 명승을 ‘인공성의 유무’에 따라 자연명승과 역사문화명승으로 구분하고 있다. 이는 명승 고유의 개념을 반영하지 못한 것이다. 전통적인 승(勝)은 관찰자가 부여하는 가치에 따라 구분되는 개념이었다. 대상에 관찰자의 가치관이 개입되는 방식은 ‘경관이 지닌 속성(경관내용)’에 대한 접근방식으로, 승(勝)의 경우 미적 측면과 철학적 측면의 접근방식이 해당되었다. 이에 따라 “뛰어나다”는 평가가 대상의 미적 측면에 의한 것이라면 ‘미적 대상으로서의 승(勝)’으로 분류하였고, 종교·사상·문화 등 철학적 측면에 의한 것이라면 ‘의미 있는 장소로서의 승(勝)’으로 분류하였다.
세 번째는 명승의 지정기준이다. 현행 문화재보호법은 명승의 개념과 지정대상을 혼재하여 6개 문장으로 명승의 지정기준을 기술하고 있다. 이에 따라 지정하고자 하는 대상의 성격이 불분명해지고, 분류체계와의 연계성도 부족한 문제가 발생하였다. 본 연구에서는 이를 개선하기 위하여, 지정기준을 3가
Myung-Seung(名勝), a Korean word indicating historical attractions, are the heritages of Korea, which are protected and managed by the 「Cultural Heritage Protection Act(文化財保護法)」. The word, Myung-Seung(名勝), sometime is called as Seung(勝). However, from 「Joseon Dynasty Treasures Historic Site Scenic Spo...
Myung-Seung(名勝), a Korean word indicating historical attractions, are the heritages of Korea, which are protected and managed by the 「Cultural Heritage Protection Act(文化財保護法)」. The word, Myung-Seung(名勝), sometime is called as Seung(勝). However, from 「Joseon Dynasty Treasures Historic Site Scenic Spots Natural Monuments preservation Act(朝鮮寶物古蹟名勝天然記念物保存令)」(1933),’ to 「Cultural Heritage Protection Act」(1962), these laws are based on the Japanese Law, that is a limitation to be contextualized in Korean Circumstance. Especially, the concept of Seung(勝) is from understanding of Japanese, without consideration, although some have attempted to revise the definitions, standard designation and classifications. Thus, the definitions is restrained in the aspect of scenic, the standard designation is obscure and the classifications for historical attractions do not reflect its concept and category. The revision is only for making more spots fit in. This research suggests a revision of the system for Myung-Seung(名勝), as considering concepts and categories of Seung(勝) as the essential concept of Myung-Seung(名勝), and its objects, based on manuscript. The results are the consideration on the traditional concept of Seung(勝), and revision on the system of Myung-Seung(名勝). The traditional concept is following.
Compounding the words, scene and place, Seung(勝) means ‘valuable place/location in specific aspects.’ However, after generalizing the ellipsis about a creolized language, the concept of Seung(勝) became a meaning of ‘valuable landscape/place in specific aspects.’ Depending on values which a observer grants, the categories of Seung(勝) are changed; if scenic values are granted, Seung(勝) is categorized as aesthetic place; if religion, history of thought, and military value are grunted, Seung(勝) is categorized as meaningful place. The former, compounded Seung(勝) as ‘valuable landscape/place in aesthetic aspects,’ and spatial meaning, indicates ‘beautiful place/place where is beautiful; the latter, compounded Seung(勝) as ‘meaningful place,’ and spatial place, means places where have specific meaning. In Korean, there are several words indicate scenery: Kyung(景), Kwan(觀), Gea(槪), and Hyung(形). Moreover, there are several words indicating spatiality: Kyung(境), Cheu(處), Goo(區), Ji(地), Juk(跡), and Hyung(形). However, the objects of Seung(勝) are categorized as nature, artificial, natural phenomenon, life style, and administrative district. Among these, natural phenomenon and life style come out of ‘Seung(勝) as beautiful place,’ as the scenic objects comprised of nature and artificial.
The suggestion in order to revise the system of Myeung-Seung(名勝) is recommended as distinguished measure of definitions, standard designation and classifications, based on the consideration of Seung(勝). But, in order to find applicable system on the contemporary laws, the objects of traditional Seung(勝), as mentioned before, are adjusted. Seung(勝) is an inclusive concept, involving ‘Myung-Seung(名勝)’, and ‘Historic Site(史蹟)’ which are appointed in the Cultural Properties Protection Law, as well as ‘Natural Monuments(天然記念物)’ and ‘Folklore resources(民俗文化財)’. Thus, being overlapped with Seung(勝) as beautiful place, gardens of ‘Historic Site(史蹟)’, ponds, artificial forest, natural phenomenon and gardens of ‘Natural Monuments(天然記念物)’, are adjusted as the objects of Myung-Seung(名勝). Moreover, being overlapped with Seung(勝) as meaningful place, religious, ancestral ritual, forest of ‘Historic Site(史蹟)’ are adjusted in order to be involved in ‘Myung-Seung(名勝)’ in the case of villages which are not overlapped with ‘Folklore resources(民俗文化財)’. Based on these presupposition, the revision is following.
The first is definitions of Myung-Seung(名勝). The recent 「Cultural Heritage Protection Act」 defines Myung-Seung(名勝) as ‘Scenic sites of outstanding artistic value and excellent scenic view’. The issues which the demonstration presents, is the limitation which depends on qualifications of objects and values. Traditional Seung(勝) involve not only valuable scenery but also the places where have spatial values. Thus, Myung-Seung(名勝) is defined as ‘a well-known place pertaining to magnificent scenic and spatial value, which nature and history made.’
The second is the classifications of Myung-Seung(名勝). The resent 「Cultural Heritage Protection Act」 categorizes Natural Myung-Seung(名勝) and Historic-Cultural Myung-Seung(名勝), according to artificiality. This definition does not reflect the original concept of Myung-Seung(名勝). Traditional Seung(勝) is depending on observer’s value. The methodology which an observer grants values is a method to approach about ‘attributes in scenery,’ which has aesthetic and philosophical aspects. In this case, Seung(勝) is re-categorized. If the object of ‘awesomeness’ is in the aspect of aesthetics, Seung(勝) is categorized as Seung(勝) as aesthetic object; in the aspect of philosophies such as religions, thoughts, histories, and cultures, Seung(勝) as meaningful place.
The Third is standard designation. The recent 「Cultural Heritage Protection Act」 describes the standard designation of Myung-Seung(名勝) within 6 sentences, being confused between the concept of Myung-Seung(名勝) and the qualified objects. So the features of the qualified objects are obscure and the integrity with the categories are weaken. This research, in order to improve, suggests 3 measures of standard designation. The first measure is an ‘attributes for scenery.’ In this measure, the aesthetic and meaningful aspects are distinguished by estimating scenic and spatial values, in order to support the integrity with catego
Myung-Seung(名勝), a Korean word indicating historical attractions, are the heritages of Korea, which are protected and managed by the 「Cultural Heritage Protection Act(文化財保護法)」. The word, Myung-Seung(名勝), sometime is called as Seung(勝). However, from 「Joseon Dynasty Treasures Historic Site Scenic Spots Natural Monuments preservation Act(朝鮮寶物古蹟名勝天然記念物保存令)」(1933),’ to 「Cultural Heritage Protection Act」(1962), these laws are based on the Japanese Law, that is a limitation to be contextualized in Korean Circumstance. Especially, the concept of Seung(勝) is from understanding of Japanese, without consideration, although some have attempted to revise the definitions, standard designation and classifications. Thus, the definitions is restrained in the aspect of scenic, the standard designation is obscure and the classifications for historical attractions do not reflect its concept and category. The revision is only for making more spots fit in. This research suggests a revision of the system for Myung-Seung(名勝), as considering concepts and categories of Seung(勝) as the essential concept of Myung-Seung(名勝), and its objects, based on manuscript. The results are the consideration on the traditional concept of Seung(勝), and revision on the system of Myung-Seung(名勝). The traditional concept is following.
Compounding the words, scene and place, Seung(勝) means ‘valuable place/location in specific aspects.’ However, after generalizing the ellipsis about a creolized language, the concept of Seung(勝) became a meaning of ‘valuable landscape/place in specific aspects.’ Depending on values which a observer grants, the categories of Seung(勝) are changed; if scenic values are granted, Seung(勝) is categorized as aesthetic place; if religion, history of thought, and military value are grunted, Seung(勝) is categorized as meaningful place. The former, compounded Seung(勝) as ‘valuable landscape/place in aesthetic aspects,’ and spatial meaning, indicates ‘beautiful place/place where is beautiful; the latter, compounded Seung(勝) as ‘meaningful place,’ and spatial place, means places where have specific meaning. In Korean, there are several words indicate scenery: Kyung(景), Kwan(觀), Gea(槪), and Hyung(形). Moreover, there are several words indicating spatiality: Kyung(境), Cheu(處), Goo(區), Ji(地), Juk(跡), and Hyung(形). However, the objects of Seung(勝) are categorized as nature, artificial, natural phenomenon, life style, and administrative district. Among these, natural phenomenon and life style come out of ‘Seung(勝) as beautiful place,’ as the scenic objects comprised of nature and artificial.
The suggestion in order to revise the system of Myeung-Seung(名勝) is recommended as distinguished measure of definitions, standard designation and classifications, based on the consideration of Seung(勝). But, in order to find applicable system on the contemporary laws, the objects of traditional Seung(勝), as mentioned before, are adjusted. Seung(勝) is an inclusive concept, involving ‘Myung-Seung(名勝)’, and ‘Historic Site(史蹟)’ which are appointed in the Cultural Properties Protection Law, as well as ‘Natural Monuments(天然記念物)’ and ‘Folklore resources(民俗文化財)’. Thus, being overlapped with Seung(勝) as beautiful place, gardens of ‘Historic Site(史蹟)’, ponds, artificial forest, natural phenomenon and gardens of ‘Natural Monuments(天然記念物)’, are adjusted as the objects of Myung-Seung(名勝). Moreover, being overlapped with Seung(勝) as meaningful place, religious, ancestral ritual, forest of ‘Historic Site(史蹟)’ are adjusted in order to be involved in ‘Myung-Seung(名勝)’ in the case of villages which are not overlapped with ‘Folklore resources(民俗文化財)’. Based on these presupposition, the revision is following.
The first is definitions of Myung-Seung(名勝). The recent 「Cultural Heritage Protection Act」 defines Myung-Seung(名勝) as ‘Scenic sites of outstanding artistic value and excellent scenic view’. The issues which the demonstration presents, is the limitation which depends on qualifications of objects and values. Traditional Seung(勝) involve not only valuable scenery but also the places where have spatial values. Thus, Myung-Seung(名勝) is defined as ‘a well-known place pertaining to magnificent scenic and spatial value, which nature and history made.’
The second is the classifications of Myung-Seung(名勝). The resent 「Cultural Heritage Protection Act」 categorizes Natural Myung-Seung(名勝) and Historic-Cultural Myung-Seung(名勝), according to artificiality. This definition does not reflect the original concept of Myung-Seung(名勝). Traditional Seung(勝) is depending on observer’s value. The methodology which an observer grants values is a method to approach about ‘attributes in scenery,’ which has aesthetic and philosophical aspects. In this case, Seung(勝) is re-categorized. If the object of ‘awesomeness’ is in the aspect of aesthetics, Seung(勝) is categorized as Seung(勝) as aesthetic object; in the aspect of philosophies such as religions, thoughts, histories, and cultures, Seung(勝) as meaningful place.
The Third is standard designation. The recent 「Cultural Heritage Protection Act」 describes the standard designation of Myung-Seung(名勝) within 6 sentences, being confused between the concept of Myung-Seung(名勝) and the qualified objects. So the features of the qualified objects are obscure and the integrity with the categories are weaken. This research, in order to improve, suggests 3 measures of standard designation. The first measure is an ‘attributes for scenery.’ In this measure, the aesthetic and meaningful aspects are distinguished by estimating scenic and spatial values, in order to support the integrity with catego
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