이 연구의 목적은 장애학생의 공격행동에 대한 특수교육교사의 대처방식 및 교육적 중재에 대한 인식을 알아봄으로써, 공격행동에 대한 바람직한 대처방안과 효율적인 중재방법을 모색하는 데 있었다. 이 연구는 전국 19개의 특수학교에 근무하는 특수교육교사 166명을 대상으로 측정도구를 활용하여 장애학생의 공격행동에 대한 특수교육교사의 대처방식 및 교육적 중재방법에 대한 인식을 측정하였다. 자료 분석은 ...
이 연구의 목적은 장애학생의 공격행동에 대한 특수교육교사의 대처방식 및 교육적 중재에 대한 인식을 알아봄으로써, 공격행동에 대한 바람직한 대처방안과 효율적인 중재방법을 모색하는 데 있었다. 이 연구는 전국 19개의 특수학교에 근무하는 특수교육교사 166명을 대상으로 측정도구를 활용하여 장애학생의 공격행동에 대한 특수교육교사의 대처방식 및 교육적 중재방법에 대한 인식을 측정하였다. 자료 분석은 SPSS 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석, 일표본 t검증, 독립표본 t검증, 사후검증을 실시하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 장애학생의 공격행동에 대한 특수교육교사의 대처방식은 문제집중적 대처, 사회적지지 추구와 같은 적극적 대처를 정서완화적 대처나 소망적 사고와 같은 소극적 대처보다 더 많이 사용하는 것으로 나타났다. 변인별로 살펴보면 성별과 경력, 학력, 연수경험에 따라 대처방식에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 앞으로 이 부분에 대하여 더 심층적으로 분석하고 이해하기 위한 연구가 필요하며, 실제적인 행동중재 프로그램 관련 연수 개발과 다양한 연수프로그램에 교사들이 지속적으로 참여할 수 있도록 지원할 필요가 있다. 둘째, 장애학생의 공격행동에 대한 개인차원의 교육적 중재방법에 대하여 특수교육교사들은 자기통제, 개인 PBS, 선행통제, 과잉교정, 정적강화, 차별강화 항목에서 필요성을 상대적으로 높게 인식하고 있었으며, 행동제지법과 IEP, 타임아웃, 처벌적용 항목에서는 필요성을 상대적으로 낮게 인식하고 있었다. 변인별로 살펴보면 성별과 경력, 학교급과 학력, 상해경험에 따라 일부 항목에서 필요성에 대한 인식 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 특수교육교사들의 요구에 부합하는 긍정적 행동지원이나 응용행동 분석 방법 등에 관한 보다 실제적인 교사 연수가 필요하며, 교사들이 학교 현장에서 이러한 중재방법을 쉽게 접근하고 활용할 수 있는 방안을 모색하여야 한다. 셋째, 장애학생의 공격행동에 대한 학교차원의 교육적 중재방법에 대하여 특수교육교사들은 협력체계 구축, 객관적 자료 수집, 학교차원 PBS, 외부전문기관 연계, 행동지원팀 구성 항목에서 필요성을 높게 인식하고 있었으며, 학교환경 개선, 사각지대해소, 방과후 프로그램 항목에서는 필요성을 낮게 인식하고 있었다. 변인별로 살펴보면, 성별과 행동중재 연수경험 유무에 따라 일부 항목에서 필요성에 대한 인식 차이가 있는 것으로 나타났다. 결국 장애학생의 공격행동을 교육적으로 중재하기 위해서는 특수교육교사 한 사람만의 노력으로는 이루어질 수 없으며, 학교 구성원들뿐만 아니라 가족구성원 그리고 소아정신과나 청소년 상담센터 등과 같은 외부 전문기관 등 다양한 분야의 전문가들의 협력체계가 이루어질 수 있도록 실제적인 방안을 마련하여야 할 것이다. 이 연구의 후속연구를 위하여 장애학생의 공격행동에 대한 대처방식 및 교육적 중재방법에 영향을 미치는 다양한 변인들에 대한 포괄적 연구가 필요하며, 신체적, 물리적 공격행동뿐만 아니라 다양한 공격행동 유형 척도에 따른 대처방식과 중재방법에 대한 연구도 필요하다. 또한 통합 환경에서 장애학생의 공격행동에 대해 특수학급 교사들과 일반학급 교사들은 어떻게 대처하고 있으며 어떤 교육적 지원을 요구하고 있는지, 그리고 더 나아가 가족 차원에서의 중재 방법과 지역사회에서 요구되는 역할에 대한 광범위한 연구도 필요하다.
이 연구의 목적은 장애학생의 공격행동에 대한 특수교육교사의 대처방식 및 교육적 중재에 대한 인식을 알아봄으로써, 공격행동에 대한 바람직한 대처방안과 효율적인 중재방법을 모색하는 데 있었다. 이 연구는 전국 19개의 특수학교에 근무하는 특수교육교사 166명을 대상으로 측정도구를 활용하여 장애학생의 공격행동에 대한 특수교육교사의 대처방식 및 교육적 중재방법에 대한 인식을 측정하였다. 자료 분석은 SPSS 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석, 일표본 t검증, 독립표본 t검증, 사후검증을 실시하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 장애학생의 공격행동에 대한 특수교육교사의 대처방식은 문제집중적 대처, 사회적지지 추구와 같은 적극적 대처를 정서완화적 대처나 소망적 사고와 같은 소극적 대처보다 더 많이 사용하는 것으로 나타났다. 변인별로 살펴보면 성별과 경력, 학력, 연수경험에 따라 대처방식에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 앞으로 이 부분에 대하여 더 심층적으로 분석하고 이해하기 위한 연구가 필요하며, 실제적인 행동중재 프로그램 관련 연수 개발과 다양한 연수프로그램에 교사들이 지속적으로 참여할 수 있도록 지원할 필요가 있다. 둘째, 장애학생의 공격행동에 대한 개인차원의 교육적 중재방법에 대하여 특수교육교사들은 자기통제, 개인 PBS, 선행통제, 과잉교정, 정적강화, 차별강화 항목에서 필요성을 상대적으로 높게 인식하고 있었으며, 행동제지법과 IEP, 타임아웃, 처벌적용 항목에서는 필요성을 상대적으로 낮게 인식하고 있었다. 변인별로 살펴보면 성별과 경력, 학교급과 학력, 상해경험에 따라 일부 항목에서 필요성에 대한 인식 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 특수교육교사들의 요구에 부합하는 긍정적 행동지원이나 응용행동 분석 방법 등에 관한 보다 실제적인 교사 연수가 필요하며, 교사들이 학교 현장에서 이러한 중재방법을 쉽게 접근하고 활용할 수 있는 방안을 모색하여야 한다. 셋째, 장애학생의 공격행동에 대한 학교차원의 교육적 중재방법에 대하여 특수교육교사들은 협력체계 구축, 객관적 자료 수집, 학교차원 PBS, 외부전문기관 연계, 행동지원팀 구성 항목에서 필요성을 높게 인식하고 있었으며, 학교환경 개선, 사각지대해소, 방과후 프로그램 항목에서는 필요성을 낮게 인식하고 있었다. 변인별로 살펴보면, 성별과 행동중재 연수경험 유무에 따라 일부 항목에서 필요성에 대한 인식 차이가 있는 것으로 나타났다. 결국 장애학생의 공격행동을 교육적으로 중재하기 위해서는 특수교육교사 한 사람만의 노력으로는 이루어질 수 없으며, 학교 구성원들뿐만 아니라 가족구성원 그리고 소아정신과나 청소년 상담센터 등과 같은 외부 전문기관 등 다양한 분야의 전문가들의 협력체계가 이루어질 수 있도록 실제적인 방안을 마련하여야 할 것이다. 이 연구의 후속연구를 위하여 장애학생의 공격행동에 대한 대처방식 및 교육적 중재방법에 영향을 미치는 다양한 변인들에 대한 포괄적 연구가 필요하며, 신체적, 물리적 공격행동뿐만 아니라 다양한 공격행동 유형 척도에 따른 대처방식과 중재방법에 대한 연구도 필요하다. 또한 통합 환경에서 장애학생의 공격행동에 대해 특수학급 교사들과 일반학급 교사들은 어떻게 대처하고 있으며 어떤 교육적 지원을 요구하고 있는지, 그리고 더 나아가 가족 차원에서의 중재 방법과 지역사회에서 요구되는 역할에 대한 광범위한 연구도 필요하다.
The purposes of this study were to investigate special education teachers' coping strategies and educational interventions for the aggressive behavior of students with disabilities and search for desirable coping methods and efficient interventions for aggressive behavior. For those purposes, the st...
The purposes of this study were to investigate special education teachers' coping strategies and educational interventions for the aggressive behavior of students with disabilities and search for desirable coping methods and efficient interventions for aggressive behavior. For those purposes, the study measured perceptions of coping strategies and educational interventions of 166 special education teachers at 19 special schools around the nation with measuring instruments. Collected data were put to the frequency analysis, one-sample t-test, independent-sample t-test, and post hoc test with the SPSS statistical program. The findings were as follows; first, the special education teachers used such active coping strategies as problem-focused coping and pursuit of social support more than such passive ones as emotional mitigation and wishful thinking for the aggressive behavior of students with disabilities. There were differences in their coping strategies according to gender, career, educational background, and in-service training experience. Those findings suggest a need for research to conduct in-depth analysis of and understand those aspects. It is also needed to develop in-service training related to actual behavioral intervention programs and support the ongoing participation of teachers in various in-service training programs. Secondly, the special education teachers had relatively higher perceptions of a need for educational interventions for the aggressive behavior of students with disabilities at the personal level in such items as self-control, personal PBS, precedence control, excessive correction, positive reinforcer, and punishment reinforcement and relatively lower perceptions of a need in such items as action restraint, IEP, time-out, and punishment application. There were differences in their perceptions of a need in certain items according to gender, career, level of school, educational background, and injury experience. The findings raise a need for more actual in-service training for teachers on positive action supports and applied behavior analysis methods that will meet the needs of special education teachers. It is also required to search for ways for teachers to make easy access to and make use of such interventions in schools. Finally, the special education teachers had higher perceptions of a need for educational interventions for the aggressive behavior of students with disabilities at the school level in such items as establishment of a cooperative system, collection of objective data, PBS at the school level, linkage with outside specialized institutions, and formation of behavioral support teams and lower perceptions of a need in such items as improvement of school environments, resolution of blind spots, and after-school programs. There were differences in their perceptions of a need in certain items according to gender, and in-service training about behavioral intervention. A single special education teacher cannot provide full educational interventions for the aggressive behavior of students with disabilities with his or her efforts. There should be actual plans for school members to build a collaboration system with experts in diverse areas including family members and outside specialized institutions such as pediatric psychiatrists and counseling centers for adolescents. Follow-up study needs to cover comprehensively various variables influencing coping strategies and educational interventions for the aggressive behavior of students with disabilities and investigate coping strategies and interventions according to an array of inventories on the types of aggressive behavior as well as bodily and physical aggressive behavior. Broad research efforts will also be needed to cover how special class and general class teachers deal with the aggressive behavior of students with disabilities in an inclusive environment and what kind of educational supports they demand. Furthermore, it is required to address interventions at the family level and the roles required from the community.
The purposes of this study were to investigate special education teachers' coping strategies and educational interventions for the aggressive behavior of students with disabilities and search for desirable coping methods and efficient interventions for aggressive behavior. For those purposes, the study measured perceptions of coping strategies and educational interventions of 166 special education teachers at 19 special schools around the nation with measuring instruments. Collected data were put to the frequency analysis, one-sample t-test, independent-sample t-test, and post hoc test with the SPSS statistical program. The findings were as follows; first, the special education teachers used such active coping strategies as problem-focused coping and pursuit of social support more than such passive ones as emotional mitigation and wishful thinking for the aggressive behavior of students with disabilities. There were differences in their coping strategies according to gender, career, educational background, and in-service training experience. Those findings suggest a need for research to conduct in-depth analysis of and understand those aspects. It is also needed to develop in-service training related to actual behavioral intervention programs and support the ongoing participation of teachers in various in-service training programs. Secondly, the special education teachers had relatively higher perceptions of a need for educational interventions for the aggressive behavior of students with disabilities at the personal level in such items as self-control, personal PBS, precedence control, excessive correction, positive reinforcer, and punishment reinforcement and relatively lower perceptions of a need in such items as action restraint, IEP, time-out, and punishment application. There were differences in their perceptions of a need in certain items according to gender, career, level of school, educational background, and injury experience. The findings raise a need for more actual in-service training for teachers on positive action supports and applied behavior analysis methods that will meet the needs of special education teachers. It is also required to search for ways for teachers to make easy access to and make use of such interventions in schools. Finally, the special education teachers had higher perceptions of a need for educational interventions for the aggressive behavior of students with disabilities at the school level in such items as establishment of a cooperative system, collection of objective data, PBS at the school level, linkage with outside specialized institutions, and formation of behavioral support teams and lower perceptions of a need in such items as improvement of school environments, resolution of blind spots, and after-school programs. There were differences in their perceptions of a need in certain items according to gender, and in-service training about behavioral intervention. A single special education teacher cannot provide full educational interventions for the aggressive behavior of students with disabilities with his or her efforts. There should be actual plans for school members to build a collaboration system with experts in diverse areas including family members and outside specialized institutions such as pediatric psychiatrists and counseling centers for adolescents. Follow-up study needs to cover comprehensively various variables influencing coping strategies and educational interventions for the aggressive behavior of students with disabilities and investigate coping strategies and interventions according to an array of inventories on the types of aggressive behavior as well as bodily and physical aggressive behavior. Broad research efforts will also be needed to cover how special class and general class teachers deal with the aggressive behavior of students with disabilities in an inclusive environment and what kind of educational supports they demand. Furthermore, it is required to address interventions at the family level and the roles required from the community.
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