[학위논문]마인드셋 변화 프로그램이 초등학생의 마인드셋, 학업적 자기효능감 및 목표지향성에 미치는 효과 Effect of Mindset Change Program on Mindset, Academic Self-efficacy and Goal Orientation of Elementary School Students원문보기
이 연구의 목적은 마인드셋 변화 프로그램이 초등학생의 마인드셋, 학업적 자기효능감, 목표지향성에 어떤 영향을 미치는지 확인하는 것이다. 이 연구의 참여자는 안동에 소재하고 있는 G 초등학교 6학년 학생 중 94명이다. 실험집단은 마인드셋 변화 프로그램의 처치를 받은 47명이며 통제집단은 마인드셋 변화 프로그램의 처치를 받지 않은 47명이다. 실험집단 학생들은 2주간 10차시의 마인드셋 변화 프로그램에 참여하였다. 실험집단은 실험 전 사전검사와 실험이 완료된 후 사후검사를 실시하였으며, 통제집단은 실험 전 사전검사와 처치를 하지 않은 후 사후검사를 실시하였다. 수집된 자료를 바탕으로 실험집단과 통제집단의 사전검사 점수를 공변수로 하고 사후검사 점수를 ...
이 연구의 목적은 마인드셋 변화 프로그램이 초등학생의 마인드셋, 학업적 자기효능감, 목표지향성에 어떤 영향을 미치는지 확인하는 것이다. 이 연구의 참여자는 안동에 소재하고 있는 G 초등학교 6학년 학생 중 94명이다. 실험집단은 마인드셋 변화 프로그램의 처치를 받은 47명이며 통제집단은 마인드셋 변화 프로그램의 처치를 받지 않은 47명이다. 실험집단 학생들은 2주간 10차시의 마인드셋 변화 프로그램에 참여하였다. 실험집단은 실험 전 사전검사와 실험이 완료된 후 사후검사를 실시하였으며, 통제집단은 실험 전 사전검사와 처치를 하지 않은 후 사후검사를 실시하였다. 수집된 자료를 바탕으로 실험집단과 통제집단의 사전검사 점수를 공변수로 하고 사후검사 점수를 종속변수로 하는 일원공분산분석(one-way ANCOVA)을 실시하였다. 연구결과 첫째, 마인드셋 변화 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 통계적으로 유의하게 성장 마인드셋이 더 높고 고정 마인드셋이 더 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 마인드셋 변화 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 통계적으로 유의하게 학업적 자기효능감이 더 높은 것으로 나타났다. 셋째, 마인드셋 변화 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 학습목표지향성과 수행목표지향성이 더 높은 것으로 나타났다. 이 연구는 마인드셋 변화 프로그램이 초등학생의 마인드셋, 학업적 자기효능감, 목표지향성에 유의한 영향을 준다는 점을 시사한다.
이 연구의 목적은 마인드셋 변화 프로그램이 초등학생의 마인드셋, 학업적 자기효능감, 목표지향성에 어떤 영향을 미치는지 확인하는 것이다. 이 연구의 참여자는 안동에 소재하고 있는 G 초등학교 6학년 학생 중 94명이다. 실험집단은 마인드셋 변화 프로그램의 처치를 받은 47명이며 통제집단은 마인드셋 변화 프로그램의 처치를 받지 않은 47명이다. 실험집단 학생들은 2주간 10차시의 마인드셋 변화 프로그램에 참여하였다. 실험집단은 실험 전 사전검사와 실험이 완료된 후 사후검사를 실시하였으며, 통제집단은 실험 전 사전검사와 처치를 하지 않은 후 사후검사를 실시하였다. 수집된 자료를 바탕으로 실험집단과 통제집단의 사전검사 점수를 공변수로 하고 사후검사 점수를 종속변수로 하는 일원공분산분석(one-way ANCOVA)을 실시하였다. 연구결과 첫째, 마인드셋 변화 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 통계적으로 유의하게 성장 마인드셋이 더 높고 고정 마인드셋이 더 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 마인드셋 변화 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 통계적으로 유의하게 학업적 자기효능감이 더 높은 것으로 나타났다. 셋째, 마인드셋 변화 프로그램을 실시한 실험집단이 통제집단보다 학습목표지향성과 수행목표지향성이 더 높은 것으로 나타났다. 이 연구는 마인드셋 변화 프로그램이 초등학생의 마인드셋, 학업적 자기효능감, 목표지향성에 유의한 영향을 준다는 점을 시사한다.
The purpose of this study is to investigate the effect of mindset change program on mindset, academic self-efficacy and goal orientation of elementary school students. The research participants were 94 students from 4 sixth-grade classes of G Elementary School in Andong City. A mindset change progra...
The purpose of this study is to investigate the effect of mindset change program on mindset, academic self-efficacy and goal orientation of elementary school students. The research participants were 94 students from 4 sixth-grade classes of G Elementary School in Andong City. A mindset change program was carried out to the participants of two classes, while the participants in the other two classes engaged in their everyday classroom activities. The mindset change program was designed, developed, and implemented by the author. The program was consisted of 10 sessions, and each session lasted about 20 minutes. The total 10 sessions was carried out in two school weeks. A pretest and a posttest to measure dependent variables were implement to all participants. One way ANCOVA, taking the results pretest as the covariate, was used to analyze the research results. The results of this study were as follows: First, Compared to the group that didn't take part in the program, the experiment group showed a statistically significant improvement in the growth-mindset level and a statistically significant decrease in the fixed-mindset level. Second, Compared to the group that didn't take part in the program, the experiment group showed a statistically significant improvement in the academic self-efficacy. Third, Compared to the group that didn't take part in the program, the experiment group showed a statistically significant improvement in the learning goal orientation level and performance goal orientation level. The results of this study shows that a well-designed mindset change program can have positive effects on improving mindset, academic self-efficacy, and goal orientation. Based on results and discussion of this study further studies are suggested as followings. The first is to organize contents and activities of the mindset change program for learner’s level. The second is to design program in the light of study amounts and hours. The third is to study various patterns of mindset change program to influence learner’s learning motivation.
The purpose of this study is to investigate the effect of mindset change program on mindset, academic self-efficacy and goal orientation of elementary school students. The research participants were 94 students from 4 sixth-grade classes of G Elementary School in Andong City. A mindset change program was carried out to the participants of two classes, while the participants in the other two classes engaged in their everyday classroom activities. The mindset change program was designed, developed, and implemented by the author. The program was consisted of 10 sessions, and each session lasted about 20 minutes. The total 10 sessions was carried out in two school weeks. A pretest and a posttest to measure dependent variables were implement to all participants. One way ANCOVA, taking the results pretest as the covariate, was used to analyze the research results. The results of this study were as follows: First, Compared to the group that didn't take part in the program, the experiment group showed a statistically significant improvement in the growth-mindset level and a statistically significant decrease in the fixed-mindset level. Second, Compared to the group that didn't take part in the program, the experiment group showed a statistically significant improvement in the academic self-efficacy. Third, Compared to the group that didn't take part in the program, the experiment group showed a statistically significant improvement in the learning goal orientation level and performance goal orientation level. The results of this study shows that a well-designed mindset change program can have positive effects on improving mindset, academic self-efficacy, and goal orientation. Based on results and discussion of this study further studies are suggested as followings. The first is to organize contents and activities of the mindset change program for learner’s level. The second is to design program in the light of study amounts and hours. The third is to study various patterns of mindset change program to influence learner’s learning motivation.
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