최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.16 no.3, 2018년, pp.113 - 119
The problem of poor learning has been a subject that has been constantly raised in the educational field since the mid 20th century. Therefore, this study classified the components of self - regulated learning into cognitive - control, motive - control, and behavior - control strategies, and examine...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
학습부진의 특징은 무엇인가? | 학습부진이란 학생의 입장에서 본인의 능력과 비교하여 기대하는 성취보다 실제 결과가 현저하게 낮은 상태를 의미한다[1]. 학습부진은 반복적인 학업성취 실패로 인해 자기무력감을 느끼고, 부정적인 자아개념을 갖게 된다. 이러한 정서적 불편감이 유지될 경우 정서적 장애를 초래하기도 하고, 학습 장면에서 소외되고, 고립된 경험으로 인해 사회성이 부족한 행동을 하거나 반사회적 행동을 보이기도 한다[2]. | |
학습부진이란 무엇인가? | 20세기 중반이후 교육현장에서 지속적으로 제기되어 온 대표적인 주제가 학습부진 문제해결이다. 학습부진이란 학생의 입장에서 본인의 능력과 비교하여 기대하는 성취보다 실제 결과가 현저하게 낮은 상태를 의미한다[1]. 학습부진은 반복적인 학업성취 실패로 인해 자기무력감을 느끼고, 부정적인 자아개념을 갖게 된다. | |
학교에서 학습부진이 시급히 해결해야 할 중요한 교육적 과제인 이유는 무엇인가? | 학습부진은 반복적인 학업성취 실패로 인해 자기무력감을 느끼고, 부정적인 자아개념을 갖게 된다. 이러한 정서적 불편감이 유지될 경우 정서적 장애를 초래하기도 하고, 학습 장면에서 소외되고, 고립된 경험으로 인해 사회성이 부족한 행동을 하거나 반사회적 행동을 보이기도 한다[2]. 학교에서 학습부진은 정서적·사회적·인지적 발달에 이차적인 문제를 발생시킬 우려가 있으므로 시급히 해결해야 할 중요한 교육적 과제이다[3]. |
D. I. Kim. (1999), Educating Children with Learning Difficulties - the Prospective Agenda of Research and Practice for Educational Psychology, Journal of Educational Psychology, 13, 13-32.
S. O. Kim, G. O. Kim, S. D. Kim, S. D. Lee, H. S. Lim & S. M. Han. (2001), Underachievers' Understanding and Education, Seoul : HakJisa.
I. R. Lim. (2012), Analyzing the Relationship among the Configuration Factors of Self-regulated Learning Strategy in the Elementary School Underachievers, A master's thesis, EWHA Womans University, Seoul.
D. I. Kim, E. J. Shin, M.G. Lee & H. S. Kim. (2011), Learning Counseling, Seoul : HakJisa.
J. Y. Lee, B. M. Kim & E. J. Jang. (2013), Development of Program (Exploring Myself) for Unsuccessful College Students in Academic Achievement, Korea Journal of Counseling, 14(1), 359-384.
S. W. Kang, E. K. Lee & N. M. Yang. (2000), A study About Developing the Academic Support System Through an Analysis of the Characteristics Between the High Achievers and Underachievers in Their Academic Performance in the University, Korean Journal of Counseling And Psychotherapy, 12(2), 221-242.
M. H. Shin. (2018), An Analysis of the Effects of On-Off line Convergence Learning Activities Based on Students' Learning Styles, Journal of the Korea Convergence Society, 9(2), 85-90.
M. H. Shin. (1998), Promoting Learner's Self-Regulation Ability in Learner Controlled Computer Based Instruction, Journal of Educational Technology, 14(3), 177-197.
U. H. Chang. (1991), The Possibility and Problems of Training for Learning Strategies, Journal of Education, 10, 43-56.
T. H. Ha & H. G. Baek. (2005), Building an Ontology for Structured Diagnosis Data Entry of Educating Underachieving Students, Journal of Digital Convergence, 3(1), 183-194.
S. H. Sin. (1979), A review of Literature for Underachievers, Seoul : KEDI.
S. Y. Jeong. (2002), The effects of a self-regulated learning program on the pattern change of self-regulated learning strategies use in elementary fifth graders with different achievement levels, A master's thesis, Ewha Womans University, Seoul.
Pitrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990), Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
Schunk, D. H. (1989), Progress self-monitoring ; effects on children's self-efficacy and achievement, Journal of Experimental Education, 51, 89-93.
K. S. An & J. Y. Hwang. (2017), The Development of Self-regulation Program Elementary School Students' to Improve Willpower, Journal of Digital Convergence, 15(1), 413-425.
E. Y. Moon. (2010), The Effect of Self-regulated Learning Program on Middle School Student's Social Study Academic Achievement and Self-Efficacy, A master's thesis, Ewha Womans University, Seoul.
Zimmerman, B. J. & Martinez-Pons, M.(1988), Construct validation of strategy model student self-regulated learning. Journal of Educational Psychology, 80, 284-290.
Zimmerman, B. J.(1990), Self-regulated learning and academic achievement ; An overview." Educational Psychologist, 25, 3-17.
Y. H. Cha. (2008), The Effect of Self-regulated Learning Strategies on the Elementary School Students's Creativity and Academic Achievement, A master's thesis, Daegu University.
S. H. Lee. (2012), A Case Study on the Participation Experience of Underachievers in Self-Regulated Learning Program, A master's thesis, Gyeongin National University of Education.
Y. Lee & S. Y. Lee. (2017), Multidimen- sional Effects of Learning Motives and Autonomy on Job Creativity and School Satisfaction of Vocational College Students, Journal of Digital Convergence, 15(3), 99-106.
M. H. Yang. (2000), The study on Development and Validation of Self-Regulated Learnung Model, Doctoral Dissertation, Seoul National University, Seoul.
G. J. Choi. (2010), A Study on Relationship between Self-Directed Learning and School Life Adjustment in High School Students, A master's thesis, Konkuk University, Seoul.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.