현대의 중년들은 기존의 세대와는 달리 지속적인 사회참여나 경제적인 활동, 자아실현을 추구하는 새로운 라이프스타일을 지향함으로써 새로운 잠재적 소비 주체로 대두되고 있으며, 그들의 높은 구매력과 자립적인 가치관에 초점을 맞추어 여러 분야에서 이들을 타깃으로 한 새로운 시장이 형성되고 있다. 본 연구의 목적은 중년 여성의 자아존중감, 신체만족도가 의복태도에 미치는 영향과 자아존중감이 신체만족도에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 또한, 조사 대상자의 인구통계학적 특성에 따른 집단 간 자아존중감, 신체만족도, 의복태도의 차이를 알아보고자 한다. 그러므로 본 연구는 새로운 소비의 중심으로 대두되고 있는 중년 여성의 효과적인 의복 ...
현대의 중년들은 기존의 세대와는 달리 지속적인 사회참여나 경제적인 활동, 자아실현을 추구하는 새로운 라이프스타일을 지향함으로써 새로운 잠재적 소비 주체로 대두되고 있으며, 그들의 높은 구매력과 자립적인 가치관에 초점을 맞추어 여러 분야에서 이들을 타깃으로 한 새로운 시장이 형성되고 있다. 본 연구의 목적은 중년 여성의 자아존중감, 신체만족도가 의복태도에 미치는 영향과 자아존중감이 신체만족도에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 또한, 조사 대상자의 인구통계학적 특성에 따른 집단 간 자아존중감, 신체만족도, 의복태도의 차이를 알아보고자 한다. 그러므로 본 연구는 새로운 소비의 중심으로 대두되고 있는 중년 여성의 효과적인 의복 마케팅 전략에 대한 기초자료를 제공하고자 한다. 본 연구는 전국에 거주하는 40세에서 59세의 여성을 대상으로 2014년 3월 12일부터 3월 19일까지 설문지법을 이용하였고 총 201부를 최종 분석하였다. 자료 분석은 SPSS 18.0/Windows을 이용한 요인분석과 빈도분석, 다중회귀분석, 분산분석(ANOVA)을 실시하였으며, 사후검정으로 Tukey's test를 사용하였다. 또한 주성분 분석과 요인회전에 의한 Varimax방법을 사용하여 요인분석을 실시하였고, 요인분석을 통해 도출된 요인들은 문항들 간의 내적 일관성을 위한 신뢰도 분석은 Crombach’s α 계수를 사용하여 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째. 조사대상자는 한국에 거주하는 40대와 50대의 중년 여성으로 의류 제품구매 경험이 있는 201명이었으며, 40세에서 44세의 연령대가 77명으로 가장 많았다. 기혼자는 70% 이상 이었으며, 학력은 대학교 재학 및 졸업이 85명으로 가장 많았고, 직업은 전업주부가 80명으로 가장 많았다. 월 소득은 200만원 미만이, 월 의류 구매비용은 10만원 이상 30만원 미만이 가장 많았다. 의류 구매횟수는 ‘계절이 바뀔 때마다‘가 가장 많았다. 둘째, 중년 여성의 자아존중감은 신체만족도의 부분만족에 정(+)의 영향을 미쳤으며 체형만족도는 부(-)의 영향을 미쳤다. 셋째, 중년 여성의 자아존중감은 의복태도 중 의복만족에 정(+)의 영향을 미쳤다. 넷째, 중년 여성의 신체만족도는 의복태도의 의복동조에 정(+)의 영향을 미쳤다. 다섯째, 연령에 따른 집단 간 신체만족도, 의복태도, 신체만족도의 부분만족과 얼굴만족, 의복태도의 의복동조에서 유의한 차이가 있었다. 여섯째, 학력에 따른 집단 간 자아존중감, 신체만족도, 의복태도에서의 결과는 의복태도의 의복의존에서 유의한 차이를 보였다. 일곱째, 의복 구매 비용에 따른 집단 간 자아존중감, 신체만족도, 의복태도를 알아본 결과 자아존중감과 신체만족도는 유의한 결과를 보이지 않았지만, 의복태도는 유의한 차이를 보였다. 여덟째, 의복 구매 횟수에 따른 집단 간 자아존중감, 신체만족도, 의복태도의 결과는 신체만족도의 체형불만이 의류 구매 횟수에 유의한 차이를 보였고 의복태도의 의복 동조와 의복의존에 유의한 차이를 보였다.
현대의 중년들은 기존의 세대와는 달리 지속적인 사회참여나 경제적인 활동, 자아실현을 추구하는 새로운 라이프스타일을 지향함으로써 새로운 잠재적 소비 주체로 대두되고 있으며, 그들의 높은 구매력과 자립적인 가치관에 초점을 맞추어 여러 분야에서 이들을 타깃으로 한 새로운 시장이 형성되고 있다. 본 연구의 목적은 중년 여성의 자아존중감, 신체만족도가 의복태도에 미치는 영향과 자아존중감이 신체만족도에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 또한, 조사 대상자의 인구통계학적 특성에 따른 집단 간 자아존중감, 신체만족도, 의복태도의 차이를 알아보고자 한다. 그러므로 본 연구는 새로운 소비의 중심으로 대두되고 있는 중년 여성의 효과적인 의복 마케팅 전략에 대한 기초자료를 제공하고자 한다. 본 연구는 전국에 거주하는 40세에서 59세의 여성을 대상으로 2014년 3월 12일부터 3월 19일까지 설문지법을 이용하였고 총 201부를 최종 분석하였다. 자료 분석은 SPSS 18.0/Windows을 이용한 요인분석과 빈도분석, 다중회귀분석, 분산분석(ANOVA)을 실시하였으며, 사후검정으로 Tukey's test를 사용하였다. 또한 주성분 분석과 요인회전에 의한 Varimax방법을 사용하여 요인분석을 실시하였고, 요인분석을 통해 도출된 요인들은 문항들 간의 내적 일관성을 위한 신뢰도 분석은 Crombach’s α 계수를 사용하여 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째. 조사대상자는 한국에 거주하는 40대와 50대의 중년 여성으로 의류 제품구매 경험이 있는 201명이었으며, 40세에서 44세의 연령대가 77명으로 가장 많았다. 기혼자는 70% 이상 이었으며, 학력은 대학교 재학 및 졸업이 85명으로 가장 많았고, 직업은 전업주부가 80명으로 가장 많았다. 월 소득은 200만원 미만이, 월 의류 구매비용은 10만원 이상 30만원 미만이 가장 많았다. 의류 구매횟수는 ‘계절이 바뀔 때마다‘가 가장 많았다. 둘째, 중년 여성의 자아존중감은 신체만족도의 부분만족에 정(+)의 영향을 미쳤으며 체형만족도는 부(-)의 영향을 미쳤다. 셋째, 중년 여성의 자아존중감은 의복태도 중 의복만족에 정(+)의 영향을 미쳤다. 넷째, 중년 여성의 신체만족도는 의복태도의 의복동조에 정(+)의 영향을 미쳤다. 다섯째, 연령에 따른 집단 간 신체만족도, 의복태도, 신체만족도의 부분만족과 얼굴만족, 의복태도의 의복동조에서 유의한 차이가 있었다. 여섯째, 학력에 따른 집단 간 자아존중감, 신체만족도, 의복태도에서의 결과는 의복태도의 의복의존에서 유의한 차이를 보였다. 일곱째, 의복 구매 비용에 따른 집단 간 자아존중감, 신체만족도, 의복태도를 알아본 결과 자아존중감과 신체만족도는 유의한 결과를 보이지 않았지만, 의복태도는 유의한 차이를 보였다. 여덟째, 의복 구매 횟수에 따른 집단 간 자아존중감, 신체만족도, 의복태도의 결과는 신체만족도의 체형불만이 의류 구매 횟수에 유의한 차이를 보였고 의복태도의 의복 동조와 의복의존에 유의한 차이를 보였다.
Unlike conventional generation, modern middle-aged women aspire toward new life stylers who have lasting social participation, economic activity, self-realization. Therefore, they are rising as new potential consumers. Focused on their high purchasing power and independent values, new markets are fo...
Unlike conventional generation, modern middle-aged women aspire toward new life stylers who have lasting social participation, economic activity, self-realization. Therefore, they are rising as new potential consumers. Focused on their high purchasing power and independent values, new markets are forming against them in various fields. The main aim of this research is to investigate the effects on the self-esteem and the body satisfaction of women in the middle ages and the effects on their clothing attitude. Also, this research is to survey targets' differences of self-esteem, body satisfaction and clothing attitude between groups in conformity with a demographic characteristic. Thus, this research paper is intended to support basic data types and sources of effective fashion marketing strategies for middle-aged women who emerging as the core of new consumers. From 12th March to 19th March 2014, this research conducted a survey of women between 40s to 59s who live across the country and finally analyzed 201 survey results. The survey conducted a data analysis of factorial analysis, frequency analysis, multiple regression analysis and variance analysis(ANOVA) making use of SPSS 18.0/Windows. Tukey's test was conducted as post-hoc as well. Moreover, main componential analysis and factorial analysis making use of varimax rotation are used to analyze the survey. Cronbach's alpha is a statistic generally used as a measure of internal consistency or reliability between questions. To summarize this research is as follows. First, 201 women in Korea who have had clothes buying experiences between 40s and 50s answered. Of these, 77 women in the range of 40s and 44s were the highest. According to the survey, the married are more than 70% and 85 women in college or graduation is the highest. Women under two hundred thousand won a month and 80 full-time homemakers are the highest. Clothes purchasing cost a month between one hundred thousand won and three thousand won and ‘whenever the seasons change’ of purchasing time are the highest. Second, the self-esteem of middle-aged women gave positive affect on their body satisfaction and negative affect on their body weight satisfaction. Third, the self-esteem in the middle ages gave positive affect on their clothing attitude. Forth, body satisfaction of middle-aged women gave positive affect on their clothing attitude. Fifth, in terms of age, meaningful differences in body satisfaction, clothing attitude, body and face satisfaction and homology of their clothing attitude between groups came up with results. Sixth, in terms of academic background, meaningful differences in self-esteem, body satisfaction and dependence of clothing attitude between groups are resulted. Seventh, in terms of clothes purchasing cost, meaningless differences in self-esteem, body satisfaction, clothing attitude and meaningful differences in their clothing attitude are resulted. Eighth, in terms of clothes purchasing time, meaningful differences in body dissatisfaction between groups and clothing conformity and dependence are resulted
Unlike conventional generation, modern middle-aged women aspire toward new life stylers who have lasting social participation, economic activity, self-realization. Therefore, they are rising as new potential consumers. Focused on their high purchasing power and independent values, new markets are forming against them in various fields. The main aim of this research is to investigate the effects on the self-esteem and the body satisfaction of women in the middle ages and the effects on their clothing attitude. Also, this research is to survey targets' differences of self-esteem, body satisfaction and clothing attitude between groups in conformity with a demographic characteristic. Thus, this research paper is intended to support basic data types and sources of effective fashion marketing strategies for middle-aged women who emerging as the core of new consumers. From 12th March to 19th March 2014, this research conducted a survey of women between 40s to 59s who live across the country and finally analyzed 201 survey results. The survey conducted a data analysis of factorial analysis, frequency analysis, multiple regression analysis and variance analysis(ANOVA) making use of SPSS 18.0/Windows. Tukey's test was conducted as post-hoc as well. Moreover, main componential analysis and factorial analysis making use of varimax rotation are used to analyze the survey. Cronbach's alpha is a statistic generally used as a measure of internal consistency or reliability between questions. To summarize this research is as follows. First, 201 women in Korea who have had clothes buying experiences between 40s and 50s answered. Of these, 77 women in the range of 40s and 44s were the highest. According to the survey, the married are more than 70% and 85 women in college or graduation is the highest. Women under two hundred thousand won a month and 80 full-time homemakers are the highest. Clothes purchasing cost a month between one hundred thousand won and three thousand won and ‘whenever the seasons change’ of purchasing time are the highest. Second, the self-esteem of middle-aged women gave positive affect on their body satisfaction and negative affect on their body weight satisfaction. Third, the self-esteem in the middle ages gave positive affect on their clothing attitude. Forth, body satisfaction of middle-aged women gave positive affect on their clothing attitude. Fifth, in terms of age, meaningful differences in body satisfaction, clothing attitude, body and face satisfaction and homology of their clothing attitude between groups came up with results. Sixth, in terms of academic background, meaningful differences in self-esteem, body satisfaction and dependence of clothing attitude between groups are resulted. Seventh, in terms of clothes purchasing cost, meaningless differences in self-esteem, body satisfaction, clothing attitude and meaningful differences in their clothing attitude are resulted. Eighth, in terms of clothes purchasing time, meaningful differences in body dissatisfaction between groups and clothing conformity and dependence are resulted
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