본 연구는 해외 데이 스파(Day Spa)를 경험한 한국인 관광객 464명을 대상으로 해외 스파와 국내 스파를 비교·분석하여 스파 관광 산업의 발전 방향을 제시하고자 연구하였다. 현대인들의 스파 방문목적이 다양해짐에 따라 국내 스파 산업의 발전을 위해서는 가격 경쟁이나 비싼 제품 등 외향적 마케팅보다는 좀 더 내실있고 기본에 충실한 서비스와 기술력이 중요하며, 스파의 용어부터 내용까지 확실한 정의가 필요한 상황이다. 특히, 스파를 선택 할 때 ...
본 연구는 해외 데이 스파(Day Spa)를 경험한 한국인 관광객 464명을 대상으로 해외 스파와 국내 스파를 비교·분석하여 스파 관광 산업의 발전 방향을 제시하고자 연구하였다. 현대인들의 스파 방문목적이 다양해짐에 따라 국내 스파 산업의 발전을 위해서는 가격 경쟁이나 비싼 제품 등 외향적 마케팅보다는 좀 더 내실있고 기본에 충실한 서비스와 기술력이 중요하며, 스파의 용어부터 내용까지 확실한 정의가 필요한 상황이다. 특히, 스파를 선택 할 때 비용 지출 면에서 편익과 서비스가 만족스럽지 못하고 시설 또한 충분하지 못한 것이 해외 관광객들이 국내 스파 방문을 막는다는 결과로 개선이 필요하다. 스파 관광 산업이 자리매김하기 위해서는 스파관련 종사자들의 노력으로 급속도로 증가하는 국내외 스파 고객들을 위한 맞춤화된 서비스와 합리적 가격을 제시하고, 관광산업과의 연계성을 높이는 노력을 해야 한다. 스파 관광을 필요로 하는 해외 스파 관광객(외국인)의 요구와 욕구를 충족할 수 있는 시대에 맞는 해외 홍보 및 마케팅 활동, 네트워크 등 다양한 홍보 방식을 통하여 한국 스파 관광 정보를 제공함으로써 경제발전과 고용창출 등 다각적인 효과를 나타낼 것으로 사료된다. 결론적으로 본 연구에서는 국내 스파 관광 활성화에 대한 인식 부분에서는 전체적으로 부정적인 반응이 나왔다. 이는 국내 스파가 아직까지도 특정 계층이 이용하고 사치스러운 것으로 보는 경향이 있기 때문이다. 스파는 누구나 이용 가능한 대중적인 곳으로 생활의 삶속에 깊숙이 들어와 있는 산업으로, 세계 각국에 스파 관광을 하는 사람들이 급속하게 늘어나고 있다. 우리 스파 산업의 발전을 위해서는 국가적인 정책지원과 규제완화가 요구되며, 정부정책 결정에 있어서 현장의 의견을 수렴하여 현실성 있는 지원이 얼마나 시급한지 알 수 있다. 본 연구를 통해 스파 종사자들의 노력과 함께 스파 관광 산업에 기초가 되었으면 하는 바램이다.
본 연구는 해외 데이 스파(Day Spa)를 경험한 한국인 관광객 464명을 대상으로 해외 스파와 국내 스파를 비교·분석하여 스파 관광 산업의 발전 방향을 제시하고자 연구하였다. 현대인들의 스파 방문목적이 다양해짐에 따라 국내 스파 산업의 발전을 위해서는 가격 경쟁이나 비싼 제품 등 외향적 마케팅보다는 좀 더 내실있고 기본에 충실한 서비스와 기술력이 중요하며, 스파의 용어부터 내용까지 확실한 정의가 필요한 상황이다. 특히, 스파를 선택 할 때 비용 지출 면에서 편익과 서비스가 만족스럽지 못하고 시설 또한 충분하지 못한 것이 해외 관광객들이 국내 스파 방문을 막는다는 결과로 개선이 필요하다. 스파 관광 산업이 자리매김하기 위해서는 스파관련 종사자들의 노력으로 급속도로 증가하는 국내외 스파 고객들을 위한 맞춤화된 서비스와 합리적 가격을 제시하고, 관광산업과의 연계성을 높이는 노력을 해야 한다. 스파 관광을 필요로 하는 해외 스파 관광객(외국인)의 요구와 욕구를 충족할 수 있는 시대에 맞는 해외 홍보 및 마케팅 활동, 네트워크 등 다양한 홍보 방식을 통하여 한국 스파 관광 정보를 제공함으로써 경제발전과 고용창출 등 다각적인 효과를 나타낼 것으로 사료된다. 결론적으로 본 연구에서는 국내 스파 관광 활성화에 대한 인식 부분에서는 전체적으로 부정적인 반응이 나왔다. 이는 국내 스파가 아직까지도 특정 계층이 이용하고 사치스러운 것으로 보는 경향이 있기 때문이다. 스파는 누구나 이용 가능한 대중적인 곳으로 생활의 삶속에 깊숙이 들어와 있는 산업으로, 세계 각국에 스파 관광을 하는 사람들이 급속하게 늘어나고 있다. 우리 스파 산업의 발전을 위해서는 국가적인 정책지원과 규제완화가 요구되며, 정부정책 결정에 있어서 현장의 의견을 수렴하여 현실성 있는 지원이 얼마나 시급한지 알 수 있다. 본 연구를 통해 스파 종사자들의 노력과 함께 스파 관광 산업에 기초가 되었으면 하는 바램이다.
The purpose of this study is to compare and analyse the abroad spa and domestic spa from the subjects of 464 Korean Tourism who had experienced the abroad day-spa, and suggest direction of development for the spa Tourism industry. As modern people have diverse purposes for visiting spa, more fruitfu...
The purpose of this study is to compare and analyse the abroad spa and domestic spa from the subjects of 464 Korean Tourism who had experienced the abroad day-spa, and suggest direction of development for the spa Tourism industry. As modern people have diverse purposes for visiting spa, more fruitful and fundamental services and technology are more important for development of the domestic spa-industry rather than such external marketing as price competitiveness or expensive products, and it is necessary to give clear definitions to terminologies and contents of spa. In particular, the study result that unsatisfactory benefits and services in the aspect of expenses and insufficient facility keep foreign Tourism from visiting domestic spa necessitates improvements. For the spa Tourism industry to be established, spa operators should try hard to provide tailor-made services and reasonable prices for the rapidly increasing domestic and foreign spa customers and raise connectivity to the Tourism industry. This study considers that providing the Korean spa Tourism information through overseas promotion in tune with the times, which can satisfy requirements and desires of the spa Tourism wanting spa from abroad (foreigners), and diverse promotional methods such as marketing and networks will create multilateral effects such as economic development and job creation. In conclusion, in this study, an overall negative reaction was derived for the preception of domestic spa Tourism Utilization. This is because there still exists such a tendency considering domestic spa a luxury used by a special group. Spa is a popular place everybody can use and a deeply rooted industry in a daily life, and the number of people who want spa Tourism is rapidly increasing in each country of the world. For development of Korean spa industry, governmental policy supports and deregulation are required, and policy determination needs to reflect field opinions to know how imperative realistic supports are. We hope that this study can be a foundation for the spa Tourism industry together with the efforts of spa operators.
The purpose of this study is to compare and analyse the abroad spa and domestic spa from the subjects of 464 Korean Tourism who had experienced the abroad day-spa, and suggest direction of development for the spa Tourism industry. As modern people have diverse purposes for visiting spa, more fruitful and fundamental services and technology are more important for development of the domestic spa-industry rather than such external marketing as price competitiveness or expensive products, and it is necessary to give clear definitions to terminologies and contents of spa. In particular, the study result that unsatisfactory benefits and services in the aspect of expenses and insufficient facility keep foreign Tourism from visiting domestic spa necessitates improvements. For the spa Tourism industry to be established, spa operators should try hard to provide tailor-made services and reasonable prices for the rapidly increasing domestic and foreign spa customers and raise connectivity to the Tourism industry. This study considers that providing the Korean spa Tourism information through overseas promotion in tune with the times, which can satisfy requirements and desires of the spa Tourism wanting spa from abroad (foreigners), and diverse promotional methods such as marketing and networks will create multilateral effects such as economic development and job creation. In conclusion, in this study, an overall negative reaction was derived for the preception of domestic spa Tourism Utilization. This is because there still exists such a tendency considering domestic spa a luxury used by a special group. Spa is a popular place everybody can use and a deeply rooted industry in a daily life, and the number of people who want spa Tourism is rapidly increasing in each country of the world. For development of Korean spa industry, governmental policy supports and deregulation are required, and policy determination needs to reflect field opinions to know how imperative realistic supports are. We hope that this study can be a foundation for the spa Tourism industry together with the efforts of spa operators.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.