본 연구는 현대인들의 스파에 대한 인식과 이용실태 및 이용 만족도를 조사하여 스파 프로그램 개발에 기초 자료를 제공하는데 목적을 갖고, 2013년 9월 15일부터 10월 15일까지 서울·수도권(경인) 지역에 거주하는 성인 남녀 550명과 스파센터를 운영하고 있는 사업자 또는 실제 운영자 20명을 대상으로 설문조사 하였다. 회수된 설문지는 SPSS v. 18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였는데 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 스파(...
본 연구는 현대인들의 스파에 대한 인식과 이용실태 및 이용 만족도를 조사하여 스파 프로그램 개발에 기초 자료를 제공하는데 목적을 갖고, 2013년 9월 15일부터 10월 15일까지 서울·수도권(경인) 지역에 거주하는 성인 남녀 550명과 스파센터를 운영하고 있는 사업자 또는 실제 운영자 20명을 대상으로 설문조사 하였다. 회수된 설문지는 SPSS v. 18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였는데 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 스파(SPA)에 대한 인식과 이용실태 분석결과 스파에 대해 들어 본 경험이 있는 사람들은 96.4%로 대부분이 온천(35.3%)이라는 인식을 가지고 있었고 인터넷(43.8%)을 통해 스파에 대한 정보를 가장 많이 얻고 스파 트리트먼트는 대부분이 비싼 관리(23.5%) 또는 각종 질환에 효과적인 관리(23.3%)라는 이미지를 가지고 있었다. 또한 일반관리보다 스트레스 해소에 좋다(24.4%)고 생각하며 스파 관리가 필요한 시기로는 건강한 피부를 유지 또는 개선하기 위해(53.2%), 부부·가족(47.0%)과 함께 방문 하고 싶어 하였으며 적당한 1회 스파 관리 소요시간은 1시간-1시간30분(47.0%)이, 적당한 1회 스파 관리 비용은 10만원 미만(57.9%)이 가장 높게 나타났다. 향후 스파 관리를 이용할 의향이 없는(9.8%) 대상자들은 가격이 너무 비싸서(53.8%)라는 이유를 가장 많이 선택하였다. 둘째, 일반인을 대상으로 조사한 스파의 선택속성에 있어 인적서비스 요인(M=4.16)이 가장 높게 나타나고, 전반적인 스파 선택속성은 평균 4.00점으로 나타났다. 성별, 연령, 최종학력, 직업, 결혼여부, 월평균소득, 스트레스에 따라서 유의미한 차이(p<.05)가 났으며 스파 선택 시 가장 중요하게 생각하는 것은 비용(36.1%)이 가장 높게 나타났고, 가장 받고 싶은 프로그램은 바디마사지(48.5%)가 가장 높은 것으로 나타났다. 셋째, 스파를 이용한 경험이 있는 365명을 대상으로 이용한 스파 종류를 분석한 결과 온천시설이 있는 피부, 체형관리실(54.4%)의 이용이 높게 나타났으며, 스파 시설 및 프로그램에 대한 전반적인 만족도는 평균 3.63점으로 만족하는 것으로 나타났다. 이중 특히 여성일수록, 스트레스가 많을수록, 건강상태가 매우 건강한 경우 상대적으로 스파 시설 및 프로그램 만족도가 높은 것으로 나타났다. 향후 스파에서 보완 또는 추가 되어야 하는 프로그램으로는 다양한 바디 트리트먼트(43.6%)가 가장 높게 나타났고, 보완 또는 추가 되어야 하는 서비스는 직원의 전문성(29.0%)인 것으로 나타났다. 넷째, 스파의 운영실태 및 프로그램 현황을 알아보기 위해 서울·수도권에 위치한 20명의 사업자 또는 실제 운영자를 설문조사한 결과 스파 형태는 하이드로 테라피가 가능한 데이 스파(33.3%)의 선택이 가장 높게 나타났고, 사업장 위치는 서울시 강남구(38.1%)가 가장 높게 나타났으며 스파 시설 평균 이용금액은 10-20만원 미만(42.9%)이, 스파 광고매체는 인터넷(81.0%)이, 스파 트리트먼트의 평균 시간은 1-2시간(81.0%)으로 가장 높게 나왔으며 스파 운영 시 가장 중요하게 생각하는 점은 테라피스트의 실력(38.1%)으로 나타났다. 또한 사업자들을 대상으로 스파 선택속성을 알아보기 위하여 기술통계분석을 실시한 결과를 전체적으로 볼 때, 인적서비스 요인(M=4.33)이 가장 높게 나타났고, 기능(효능) 요인, 프로그램 운영 요인, 시설환경 요인 순으로 나타났으며, 전반적인 스파 선택속성은 평균 4.02점으로 나타났다. 사업자들을 대상으로 고객들의 스파이용의 주된 목적을 조사한 결과 건강한 피부를 유지 또는 개선하기 위해(42.9%)가 가장 높게 나타났고, 스파 프로그램 현황의 분석결과 풀 바디 마사지 프로그램 중에서는 스웨디쉬 마사지(81.0%), 페이셜 특수 마사지 중 에서는 보습 관리(66.7%), 부분 마사지에서는 등 마사지와 발 관리(90.5%), 바스&샤워에서는 하이드로 바스(52.4%), 스팀&사우나에서는 딸라떼름과 스팀 바스(23.8%), 딸라소 테라피(23.8%), 바디 스크럽(42.9%), 스파 퀴진(28.6%)이 높게 나타났다. 이상의 연구 결과를 보면 한국의 스파 인식에 대해 전반적으로 긍정적인 것으로 인식하고 있으며, 스트레스가 많아지고 건강에 대한 관심이 높아지면서 스파를 이용하고자 하는 잠재고객 수 또한 증가한 것을 볼 수 있다. 그러나 아직 일부 고객들이 ‘온천’이나 ‘호텔, 리조트’에서나 경험할 수 있는 ‘고급살롱’이라는 이미지에서 스파에 대한 올바른 개념이 대중화·일반화될 수 있도록 쉽고 편한 접근이 필요한 것으로 보인다. 이는 한국을 방문하는 외국인 관광객이나 주 5일 근무제로 인한 휴식을 찾는 사람들을 위해 정부와 지역에서 노력하고 있는 건강, 웰빙 사업들을 스파와 접목하여 운동, 요가, 명상, 식·음료와 함께 한다면 스파산업의 전망은 매우 밝을 것으로 생각된다. 특히, 스파이용 가격에 대한 재평가와 테라피스트의 전문성과 기술력, 친절도 및 스파 테라피에 대한 소비자의 편견을 불식시키기 위해 표준화된 도구를 사용한 과학적인 연구가 필요하며 한국인 성향에 맞는 특화된 다양하고 세분화된 프로그램을 연구하여 스파이용 고객의 만족도를 높여 고정고객을 확보하도록 하는 마케팅적인 관점에서의 접근이 필요함을 시사한 것으로 평가할 수 있다.
본 연구는 현대인들의 스파에 대한 인식과 이용실태 및 이용 만족도를 조사하여 스파 프로그램 개발에 기초 자료를 제공하는데 목적을 갖고, 2013년 9월 15일부터 10월 15일까지 서울·수도권(경인) 지역에 거주하는 성인 남녀 550명과 스파센터를 운영하고 있는 사업자 또는 실제 운영자 20명을 대상으로 설문조사 하였다. 회수된 설문지는 SPSS v. 18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였는데 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 스파(SPA)에 대한 인식과 이용실태 분석결과 스파에 대해 들어 본 경험이 있는 사람들은 96.4%로 대부분이 온천(35.3%)이라는 인식을 가지고 있었고 인터넷(43.8%)을 통해 스파에 대한 정보를 가장 많이 얻고 스파 트리트먼트는 대부분이 비싼 관리(23.5%) 또는 각종 질환에 효과적인 관리(23.3%)라는 이미지를 가지고 있었다. 또한 일반관리보다 스트레스 해소에 좋다(24.4%)고 생각하며 스파 관리가 필요한 시기로는 건강한 피부를 유지 또는 개선하기 위해(53.2%), 부부·가족(47.0%)과 함께 방문 하고 싶어 하였으며 적당한 1회 스파 관리 소요시간은 1시간-1시간30분(47.0%)이, 적당한 1회 스파 관리 비용은 10만원 미만(57.9%)이 가장 높게 나타났다. 향후 스파 관리를 이용할 의향이 없는(9.8%) 대상자들은 가격이 너무 비싸서(53.8%)라는 이유를 가장 많이 선택하였다. 둘째, 일반인을 대상으로 조사한 스파의 선택속성에 있어 인적서비스 요인(M=4.16)이 가장 높게 나타나고, 전반적인 스파 선택속성은 평균 4.00점으로 나타났다. 성별, 연령, 최종학력, 직업, 결혼여부, 월평균소득, 스트레스에 따라서 유의미한 차이(p<.05)가 났으며 스파 선택 시 가장 중요하게 생각하는 것은 비용(36.1%)이 가장 높게 나타났고, 가장 받고 싶은 프로그램은 바디마사지(48.5%)가 가장 높은 것으로 나타났다. 셋째, 스파를 이용한 경험이 있는 365명을 대상으로 이용한 스파 종류를 분석한 결과 온천시설이 있는 피부, 체형관리실(54.4%)의 이용이 높게 나타났으며, 스파 시설 및 프로그램에 대한 전반적인 만족도는 평균 3.63점으로 만족하는 것으로 나타났다. 이중 특히 여성일수록, 스트레스가 많을수록, 건강상태가 매우 건강한 경우 상대적으로 스파 시설 및 프로그램 만족도가 높은 것으로 나타났다. 향후 스파에서 보완 또는 추가 되어야 하는 프로그램으로는 다양한 바디 트리트먼트(43.6%)가 가장 높게 나타났고, 보완 또는 추가 되어야 하는 서비스는 직원의 전문성(29.0%)인 것으로 나타났다. 넷째, 스파의 운영실태 및 프로그램 현황을 알아보기 위해 서울·수도권에 위치한 20명의 사업자 또는 실제 운영자를 설문조사한 결과 스파 형태는 하이드로 테라피가 가능한 데이 스파(33.3%)의 선택이 가장 높게 나타났고, 사업장 위치는 서울시 강남구(38.1%)가 가장 높게 나타났으며 스파 시설 평균 이용금액은 10-20만원 미만(42.9%)이, 스파 광고매체는 인터넷(81.0%)이, 스파 트리트먼트의 평균 시간은 1-2시간(81.0%)으로 가장 높게 나왔으며 스파 운영 시 가장 중요하게 생각하는 점은 테라피스트의 실력(38.1%)으로 나타났다. 또한 사업자들을 대상으로 스파 선택속성을 알아보기 위하여 기술통계분석을 실시한 결과를 전체적으로 볼 때, 인적서비스 요인(M=4.33)이 가장 높게 나타났고, 기능(효능) 요인, 프로그램 운영 요인, 시설환경 요인 순으로 나타났으며, 전반적인 스파 선택속성은 평균 4.02점으로 나타났다. 사업자들을 대상으로 고객들의 스파이용의 주된 목적을 조사한 결과 건강한 피부를 유지 또는 개선하기 위해(42.9%)가 가장 높게 나타났고, 스파 프로그램 현황의 분석결과 풀 바디 마사지 프로그램 중에서는 스웨디쉬 마사지(81.0%), 페이셜 특수 마사지 중 에서는 보습 관리(66.7%), 부분 마사지에서는 등 마사지와 발 관리(90.5%), 바스&샤워에서는 하이드로 바스(52.4%), 스팀&사우나에서는 딸라떼름과 스팀 바스(23.8%), 딸라소 테라피(23.8%), 바디 스크럽(42.9%), 스파 퀴진(28.6%)이 높게 나타났다. 이상의 연구 결과를 보면 한국의 스파 인식에 대해 전반적으로 긍정적인 것으로 인식하고 있으며, 스트레스가 많아지고 건강에 대한 관심이 높아지면서 스파를 이용하고자 하는 잠재고객 수 또한 증가한 것을 볼 수 있다. 그러나 아직 일부 고객들이 ‘온천’이나 ‘호텔, 리조트’에서나 경험할 수 있는 ‘고급살롱’이라는 이미지에서 스파에 대한 올바른 개념이 대중화·일반화될 수 있도록 쉽고 편한 접근이 필요한 것으로 보인다. 이는 한국을 방문하는 외국인 관광객이나 주 5일 근무제로 인한 휴식을 찾는 사람들을 위해 정부와 지역에서 노력하고 있는 건강, 웰빙 사업들을 스파와 접목하여 운동, 요가, 명상, 식·음료와 함께 한다면 스파산업의 전망은 매우 밝을 것으로 생각된다. 특히, 스파이용 가격에 대한 재평가와 테라피스트의 전문성과 기술력, 친절도 및 스파 테라피에 대한 소비자의 편견을 불식시키기 위해 표준화된 도구를 사용한 과학적인 연구가 필요하며 한국인 성향에 맞는 특화된 다양하고 세분화된 프로그램을 연구하여 스파이용 고객의 만족도를 높여 고정고객을 확보하도록 하는 마케팅적인 관점에서의 접근이 필요함을 시사한 것으로 평가할 수 있다.
In this study current domestic spa awareness, consumer behavior, and levels of consumer satisfaction was researched through the survey of 550 adults and 20 spa center managers residing within the Seoul metropolitan area, with the main purpose of forming a foundation for the development of future spa...
In this study current domestic spa awareness, consumer behavior, and levels of consumer satisfaction was researched through the survey of 550 adults and 20 spa center managers residing within the Seoul metropolitan area, with the main purpose of forming a foundation for the development of future spa programs. Four major points were discovered through result analysis of the collected surveys analyzed through SPSS v. 18.0 statistic package program. First significant point is related to the recognition and awareness of spas, where. 96.4% responded that they have heard of spas, in which, 35.3% recognized spas as hot springs, and 43.8% responded that they gathered information of spa treatments and facilities through the internet. 23.5% recognized spas to be expensive treatments, where 23.3% answered that spas were more effective various health or beauty treatments. Also, 24.4% recognized spa treatments to be more effective on stress relief, and felt that spa treatments were necessary to improve or maintain healthy skin. 47.0% preferred spa experience with family members, 47.0% of respondents answered 1 to 1.5 hours as preferred treatment duration, 57.9% answered below 100,000KRW to be the ideal cost for one spa experience. and 9.8% of respondents had no plans to experience spa treatments in the future, where 53.8% responded the price to be the main factor not to visit. Second point involving main treatment decision driver for consumers showed human service factors (M=4.16) most significant, where the average among the selection property resulted to be 4.00. Sex, age, education, occupation, marital status, monthly income, and stress levels showed significant distinctions, where costs(36.1%) resulted to be the most important selection property and body massage(48.5%) as most preferred treatment program. Among the 365 respondents who have spa treatment experience, 54.4% had experience in aesthetic or body care shops, where levels of satisfaction were at 3.63. The results showed women have higher stress levels, with people with above-average health showed higher points in satisfaction towards spa treatments and facilities. 43.6% wished for more various body treatment programs and 29.0% responded better specialized and quality human services for areas of improvement. Additional research on 20 spa managers and shop owners within the Seoul metropolitan area, was conducted to study the status of current spa management and programs. Results showed 33.3% owned or managed hydro therapy capable day spas, where shop locations were focused within Gangnam-gu(38.1%), average cost for treatment or therapy between 100,000 and 200,000 KRW(42.9%), internet marketing (81.0%), and most preferred treatment durations between 1-2 hours(81.0%). Managers and shop owners selected the quality and performance of therapists to be the most important factor in spa management(38.1%). Descriptive statistic analysis studying spa selection properties of shop managers and owners, showed human services to be the most important(M-4.33), with treatment effectiveness, program management, facility environment, following. The overall spa selection properties averaged at 4.02. Based on the answers and results provided by shop owners and managers, the average spa consumer's main purpose of visit proved to be to improve or maintain healthy skin(42.9%), analysis showed swedish massage to be the most favored full body massage program(81.0%), moisturized treatments among special facial massages(66.7%), as back and leg treatments for selective area massage(90.5%), hydro bath for bath & shower treatments(52.4%), Thalatherm and steam bath for steam & saunas(23.8%), Thalasso therapy(23.8%), body scrub(42.9%), and spa cuisine(28.5%) showed high preference results. The results above show positive marks on recognition and awareness for domestic spas. The rise of daily stress and interest in personal health and well-being, increase of domestic spa consumers. But within this study, awareness levels among the respondents show that many non experienced consumers, still recognize spas or spa treatments as hot springs, hotel sauna, or resort luxury salons. Plans to improve spa awareness and understanding and to lower consumption barriers are still show needs for improvement. The spa industry as whole may beable to reach its massive potential growth levels, if local or national government, and spa shop managers could fuse elements such as well-being trends (i.e., yoga, fitness), or foreigner travel packages, or even the simple desire of quality rest and health. Specifically, plans to re-evaluate spa costs, scientific measurement tools to evaluate and standardize therapist knowledge and performance, customer satisfaction and service, to improve and increase customer awareness and recognition, and also on a marketing perspective, to research and develop custom and specific programs to fully meet domestic needs and characteristics crucial in increasing customer satisfaction levels and to also maximize consumer awareness.
In this study current domestic spa awareness, consumer behavior, and levels of consumer satisfaction was researched through the survey of 550 adults and 20 spa center managers residing within the Seoul metropolitan area, with the main purpose of forming a foundation for the development of future spa programs. Four major points were discovered through result analysis of the collected surveys analyzed through SPSS v. 18.0 statistic package program. First significant point is related to the recognition and awareness of spas, where. 96.4% responded that they have heard of spas, in which, 35.3% recognized spas as hot springs, and 43.8% responded that they gathered information of spa treatments and facilities through the internet. 23.5% recognized spas to be expensive treatments, where 23.3% answered that spas were more effective various health or beauty treatments. Also, 24.4% recognized spa treatments to be more effective on stress relief, and felt that spa treatments were necessary to improve or maintain healthy skin. 47.0% preferred spa experience with family members, 47.0% of respondents answered 1 to 1.5 hours as preferred treatment duration, 57.9% answered below 100,000KRW to be the ideal cost for one spa experience. and 9.8% of respondents had no plans to experience spa treatments in the future, where 53.8% responded the price to be the main factor not to visit. Second point involving main treatment decision driver for consumers showed human service factors (M=4.16) most significant, where the average among the selection property resulted to be 4.00. Sex, age, education, occupation, marital status, monthly income, and stress levels showed significant distinctions, where costs(36.1%) resulted to be the most important selection property and body massage(48.5%) as most preferred treatment program. Among the 365 respondents who have spa treatment experience, 54.4% had experience in aesthetic or body care shops, where levels of satisfaction were at 3.63. The results showed women have higher stress levels, with people with above-average health showed higher points in satisfaction towards spa treatments and facilities. 43.6% wished for more various body treatment programs and 29.0% responded better specialized and quality human services for areas of improvement. Additional research on 20 spa managers and shop owners within the Seoul metropolitan area, was conducted to study the status of current spa management and programs. Results showed 33.3% owned or managed hydro therapy capable day spas, where shop locations were focused within Gangnam-gu(38.1%), average cost for treatment or therapy between 100,000 and 200,000 KRW(42.9%), internet marketing (81.0%), and most preferred treatment durations between 1-2 hours(81.0%). Managers and shop owners selected the quality and performance of therapists to be the most important factor in spa management(38.1%). Descriptive statistic analysis studying spa selection properties of shop managers and owners, showed human services to be the most important(M-4.33), with treatment effectiveness, program management, facility environment, following. The overall spa selection properties averaged at 4.02. Based on the answers and results provided by shop owners and managers, the average spa consumer's main purpose of visit proved to be to improve or maintain healthy skin(42.9%), analysis showed swedish massage to be the most favored full body massage program(81.0%), moisturized treatments among special facial massages(66.7%), as back and leg treatments for selective area massage(90.5%), hydro bath for bath & shower treatments(52.4%), Thalatherm and steam bath for steam & saunas(23.8%), Thalasso therapy(23.8%), body scrub(42.9%), and spa cuisine(28.5%) showed high preference results. The results above show positive marks on recognition and awareness for domestic spas. The rise of daily stress and interest in personal health and well-being, increase of domestic spa consumers. But within this study, awareness levels among the respondents show that many non experienced consumers, still recognize spas or spa treatments as hot springs, hotel sauna, or resort luxury salons. Plans to improve spa awareness and understanding and to lower consumption barriers are still show needs for improvement. The spa industry as whole may beable to reach its massive potential growth levels, if local or national government, and spa shop managers could fuse elements such as well-being trends (i.e., yoga, fitness), or foreigner travel packages, or even the simple desire of quality rest and health. Specifically, plans to re-evaluate spa costs, scientific measurement tools to evaluate and standardize therapist knowledge and performance, customer satisfaction and service, to improve and increase customer awareness and recognition, and also on a marketing perspective, to research and develop custom and specific programs to fully meet domestic needs and characteristics crucial in increasing customer satisfaction levels and to also maximize consumer awareness.
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