본 연구는 정신질환 청소년에 대한 정신건강 서비스 제공 경험을 통해 정신건강 서비스를 이해하고자 함에 있다. 이를 위해 서비스 제공자들의 경험을 이해하고자 정신질환 청소년을 대상으로 특화 되어 있는 병원Wee센터와 사회복귀시설 그리고 정신건강증진센터의 실무자들을 중심으로 서비스 제공 경험을 심층적으로 분석하였다. 이에 본 연구는 ‘실천가들에게 정신건강 서비스를 제공받는 청소년 및 보호자는 어떻게 인식되고 있는가?’, ‘실천가들은 정신질환 청소년에게 어떻게 정신건강 서비스를 제공하였는가?’, ‘정신건강 서비스 제공 과정에서 경험하는 어려움과 대안은 무엇인가?’를 연구 문제로 설정하였다. 이러한 연구 문제의 답을 얻기 위한 ...
본 연구는 정신질환 청소년에 대한 정신건강 서비스 제공 경험을 통해 정신건강 서비스를 이해하고자 함에 있다. 이를 위해 서비스 제공자들의 경험을 이해하고자 정신질환 청소년을 대상으로 특화 되어 있는 병원Wee센터와 사회복귀시설 그리고 정신건강증진센터의 실무자들을 중심으로 서비스 제공 경험을 심층적으로 분석하였다. 이에 본 연구는 ‘실천가들에게 정신건강 서비스를 제공받는 청소년 및 보호자는 어떻게 인식되고 있는가?’, ‘실천가들은 정신질환 청소년에게 어떻게 정신건강 서비스를 제공하였는가?’, ‘정신건강 서비스 제공 과정에서 경험하는 어려움과 대안은 무엇인가?’를 연구 문제로 설정하였다. 이러한 연구 문제의 답을 얻기 위한 질적 연구 방법 중 사례연구를 활용하였으며 연구 참여자들의 경험이 하나의 사례로 조망 될 수 있도록 분석하였다. 연구 문제에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 연구 참여자들은 정신건강 서비스 제공 과정에서 보호자들로부터 강한 거부에 부딪히고, 이후 학교 교사의 협력 노력으로 청소년이 정신건강 서비스를 이용 하게 되는 것으로 나타났다. 서비스 제공 기간 동안 청소년은 자신의 정신질환에 대한 내적 갈등을 경험하였고, 또한 학업 인정이 되지 않아 서비스 중단을 고려하게 되는 것으로 나타났다. 정신질환 청소년의 가족 역시 복합적인 어려움을 가지고 있어, 실천가들은 지역사회 자원 연계를 시도하는 것으로 나타났다. 하지만 적합한 지역 내 자원 기관 연계는 쉽지 않았다. 이러한 어려움에도 불구하고 지속적으로 제공한 정신건강 서비스는 청소년 및 그 가족의 변화를 이끌어 내었다. 하지만 이러한 변화의 성과를 측정하는 것은 청소년의 특성상 어려움이 있는 것으로 나타났다. 또한 그 동안 만성 성인 질환 중심의 서비스 운영 체계 기준이 청소년에게 적용되었을 때, 적합하지 않아 이에 맞는 운영체계를 현장에서 자체적으로 준비하기에 여력이 부족한 것으로 나타났다. 마지막으로 연구 참여자들은 대안적 기관의 필요성을 인식하였고 특히 학력 인정과 정신건강 서비스가 공존하는 형태의 기관이 요구되었다. 마지막으로 연구 결과를 통해, 드러난 실천가들의 경험은 병원Wee센터와 정신건강증진센터 그리고 사회복귀시설 세 영역의 서비스가 어떻게 하나의 서비스 체계로 운영되어야 하는지 제언을 통하여 서비스 제공 방향을 모색하여 보았다.
본 연구는 정신질환 청소년에 대한 정신건강 서비스 제공 경험을 통해 정신건강 서비스를 이해하고자 함에 있다. 이를 위해 서비스 제공자들의 경험을 이해하고자 정신질환 청소년을 대상으로 특화 되어 있는 병원Wee센터와 사회복귀시설 그리고 정신건강증진센터의 실무자들을 중심으로 서비스 제공 경험을 심층적으로 분석하였다. 이에 본 연구는 ‘실천가들에게 정신건강 서비스를 제공받는 청소년 및 보호자는 어떻게 인식되고 있는가?’, ‘실천가들은 정신질환 청소년에게 어떻게 정신건강 서비스를 제공하였는가?’, ‘정신건강 서비스 제공 과정에서 경험하는 어려움과 대안은 무엇인가?’를 연구 문제로 설정하였다. 이러한 연구 문제의 답을 얻기 위한 질적 연구 방법 중 사례연구를 활용하였으며 연구 참여자들의 경험이 하나의 사례로 조망 될 수 있도록 분석하였다. 연구 문제에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 연구 참여자들은 정신건강 서비스 제공 과정에서 보호자들로부터 강한 거부에 부딪히고, 이후 학교 교사의 협력 노력으로 청소년이 정신건강 서비스를 이용 하게 되는 것으로 나타났다. 서비스 제공 기간 동안 청소년은 자신의 정신질환에 대한 내적 갈등을 경험하였고, 또한 학업 인정이 되지 않아 서비스 중단을 고려하게 되는 것으로 나타났다. 정신질환 청소년의 가족 역시 복합적인 어려움을 가지고 있어, 실천가들은 지역사회 자원 연계를 시도하는 것으로 나타났다. 하지만 적합한 지역 내 자원 기관 연계는 쉽지 않았다. 이러한 어려움에도 불구하고 지속적으로 제공한 정신건강 서비스는 청소년 및 그 가족의 변화를 이끌어 내었다. 하지만 이러한 변화의 성과를 측정하는 것은 청소년의 특성상 어려움이 있는 것으로 나타났다. 또한 그 동안 만성 성인 질환 중심의 서비스 운영 체계 기준이 청소년에게 적용되었을 때, 적합하지 않아 이에 맞는 운영체계를 현장에서 자체적으로 준비하기에 여력이 부족한 것으로 나타났다. 마지막으로 연구 참여자들은 대안적 기관의 필요성을 인식하였고 특히 학력 인정과 정신건강 서비스가 공존하는 형태의 기관이 요구되었다. 마지막으로 연구 결과를 통해, 드러난 실천가들의 경험은 병원Wee센터와 정신건강증진센터 그리고 사회복귀시설 세 영역의 서비스가 어떻게 하나의 서비스 체계로 운영되어야 하는지 제언을 통하여 서비스 제공 방향을 모색하여 보았다.
In this study, is to try to understand the mental health services through the experience of mental health service delivery of youth. In order to understand the service provider experience, this study was deeply analyze the service delivery experience of Hospital Wee Centers and Mental Rehabilitation...
In this study, is to try to understand the mental health services through the experience of mental health service delivery of youth. In order to understand the service provider experience, this study was deeply analyze the service delivery experience of Hospital Wee Centers and Mental Rehabilitation Center and Mental Health Promotion Center of the practitioners who provide services mental health. Problems Studies of this study are as follows. "Service providers, how they recognize the youth and their parents", "how to provide mental health services to youth", “What are the difficulties and choices to experience in the course of service delivery?” The Case Study Research is to get the answer to the problem of research. And It was analyzed as one understanding to study participants experience. Research results with the problem of study is as follows. Service provider in the course of providing mental health services, experienced a strong denial from the guardian. Then, this study found that young people would like to use the mental health services in cooperation with the teachers of the school. Young in service period may experience internal conflict of their mental illness, and were found to be taking into account the interruption of mental health services that are not the academic approved. Youth family have a complex difficulties, practitioners have been found to be a collaboration community resources. However, cooperation of the appropriate local resources agency was not easy. These Despite the difficulties, continue to provide the mental health services were led to the change of young people and their families. However, it was found to be difficult due to the characteristics of young people to measure the results of these changes. In addition, when applied the service operating system of chronic adult disease in youth, it did not fit. However, in the field, it was found that there is no spare capacity to be able to prepare the operating system. the study participants, are aware of the need for alternative institutions, the center of the shape to be especially coexist Education certification and mental health services has been requested. Finally, through the research results, I tried to explore the direction through the proposal whether the service of the Hospital Wee Center and Mental Health Promotion Center and Mental Rehabilitation Center three regions are operated How to one of the service system.
In this study, is to try to understand the mental health services through the experience of mental health service delivery of youth. In order to understand the service provider experience, this study was deeply analyze the service delivery experience of Hospital Wee Centers and Mental Rehabilitation Center and Mental Health Promotion Center of the practitioners who provide services mental health. Problems Studies of this study are as follows. "Service providers, how they recognize the youth and their parents", "how to provide mental health services to youth", “What are the difficulties and choices to experience in the course of service delivery?” The Case Study Research is to get the answer to the problem of research. And It was analyzed as one understanding to study participants experience. Research results with the problem of study is as follows. Service provider in the course of providing mental health services, experienced a strong denial from the guardian. Then, this study found that young people would like to use the mental health services in cooperation with the teachers of the school. Young in service period may experience internal conflict of their mental illness, and were found to be taking into account the interruption of mental health services that are not the academic approved. Youth family have a complex difficulties, practitioners have been found to be a collaboration community resources. However, cooperation of the appropriate local resources agency was not easy. These Despite the difficulties, continue to provide the mental health services were led to the change of young people and their families. However, it was found to be difficult due to the characteristics of young people to measure the results of these changes. In addition, when applied the service operating system of chronic adult disease in youth, it did not fit. However, in the field, it was found that there is no spare capacity to be able to prepare the operating system. the study participants, are aware of the need for alternative institutions, the center of the shape to be especially coexist Education certification and mental health services has been requested. Finally, through the research results, I tried to explore the direction through the proposal whether the service of the Hospital Wee Center and Mental Health Promotion Center and Mental Rehabilitation Center three regions are operated How to one of the service system.
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