이 연구는 최근 효과적인 갈등관리기제로 주목받고 있는 거버넌스의 형성에 영향을 미치는 요인을 파악하기 위해 갈등전개과정에서 이해관계자들이 상호작용을 통해 형성하는 네트워크에 초점을 두고 논의한다. 따라서 본 연구는 이해관계자들 간의 네트워크 분석을 통해 네트워크 거버넌스의 유형과 변화과정을 살펴보고, 이것을 통해 거버넌스의 형성요인 도출을 목적으로 한다. 연구 지역은 취수원 이전에 따른 갈등이 지속되고 있는 대구시와 구미시, 부산시와 진...
이 연구는 최근 효과적인 갈등관리기제로 주목받고 있는 거버넌스의 형성에 영향을 미치는 요인을 파악하기 위해 갈등전개과정에서 이해관계자들이 상호작용을 통해 형성하는 네트워크에 초점을 두고 논의한다. 따라서 본 연구는 이해관계자들 간의 네트워크 분석을 통해 네트워크 거버넌스의 유형과 변화과정을 살펴보고, 이것을 통해 거버넌스의 형성요인 도출을 목적으로 한다. 연구 지역은 취수원 이전에 따른 갈등이 지속되고 있는 대구시와 구미시, 부산시와 진주시로, 갈등의 전개 과정을 3시기로 구분하여 네트워크를 분석하였다. 네트워크 분석을 위해서 언론 및 국내외 학술 논문 등의 문헌연구와 함께 면담조사를 통해 이해관계자자들의 관계와 입장을 조사하였다. 이때, 네트워크의 구성요소는 이해관계자, 연계구조, 상호작용으로 설정하였다. 이를 바탕으로 진행한 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대구시와 구미시의 네트워크 거버넌스는 일방형 거버넌스 → 집합형 거버넌스 → 그물형 거버넌스로 변화한다. 즉, 갈등이 전개될수록 수평적, 협력적 관계를 바탕으로 다양한 이해관계자들이 갈등을 조정하고 있다. 그리고 이러한 변화에 영향을 미치는 요인은 1) 의사소통 기회 마련, 2) 다양한 이해관계자의 참여, 3) 중앙정부가 배제된 거버넌스 구축, 4) 협의 기구의 구성 및 운영이다. 둘째, 부산시와 진주시의 네트워크 거버넌스는 집합형 거버넌스 → 통합형 거버넌스 → 일방형 거버넌스로 변화한다. 즉, 정부 주도의 수직적, 일방적 네트워크를 보이고 있으며, 이로 인해 갈등이 심화되고 있다. 갈등 관계의 거버넌스 형성에 영향을 미친 요인은 다음과 같다. 1) 잦은 계획 변경, 2) 합의된 정보의 부재, 3) 중앙정부와 부산시의 일방적 정책 추진, 4) 이해관계 중심의 조직구성이다. 셋째, 두 사례 지역의 네트워크 거버넌스 형성 요인을 비교·분석한 결과 네트워크 거버넌스가 효과적인 조정기제로 작동하기 위해 갖추어야 할 요소는 다음과 같다. 1) 수평적인 관계, 2) 신뢰 관계 구축, 3) 다양한 이해관계자의 참여, 4) 협의와 합의 절차 마련, 5) 법적·제도적 장치이다. 본 연구를 통해 도출된 요인은 추후 취수원 이전 갈등을 비롯한 지방정부 간의 갈등 조정 방안에 대한 함의를 제공한다. 따라서 이러한 논의를 바탕으로 네트워크 거버넌스를 활용한 다각적이고 심도 있는 갈등관리가 필요하다.
이 연구는 최근 효과적인 갈등관리기제로 주목받고 있는 거버넌스의 형성에 영향을 미치는 요인을 파악하기 위해 갈등전개과정에서 이해관계자들이 상호작용을 통해 형성하는 네트워크에 초점을 두고 논의한다. 따라서 본 연구는 이해관계자들 간의 네트워크 분석을 통해 네트워크 거버넌스의 유형과 변화과정을 살펴보고, 이것을 통해 거버넌스의 형성요인 도출을 목적으로 한다. 연구 지역은 취수원 이전에 따른 갈등이 지속되고 있는 대구시와 구미시, 부산시와 진주시로, 갈등의 전개 과정을 3시기로 구분하여 네트워크를 분석하였다. 네트워크 분석을 위해서 언론 및 국내외 학술 논문 등의 문헌연구와 함께 면담조사를 통해 이해관계자자들의 관계와 입장을 조사하였다. 이때, 네트워크의 구성요소는 이해관계자, 연계구조, 상호작용으로 설정하였다. 이를 바탕으로 진행한 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대구시와 구미시의 네트워크 거버넌스는 일방형 거버넌스 → 집합형 거버넌스 → 그물형 거버넌스로 변화한다. 즉, 갈등이 전개될수록 수평적, 협력적 관계를 바탕으로 다양한 이해관계자들이 갈등을 조정하고 있다. 그리고 이러한 변화에 영향을 미치는 요인은 1) 의사소통 기회 마련, 2) 다양한 이해관계자의 참여, 3) 중앙정부가 배제된 거버넌스 구축, 4) 협의 기구의 구성 및 운영이다. 둘째, 부산시와 진주시의 네트워크 거버넌스는 집합형 거버넌스 → 통합형 거버넌스 → 일방형 거버넌스로 변화한다. 즉, 정부 주도의 수직적, 일방적 네트워크를 보이고 있으며, 이로 인해 갈등이 심화되고 있다. 갈등 관계의 거버넌스 형성에 영향을 미친 요인은 다음과 같다. 1) 잦은 계획 변경, 2) 합의된 정보의 부재, 3) 중앙정부와 부산시의 일방적 정책 추진, 4) 이해관계 중심의 조직구성이다. 셋째, 두 사례 지역의 네트워크 거버넌스 형성 요인을 비교·분석한 결과 네트워크 거버넌스가 효과적인 조정기제로 작동하기 위해 갖추어야 할 요소는 다음과 같다. 1) 수평적인 관계, 2) 신뢰 관계 구축, 3) 다양한 이해관계자의 참여, 4) 협의와 합의 절차 마련, 5) 법적·제도적 장치이다. 본 연구를 통해 도출된 요인은 추후 취수원 이전 갈등을 비롯한 지방정부 간의 갈등 조정 방안에 대한 함의를 제공한다. 따라서 이러한 논의를 바탕으로 네트워크 거버넌스를 활용한 다각적이고 심도 있는 갈등관리가 필요하다.
The study aims to analyze factors influencing governance that has attracted attention as an affective mechanism of conflict management, focusing on networks that stakeholders form through interactions in process of conflict development. This work shows types of governance and its changing process wi...
The study aims to analyze factors influencing governance that has attracted attention as an affective mechanism of conflict management, focusing on networks that stakeholders form through interactions in process of conflict development. This work shows types of governance and its changing process with network analysis on relations among stakeholders so that it explores important factors of network governance for the relocation plans of water intake plant. Research objects are the relocation plan of water intake plant in Daegu to Gumi area, and that in Busan to Jinju area. There have been a series of conflicts in both areas caused by the relocation plan to the other place. This study analyzes networks among stakeholders involved in the precess of conflict development, dividing it into three phases. In order to analyze changing relational situations and interaction networks among stakeholders, this work reviews academic literatures and media materials, and conducts interviews with them to collect dates on their interests and relationships with others. For the analysis of factors influencing of network governence, this work takes stakeholders, connection structure and interaction among them into consideration. The finding of this study are as follow: First, the type of network governance for the relocation plan of water intake plant form Daegu to Gumi area has changed as follows: one-side type of governance → set type of governance → net type of governance. In other works, various stakeholders involved in the process have adjusted the conflict with a horizontal and cooperative relationship, as the conflict has developed. The factors affecting theses changes are 1) opportunities for communication 2) participation of the various stakeholders 3) governance without central government 4) organization and operation of the consultation mechanisms. Second, the type of network governance for the relocation plan of water intake plant from Busan to Jinju area has changed as follows: set type of governance → integration type of governance → one-side type of governance. In other word, the network formed in this case mainly through the local government as a major leader can be seen as a vertical and one-sided relationship, which has made the conflicts more serious. Factors that have influenced on conflict governance formation are 1) number of change in plan 2) the absence of agreed information, and 3) a one-sided policy implementation of central government and Busan 4) organization based on the interests. Third, a major result of this research on the factors that form network governance in two research areas is that network governance needs 5 requirements to work as an effective adjustment mechanism. : that is, 1) horizontal relationships, 2) establishing trust relationships 3) the participation of various stakeholders, 4) consultation and agreement procedure, 5) the legal and institutional framework. factors found out through this study provide implications for the way to mediate the conflicts between local governments, and other stakeholders engaged in public plans, including the relocation of water intake plant. Therefore, it can be argued that multilateral and in-depth conflict management is required for implementing public plans with utilizable network governance.
The study aims to analyze factors influencing governance that has attracted attention as an affective mechanism of conflict management, focusing on networks that stakeholders form through interactions in process of conflict development. This work shows types of governance and its changing process with network analysis on relations among stakeholders so that it explores important factors of network governance for the relocation plans of water intake plant. Research objects are the relocation plan of water intake plant in Daegu to Gumi area, and that in Busan to Jinju area. There have been a series of conflicts in both areas caused by the relocation plan to the other place. This study analyzes networks among stakeholders involved in the precess of conflict development, dividing it into three phases. In order to analyze changing relational situations and interaction networks among stakeholders, this work reviews academic literatures and media materials, and conducts interviews with them to collect dates on their interests and relationships with others. For the analysis of factors influencing of network governence, this work takes stakeholders, connection structure and interaction among them into consideration. The finding of this study are as follow: First, the type of network governance for the relocation plan of water intake plant form Daegu to Gumi area has changed as follows: one-side type of governance → set type of governance → net type of governance. In other works, various stakeholders involved in the process have adjusted the conflict with a horizontal and cooperative relationship, as the conflict has developed. The factors affecting theses changes are 1) opportunities for communication 2) participation of the various stakeholders 3) governance without central government 4) organization and operation of the consultation mechanisms. Second, the type of network governance for the relocation plan of water intake plant from Busan to Jinju area has changed as follows: set type of governance → integration type of governance → one-side type of governance. In other word, the network formed in this case mainly through the local government as a major leader can be seen as a vertical and one-sided relationship, which has made the conflicts more serious. Factors that have influenced on conflict governance formation are 1) number of change in plan 2) the absence of agreed information, and 3) a one-sided policy implementation of central government and Busan 4) organization based on the interests. Third, a major result of this research on the factors that form network governance in two research areas is that network governance needs 5 requirements to work as an effective adjustment mechanism. : that is, 1) horizontal relationships, 2) establishing trust relationships 3) the participation of various stakeholders, 4) consultation and agreement procedure, 5) the legal and institutional framework. factors found out through this study provide implications for the way to mediate the conflicts between local governments, and other stakeholders engaged in public plans, including the relocation of water intake plant. Therefore, it can be argued that multilateral and in-depth conflict management is required for implementing public plans with utilizable network governance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.