오늘날 사회는 빠른 경제성장을 이룩한 동시에 세계화가 급속도로 진행되어 지구촌을 형성하였다. 지구촌이란 국가와 국가 간의 거리가 교통, 통신의 발달로 세계 각 지역 간의 시간적·공간적 거리가 축소되는 것을 의미하며, 지구가 하나의 마을처럼 공동체를 이루고 있다는 뜻이다. 이러한 시대적 흐름에 따라 우리나라에 외국인 노동자의 유입과 국제결혼 등으로 다문화가정이 급증하여 다문화 교육은 우리 교육이 극복해야 할 과제가 되고 있다. 행정자치부의 2015년 외국인 거주자 실태조사 통계로 볼 때 우리나라에 거주하고 있는 외국인 대부분이 아시아 문화권임을 알 수 있었다. 이에 따라 학교에서 아시아 교육의 필요성이 더욱 커지고 있다. 본 연구는 중학교 음악수업에서 다양한 문화와 특징을 이해하며 다원적 가치를 존중할 수 있도록 아시아 민요의 지도 방안을 마련하는데 목적을 둔다.
효과적인 다문화음악 수업 지도방안을 위해 켈러(John M. Keller, 1938-)의 ARCS 학습동기 이론을 적용하였다. 켈러의 ARCS 학습동기 이론은 ...
오늘날 사회는 빠른 경제성장을 이룩한 동시에 세계화가 급속도로 진행되어 지구촌을 형성하였다. 지구촌이란 국가와 국가 간의 거리가 교통, 통신의 발달로 세계 각 지역 간의 시간적·공간적 거리가 축소되는 것을 의미하며, 지구가 하나의 마을처럼 공동체를 이루고 있다는 뜻이다. 이러한 시대적 흐름에 따라 우리나라에 외국인 노동자의 유입과 국제결혼 등으로 다문화가정이 급증하여 다문화 교육은 우리 교육이 극복해야 할 과제가 되고 있다. 행정자치부의 2015년 외국인 거주자 실태조사 통계로 볼 때 우리나라에 거주하고 있는 외국인 대부분이 아시아 문화권임을 알 수 있었다. 이에 따라 학교에서 아시아 교육의 필요성이 더욱 커지고 있다. 본 연구는 중학교 음악수업에서 다양한 문화와 특징을 이해하며 다원적 가치를 존중할 수 있도록 아시아 민요의 지도 방안을 마련하는데 목적을 둔다.
효과적인 다문화음악 수업 지도방안을 위해 켈러(John M. Keller, 1938-)의 ARCS 학습동기 이론을 적용하였다. 켈러의 ARCS 학습동기 이론은 주의집중(Attention), 관련성(Relevance), 자신감(Confidence), 만족감(Satisfaction)으로 각각의 첫 글자를 따서 제시된 것이다. 켈러의 ARCS는 수업내용이 학생들의 주의를 끌거나, 학습자와 관련 있는 내용에 흥미를 느낄 때 또는 새로운 능력을 획득할 수 있다는 자신감을 줄 때, 학습과제를 성공적으로 수행한 결과에 따른 만족감을 느낄 때 학습자의 동기가 유발된다는 원리에 입각한 이론이다. 이에 따라 차시별로 본시 교수·학습 상황에 구체적으로 적용시킬 수 있는 방안을 마련하여 학생들의 음악적 학습동기와 흥미를 높이고자 하였다.
연구의 내용 및 방법은 첫째, 다문화 음악교육에 대한 개념을 가르치기에 민요는 민족의 고유한 특성을 포함하고 있으므로 각 나라의 문화적 특성을 이해하기에 가장 적합한 소재라 할 수 있다. 이러한 이유로 다문화음악 교육의 필요성과 민요의 필요성을 살펴보았다. 둘째, 2009 개정 교육과정에 따른 중학교 음악교과서에 수록된 아시아 민요를 지역별로 분석하여 동아시아·동남아시아·서남아시아·북부아시아·중앙아시아로 분류하였다. 이에 따라 지역별로 많이 제시된 중국·인도네시아·터키·인도·키르기스스탄의 5개 나라에 속한 민요와 문화적·음악적 특징을 살펴보았다.
마지막으로 ARCS 학습동기 이론을 적용한 다문화음악 3차시 수업지도안을 제시하였다. 1차시에는 아시아 문화의 특징과 제재곡을 원어와 한국어로 불러보는 가창 시간을 가지고, 2차시에는 제재곡으로 선정한 나라의 사회, 문화를 살펴보고 세계적으로 영향을 끼치는 인물들을 탐구하는 시간을 가진다. 3차시 수업에서는 모둠별로 문화의 특징에 어울리는 신체 동작을 만들어 조화롭게 합창하는 시간을 가지고 다문화에 대한 관심이 높아지도록 교수·학습지도안을 설계하였다.
오늘날 사회는 빠른 경제성장을 이룩한 동시에 세계화가 급속도로 진행되어 지구촌을 형성하였다. 지구촌이란 국가와 국가 간의 거리가 교통, 통신의 발달로 세계 각 지역 간의 시간적·공간적 거리가 축소되는 것을 의미하며, 지구가 하나의 마을처럼 공동체를 이루고 있다는 뜻이다. 이러한 시대적 흐름에 따라 우리나라에 외국인 노동자의 유입과 국제결혼 등으로 다문화가정이 급증하여 다문화 교육은 우리 교육이 극복해야 할 과제가 되고 있다. 행정자치부의 2015년 외국인 거주자 실태조사 통계로 볼 때 우리나라에 거주하고 있는 외국인 대부분이 아시아 문화권임을 알 수 있었다. 이에 따라 학교에서 아시아 교육의 필요성이 더욱 커지고 있다. 본 연구는 중학교 음악수업에서 다양한 문화와 특징을 이해하며 다원적 가치를 존중할 수 있도록 아시아 민요의 지도 방안을 마련하는데 목적을 둔다.
효과적인 다문화음악 수업 지도방안을 위해 켈러(John M. Keller, 1938-)의 ARCS 학습동기 이론을 적용하였다. 켈러의 ARCS 학습동기 이론은 주의집중(Attention), 관련성(Relevance), 자신감(Confidence), 만족감(Satisfaction)으로 각각의 첫 글자를 따서 제시된 것이다. 켈러의 ARCS는 수업내용이 학생들의 주의를 끌거나, 학습자와 관련 있는 내용에 흥미를 느낄 때 또는 새로운 능력을 획득할 수 있다는 자신감을 줄 때, 학습과제를 성공적으로 수행한 결과에 따른 만족감을 느낄 때 학습자의 동기가 유발된다는 원리에 입각한 이론이다. 이에 따라 차시별로 본시 교수·학습 상황에 구체적으로 적용시킬 수 있는 방안을 마련하여 학생들의 음악적 학습동기와 흥미를 높이고자 하였다.
연구의 내용 및 방법은 첫째, 다문화 음악교육에 대한 개념을 가르치기에 민요는 민족의 고유한 특성을 포함하고 있으므로 각 나라의 문화적 특성을 이해하기에 가장 적합한 소재라 할 수 있다. 이러한 이유로 다문화음악 교육의 필요성과 민요의 필요성을 살펴보았다. 둘째, 2009 개정 교육과정에 따른 중학교 음악교과서에 수록된 아시아 민요를 지역별로 분석하여 동아시아·동남아시아·서남아시아·북부아시아·중앙아시아로 분류하였다. 이에 따라 지역별로 많이 제시된 중국·인도네시아·터키·인도·키르기스스탄의 5개 나라에 속한 민요와 문화적·음악적 특징을 살펴보았다.
마지막으로 ARCS 학습동기 이론을 적용한 다문화음악 3차시 수업지도안을 제시하였다. 1차시에는 아시아 문화의 특징과 제재곡을 원어와 한국어로 불러보는 가창 시간을 가지고, 2차시에는 제재곡으로 선정한 나라의 사회, 문화를 살펴보고 세계적으로 영향을 끼치는 인물들을 탐구하는 시간을 가진다. 3차시 수업에서는 모둠별로 문화의 특징에 어울리는 신체 동작을 만들어 조화롭게 합창하는 시간을 가지고 다문화에 대한 관심이 높아지도록 교수·학습지도안을 설계하였다.
These days, society has achieved a rapid economic growth, and at the same time globalization has made progress at a breakneck speed, forming a global village. Global village means reduction in distance between nations, and also reduction in temporal, spatial distance between individual regions in th...
These days, society has achieved a rapid economic growth, and at the same time globalization has made progress at a breakneck speed, forming a global village. Global village means reduction in distance between nations, and also reduction in temporal, spatial distance between individual regions in the world. In accordance with such a flow of the times, the number of multi-cultural families has rapidly increased due to the influx of foreign workers into Korea and international marriages, etc. Therefore, multi-cultural education is becoming a task which our education has to overcome. From the statistics of foreign residents situation investigation conducted by Ministry of Government Administration and Home Affairs, the foreign residents in the nation mostly comes from Asian cultural background. Thus, the necessary of the Asian education is becoming more demanding. The purpose of the study is to come up with an effective plan for the teaching methodology that deals with understanding a variety of cultural characteristics and respecting the pluralistic value. For effective multi-cultural music class education plan, this study applied the ARCS(Attention, Relevance, Confidence, and Satisfaction) learning motivation theory by John M. Keller(1938-). Keller’s ARCS learning motivation theory stands for the abbreviation of attention, relevance, confidence, satisfaction. Keller’s ARCS theory is grounded on the principle that when students can be drawn from the contents of a class, they feel interest in the contents relevant to their background. Accordingly, this study intended to raise students’ musical learning motivation and interest by arranging the plan can be concretely applied to the proper teaching and learning situation by class session.
As for research contents and method, a folk song includes a nation’s proper characteristics, so it was judged that a folk song is fit for teaching the concept of multi-cultural music education, and also the most suited material for understanding each country’s cultural properties. For this reason, this study looked into the necessity of multi-cultural music education and folk songs. Next, According to 2009 curriculum revision, Asia folk songs which contained in music textbook are classified as the regions, such as East-Asia, Southeast Asia, Southwest Asia, North Asia, and Central Asia. Thus, by regional groups, we focus on the cultural and musical characteristics in most commonly presented countries including China, Indonesia, Turkey, India, Kyrgyzstan.
This study then study designed three class sessions for multi-cultural music class guidance plan by applying the ARCS learning motivation theory.
In the first class session, students learn the characteristics of Asian cultures, and sing a topic song in an original language and Korean. In the second class session, students look into the society and cultures of the country of which song is selected as a topic song, and study the figures having a worldwide influence. Finally, in the third class session, students have the time to sing a song in chorus by creating bodily motions matching with cultural characteristics by group so that students can raise their concern for multi-cultures.
These days, society has achieved a rapid economic growth, and at the same time globalization has made progress at a breakneck speed, forming a global village. Global village means reduction in distance between nations, and also reduction in temporal, spatial distance between individual regions in the world. In accordance with such a flow of the times, the number of multi-cultural families has rapidly increased due to the influx of foreign workers into Korea and international marriages, etc. Therefore, multi-cultural education is becoming a task which our education has to overcome. From the statistics of foreign residents situation investigation conducted by Ministry of Government Administration and Home Affairs, the foreign residents in the nation mostly comes from Asian cultural background. Thus, the necessary of the Asian education is becoming more demanding. The purpose of the study is to come up with an effective plan for the teaching methodology that deals with understanding a variety of cultural characteristics and respecting the pluralistic value. For effective multi-cultural music class education plan, this study applied the ARCS(Attention, Relevance, Confidence, and Satisfaction) learning motivation theory by John M. Keller(1938-). Keller’s ARCS learning motivation theory stands for the abbreviation of attention, relevance, confidence, satisfaction. Keller’s ARCS theory is grounded on the principle that when students can be drawn from the contents of a class, they feel interest in the contents relevant to their background. Accordingly, this study intended to raise students’ musical learning motivation and interest by arranging the plan can be concretely applied to the proper teaching and learning situation by class session.
As for research contents and method, a folk song includes a nation’s proper characteristics, so it was judged that a folk song is fit for teaching the concept of multi-cultural music education, and also the most suited material for understanding each country’s cultural properties. For this reason, this study looked into the necessity of multi-cultural music education and folk songs. Next, According to 2009 curriculum revision, Asia folk songs which contained in music textbook are classified as the regions, such as East-Asia, Southeast Asia, Southwest Asia, North Asia, and Central Asia. Thus, by regional groups, we focus on the cultural and musical characteristics in most commonly presented countries including China, Indonesia, Turkey, India, Kyrgyzstan.
This study then study designed three class sessions for multi-cultural music class guidance plan by applying the ARCS learning motivation theory.
In the first class session, students learn the characteristics of Asian cultures, and sing a topic song in an original language and Korean. In the second class session, students look into the society and cultures of the country of which song is selected as a topic song, and study the figures having a worldwide influence. Finally, in the third class session, students have the time to sing a song in chorus by creating bodily motions matching with cultural characteristics by group so that students can raise their concern for multi-cultures.
주제어
#켈러
#학습동기이론(ARCS)
#다문화음악
#아시아민요
#Keller(John M. Keller)
#learning motivation theory(ARCS)
#multi-cultural
#Asian folk songs
학위논문 정보
저자
박지원
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육전공
지도교수
류경선
발행연도
2016
총페이지
xii, 81장
키워드
켈러,
학습동기이론(ARCS),
다문화음악,
아시아민요,
Keller(John M. Keller),
learning motivation theory(ARCS),
multi-cultural,
Asian folk songs
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.