본 연구의 목적은 엄격히 제한된 장소와 기간, 식이방법이 아닌 평범한 일상생활에서 개인 맞춤형 트레이닝을 실시하여 관찰, 면담, 반성을 통해 달성하기 힘든 운동 목적을 효율적으로 성취할 수 있는 방법을 찾고자 하는 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구자는 총 2년6개월의 기간 동안 50명의 실험자에게 연구자가 개발한 운동 프로그램을 적용하여 훈련을 하였다. 이 가운데 16명의 실험자를 통해 확인할 수 있는 의미 있는 13개의 사례를 통해 각 사례별로 실천과정을 통하여 트레이너로서의 경험과 시행착오, 실험자 등의 경험과 변화, 이들의 인식변화를 분석하였다. 자료수집은 자기회상, 자기성찰과 반성을 이용하였고 본 연구의 결과는 다음과 같다.
성공을 한 훈련자는 다음과 같은 요인으로 성공에 이르는 결과를 얻을 수 있었다.
첫째, 결석이 거의 없이 훈련에 참여했고, 고통스러울 수 있는 훈련을 인내심을 가지고 모두 이겨 내었다.
둘째, 훈련 중 내가 준 피드백을 거의 모두 긍정적으로 받아들여 자신의 것으로 만들었다.
셋째, 훈련을 수행하는 동안 나와 즐겁게 Relationship을 형성 하였으며 사회에 나가서도 나와 훈련을 했던 내용을 기억하며 평상시에도 적용하려고 노력을 하였다.
넷째, 내가 주문한 식이요법을 충실히 수행을 하였다.
다섯째, 훈련에 어려움을 겪을 때에는 나와의 상호대화를 통해서 원인을 찾고 그 원인을 수정하려고 노력을 하였으며, 목표 달성에 따른 ...
본 연구의 목적은 엄격히 제한된 장소와 기간, 식이방법이 아닌 평범한 일상생활에서 개인 맞춤형 트레이닝을 실시하여 관찰, 면담, 반성을 통해 달성하기 힘든 운동 목적을 효율적으로 성취할 수 있는 방법을 찾고자 하는 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구자는 총 2년6개월의 기간 동안 50명의 실험자에게 연구자가 개발한 운동 프로그램을 적용하여 훈련을 하였다. 이 가운데 16명의 실험자를 통해 확인할 수 있는 의미 있는 13개의 사례를 통해 각 사례별로 실천과정을 통하여 트레이너로서의 경험과 시행착오, 실험자 등의 경험과 변화, 이들의 인식변화를 분석하였다. 자료수집은 자기회상, 자기성찰과 반성을 이용하였고 본 연구의 결과는 다음과 같다.
성공을 한 훈련자는 다음과 같은 요인으로 성공에 이르는 결과를 얻을 수 있었다.
첫째, 결석이 거의 없이 훈련에 참여했고, 고통스러울 수 있는 훈련을 인내심을 가지고 모두 이겨 내었다.
둘째, 훈련 중 내가 준 피드백을 거의 모두 긍정적으로 받아들여 자신의 것으로 만들었다.
셋째, 훈련을 수행하는 동안 나와 즐겁게 Relationship을 형성 하였으며 사회에 나가서도 나와 훈련을 했던 내용을 기억하며 평상시에도 적용하려고 노력을 하였다.
넷째, 내가 주문한 식이요법을 충실히 수행을 하였다.
다섯째, 훈련에 어려움을 겪을 때에는 나와의 상호대화를 통해서 원인을 찾고 그 원인을 수정하려고 노력을 하였으며, 목표 달성에 따른 자기 효능감을 충실히 느끼게 되어 이러한 자신감이 인지 재구성하는데 충분하게 작용 되었다
실패를 한 훈련자는 다음과 같은 요인으로 성공에 이르지 못했다.
첫째, 수시로 결석을 하였고 이에 대한 원인을 외적인 이유로 돌려 단지 외부 요인으로 인해 어쩔 수 없이 결석을 하였다고 스스로 위안을 하였다.
둘째, 그리고 훈련을 실시할 때 열심히 임하지 않고 쉽게 지쳐했다.
셋째, 내가 지시한 운동량을 충분히 할 수 있음에도 불구하고 하기 싫다는 이유로 충실히 수행하지 않았으며 내가 준 피드백에 대해서 관심을 갖지 않았다.
넷째, 훈련시간이 아닌 평상시에도 운동을 하기로 요청을 했으나 이를 지키는데 소홀히 하였다.
다섯째, 지키기로 약속을 한 식이요법도 잘 지키지 않았다.
위의 결과를 볼 때 개인 맞춤형 운동 프로그램을 설계하고 이를 적용하여 효율적으로 운동 목적을 달성하기 위해서는 프로그램을 진행하는 도중에 실험자의 문제를 신속하게 파악하여 대화를 통한 이해와 설득의 과정을 거치도록 하며 이를 합리적으로 해결해 나갈 수 있도록 수업에 대한 고찰과 반성, 그리고 재적용을 실시하여 운동 목적 달성을 저해하는 요소들을 줄여나가는 상호작용이 요구된다.
본 연구의 목적은 엄격히 제한된 장소와 기간, 식이방법이 아닌 평범한 일상생활에서 개인 맞춤형 트레이닝을 실시하여 관찰, 면담, 반성을 통해 달성하기 힘든 운동 목적을 효율적으로 성취할 수 있는 방법을 찾고자 하는 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구자는 총 2년6개월의 기간 동안 50명의 실험자에게 연구자가 개발한 운동 프로그램을 적용하여 훈련을 하였다. 이 가운데 16명의 실험자를 통해 확인할 수 있는 의미 있는 13개의 사례를 통해 각 사례별로 실천과정을 통하여 트레이너로서의 경험과 시행착오, 실험자 등의 경험과 변화, 이들의 인식변화를 분석하였다. 자료수집은 자기회상, 자기성찰과 반성을 이용하였고 본 연구의 결과는 다음과 같다.
성공을 한 훈련자는 다음과 같은 요인으로 성공에 이르는 결과를 얻을 수 있었다.
첫째, 결석이 거의 없이 훈련에 참여했고, 고통스러울 수 있는 훈련을 인내심을 가지고 모두 이겨 내었다.
둘째, 훈련 중 내가 준 피드백을 거의 모두 긍정적으로 받아들여 자신의 것으로 만들었다.
셋째, 훈련을 수행하는 동안 나와 즐겁게 Relationship을 형성 하였으며 사회에 나가서도 나와 훈련을 했던 내용을 기억하며 평상시에도 적용하려고 노력을 하였다.
넷째, 내가 주문한 식이요법을 충실히 수행을 하였다.
다섯째, 훈련에 어려움을 겪을 때에는 나와의 상호대화를 통해서 원인을 찾고 그 원인을 수정하려고 노력을 하였으며, 목표 달성에 따른 자기 효능감을 충실히 느끼게 되어 이러한 자신감이 인지 재구성하는데 충분하게 작용 되었다
실패를 한 훈련자는 다음과 같은 요인으로 성공에 이르지 못했다.
첫째, 수시로 결석을 하였고 이에 대한 원인을 외적인 이유로 돌려 단지 외부 요인으로 인해 어쩔 수 없이 결석을 하였다고 스스로 위안을 하였다.
둘째, 그리고 훈련을 실시할 때 열심히 임하지 않고 쉽게 지쳐했다.
셋째, 내가 지시한 운동량을 충분히 할 수 있음에도 불구하고 하기 싫다는 이유로 충실히 수행하지 않았으며 내가 준 피드백에 대해서 관심을 갖지 않았다.
넷째, 훈련시간이 아닌 평상시에도 운동을 하기로 요청을 했으나 이를 지키는데 소홀히 하였다.
다섯째, 지키기로 약속을 한 식이요법도 잘 지키지 않았다.
위의 결과를 볼 때 개인 맞춤형 운동 프로그램을 설계하고 이를 적용하여 효율적으로 운동 목적을 달성하기 위해서는 프로그램을 진행하는 도중에 실험자의 문제를 신속하게 파악하여 대화를 통한 이해와 설득의 과정을 거치도록 하며 이를 합리적으로 해결해 나갈 수 있도록 수업에 대한 고찰과 반성, 그리고 재적용을 실시하여 운동 목적 달성을 저해하는 요소들을 줄여나가는 상호작용이 요구된다.
The purpose of this study is to find a method to effectively achieve difficult exercise goals through observation, counseling, and reflection in personalized training conducted during normal daily life instead of through strictly limited locations, periods, and diets. To achieve this research goal, ...
The purpose of this study is to find a method to effectively achieve difficult exercise goals through observation, counseling, and reflection in personalized training conducted during normal daily life instead of through strictly limited locations, periods, and diets. To achieve this research goal, the researcher applied an exercise program developed by the researcher to 50 participants during a period of two years and 6 months. Of these, 13 meaningful cases from 16 participants could be found and through the practice processes of each case, analyses were made of experiences and trial and error sequences had as a trainer, experiences and changes of the participants, and changes in their perceptions.
Data collection used self -reflection and self-examination and the results of this study were as follows.
Trainees who succeeded were able to gain successful results due to the following factors.
First, they participated in training with hardly any absences, and they overcame training that could be painful with endurance.
Second, they all accepted feedback given by me positively and made it their own.
Third, they formed a joyful relationship with me during their training process and they tried to apply their training to their daily lives.
Fourth, they diligently carried out the dietary treatment that I ordered.
Fifth, when they failed, they found the cause of their failure through mutual communication with me and they tried to modify their behavior to eliminate those causes. They also sufficiently felt self-efficacy according to goal achievement and such confidence was sufficiently applied to their social lives.
Trainees who failed did not succeed because of the following factors.
First, they were often absent and by placing the blame on external causes, they comforted themselves that they could not help but be absent due to such external factors.
Second, they were not diligent during training and easily became tired.
Third, they were not diligent in doing the exercises I instructed them to do even though they were fully capable to do so and they showed no interest in the feedback I gave them.
Fourth, while they were requested to exercise in their daily lives during non-training times, they were negligent.
Fifth, they did not keep to the diet they promised to keep to.
The above results show that designing a personalized exercise program, applying it, and effectively achieving exercise goals depend on the problems of the trainee being figured out quickly during training, a process of communicated understanding and persuasion, conducting introspection, reflection, and reapplication of training to rationally resolve problems, and having interaction to reduce the number of elements that hinder the achievement of any exercise goals.
The purpose of this study is to find a method to effectively achieve difficult exercise goals through observation, counseling, and reflection in personalized training conducted during normal daily life instead of through strictly limited locations, periods, and diets. To achieve this research goal, the researcher applied an exercise program developed by the researcher to 50 participants during a period of two years and 6 months. Of these, 13 meaningful cases from 16 participants could be found and through the practice processes of each case, analyses were made of experiences and trial and error sequences had as a trainer, experiences and changes of the participants, and changes in their perceptions.
Data collection used self -reflection and self-examination and the results of this study were as follows.
Trainees who succeeded were able to gain successful results due to the following factors.
First, they participated in training with hardly any absences, and they overcame training that could be painful with endurance.
Second, they all accepted feedback given by me positively and made it their own.
Third, they formed a joyful relationship with me during their training process and they tried to apply their training to their daily lives.
Fourth, they diligently carried out the dietary treatment that I ordered.
Fifth, when they failed, they found the cause of their failure through mutual communication with me and they tried to modify their behavior to eliminate those causes. They also sufficiently felt self-efficacy according to goal achievement and such confidence was sufficiently applied to their social lives.
Trainees who failed did not succeed because of the following factors.
First, they were often absent and by placing the blame on external causes, they comforted themselves that they could not help but be absent due to such external factors.
Second, they were not diligent during training and easily became tired.
Third, they were not diligent in doing the exercises I instructed them to do even though they were fully capable to do so and they showed no interest in the feedback I gave them.
Fourth, while they were requested to exercise in their daily lives during non-training times, they were negligent.
Fifth, they did not keep to the diet they promised to keep to.
The above results show that designing a personalized exercise program, applying it, and effectively achieving exercise goals depend on the problems of the trainee being figured out quickly during training, a process of communicated understanding and persuasion, conducting introspection, reflection, and reapplication of training to rationally resolve problems, and having interaction to reduce the number of elements that hinder the achievement of any exercise goals.
주제어
#실행연구
#개인 맞춤형
#운동 프로그램
#운동 목적
#action research
#development of personal fitness
#fitness program
#purpose of exercise
학위논문 정보
저자
최세환
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
체육 및 여가교육전공
지도교수
전용관
발행연도
2016
총페이지
ix, 112 p.
키워드
실행연구,
개인 맞춤형,
운동 프로그램,
운동 목적,
action research,
development of personal fitness,
fitness program,
purpose of exercise
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.