정보 산업화로 인해 빠른 변화를 가져오고 있는 소비 환경은 지속적인 발전을 해오고 있다. 개인화 성향이 강해지면서 주체적인 소비로 인해 시장은 더욱 다양해지고 그에 따라 유통 환경 역시, 많은 변화를 가져오고 있다. 과거와 다르게 고객이 최우선시 되고, 고객의 동선과 라이프에 따라 매장들도 변화를 꾀하고 있다. 삶의 가치 변화와 질적향상으로 새로운 형태의 구매와 소비가 나타나면서 소비자는 상품만을 구매하기보다는 매장 공간에서의 정보 및 접객 등 여러 복합적인 요소로부터 얻어지는 경험에 가치를 두게 되었다(고은별, 최경란, 2009). 이와 같은 현상으로 라이프스타일 매장들이 급증하기 시작하였는데 단순히 구매만이 아닌, 여러 가지 체험적인 요소들을 제공하고 있다. 생활용품을 전문으로 취급하는 라이프스타일 매장 외에 패션 매장에서도 달라진 유통 환경과 여러 위협적인 환경들로부터 생존하기 위한 방편으로 라이프스타일을 선택하고 있다. 과거와 달라진 매장 환경에 필요한 스토어 아이덴티티와 상품 외에 고객이 브랜드를 인지할 수 있는 복합적 컨텐츠를 소통의 도구로 사용하면서 이 부분의 연구가 필요해졌다.
본 연구는 국내 패션 중심의 라이프스타일 매장 사례를 통해, 스토어 아이덴티티와 커뮤니케이션의 체험적 요소를 알아보고, 사례 분석 결과를 바탕으로 패션 브랜드에 종사하는 전문가들의 심층 면접을 거쳐 매장에서 고객과의 커뮤니케이션을 위한 향후 방향성에 대한 연구를 목적으로 한다.
연구 방법은 문헌 연구와 ...
정보 산업화로 인해 빠른 변화를 가져오고 있는 소비 환경은 지속적인 발전을 해오고 있다. 개인화 성향이 강해지면서 주체적인 소비로 인해 시장은 더욱 다양해지고 그에 따라 유통 환경 역시, 많은 변화를 가져오고 있다. 과거와 다르게 고객이 최우선시 되고, 고객의 동선과 라이프에 따라 매장들도 변화를 꾀하고 있다. 삶의 가치 변화와 질적향상으로 새로운 형태의 구매와 소비가 나타나면서 소비자는 상품만을 구매하기보다는 매장 공간에서의 정보 및 접객 등 여러 복합적인 요소로부터 얻어지는 경험에 가치를 두게 되었다(고은별, 최경란, 2009). 이와 같은 현상으로 라이프스타일 매장들이 급증하기 시작하였는데 단순히 구매만이 아닌, 여러 가지 체험적인 요소들을 제공하고 있다. 생활용품을 전문으로 취급하는 라이프스타일 매장 외에 패션 매장에서도 달라진 유통 환경과 여러 위협적인 환경들로부터 생존하기 위한 방편으로 라이프스타일을 선택하고 있다. 과거와 달라진 매장 환경에 필요한 스토어 아이덴티티와 상품 외에 고객이 브랜드를 인지할 수 있는 복합적 컨텐츠를 소통의 도구로 사용하면서 이 부분의 연구가 필요해졌다.
본 연구는 국내 패션 중심의 라이프스타일 매장 사례를 통해, 스토어 아이덴티티와 커뮤니케이션의 체험적 요소를 알아보고, 사례 분석 결과를 바탕으로 패션 브랜드에 종사하는 전문가들의 심층 면접을 거쳐 매장에서 고객과의 커뮤니케이션을 위한 향후 방향성에 대한 연구를 목적으로 한다.
연구 방법은 문헌 연구와 사례 연구를 병행하였고, 사례 연구를 바탕으로 질적연구를 통한 정성조사를 실시하였다. 스토어 아이덴티티에서는 선행연구의 분석 틀을 재구성하여 라이프스타일 매장에서의 특징을 정리하고, 스토어 커뮤니케이션에서는 체험적 요소의 분석을 통해 연구 대상 선정된 브랜드 별 아이덴티티를 확립하였다.
연구 결과로는 먼저 스토어 아이덴티티에서는 패션 매장 중심 라이프스타일 매장으로 제한을 둔 결과, 각기 다른 5개의 브랜드가 모두 유사한 구성요소를 사용한 것을 알 수 있었다. 스토어 커뮤니케이션의 체험적 요소에서는 감성, 인지, 관계, 문화의 4가지 축을 통한 평가스케일을 사용했고, 각 브랜드 아이덴티티 별로 다른 형태의 스케일이 나타났다. 질적 연구를 통한 전문가 인터뷰에서 스토어 아이덴티티와 커뮤니케이션을 구분 짓지 않았고, 라이프스타일 매장을 구성하는데 가장 중요한 것은 브랜드 아이덴티티와 타겟팅이라는 결론이 나왔다.
아직 정착화 되지 않은 라이프스타일 매장의 스토어 아이덴티티와 커뮤니케이션에 대해 시장 내 빠른 안착을 위한 방향을 주고자 하였다. 가속화 되고있는 시장 환경에 적응하기 위해선 기업들이 더욱 확고한 아이덴티티를 가지고 순발력있는 대응을 해야 할 것이다.
정보 산업화로 인해 빠른 변화를 가져오고 있는 소비 환경은 지속적인 발전을 해오고 있다. 개인화 성향이 강해지면서 주체적인 소비로 인해 시장은 더욱 다양해지고 그에 따라 유통 환경 역시, 많은 변화를 가져오고 있다. 과거와 다르게 고객이 최우선시 되고, 고객의 동선과 라이프에 따라 매장들도 변화를 꾀하고 있다. 삶의 가치 변화와 질적향상으로 새로운 형태의 구매와 소비가 나타나면서 소비자는 상품만을 구매하기보다는 매장 공간에서의 정보 및 접객 등 여러 복합적인 요소로부터 얻어지는 경험에 가치를 두게 되었다(고은별, 최경란, 2009). 이와 같은 현상으로 라이프스타일 매장들이 급증하기 시작하였는데 단순히 구매만이 아닌, 여러 가지 체험적인 요소들을 제공하고 있다. 생활용품을 전문으로 취급하는 라이프스타일 매장 외에 패션 매장에서도 달라진 유통 환경과 여러 위협적인 환경들로부터 생존하기 위한 방편으로 라이프스타일을 선택하고 있다. 과거와 달라진 매장 환경에 필요한 스토어 아이덴티티와 상품 외에 고객이 브랜드를 인지할 수 있는 복합적 컨텐츠를 소통의 도구로 사용하면서 이 부분의 연구가 필요해졌다.
본 연구는 국내 패션 중심의 라이프스타일 매장 사례를 통해, 스토어 아이덴티티와 커뮤니케이션의 체험적 요소를 알아보고, 사례 분석 결과를 바탕으로 패션 브랜드에 종사하는 전문가들의 심층 면접을 거쳐 매장에서 고객과의 커뮤니케이션을 위한 향후 방향성에 대한 연구를 목적으로 한다.
연구 방법은 문헌 연구와 사례 연구를 병행하였고, 사례 연구를 바탕으로 질적연구를 통한 정성조사를 실시하였다. 스토어 아이덴티티에서는 선행연구의 분석 틀을 재구성하여 라이프스타일 매장에서의 특징을 정리하고, 스토어 커뮤니케이션에서는 체험적 요소의 분석을 통해 연구 대상 선정된 브랜드 별 아이덴티티를 확립하였다.
연구 결과로는 먼저 스토어 아이덴티티에서는 패션 매장 중심 라이프스타일 매장으로 제한을 둔 결과, 각기 다른 5개의 브랜드가 모두 유사한 구성요소를 사용한 것을 알 수 있었다. 스토어 커뮤니케이션의 체험적 요소에서는 감성, 인지, 관계, 문화의 4가지 축을 통한 평가스케일을 사용했고, 각 브랜드 아이덴티티 별로 다른 형태의 스케일이 나타났다. 질적 연구를 통한 전문가 인터뷰에서 스토어 아이덴티티와 커뮤니케이션을 구분 짓지 않았고, 라이프스타일 매장을 구성하는데 가장 중요한 것은 브랜드 아이덴티티와 타겟팅이라는 결론이 나왔다.
아직 정착화 되지 않은 라이프스타일 매장의 스토어 아이덴티티와 커뮤니케이션에 대해 시장 내 빠른 안착을 위한 방향을 주고자 하였다. 가속화 되고있는 시장 환경에 적응하기 위해선 기업들이 더욱 확고한 아이덴티티를 가지고 순발력있는 대응을 해야 할 것이다.
Today’s consumption environment is continuously evolving, prompted by rapid changes in information industrialization. In addition, due to independent consumption, which tends to have strong personalization, the market is more diversified, bringing many changes to the distribution environment as well...
Today’s consumption environment is continuously evolving, prompted by rapid changes in information industrialization. In addition, due to independent consumption, which tends to have strong personalization, the market is more diversified, bringing many changes to the distribution environment as well. Contrary to the past, clients now take first priority and shops attempt to adapt to clients’ lifestyles and demands. In addition, the improvement in standard and life values has prompted new types of purchase and consumption behavior. For instance, consumers value experience, gained from multiple factors such as service in stores rather than the mere purchase of merchandise.
As a result, there is a rapid increase in many lifestyle stores. They not only provide an opportunity to buy goods, but also provide various experiential elements. Fashion stores also go beyond being lifestyle shops, which mainly handle household items, in order to survive in the changing distribution environment amid several threats. Therefore, there is a need to examine how clients recognize brand as a communication tool for multiple contents besides store identity. This is necessary to compare the changed store environment to the past, and product.
Therefore, the main objective is to examine the effect of how store identity, that has dealt with only visual parts in the past, becomes a experiential component of multiple contents, and plays a role in changing a store environment.
For this purpose, this study incorporates literature research and a case study. Research is also investigated by others such as the concept of clearance in per term, each role via case study, and investigation through qualitative research. Secondly, research reconstitutes an analytic framework of a pilot study to examine features of a lifestyle shop in store identity, and it is built up the identity of selected per brand as a subjected of study in the store communication.
Results indicate that store identity is restricted only to lifestyle shops, which are focus on fashion stores. Furthermore, the experiential element of store communication uses a rating scale via four categories including sensibility, cognition, relationship, and culture. In addition, store identity and communication in the interview are not separated by experts in qualitative research.
In conclusion, it is important to establish a lifestyle shop’s own store identity and communication, rather than being molded by the market place. Therefore, corporations should have a firm identity to adapt to the accelerated market environment.
Today’s consumption environment is continuously evolving, prompted by rapid changes in information industrialization. In addition, due to independent consumption, which tends to have strong personalization, the market is more diversified, bringing many changes to the distribution environment as well. Contrary to the past, clients now take first priority and shops attempt to adapt to clients’ lifestyles and demands. In addition, the improvement in standard and life values has prompted new types of purchase and consumption behavior. For instance, consumers value experience, gained from multiple factors such as service in stores rather than the mere purchase of merchandise.
As a result, there is a rapid increase in many lifestyle stores. They not only provide an opportunity to buy goods, but also provide various experiential elements. Fashion stores also go beyond being lifestyle shops, which mainly handle household items, in order to survive in the changing distribution environment amid several threats. Therefore, there is a need to examine how clients recognize brand as a communication tool for multiple contents besides store identity. This is necessary to compare the changed store environment to the past, and product.
Therefore, the main objective is to examine the effect of how store identity, that has dealt with only visual parts in the past, becomes a experiential component of multiple contents, and plays a role in changing a store environment.
For this purpose, this study incorporates literature research and a case study. Research is also investigated by others such as the concept of clearance in per term, each role via case study, and investigation through qualitative research. Secondly, research reconstitutes an analytic framework of a pilot study to examine features of a lifestyle shop in store identity, and it is built up the identity of selected per brand as a subjected of study in the store communication.
Results indicate that store identity is restricted only to lifestyle shops, which are focus on fashion stores. Furthermore, the experiential element of store communication uses a rating scale via four categories including sensibility, cognition, relationship, and culture. In addition, store identity and communication in the interview are not separated by experts in qualitative research.
In conclusion, it is important to establish a lifestyle shop’s own store identity and communication, rather than being molded by the market place. Therefore, corporations should have a firm identity to adapt to the accelerated market environment.
주제어
#라이프스타일 매장
#스토어 아이덴티티
#스토어 커뮤니케이션
#체험적 요소
#lifestyle shop
#store identity
#store communication
#experiential element
학위논문 정보
저자
이주하
학위수여기관
연세대학교 생활환경대학원
학위구분
국내석사
학과
패션산업정보전공
지도교수
고은주
발행연도
2016
총페이지
viii, 115 p.
키워드
라이프스타일 매장,
스토어 아이덴티티,
스토어 커뮤니케이션,
체험적 요소,
lifestyle shop,
store identity,
store communication,
experiential element
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