본 연구는 21세기에 적합한 아티스트의 새로운 지표를 제시하기 위하여 진행 되었다. 예로부터 아티스트는 작품을 창작할 때, 생계를 앞에 두기보다 순수하고 진실한 예술세계를 지향하기 위해 배고픔을 감수하고 묵묵히 자신만의 길을 걸어왔다. 오늘날 아티스트들이 당면한 과제는 생계수단으로 자본을 벌어야 한다는 것이다. 그러나 지금까지도 아티스트 스스로 자신을 홍보하고 작품을 판매하는 것이 정당하지 않다는 인식이 팽배하다. 시대는 바뀌었고 아티스트도 인식도 점차 바뀌어 지는 현재, 이제는 당당히 아티스트 자신을 홍보하는 ‘자기 PR시대’를 맞이하게 되었다. 특히 자신의 인지도를 상승시키는데 주력하여 자신이 원하는 ...
본 연구는 21세기에 적합한 아티스트의 새로운 지표를 제시하기 위하여 진행 되었다. 예로부터 아티스트는 작품을 창작할 때, 생계를 앞에 두기보다 순수하고 진실한 예술세계를 지향하기 위해 배고픔을 감수하고 묵묵히 자신만의 길을 걸어왔다. 오늘날 아티스트들이 당면한 과제는 생계수단으로 자본을 벌어야 한다는 것이다. 그러나 지금까지도 아티스트 스스로 자신을 홍보하고 작품을 판매하는 것이 정당하지 않다는 인식이 팽배하다. 시대는 바뀌었고 아티스트도 인식도 점차 바뀌어 지는 현재, 이제는 당당히 아티스트 자신을 홍보하는 ‘자기 PR시대’를 맞이하게 되었다. 특히 자신의 인지도를 상승시키는데 주력하여 자신이 원하는 이미지메이킹을 통해 개인의 퍼스널 아이덴티티를 타인에게 부각시켜 인지도를 이끌어내는 것이 중요하다. 이를 통해 각종 미디어를 활용함으로써 자신의 아이덴티티 홍보하는데 주력해야 한다.
이 연구는 “아트 콜라보레이션이 아티스트에게 새로운 홍보영역이며, 경제적으로 많은 지원을 받을 수 있는 수입원이라는 점”에 주목하였다. 본래 아티스트는 자신의 아이덴티티가 되는 작품을 구축하는 데 전력을 다해야 한다. 이를 위해 먼저 아트 콜라보레이션의 활용을 통한 퍼스널 마케팅에 대하여 현대 아티스트들이 어떻게 인식하고 있는지를 먼저 분석하였다. 이를 통해 아티스트와 기업인의 인식적 차이를 기반으로 한 아트 콜라보레이션을 활용하였고, 개인의 브랜드화를 구축할 수 있는 퍼스널 마케팅의 필요성에 대하여 제고해 보았다.
본 연구자는 아티스트의 경제적 지원을 좀 더 원활하게 만들고 자신을 대중에게 쉽게 알리는 방법으로, 아트 콜라보레이션의 활용이 점차 넓어져야 한다고 생각한다. 앞으로 아티스트들은 아트 콜라보레이션을 진행함에 있어 자신과 기업의 아이덴티티의 접점을 찾고, 이 안에서 서로가 상생할 수 있는 아트 콜라보레이션을 권유하는 바이다. 또 다른 제안으로 평판 산업을 통해 자신의 이미지메이킹과 에이전시라는 채널을 이용하여 보다 전략적으로 자신을 홍보하기 위해 노력하길 바란다. 과거에는 기업·문화재단 및 갤러리의 후원을 통한 경제적 지원이 전부였다면, 이제는 아트 콜라보레이션을 활용한 새로운 경제적 지원 방식을 선택하는 것이 아티스트들에게 큰 도움이 될 것이다. 지금까지 기업이 아트 콜라보레이션을 해온 방식은 갤러리를 통해 아티스트를 선정하고 진행하는 것이었지만, 변화하는 시대 속에서 아티스트들은 스스로를 마케팅하고 기획하는데 관심을 기울여야 한다. 그럼에도 자기 홍보 방식이 어렵다면, 예술가와 상생하려는 에이전시를 발굴하고 이를 통해 기업과의 연계를 모색해야 한다.
이러한 전제하에, 본 논문은 기존 이론을 정립하고 아트 콜라보레이션과 에이전시에 대한 새로운 인식에 대해 분석하였다. 21세기가 요구하는 퍼스널 마케팅의 대안을 모색해 봄으로써 아티스트들이 안정된 환경에서 작업할 수 있는 새로운 마케팅 방안을 제시해 보고자 한다.
본 연구는 21세기에 적합한 아티스트의 새로운 지표를 제시하기 위하여 진행 되었다. 예로부터 아티스트는 작품을 창작할 때, 생계를 앞에 두기보다 순수하고 진실한 예술세계를 지향하기 위해 배고픔을 감수하고 묵묵히 자신만의 길을 걸어왔다. 오늘날 아티스트들이 당면한 과제는 생계수단으로 자본을 벌어야 한다는 것이다. 그러나 지금까지도 아티스트 스스로 자신을 홍보하고 작품을 판매하는 것이 정당하지 않다는 인식이 팽배하다. 시대는 바뀌었고 아티스트도 인식도 점차 바뀌어 지는 현재, 이제는 당당히 아티스트 자신을 홍보하는 ‘자기 PR시대’를 맞이하게 되었다. 특히 자신의 인지도를 상승시키는데 주력하여 자신이 원하는 이미지메이킹을 통해 개인의 퍼스널 아이덴티티를 타인에게 부각시켜 인지도를 이끌어내는 것이 중요하다. 이를 통해 각종 미디어를 활용함으로써 자신의 아이덴티티 홍보하는데 주력해야 한다.
이 연구는 “아트 콜라보레이션이 아티스트에게 새로운 홍보영역이며, 경제적으로 많은 지원을 받을 수 있는 수입원이라는 점”에 주목하였다. 본래 아티스트는 자신의 아이덴티티가 되는 작품을 구축하는 데 전력을 다해야 한다. 이를 위해 먼저 아트 콜라보레이션의 활용을 통한 퍼스널 마케팅에 대하여 현대 아티스트들이 어떻게 인식하고 있는지를 먼저 분석하였다. 이를 통해 아티스트와 기업인의 인식적 차이를 기반으로 한 아트 콜라보레이션을 활용하였고, 개인의 브랜드화를 구축할 수 있는 퍼스널 마케팅의 필요성에 대하여 제고해 보았다.
본 연구자는 아티스트의 경제적 지원을 좀 더 원활하게 만들고 자신을 대중에게 쉽게 알리는 방법으로, 아트 콜라보레이션의 활용이 점차 넓어져야 한다고 생각한다. 앞으로 아티스트들은 아트 콜라보레이션을 진행함에 있어 자신과 기업의 아이덴티티의 접점을 찾고, 이 안에서 서로가 상생할 수 있는 아트 콜라보레이션을 권유하는 바이다. 또 다른 제안으로 평판 산업을 통해 자신의 이미지메이킹과 에이전시라는 채널을 이용하여 보다 전략적으로 자신을 홍보하기 위해 노력하길 바란다. 과거에는 기업·문화재단 및 갤러리의 후원을 통한 경제적 지원이 전부였다면, 이제는 아트 콜라보레이션을 활용한 새로운 경제적 지원 방식을 선택하는 것이 아티스트들에게 큰 도움이 될 것이다. 지금까지 기업이 아트 콜라보레이션을 해온 방식은 갤러리를 통해 아티스트를 선정하고 진행하는 것이었지만, 변화하는 시대 속에서 아티스트들은 스스로를 마케팅하고 기획하는데 관심을 기울여야 한다. 그럼에도 자기 홍보 방식이 어렵다면, 예술가와 상생하려는 에이전시를 발굴하고 이를 통해 기업과의 연계를 모색해야 한다.
이러한 전제하에, 본 논문은 기존 이론을 정립하고 아트 콜라보레이션과 에이전시에 대한 새로운 인식에 대해 분석하였다. 21세기가 요구하는 퍼스널 마케팅의 대안을 모색해 봄으로써 아티스트들이 안정된 환경에서 작업할 수 있는 새로운 마케팅 방안을 제시해 보고자 한다.
The purpose of this thesis is to introduce a new field of art that 21st century artists need to be aware of. For centuries, true artists were thought of ones that made art for the sake of making art, instead of doing it to make ends meet. Meanwhile the role of an art gallery was a channel for commun...
The purpose of this thesis is to introduce a new field of art that 21st century artists need to be aware of. For centuries, true artists were thought of ones that made art for the sake of making art, instead of doing it to make ends meet. Meanwhile the role of an art gallery was a channel for communication between the artists and the public mass, and then further expanded as a venue for selling the arts. The galleries would connect the artist with the public and the artist would use the galleries as a means to sell their art to make a living.
One of the challenges that artists today face, is not being able to make enough money to make ends meet. One of the reason is that most of the artists are not open to the idea, or are not comfortable in promoting themselves and trying to sell their own art. However, times have changed, and accordingly, artists need to change as well, and work on self promoting themselves as an artist, and also the art that they have created. Artists need to focus on raising their profile in the art community by utilizing diverse media platforms. Art collaboration is a field where artists can promote their own art and at the same time improve their financial income. As such, artists need to create art that can establish their own identity.
In this thesis, I have conducted an analysis of what the artist’s perception are of utilizing art collaboration in their own personal marketing.
Through this thesis, I hope to expand the perception of the artists in utilizing art collaboration as a new field in reaching out to the public mass and simultaneously improving their level of income. It is important for the artist to establish their own identity, and be able to identify the identity of the corporation, in order to make the art collaboration a success. I would also like to encourage artists to make effort to generate a strategy, to fully promoting yourself through proper image making and use of diverse agencies. In the past, artists have relied on sponsorships from corporate foundations, but going forward, art collaboration will take over that role, and allow artist to be more creative and enjoy higher income source. As such, it is important for the artists to create their own identity and find a good agency, as corporate rely on agencies to introduce the artist that best fit their needs. Through the agency, the artist will increase their chances of interacting with more of the corporate and at the same time increase the awareness of your art.
Through this thesis, I hope to introduce art collaboration as a new marketing method for artists and provide analysis of the awareness of art collaboration and agency.
The purpose of this thesis is to introduce a new field of art that 21st century artists need to be aware of. For centuries, true artists were thought of ones that made art for the sake of making art, instead of doing it to make ends meet. Meanwhile the role of an art gallery was a channel for communication between the artists and the public mass, and then further expanded as a venue for selling the arts. The galleries would connect the artist with the public and the artist would use the galleries as a means to sell their art to make a living.
One of the challenges that artists today face, is not being able to make enough money to make ends meet. One of the reason is that most of the artists are not open to the idea, or are not comfortable in promoting themselves and trying to sell their own art. However, times have changed, and accordingly, artists need to change as well, and work on self promoting themselves as an artist, and also the art that they have created. Artists need to focus on raising their profile in the art community by utilizing diverse media platforms. Art collaboration is a field where artists can promote their own art and at the same time improve their financial income. As such, artists need to create art that can establish their own identity.
In this thesis, I have conducted an analysis of what the artist’s perception are of utilizing art collaboration in their own personal marketing.
Through this thesis, I hope to expand the perception of the artists in utilizing art collaboration as a new field in reaching out to the public mass and simultaneously improving their level of income. It is important for the artist to establish their own identity, and be able to identify the identity of the corporation, in order to make the art collaboration a success. I would also like to encourage artists to make effort to generate a strategy, to fully promoting yourself through proper image making and use of diverse agencies. In the past, artists have relied on sponsorships from corporate foundations, but going forward, art collaboration will take over that role, and allow artist to be more creative and enjoy higher income source. As such, it is important for the artists to create their own identity and find a good agency, as corporate rely on agencies to introduce the artist that best fit their needs. Through the agency, the artist will increase their chances of interacting with more of the corporate and at the same time increase the awareness of your art.
Through this thesis, I hope to introduce art collaboration as a new marketing method for artists and provide analysis of the awareness of art collaboration and agency.
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