한국의 학생은 입시 위주의 교육으로 인해 학력은 높아졌지만, 통제와 규율 속에서만 학습하게 하고, 평가에 초점을 둔 교육은 학생의 학습 동기를 크게 약화했다. 특히 입시 위주 교육의 사각지대에 해당하는 음악 교과의 경우에는 학생의 수업에 대한 흥미가 크게 떨어지는 양상을 보인다.
교육공학적으로 접근할 때, 효과적인 매체의 활용은 성공적인 수업으로 연결될 수 있다. 특히 영화는 청소년의 대부분이 즐기는 여가 활동으로, 학생의 흥미를 끌기에 효과적인 매체이다. 그리고 영화에 사용되는 음악은 다양한 장르를 포함하므로 음악 수업에 사용할 제재 곡을 선택하는 것이 용이하다. 따라서 본 연구에서는 영화 음악을 활용하여 음악 수업에서 한국 학생의 학습 동기를 유발하는 방안에 대하여 연구하였다.
이론적 배경에서는 먼저 음악 수업에서 영화 음악을 활용할 때의 장점에 대하여 알아보았다. 그리고 일반적인 동기 이론인 ...
한국의 학생은 입시 위주의 교육으로 인해 학력은 높아졌지만, 통제와 규율 속에서만 학습하게 하고, 평가에 초점을 둔 교육은 학생의 학습 동기를 크게 약화했다. 특히 입시 위주 교육의 사각지대에 해당하는 음악 교과의 경우에는 학생의 수업에 대한 흥미가 크게 떨어지는 양상을 보인다.
교육공학적으로 접근할 때, 효과적인 매체의 활용은 성공적인 수업으로 연결될 수 있다. 특히 영화는 청소년의 대부분이 즐기는 여가 활동으로, 학생의 흥미를 끌기에 효과적인 매체이다. 그리고 영화에 사용되는 음악은 다양한 장르를 포함하므로 음악 수업에 사용할 제재 곡을 선택하는 것이 용이하다. 따라서 본 연구에서는 영화 음악을 활용하여 음악 수업에서 한국 학생의 학습 동기를 유발하는 방안에 대하여 연구하였다.
이론적 배경에서는 먼저 음악 수업에서 영화 음악을 활용할 때의 장점에 대하여 알아보았다. 그리고 일반적인 동기 이론인 ARCS 동기 모델을 살펴보고, 한국 학생의 동기 특성을 고려하여 ARCS 동기 모델과 자기 결정성 이론의 하위 이론인 기본심리 욕구 이론을 포함하는 ARCS+R 동기 모델을 제시하였다. 그리고 ARCS+R 동기 모델을 이용하여 영화 음악을 음악 수업에서 동기 유발 매체로 사용하기 위한 전략을 제시하였다.
본론에서는 앞에서 제시한 전략을 바탕으로 영화 음악을 이용하여 음악 수업에서 학생의 학습 동기를 유발하기 위한 구체적인 수업 지도 방안을 제시하였다.
학습 동기는 학습에 필수불가결한 요소이다. 이미 학습에 대한 동기가 크게 약화된 한국의 학생을 대상으로 하는 수업에서 학습 동기의 유발 방안을 고려하지 않으면, 아무리 좋은 내용이더라도 학생에게 효과적으로 전달할 수 없다. 따라서 음악 교사가 영화 음악을 비롯한 다양한 매체를 활용해서 학생의 학습 동기를 유발하려는 노력이 필요하다.
한국의 학생은 입시 위주의 교육으로 인해 학력은 높아졌지만, 통제와 규율 속에서만 학습하게 하고, 평가에 초점을 둔 교육은 학생의 학습 동기를 크게 약화했다. 특히 입시 위주 교육의 사각지대에 해당하는 음악 교과의 경우에는 학생의 수업에 대한 흥미가 크게 떨어지는 양상을 보인다.
교육공학적으로 접근할 때, 효과적인 매체의 활용은 성공적인 수업으로 연결될 수 있다. 특히 영화는 청소년의 대부분이 즐기는 여가 활동으로, 학생의 흥미를 끌기에 효과적인 매체이다. 그리고 영화에 사용되는 음악은 다양한 장르를 포함하므로 음악 수업에 사용할 제재 곡을 선택하는 것이 용이하다. 따라서 본 연구에서는 영화 음악을 활용하여 음악 수업에서 한국 학생의 학습 동기를 유발하는 방안에 대하여 연구하였다.
이론적 배경에서는 먼저 음악 수업에서 영화 음악을 활용할 때의 장점에 대하여 알아보았다. 그리고 일반적인 동기 이론인 ARCS 동기 모델을 살펴보고, 한국 학생의 동기 특성을 고려하여 ARCS 동기 모델과 자기 결정성 이론의 하위 이론인 기본심리 욕구 이론을 포함하는 ARCS+R 동기 모델을 제시하였다. 그리고 ARCS+R 동기 모델을 이용하여 영화 음악을 음악 수업에서 동기 유발 매체로 사용하기 위한 전략을 제시하였다.
본론에서는 앞에서 제시한 전략을 바탕으로 영화 음악을 이용하여 음악 수업에서 학생의 학습 동기를 유발하기 위한 구체적인 수업 지도 방안을 제시하였다.
학습 동기는 학습에 필수불가결한 요소이다. 이미 학습에 대한 동기가 크게 약화된 한국의 학생을 대상으로 하는 수업에서 학습 동기의 유발 방안을 고려하지 않으면, 아무리 좋은 내용이더라도 학생에게 효과적으로 전달할 수 없다. 따라서 음악 교사가 영화 음악을 비롯한 다양한 매체를 활용해서 학생의 학습 동기를 유발하려는 노력이 필요하다.
Korea’s education system aimed for college admission has lead to a high level of education. However, students have grown to lack motivation in learning under school’s disciplines and evaluations. Particularly for music classes, which are not crucial in college admission process, students tend to dem...
Korea’s education system aimed for college admission has lead to a high level of education. However, students have grown to lack motivation in learning under school’s disciplines and evaluations. Particularly for music classes, which are not crucial in college admission process, students tend to demonstrate even less interest.
In terms of Educational technology, effective use of media can be a successful pedagogical tool. Movies are a common leisure activity for a majority of students, and thus become a successful means to draw their interest. Furthermore, film music encompasses a wide range of musical genres, which makes it a suitable candidate for course material. This paper is a study on measures to promote learner’s motivation through utilizing film music in music classes.
Literature review and application of film music in music classes examines advantages of utilizing film music in music classes. After reviewing the ARCS Model, a common motivation model, the paper suggests the ARCS+R Model that includes both ARCS Model and Basic Psychological Needs theory, a sub-theory for Self-Determination theory.
Based on the strategies introduced earlier, the body of this paper proposes an instructional measure for promoting learner’s motivation through utilizing film music in music classes, in a more detailed manner.
Learner’s motivation is a crucial factor in education. Without a careful consideration on how to promote learner’s motivation of Korean students who already are demotivated, educative effect of any class will suffer. This calls for music educators to promote learner’s motivation through utilizing different media and tools, including using film music in classrooms.
Korea’s education system aimed for college admission has lead to a high level of education. However, students have grown to lack motivation in learning under school’s disciplines and evaluations. Particularly for music classes, which are not crucial in college admission process, students tend to demonstrate even less interest.
In terms of Educational technology, effective use of media can be a successful pedagogical tool. Movies are a common leisure activity for a majority of students, and thus become a successful means to draw their interest. Furthermore, film music encompasses a wide range of musical genres, which makes it a suitable candidate for course material. This paper is a study on measures to promote learner’s motivation through utilizing film music in music classes.
Literature review and application of film music in music classes examines advantages of utilizing film music in music classes. After reviewing the ARCS Model, a common motivation model, the paper suggests the ARCS+R Model that includes both ARCS Model and Basic Psychological Needs theory, a sub-theory for Self-Determination theory.
Based on the strategies introduced earlier, the body of this paper proposes an instructional measure for promoting learner’s motivation through utilizing film music in music classes, in a more detailed manner.
Learner’s motivation is a crucial factor in education. Without a careful consideration on how to promote learner’s motivation of Korean students who already are demotivated, educative effect of any class will suffer. This calls for music educators to promote learner’s motivation through utilizing different media and tools, including using film music in classrooms.
주제어
#음악교육
#학습 동기
#영화 음악
#수업 지도
#music education
#teaching method
#motivation
#film music
학위논문 정보
저자
박지혜
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육전공
지도교수
유범석
발행연도
2016
총페이지
vi, 72장
키워드
음악교육,
학습 동기,
영화 음악,
수업 지도,
music education,
teaching method,
motivation,
film music
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.