연구목적 전자담배의 안전성과 금연효과가 불확실한 상태로 수요가 급격히 증가하였고 전자담배 판매점은 전자담배 파급의 중요한 역할을 하고 있지만 관련 연구는 찾아보기 힘들었다. 따라서 본 연구에서는 전자담배 판매점의 방문자를 대상으로 전자담배 사용실태와 인식에 대해 파악하고자 하였으며 판매점 관련 연구의 기초 데이터를 제공하고자 한다.
연구방법 서울 및 경...
연구목적 전자담배의 안전성과 금연효과가 불확실한 상태로 수요가 급격히 증가하였고 전자담배 판매점은 전자담배 파급의 중요한 역할을 하고 있지만 관련 연구는 찾아보기 힘들었다. 따라서 본 연구에서는 전자담배 판매점의 방문자를 대상으로 전자담배 사용실태와 인식에 대해 파악하고자 하였으며 판매점 관련 연구의 기초 데이터를 제공하고자 한다.
연구방법 서울 및 경기 지역 전자담배 판매점 2곳의 방문자 100명을 대상으로 자기기입식 설문조사를 실시하였으며 조사기간은 2015년 11월 6일부터 21일까지 총 16일 이었다.
연구결과 연구 대상자는 금연을 위해, 일반담배보다 안전하기 때문에 전자담배를 사용한다고 응답하였지만 전자담배 사용자의 48.9%는 현재 일반담배 흡연자였으며, 5명중 1명은 부작용을 경험한 적이 있었고 이는 니코틴 액상 소모기간 및 전자담배 사용기간과 유의한 관련성을 보였다. 또한 전자담배 사용에 필요한 정보의 주 제공자는 전자담배 판매자로 나타났다.
결론 전자담배의 인식에 중요한 역할을 하는 판매점에 대해 무분별한 홍보 활동을 규제하고 전자담배 사용자, 판매자를 비롯하여 일반 대중을 대상으로 전자담배에 대해 과학적이고 정확한 정보 전달을 위한 노력이 필요하다.
연구목적 전자담배의 안전성과 금연효과가 불확실한 상태로 수요가 급격히 증가하였고 전자담배 판매점은 전자담배 파급의 중요한 역할을 하고 있지만 관련 연구는 찾아보기 힘들었다. 따라서 본 연구에서는 전자담배 판매점의 방문자를 대상으로 전자담배 사용실태와 인식에 대해 파악하고자 하였으며 판매점 관련 연구의 기초 데이터를 제공하고자 한다.
연구방법 서울 및 경기 지역 전자담배 판매점 2곳의 방문자 100명을 대상으로 자기기입식 설문조사를 실시하였으며 조사기간은 2015년 11월 6일부터 21일까지 총 16일 이었다.
연구결과 연구 대상자는 금연을 위해, 일반담배보다 안전하기 때문에 전자담배를 사용한다고 응답하였지만 전자담배 사용자의 48.9%는 현재 일반담배 흡연자였으며, 5명중 1명은 부작용을 경험한 적이 있었고 이는 니코틴 액상 소모기간 및 전자담배 사용기간과 유의한 관련성을 보였다. 또한 전자담배 사용에 필요한 정보의 주 제공자는 전자담배 판매자로 나타났다.
결론 전자담배의 인식에 중요한 역할을 하는 판매점에 대해 무분별한 홍보 활동을 규제하고 전자담배 사용자, 판매자를 비롯하여 일반 대중을 대상으로 전자담배에 대해 과학적이고 정확한 정보 전달을 위한 노력이 필요하다.
Objective While electronic cigarette(e-cigarette), with its safety and effectiveness in smoking cessation unconfirmed, has been on the drastic increase in demand. Vape shops play an important role in the spread of e-cigarette, but relevant research is lagging in Korea. The purpose of this study was...
Objective While electronic cigarette(e-cigarette), with its safety and effectiveness in smoking cessation unconfirmed, has been on the drastic increase in demand. Vape shops play an important role in the spread of e-cigarette, but relevant research is lagging in Korea. The purpose of this study was to investigate bebaviors and awareness of e-cigarette among consumers to vape shops and provide primary data for research regarding the vape shops.
Method A self-administered survey was conducted in 100 consumers to two vape shops in Seoul and Gyeonggi Province over a total of sixteen days from November 6 to 21, 2015.
Results The e-cigarette user believed that their reason of using e-cigarette was to quit smoking and because they thought it was safer than regular cigarettes, however 48.9% of them were current smokers and one of five respondents had experienced its side effects, which were significantly correlated with the duration of nicotine liquid consumption and e-cigarette utilization. And information necessary to use e-cigarette was principally provided by vape shop retailers.
Conclusion We believe that vape shops play an important role in e-cigarette users’ behaviors and awareness of e-cigarette. Thus, it is necessary to restrict exaggerated advertisements and educate harmfulness of e-cigarette. It is recommended that correct and scientific information about e-cigarettes should be delivered to the vape shop consumer, retailers and the public.
Objective While electronic cigarette(e-cigarette), with its safety and effectiveness in smoking cessation unconfirmed, has been on the drastic increase in demand. Vape shops play an important role in the spread of e-cigarette, but relevant research is lagging in Korea. The purpose of this study was to investigate bebaviors and awareness of e-cigarette among consumers to vape shops and provide primary data for research regarding the vape shops.
Method A self-administered survey was conducted in 100 consumers to two vape shops in Seoul and Gyeonggi Province over a total of sixteen days from November 6 to 21, 2015.
Results The e-cigarette user believed that their reason of using e-cigarette was to quit smoking and because they thought it was safer than regular cigarettes, however 48.9% of them were current smokers and one of five respondents had experienced its side effects, which were significantly correlated with the duration of nicotine liquid consumption and e-cigarette utilization. And information necessary to use e-cigarette was principally provided by vape shop retailers.
Conclusion We believe that vape shops play an important role in e-cigarette users’ behaviors and awareness of e-cigarette. Thus, it is necessary to restrict exaggerated advertisements and educate harmfulness of e-cigarette. It is recommended that correct and scientific information about e-cigarettes should be delivered to the vape shop consumer, retailers and the public.
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