본 논문은 한국에 있는 공자학원을 중심으로 공자학원의 소프트파워 역할을 분석한 연구이다. 중국의 소프트파워 정책과 중국이 공자학원을 설립한 목적을 제시하는 것을 바탕으로 세계 공자학원의 "샘플"- 한국에 있는 공자학원을 설문조사 등 방법으로 자세히 고찰했다. <공자학원>에 대한 기준연구에 있어 중국 학계의 연구는 공자학원의 발전모델, 발전 현황, 존재하는 문제와 대응책에 관한 연구에 집중되어 있어, 상대적으로 긍정적 연구가 대다수를 이루고 있다. 그리고 한국 학계에서는 정치·외교적 측면에서<공자학원을>을 사례로 삼아, 중국의 대외전략과 관련 지어 연구하는 학위논문 중심의 연구가 활발히 진행되고 있다. 한국에 설립한 공자학원만을 단독적으로, 집중적으로 다룬 선행연구는 드물다. 이에 본 연구는 한국에 있는 공자학원을 중심으로 선행 연구를 정리하는 한편, 공자학원의 “공자학원의 보급", " 중국어 전파", " 중국 문화 등 전 방위적인 전파", " 중국 국가 ...
본 논문은 한국에 있는 공자학원을 중심으로 공자학원의 소프트파워 역할을 분석한 연구이다. 중국의 소프트파워 정책과 중국이 공자학원을 설립한 목적을 제시하는 것을 바탕으로 세계 공자학원의 "샘플"- 한국에 있는 공자학원을 설문조사 등 방법으로 자세히 고찰했다. <공자학원>에 대한 기준연구에 있어 중국 학계의 연구는 공자학원의 발전모델, 발전 현황, 존재하는 문제와 대응책에 관한 연구에 집중되어 있어, 상대적으로 긍정적 연구가 대다수를 이루고 있다. 그리고 한국 학계에서는 정치·외교적 측면에서<공자학원을>을 사례로 삼아, 중국의 대외전략과 관련 지어 연구하는 학위논문 중심의 연구가 활발히 진행되고 있다. 한국에 설립한 공자학원만을 단독적으로, 집중적으로 다룬 선행연구는 드물다. 이에 본 연구는 한국에 있는 공자학원을 중심으로 선행 연구를 정리하는 한편, 공자학원의 “공자학원의 보급", " 중국어 전파", " 중국 문화 등 전 방위적인 전파", " 중국 국가 이미지 개선"에 관한 설문조사 등의 방법론을 동원하고, "상호문화주의"나 "상호참조" 시각에서 중국의 소프트파워 정책과 공자학원의 역할을 고찰해 보았다. 본 논문의 의미는 중국에서 세계로 발신하는 세계 공자학원의 샘플이 한국에서 최초로 시도되었고, 이에 대한 경험과 결과를 국제 학계에서 야기된 공자학원에 대한 문제의 원인과 대조함으로써 발견하고자 모색했다는 점에 있다. 처음에 중국 정부는 "중국어의 보급" 등 추상적인 목표를 세우고 공자학원 설립하기 시작했는데 구체적인 운영 모델에 대해서는 참조할 기준을 만들지 않았다. 세계 최초의 공자학원- 서울 공자학원을 설립하기 위해 중국 국가한반(国家汉办과 주한중국대사관교육부(驻韩国大使馆教育处)는 한국에 와서 현장조사를 하면서 대책을 세워야 될 상황이었다. 서울공자학원의 운영 모델을 설립한 과정에 국가 한반과 주한중국대사관 등 중국 측 기관은 "자영모델", "한국 대학교나 사설 중국어학원을 의탁하는 모델", "국가한반-한중문화협력 연구원 협력 모델' 3가지 방안을 시도했다. 마지막으로는 중국 정부는 " 국가한반-한중문화협력 연구원 협력 모델"을 택했다. 2004년 11월에 공자학원은 정식적으로 개원했다. 서울공자학원의 운영 모델을 바탕으로 중국은 세계 각국에서 공자학원을 건립하기 시작했다. 그러나 이런 비슷한 방식으로 운영된 공자학원들은 중국이 의도하던 바와 다르게 세계 각국에서 각기 다른 반응을 이끌어 내게 된다. 예를 들어 2013년 12월에 캐나다 교수협회(CAUT)는 12월 초 교수 평의회의 의견을 따라 전국의 대학교와 전문대에게 공자학원의 계약을 중단하라고 요구하였다. 2014년 5월 109명의 시카고대학 교수들의 폐쇄 서명에 따라 2014년 9월 25일에 미국 시카고 대학교는 공자학원과 계약을 해지 하였다. 본 논문은 중국에서 발신하는 공자학원의 세계 정착 과정상의 차이를 연구하기 위해서는 세계 각국의 공자학원에 대한 최초의 "샘플"인 서울 공자학원과 한국 내 공자학원을 비교의 관점에서 연구할 필요가 있다는 판단에서 출발하였다. 이런 문제의식 위에서 본 논문은 "중국의 소프트파워 정책과 공자학원의 설립 목표를 정리하여 한국 내 공자학원을 중심 연구 대상으로 삼아, 공자학원이 한국에서 어떤 반응을 받고 있는지를 분석하고, 중국 정부가 원하던 목표를 한국에서 달성되었는지를 탐구하는 것을 목적으로 삼았다. 결론적으로는 중국은 공자학원을 설립했을 때 구체적인 계획이 없이 시작하여 "공자학원의 보급", "중국어 전파", "중국 문화 등 중국에 대한 전 방위적인 홍보", "중국 국가 이미지 개선" 4가지 추상적인 목표 가지고 한국에서 현장 조사를 하면서 공자학원의 운영모델을 실험했다. 이에 본 논문은 이 4가지 측면의 대한 문제를 설정하여 유효한 응답을 이끌어 낼 수 있는 설문지를 작성하여, 한국에 있는 공자학원이 지금 중국이 의도하던 것과 같이 운영하고 한국 수강생의 수요를 맞아 한국 사회랑 잘 어울리게 운영하고 있는지를 탐구하였다. 설문조사의 결과는 다음과 같다. 첫째, 공자학원은 한국에서 효율적으로 잘 홍보되고 있다. 둘째, 한국에 있는 공자학원은 "교육 시스템 완비됨", "정부 기관이라서 신뢰감이 높다", "비용이 저렴함" 등 장점으로 한국인 학습자의 선호를 받고 있다. 그렇지만 공자학원에서 가르치고 있는 중국어의 종류는 아직 수강생의 수요를 잘 맞추지 못한다. 셋째. 한국 내의 공자학원은 중국을 사회·문화 등 여러 가지 측면에서 전 방위적인 홍보한다는 본래의 취지와 달리, 아직 한국인 수강생의 수요에 충분히 호응하거나 홍보하지 못했다. 넷째, 본 논문은 공자학원의 중국이미지 제고 효과를 더 깊이 있게 탐구하고자 했으나, 국제적으로 예민한 문제들이나 과학적인 대형 조사를 진행할 수 없었다는 한계를 내포한다. 그 결과 본 논문은 공자학원의 중국 이미지 제고 효과를 엄밀히, 충분히 검증하는 부분에 일정한 한계를 가지고 있다. 그러나 본 논문은 공자학원이 비록 중국 이미지 개선에 결정적이거나 막대한 영향을 미치지 못하지만, “중국이 발전도상국에게의 원조”와 같은 차원에서 중국 이미지 개선에 긍정적인 역할을 발휘하고 있음을 해명했다는 의의를 가지고 있다.
본 논문은 한국에 있는 공자학원을 중심으로 공자학원의 소프트파워 역할을 분석한 연구이다. 중국의 소프트파워 정책과 중국이 공자학원을 설립한 목적을 제시하는 것을 바탕으로 세계 공자학원의 "샘플"- 한국에 있는 공자학원을 설문조사 등 방법으로 자세히 고찰했다. <공자학원>에 대한 기준연구에 있어 중국 학계의 연구는 공자학원의 발전모델, 발전 현황, 존재하는 문제와 대응책에 관한 연구에 집중되어 있어, 상대적으로 긍정적 연구가 대다수를 이루고 있다. 그리고 한국 학계에서는 정치·외교적 측면에서<공자학원을>을 사례로 삼아, 중국의 대외전략과 관련 지어 연구하는 학위논문 중심의 연구가 활발히 진행되고 있다. 한국에 설립한 공자학원만을 단독적으로, 집중적으로 다룬 선행연구는 드물다. 이에 본 연구는 한국에 있는 공자학원을 중심으로 선행 연구를 정리하는 한편, 공자학원의 “공자학원의 보급", " 중국어 전파", " 중국 문화 등 전 방위적인 전파", " 중국 국가 이미지 개선"에 관한 설문조사 등의 방법론을 동원하고, "상호문화주의"나 "상호참조" 시각에서 중국의 소프트파워 정책과 공자학원의 역할을 고찰해 보았다. 본 논문의 의미는 중국에서 세계로 발신하는 세계 공자학원의 샘플이 한국에서 최초로 시도되었고, 이에 대한 경험과 결과를 국제 학계에서 야기된 공자학원에 대한 문제의 원인과 대조함으로써 발견하고자 모색했다는 점에 있다. 처음에 중국 정부는 "중국어의 보급" 등 추상적인 목표를 세우고 공자학원 설립하기 시작했는데 구체적인 운영 모델에 대해서는 참조할 기준을 만들지 않았다. 세계 최초의 공자학원- 서울 공자학원을 설립하기 위해 중국 국가한반(国家汉办과 주한중국대사관교육부(驻韩国大使馆教育处)는 한국에 와서 현장조사를 하면서 대책을 세워야 될 상황이었다. 서울공자학원의 운영 모델을 설립한 과정에 국가 한반과 주한중국대사관 등 중국 측 기관은 "자영모델", "한국 대학교나 사설 중국어학원을 의탁하는 모델", "국가한반-한중문화협력 연구원 협력 모델' 3가지 방안을 시도했다. 마지막으로는 중국 정부는 " 국가한반-한중문화협력 연구원 협력 모델"을 택했다. 2004년 11월에 공자학원은 정식적으로 개원했다. 서울공자학원의 운영 모델을 바탕으로 중국은 세계 각국에서 공자학원을 건립하기 시작했다. 그러나 이런 비슷한 방식으로 운영된 공자학원들은 중국이 의도하던 바와 다르게 세계 각국에서 각기 다른 반응을 이끌어 내게 된다. 예를 들어 2013년 12월에 캐나다 교수협회(CAUT)는 12월 초 교수 평의회의 의견을 따라 전국의 대학교와 전문대에게 공자학원의 계약을 중단하라고 요구하였다. 2014년 5월 109명의 시카고대학 교수들의 폐쇄 서명에 따라 2014년 9월 25일에 미국 시카고 대학교는 공자학원과 계약을 해지 하였다. 본 논문은 중국에서 발신하는 공자학원의 세계 정착 과정상의 차이를 연구하기 위해서는 세계 각국의 공자학원에 대한 최초의 "샘플"인 서울 공자학원과 한국 내 공자학원을 비교의 관점에서 연구할 필요가 있다는 판단에서 출발하였다. 이런 문제의식 위에서 본 논문은 "중국의 소프트파워 정책과 공자학원의 설립 목표를 정리하여 한국 내 공자학원을 중심 연구 대상으로 삼아, 공자학원이 한국에서 어떤 반응을 받고 있는지를 분석하고, 중국 정부가 원하던 목표를 한국에서 달성되었는지를 탐구하는 것을 목적으로 삼았다. 결론적으로는 중국은 공자학원을 설립했을 때 구체적인 계획이 없이 시작하여 "공자학원의 보급", "중국어 전파", "중국 문화 등 중국에 대한 전 방위적인 홍보", "중국 국가 이미지 개선" 4가지 추상적인 목표 가지고 한국에서 현장 조사를 하면서 공자학원의 운영모델을 실험했다. 이에 본 논문은 이 4가지 측면의 대한 문제를 설정하여 유효한 응답을 이끌어 낼 수 있는 설문지를 작성하여, 한국에 있는 공자학원이 지금 중국이 의도하던 것과 같이 운영하고 한국 수강생의 수요를 맞아 한국 사회랑 잘 어울리게 운영하고 있는지를 탐구하였다. 설문조사의 결과는 다음과 같다. 첫째, 공자학원은 한국에서 효율적으로 잘 홍보되고 있다. 둘째, 한국에 있는 공자학원은 "교육 시스템 완비됨", "정부 기관이라서 신뢰감이 높다", "비용이 저렴함" 등 장점으로 한국인 학습자의 선호를 받고 있다. 그렇지만 공자학원에서 가르치고 있는 중국어의 종류는 아직 수강생의 수요를 잘 맞추지 못한다. 셋째. 한국 내의 공자학원은 중국을 사회·문화 등 여러 가지 측면에서 전 방위적인 홍보한다는 본래의 취지와 달리, 아직 한국인 수강생의 수요에 충분히 호응하거나 홍보하지 못했다. 넷째, 본 논문은 공자학원의 중국이미지 제고 효과를 더 깊이 있게 탐구하고자 했으나, 국제적으로 예민한 문제들이나 과학적인 대형 조사를 진행할 수 없었다는 한계를 내포한다. 그 결과 본 논문은 공자학원의 중국 이미지 제고 효과를 엄밀히, 충분히 검증하는 부분에 일정한 한계를 가지고 있다. 그러나 본 논문은 공자학원이 비록 중국 이미지 개선에 결정적이거나 막대한 영향을 미치지 못하지만, “중국이 발전도상국에게의 원조”와 같은 차원에서 중국 이미지 개선에 긍정적인 역할을 발휘하고 있음을 해명했다는 의의를 가지고 있다.
The paper studies CI’s effect on China’s soft power policy by focusing on the CIs established in Korea. Based on China’s soft power policy and Chinese government’s purpose of establishing CI, a sample study on CIs in Korea was carried out in the form of questionnaire survey. Previous studies on CI m...
The paper studies CI’s effect on China’s soft power policy by focusing on the CIs established in Korea. Based on China’s soft power policy and Chinese government’s purpose of establishing CI, a sample study on CIs in Korea was carried out in the form of questionnaire survey. Previous studies on CI mainly focused on the development model, current situation, existing problems and solutions of CI, and most of the results were positive. Also, most of Korean academic research used CI as an example to study Chinese diplomatic policy, few studied CI independently. Despite a brief analysis on previous studies, a questionnaire survey research was done on CI s in Korea from the following four aspects: the popularization of CI, the popularization of Chinese language, omnidirectional propaganda of Chinese culture and improvement of Chinese state image. The paper explores the effect of CI on China’s soft power policy from the perspectives of cultural relativism and cross reference doctrine. The significance of the paper is to make a comparative analysis of the problems and causes of such problems in international CIs through a sample study on the experience of CIs in Korea. Without any antecedent examples, Chinese government started CI project with a general purpose of “popularization of Chinese language”. The office of Chinese language council, Korean embassy educational department did field visit in order to find a way to establish the first CI - Seoul CI. In the process of determining the operation pattern, China tried the “self-operation mode” (proprietorship, 100% responsible for the loss), the “Chinese cram school mode”, and the “office of Chinese language council - HSK cooperation mode”. At last, the “office of Chinese language council - HSK cooperation mode” was chosen and Seoul CI was established in November, 2004. Based on the operation pattern of Seoul CI, many CIs were established all around the world since then. However, different with expectation, the results varied a lot despite they were established on the same operation pattern. For example, according to a conference result of Canadian Association of University Teachers (CAUT) in December 2013, all the Canadian universities and colleges terminated the contract with CI. In May 2014, Chicago University terminated the contract with CI according to a coalition signature of 109 professors. The paper studies the different development processes of CIs in different countries. With a question consciousness and a sample study on CIs in Korea, the purpose of the paper is to figure out the relation of China’s soft power policy and the goal of the establishment of CI, to analyze the public reaction of CI, and to explore whether CI has achieved the anticipated effect in Korea. In conclusion, CI was established without any specific purpose but only four general purposes - the popularization of CI, the popularization of Chinese language, the omnidirectional propaganda of Chinese culture and the improvement of Chinese state image. In this paper questionnaire surveys designed in accordance to these four purposes were used to study whether CIs in Korea has satisfied Chinese learners’ requirements and whether they are operating healthily in Korean society. The results of the questionnaire survey are as follows, 1st, CI in Korea has achieved relatively positive propaganda effect. 2nd, CI in Korea was favored by Chinese language learners due to its comprehensive educational system, trustable (half) government agency and reasonable price. Yet, the Chinese categories taught in CI still cannot meet students’ requirements. 3rd, CI in Korea fails to practice all-around publicity on Chinese society and culture. Students lack comprehensive understanding on China. 4th, the paper intends to make a profound research on CI’s role on state image improvement, but large-scale and scientific research on sensitive international issues is impossible due to certain constraint. According to the research result, CI does not play a specifically important role on state image improvement, but like the aid policy towards the less-developed countries, it do helps improving Chinese state image to some extent.
The paper studies CI’s effect on China’s soft power policy by focusing on the CIs established in Korea. Based on China’s soft power policy and Chinese government’s purpose of establishing CI, a sample study on CIs in Korea was carried out in the form of questionnaire survey. Previous studies on CI mainly focused on the development model, current situation, existing problems and solutions of CI, and most of the results were positive. Also, most of Korean academic research used CI as an example to study Chinese diplomatic policy, few studied CI independently. Despite a brief analysis on previous studies, a questionnaire survey research was done on CI s in Korea from the following four aspects: the popularization of CI, the popularization of Chinese language, omnidirectional propaganda of Chinese culture and improvement of Chinese state image. The paper explores the effect of CI on China’s soft power policy from the perspectives of cultural relativism and cross reference doctrine. The significance of the paper is to make a comparative analysis of the problems and causes of such problems in international CIs through a sample study on the experience of CIs in Korea. Without any antecedent examples, Chinese government started CI project with a general purpose of “popularization of Chinese language”. The office of Chinese language council, Korean embassy educational department did field visit in order to find a way to establish the first CI - Seoul CI. In the process of determining the operation pattern, China tried the “self-operation mode” (proprietorship, 100% responsible for the loss), the “Chinese cram school mode”, and the “office of Chinese language council - HSK cooperation mode”. At last, the “office of Chinese language council - HSK cooperation mode” was chosen and Seoul CI was established in November, 2004. Based on the operation pattern of Seoul CI, many CIs were established all around the world since then. However, different with expectation, the results varied a lot despite they were established on the same operation pattern. For example, according to a conference result of Canadian Association of University Teachers (CAUT) in December 2013, all the Canadian universities and colleges terminated the contract with CI. In May 2014, Chicago University terminated the contract with CI according to a coalition signature of 109 professors. The paper studies the different development processes of CIs in different countries. With a question consciousness and a sample study on CIs in Korea, the purpose of the paper is to figure out the relation of China’s soft power policy and the goal of the establishment of CI, to analyze the public reaction of CI, and to explore whether CI has achieved the anticipated effect in Korea. In conclusion, CI was established without any specific purpose but only four general purposes - the popularization of CI, the popularization of Chinese language, the omnidirectional propaganda of Chinese culture and the improvement of Chinese state image. In this paper questionnaire surveys designed in accordance to these four purposes were used to study whether CIs in Korea has satisfied Chinese learners’ requirements and whether they are operating healthily in Korean society. The results of the questionnaire survey are as follows, 1st, CI in Korea has achieved relatively positive propaganda effect. 2nd, CI in Korea was favored by Chinese language learners due to its comprehensive educational system, trustable (half) government agency and reasonable price. Yet, the Chinese categories taught in CI still cannot meet students’ requirements. 3rd, CI in Korea fails to practice all-around publicity on Chinese society and culture. Students lack comprehensive understanding on China. 4th, the paper intends to make a profound research on CI’s role on state image improvement, but large-scale and scientific research on sensitive international issues is impossible due to certain constraint. According to the research result, CI does not play a specifically important role on state image improvement, but like the aid policy towards the less-developed countries, it do helps improving Chinese state image to some extent.
주제어
#중국 소프트 파워 정책 한국 공자학원 역할 중국어 보급 중국 문화홍보 중국 이미지 China soft power policy Korea CI effect popularization of Chinese language Chinese culture propaganda state image
학위논문 정보
저자
왕게리
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
한국학협동과정 현대사회와 문화전공
지도교수
서정민
발행연도
2016
총페이지
ii, v, 70 p.
키워드
중국 소프트 파워 정책 한국 공자학원 역할 중국어 보급 중국 문화홍보 중국 이미지 China soft power policy Korea CI effect popularization of Chinese language Chinese culture propaganda state image
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