IT 기술의 발달로 인해 PC 기반의 사용자 생활 패턴이 모바일 기반으로 이동하고 있다. 과거에는 휴대폰의 성능 및 특성 때문에 많은 부분이 제약을 받았지만, 현재는 대부분의 활동을 지원하고 있는 실정이다. IT 기술의 집합체라고 할 수 있는 스마트폰의 폭발적인 보급은 사람들의 생활 패턴에 많은 영향을 주었다. 그 중, 가장 대표적인 영향을 받은 것은 금융 서비스 분야이다. 과거 지극히 개인적인 영역으로 인식되어 온 금융 서비스 분야는 이제는 IT 기술을 제외하면 모든 처리가 불가능하다고 할 수 있다. PC 기반의 온라인상에서 주로 처리되던 금융 서비스들이 이제는 스마트폰을 통한 모바일 환경에서 처리가 이루어지고 있다. 또한, 과거에는 금융기업들의 주도하에 금융 서비스를 제공되는 형태가 대부분이었다면, 최근에는 비금융기업인 ICT 기업들의 주도하에 금융 서비스가 제공되는 ...
IT 기술의 발달로 인해 PC 기반의 사용자 생활 패턴이 모바일 기반으로 이동하고 있다. 과거에는 휴대폰의 성능 및 특성 때문에 많은 부분이 제약을 받았지만, 현재는 대부분의 활동을 지원하고 있는 실정이다. IT 기술의 집합체라고 할 수 있는 스마트폰의 폭발적인 보급은 사람들의 생활 패턴에 많은 영향을 주었다. 그 중, 가장 대표적인 영향을 받은 것은 금융 서비스 분야이다. 과거 지극히 개인적인 영역으로 인식되어 온 금융 서비스 분야는 이제는 IT 기술을 제외하면 모든 처리가 불가능하다고 할 수 있다. PC 기반의 온라인상에서 주로 처리되던 금융 서비스들이 이제는 스마트폰을 통한 모바일 환경에서 처리가 이루어지고 있다. 또한, 과거에는 금융기업들의 주도하에 금융 서비스를 제공되는 형태가 대부분이었다면, 최근에는 비금융기업인 ICT 기업들의 주도하에 금융 서비스가 제공되는 핀테크 시장이 성장하고 있다. 따라서, 본 연구에서는 최근 사회적인 관심과 IT 기술의 발전을 바탕으로 급성장하고 있는 핀테크에 대해 알아보고, 사용자들의 핀테크 수용에 영향을 미치는 요인에 대해 분석하는 것에 목적이 있다. 본 연구에서는 선행연구를 바탕으로 핀테크 서비스에 영향을 주는 요인으로 편의성, 호환성, 정보 보안, 불확실성, 이동성, 혁신성 변수를 도출하였다. 선행연구에서는 편의성 변수를 주로 단일차원 측면에서 측정하였지만, 본 연구에서는 다차원 측면에서 편의성을 측정하였다. 또한, 핀테크 특성 중, 하나인 온라인과 오프라인에서 동시에 사용가능하다는 장점을 측정하기 위해 온/오프라인 호환성 변수를 개발하여 연구에 사용하였다. 그 외, 다른 변수들은 선행 연구를 바탕으로 연구의 목적에 맞게 재정리하여 연구 모형을 구성하여 검증하였으며, 사용자의 수용에 대해 측정하기 위해 통합기술수용모델을 활용하였다. 분석 결과, 거래 편의성과 편익 편의성으로 구분한 편의성 변수는 성과 기대와 노력 기대에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 기술적 호환성은 성과 기대와 노력 기대에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났지만, 온/오프라인 호환성은 성과 기대에는 긍정적인 영향을 주는 반면, 노력 기대에는 영향을 주지 못하는 것으로 나타났다. 또한, 정보 보안은 성과 기대와 노력 기대에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났고, 불확실성은 성과 기대와 노력 기대에 모두 부정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이동성은 성과 기대에는 긍정적인 영향을 주지만, 노력 기대에는 영향을 주지 못하는 것으로 나타났으며, 혁신성은 성과 기대에는 영향을 주지 못하지만, 노력 기대에는 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 마지막으로 성과 기대와 노력 기대는 사용 의도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
IT 기술의 발달로 인해 PC 기반의 사용자 생활 패턴이 모바일 기반으로 이동하고 있다. 과거에는 휴대폰의 성능 및 특성 때문에 많은 부분이 제약을 받았지만, 현재는 대부분의 활동을 지원하고 있는 실정이다. IT 기술의 집합체라고 할 수 있는 스마트폰의 폭발적인 보급은 사람들의 생활 패턴에 많은 영향을 주었다. 그 중, 가장 대표적인 영향을 받은 것은 금융 서비스 분야이다. 과거 지극히 개인적인 영역으로 인식되어 온 금융 서비스 분야는 이제는 IT 기술을 제외하면 모든 처리가 불가능하다고 할 수 있다. PC 기반의 온라인상에서 주로 처리되던 금융 서비스들이 이제는 스마트폰을 통한 모바일 환경에서 처리가 이루어지고 있다. 또한, 과거에는 금융기업들의 주도하에 금융 서비스를 제공되는 형태가 대부분이었다면, 최근에는 비금융기업인 ICT 기업들의 주도하에 금융 서비스가 제공되는 핀테크 시장이 성장하고 있다. 따라서, 본 연구에서는 최근 사회적인 관심과 IT 기술의 발전을 바탕으로 급성장하고 있는 핀테크에 대해 알아보고, 사용자들의 핀테크 수용에 영향을 미치는 요인에 대해 분석하는 것에 목적이 있다. 본 연구에서는 선행연구를 바탕으로 핀테크 서비스에 영향을 주는 요인으로 편의성, 호환성, 정보 보안, 불확실성, 이동성, 혁신성 변수를 도출하였다. 선행연구에서는 편의성 변수를 주로 단일차원 측면에서 측정하였지만, 본 연구에서는 다차원 측면에서 편의성을 측정하였다. 또한, 핀테크 특성 중, 하나인 온라인과 오프라인에서 동시에 사용가능하다는 장점을 측정하기 위해 온/오프라인 호환성 변수를 개발하여 연구에 사용하였다. 그 외, 다른 변수들은 선행 연구를 바탕으로 연구의 목적에 맞게 재정리하여 연구 모형을 구성하여 검증하였으며, 사용자의 수용에 대해 측정하기 위해 통합기술수용모델을 활용하였다. 분석 결과, 거래 편의성과 편익 편의성으로 구분한 편의성 변수는 성과 기대와 노력 기대에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 기술적 호환성은 성과 기대와 노력 기대에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났지만, 온/오프라인 호환성은 성과 기대에는 긍정적인 영향을 주는 반면, 노력 기대에는 영향을 주지 못하는 것으로 나타났다. 또한, 정보 보안은 성과 기대와 노력 기대에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났고, 불확실성은 성과 기대와 노력 기대에 모두 부정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이동성은 성과 기대에는 긍정적인 영향을 주지만, 노력 기대에는 영향을 주지 못하는 것으로 나타났으며, 혁신성은 성과 기대에는 영향을 주지 못하지만, 노력 기대에는 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 마지막으로 성과 기대와 노력 기대는 사용 의도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.
The development of IT technology has enabled the PC-based user life patter to move to a mobile-based one. In the past, there were many restrictions due to the performance and characteristics of mobile phones, but now they are capable of supporting the majority of activities. The explosive supply of ...
The development of IT technology has enabled the PC-based user life patter to move to a mobile-based one. In the past, there were many restrictions due to the performance and characteristics of mobile phones, but now they are capable of supporting the majority of activities. The explosive supply of the smart phone, which may be deemed as the aggregate of IT technology, greatly affects the living patterns of people. The most representative effect is in the field of financial service. The financial service field was perceived as an extremely personal domain in the past, but now processing many tasks have become impossible without IT technology. Financial services, which were processed online from a PC, are now processed in a mobile environment through smart phones. Also, whereas financial services were provided under the initiative of financial corporations in the past, they are recently provided under the initiative of non-financial corporations like ICT corporations, as the Fintech markets begins to grow. Thus, the purpose of the present study is to investigate the rapidly growing Fintech, based on the recent social interest and the advancement of IT technology, and analyzes the factors that affect Fintech acceptance by the users. The present study, based on preceding studies, drew out variables including convenience, compatibility, information security, uncertainty, mobility, and innovativeness as factors that affect Fintech services. Preceding studies measured the convenience variable mainly from a uni-dimensional apsect, but the present study measured it from a multi-dimensional aspect. Also, the study developed and used an on/offline compatibility variable in order to measure the advantage of use online and offline simultaneously. Furthermore, other variables were reorganized according to the purpose of the study based on preceding research to configure and verify the research model, and a unified theory of acceptance and use of technology was used to measure user acceptance. The analysis revealed that the convenience variable, divided into transaction convenience and benefit convenience, positively affected performance expectancy and effort expectancy. Although technical compatibility appeared as positively affecting performance expectancy and effort expectancy, on/offline compatibility positively affected performance expectancy, whereas, it failed to affect effort expectancy. Also, information security appeared as positively affecting performance expectancy and effort expectancy, and uncertainty appeared as negatively affecting both performance expectancy and effort expectancy. Mobility positively affected performance expectancy but failed to affect effort expectancy, and innovativeness failed to affect performance expectancy but positive affected effort expectancy. Lastly, performance expectancy and effort expectancy positively affected intention to use.
The development of IT technology has enabled the PC-based user life patter to move to a mobile-based one. In the past, there were many restrictions due to the performance and characteristics of mobile phones, but now they are capable of supporting the majority of activities. The explosive supply of the smart phone, which may be deemed as the aggregate of IT technology, greatly affects the living patterns of people. The most representative effect is in the field of financial service. The financial service field was perceived as an extremely personal domain in the past, but now processing many tasks have become impossible without IT technology. Financial services, which were processed online from a PC, are now processed in a mobile environment through smart phones. Also, whereas financial services were provided under the initiative of financial corporations in the past, they are recently provided under the initiative of non-financial corporations like ICT corporations, as the Fintech markets begins to grow. Thus, the purpose of the present study is to investigate the rapidly growing Fintech, based on the recent social interest and the advancement of IT technology, and analyzes the factors that affect Fintech acceptance by the users. The present study, based on preceding studies, drew out variables including convenience, compatibility, information security, uncertainty, mobility, and innovativeness as factors that affect Fintech services. Preceding studies measured the convenience variable mainly from a uni-dimensional apsect, but the present study measured it from a multi-dimensional aspect. Also, the study developed and used an on/offline compatibility variable in order to measure the advantage of use online and offline simultaneously. Furthermore, other variables were reorganized according to the purpose of the study based on preceding research to configure and verify the research model, and a unified theory of acceptance and use of technology was used to measure user acceptance. The analysis revealed that the convenience variable, divided into transaction convenience and benefit convenience, positively affected performance expectancy and effort expectancy. Although technical compatibility appeared as positively affecting performance expectancy and effort expectancy, on/offline compatibility positively affected performance expectancy, whereas, it failed to affect effort expectancy. Also, information security appeared as positively affecting performance expectancy and effort expectancy, and uncertainty appeared as negatively affecting both performance expectancy and effort expectancy. Mobility positively affected performance expectancy but failed to affect effort expectancy, and innovativeness failed to affect performance expectancy but positive affected effort expectancy. Lastly, performance expectancy and effort expectancy positively affected intention to use.
주제어
#핀테크 편의성 호환성 정보 보안 불확실성 이동성 혁신성 통합기술수용모델(UTAUT) Fintech convenience compatibility information security uncertainty mobility innovativeness UTAUT
학위논문 정보
저자
한동균
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
경영정보학과
지도교수
이선로
발행연도
2016
총페이지
vi, 129 p.
키워드
핀테크 편의성 호환성 정보 보안 불확실성 이동성 혁신성 통합기술수용모델(UTAUT) Fintech convenience compatibility information security uncertainty mobility innovativeness UTAUT
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