기존 금융기관의 금융서비스의 이용환경은 오프라인에서 온라인 중심, 모바일 중심으로 변화되어 왔다. 그리고 2008년 금융위기 이후 금융시장은 성장한계에 도달하여 그 해결책으로 사용자 중심의 새로운 금융서비스인 핀테크 서비스를 출시하였다. 금융시장에 진출하지 않았던 IT기업들은 그들 기업 간에 경쟁심화와 스마트폰의 사용자 중심의 사용 환경 형성에 맞추어 새로운 모바일 기반의 금융서비스 시장으로 진출하게 되었다. 이는 전통적인 금융기관의 금융서비스 사업과 IT기업의 금융서비스 사업이 공존하게 되었고, 이들 기업 간에 경쟁구도로 핀테크 서비스가 발전하게 되었다. 유럽 네트워킹 포럼 ‘FINANCIAL SERVICES CLUB’의 설립자 겸 의장으로서 글로벌 핀테크 업계의 권위자인 크리스 스키너(Chris skinner)는 그의 저서 ‘Digital Bank: Strategies to Launch or Become a Digital Bank’에서 이제 ...
기존 금융기관의 금융서비스의 이용환경은 오프라인에서 온라인 중심, 모바일 중심으로 변화되어 왔다. 그리고 2008년 금융위기 이후 금융시장은 성장한계에 도달하여 그 해결책으로 사용자 중심의 새로운 금융서비스인 핀테크 서비스를 출시하였다. 금융시장에 진출하지 않았던 IT기업들은 그들 기업 간에 경쟁심화와 스마트폰의 사용자 중심의 사용 환경 형성에 맞추어 새로운 모바일 기반의 금융서비스 시장으로 진출하게 되었다. 이는 전통적인 금융기관의 금융서비스 사업과 IT기업의 금융서비스 사업이 공존하게 되었고, 이들 기업 간에 경쟁구도로 핀테크 서비스가 발전하게 되었다. 유럽 네트워킹 포럼 ‘FINANCIAL SERVICES CLUB’의 설립자 겸 의장으로서 글로벌 핀테크 업계의 권위자인 크리스 스키너(Chris skinner)는 그의 저서 ‘Digital Bank: Strategies to Launch or Become a Digital Bank’에서 이제 뱅크는 없어지고 뱅킹만 남고, 은행은 더 이상 돈이 아니라 데이터를 저장하는 곳이라 주장하였다. 이는 금융서비스가 사용자 중심의 핀테크 서비스로의 전환을 의미한다고 할 수 있다. 핀테크 서비스를 도입하는 기업 입장에서는 사용자 편의성을 강화하고 보안성 약화는 핀테크 기술로 보완하고 있다. 그러나 사용자들은 보안성에 대한 염려로 핀테크 서비스의 사용을 꺼리고 있다. 2016년 12월 기준 미래창조과학부의 조사 자료에 따르면, 사용자들은 핀테크 서비스 중 가장 활발히 사용되고 있는 간편결제 서비스를 편의성보다 보안성(59.0%)이 더욱 중요하다고 인식하고 있다. 본 연구는 UTAUT 모형과 서비스 편의성 및 인지된 보안성을 통합한 핀테크 서비스의 수용의도 연구 모형을 제안하고, 핀테크 서비스의 수용 의도에 영향을 미치는 요인들을 연구하는데 목적이 있다. 검증 결과 사회적 영향, 예상되는 성과, 서비스 편의성, 인지된 보안성 순으로 수용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 예상되는 노력, 촉진조건은 수용의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 서비스 편의성의 하위 개념은 편익 편의성, 거래 편의성, 접근편의성, 사후 편익 편의성, 의사결정 편의성 순으로 영향을 미치고 있으며, 인지된 보안성의 하위 개념은 기밀성, 인증성, 무결성, 부인방지 순으로 핀테크 서비스의 수용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 조절변수에서 기업 종류(금융기관, IT기업)는 조절효과가 없는 것으로 나타났으며, 근무 유형(IT업무, 비IT업무)은 예상되는 성과, 사회적 영향, 서비스 편의성에 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 사용자 관점에서 핀테크 서비스의 수용의도에 영향을 미치는 요인과 그 중 서비스 편의성과 인지된 보안성의 하위 구성 요소들은 금융기관 및 IT기업 등 핀테크 관련기업에서 성공적인 핀테크 서비스 도입 및 활성화를 위한 유용한 지침으로 사용이 가능하리라 기대한다.
기존 금융기관의 금융서비스의 이용환경은 오프라인에서 온라인 중심, 모바일 중심으로 변화되어 왔다. 그리고 2008년 금융위기 이후 금융시장은 성장한계에 도달하여 그 해결책으로 사용자 중심의 새로운 금융서비스인 핀테크 서비스를 출시하였다. 금융시장에 진출하지 않았던 IT기업들은 그들 기업 간에 경쟁심화와 스마트폰의 사용자 중심의 사용 환경 형성에 맞추어 새로운 모바일 기반의 금융서비스 시장으로 진출하게 되었다. 이는 전통적인 금융기관의 금융서비스 사업과 IT기업의 금융서비스 사업이 공존하게 되었고, 이들 기업 간에 경쟁구도로 핀테크 서비스가 발전하게 되었다. 유럽 네트워킹 포럼 ‘FINANCIAL SERVICES CLUB’의 설립자 겸 의장으로서 글로벌 핀테크 업계의 권위자인 크리스 스키너(Chris skinner)는 그의 저서 ‘Digital Bank: Strategies to Launch or Become a Digital Bank’에서 이제 뱅크는 없어지고 뱅킹만 남고, 은행은 더 이상 돈이 아니라 데이터를 저장하는 곳이라 주장하였다. 이는 금융서비스가 사용자 중심의 핀테크 서비스로의 전환을 의미한다고 할 수 있다. 핀테크 서비스를 도입하는 기업 입장에서는 사용자 편의성을 강화하고 보안성 약화는 핀테크 기술로 보완하고 있다. 그러나 사용자들은 보안성에 대한 염려로 핀테크 서비스의 사용을 꺼리고 있다. 2016년 12월 기준 미래창조과학부의 조사 자료에 따르면, 사용자들은 핀테크 서비스 중 가장 활발히 사용되고 있는 간편결제 서비스를 편의성보다 보안성(59.0%)이 더욱 중요하다고 인식하고 있다. 본 연구는 UTAUT 모형과 서비스 편의성 및 인지된 보안성을 통합한 핀테크 서비스의 수용의도 연구 모형을 제안하고, 핀테크 서비스의 수용 의도에 영향을 미치는 요인들을 연구하는데 목적이 있다. 검증 결과 사회적 영향, 예상되는 성과, 서비스 편의성, 인지된 보안성 순으로 수용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 예상되는 노력, 촉진조건은 수용의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 서비스 편의성의 하위 개념은 편익 편의성, 거래 편의성, 접근편의성, 사후 편익 편의성, 의사결정 편의성 순으로 영향을 미치고 있으며, 인지된 보안성의 하위 개념은 기밀성, 인증성, 무결성, 부인방지 순으로 핀테크 서비스의 수용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 조절변수에서 기업 종류(금융기관, IT기업)는 조절효과가 없는 것으로 나타났으며, 근무 유형(IT업무, 비IT업무)은 예상되는 성과, 사회적 영향, 서비스 편의성에 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 사용자 관점에서 핀테크 서비스의 수용의도에 영향을 미치는 요인과 그 중 서비스 편의성과 인지된 보안성의 하위 구성 요소들은 금융기관 및 IT기업 등 핀테크 관련기업에서 성공적인 핀테크 서비스 도입 및 활성화를 위한 유용한 지침으로 사용이 가능하리라 기대한다.
The utilizing environment of the financial services offered by existing financial companies has been transformed from offline centered service to online and mobile centered service. Since the financial crisis in 2008, the financial markets reached their growth limitations and the Fintech service was...
The utilizing environment of the financial services offered by existing financial companies has been transformed from offline centered service to online and mobile centered service. Since the financial crisis in 2008, the financial markets reached their growth limitations and the Fintech service was launched which is user oriented financial service as a solution. IT companies, for the first time, have also entered new mobile based financial service markets by adjusting themselves to smart phone user centered utilizing environment and intensifying competitions among IT companies. The financial service by traditional financial companies coexisted with the financial service by IT companies and the competitive composition between companies has developed the Fintech service. According to the Chris skinner who is a founder and a chairperson of European networking forum 'FINANCIAL SERVICES CLUB' and an authority in the global Fintech markets insisted that the bank would be disappeared except banking and banks are storing data instead of money through his book ‘Digital Bank: Strategies to Launch or Become a Digital Bank’. It showed the financial service change toward user centered Fintech service. The companies which adopt Fintech service are enhancing user convenience and compensating security degradation by Fintech technology. However, users avoid the Fintech service due to security concern. According to the research data by Ministry of Science, ICT and Future Planning in December 2016, the users considered the security(59.0%) more important than the convenience in simplicity payment service which is used the most among the Fintech services. This study is aiming to suggest a study model of acceptance intention of the Fintech service integrated with the UTAUT model, service convenience, and perceived security and to research influential factors on acceptance intention of the Fintech service The results showed that social influence, performance expectancy, service convenience, perceived security influenced the acceptance intention in order of the list. Whereas, an effort expectancy and an facilitating conditions did not influence the acceptance intention. In the sub factors of service convenience, benefit convenience, transaction convenience, access convenience, post-benefit convenience, decision convenience influenced the acceptance intention in order of the list and in the sub factors of perceived security, confidentiality, authentication, integrity, non-repudiation influenced the acceptance intention of the Fintech service in order of the list. The moderating variables showed that the company types(financial company, IT company) did not have regulation effects and working types(IT task, non IT task) had regulation effects on performance expectancy, social influence, and service convenience. In the aspect of users, the influential factors on acceptance intention of the Fintech service and sub factors of service convenience and perceived security specially could be a useful guideline for introduction and invigoration of Fintech service by the Fintech related companies such as financial companies and IT companies successfully.
The utilizing environment of the financial services offered by existing financial companies has been transformed from offline centered service to online and mobile centered service. Since the financial crisis in 2008, the financial markets reached their growth limitations and the Fintech service was launched which is user oriented financial service as a solution. IT companies, for the first time, have also entered new mobile based financial service markets by adjusting themselves to smart phone user centered utilizing environment and intensifying competitions among IT companies. The financial service by traditional financial companies coexisted with the financial service by IT companies and the competitive composition between companies has developed the Fintech service. According to the Chris skinner who is a founder and a chairperson of European networking forum 'FINANCIAL SERVICES CLUB' and an authority in the global Fintech markets insisted that the bank would be disappeared except banking and banks are storing data instead of money through his book ‘Digital Bank: Strategies to Launch or Become a Digital Bank’. It showed the financial service change toward user centered Fintech service. The companies which adopt Fintech service are enhancing user convenience and compensating security degradation by Fintech technology. However, users avoid the Fintech service due to security concern. According to the research data by Ministry of Science, ICT and Future Planning in December 2016, the users considered the security(59.0%) more important than the convenience in simplicity payment service which is used the most among the Fintech services. This study is aiming to suggest a study model of acceptance intention of the Fintech service integrated with the UTAUT model, service convenience, and perceived security and to research influential factors on acceptance intention of the Fintech service The results showed that social influence, performance expectancy, service convenience, perceived security influenced the acceptance intention in order of the list. Whereas, an effort expectancy and an facilitating conditions did not influence the acceptance intention. In the sub factors of service convenience, benefit convenience, transaction convenience, access convenience, post-benefit convenience, decision convenience influenced the acceptance intention in order of the list and in the sub factors of perceived security, confidentiality, authentication, integrity, non-repudiation influenced the acceptance intention of the Fintech service in order of the list. The moderating variables showed that the company types(financial company, IT company) did not have regulation effects and working types(IT task, non IT task) had regulation effects on performance expectancy, social influence, and service convenience. In the aspect of users, the influential factors on acceptance intention of the Fintech service and sub factors of service convenience and perceived security specially could be a useful guideline for introduction and invigoration of Fintech service by the Fintech related companies such as financial companies and IT companies successfully.
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