고대 그리스에서 감각은 이데아 세계에 비해 존재론적으로, 인식론적으로 열등한 것으로 여겼고, 중세에서는 인간을 죄로 이끄는 쾌락과 결합된 것이라 하여 도덕적으로 열등한 것으로 격하되었다. 하지만 근대에 이르러서 미학이라는 학문의 탄생과 더불어 비로소 감각이 부활하였으나 이 때 조차도 감각은 여전히 저급한 인식으로 추론되었다. 아리스토텔레스는 오감각(五感覺)을 시각, 청각, 후각, 미각, 촉각으로 구별하여 이들이 서로 섞이는 것을 매우 위험한 것으로 간주하였지만 18세기에 낭만주의가 시작되면서 그들은 시각과 청각적인 예술을 끊임없이 연결 지으려 시도하였다. 이는 ...
고대 그리스에서 감각은 이데아 세계에 비해 존재론적으로, 인식론적으로 열등한 것으로 여겼고, 중세에서는 인간을 죄로 이끄는 쾌락과 결합된 것이라 하여 도덕적으로 열등한 것으로 격하되었다. 하지만 근대에 이르러서 미학이라는 학문의 탄생과 더불어 비로소 감각이 부활하였으나 이 때 조차도 감각은 여전히 저급한 인식으로 추론되었다. 아리스토텔레스는 오감각(五感覺)을 시각, 청각, 후각, 미각, 촉각으로 구별하여 이들이 서로 섞이는 것을 매우 위험한 것으로 간주하였지만 18세기에 낭만주의가 시작되면서 그들은 시각과 청각적인 예술을 끊임없이 연결 지으려 시도하였다. 이는 공감각을 더 이상 저급한 감각으로 인식하지 않고 경험을 발생시키는 근본적 지위에 놓는 것을 의미하였다. 본 논문의 주요내용은 1장 서론에서는 연구 배경 및 목적을 밝히고 선행 연구를 주제별로 정리하였으며, 2장에서는 감각의 이론적 배경으로 정의와 종류에 대해 고찰하였다. 3장에서는 촉감과 촉각의 정의 및 특성을 구분하여 설명하고 4장에서는 공감각 개념 및 특성을 정의하고 공감각 표현의 필요성에 대해 논하였으며 5장에서는 공감각의 국․내외 사례 분석을 하였다. 연구 방법으로서 촉각을 중심으로 시각, 청각, 후각, 미각 등의 동시적인 감각 자극으로 인한 공감각의 활용이 긍정적인 효과를 가지고 오는지, 어떻게 활용되어야하는지를 국내외 여러 사례를 중점으로 조사, 연구하였다. 인체에 관한 연구의 범위로 본 의학과 인문학, 예술학, 디자인학 등 많은 분야의 이론과 지식을 참고하였으며 감각에 관련한 학자들의 다양한 관점과 연구 성과를 인용하여 사례를 분석하는 지표를 만들고자 노력하였다. 이렇듯 연구를 통해 사례들을 반응 감각과 행위 반응으로 객관적으로 분류 및 분석 할 수 있었으며 사례는 크게 디자인 분야 분류와 감각 자극 분류로 구분하였다. 총 40개의 사례 중 시각분야는 52.5%, 제품분야는 42.5%, 환경 분야는 5%로, 환경 분야는 다른 분야에 비해 공감각 활용의 시도가 적었다. 또한 감각 자극 분류는 촉각을 중심으로 시각, 청각, 후각, 미각으로 구분하였는데 촉각 중심으로 시각을 자극한 사례는 48.8%, 청각 자극은 27.7%, 후각 자극은 11.4%, 미각 자극은 14.2%로 촉각과 시각이 연계된 비율이 높았다. 하지만 본 연구에서는 사례를 조사하는데 있어 적은 표본을 대상으로 진행하여 분석의 한계가 있을 수 있으며 연구자가 모든 사례들을 직접 방문하여 체험하지 못하였다는 점과 다각도에서 찍은 사진 자료 보유 부족으로 인해 정보 구조 분석이 취약할 수 있는 여지가 있다. 본 논문에서는 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 공감각적 활용 사례 분석을 연구하는데 바탕이 되는 개념인 촉감과 촉각을 구체적으로 정립하였고, 둘째, 단일 감각 자극을 주었을 때보다 공감각을 불러일으키는 자극이 어떠한 현상에 대해 사용자들에게 효과적으로 뚜렷하게 각인된다는 것을 분석을 통해 알 수 있었으며 셋째, 공감각을 창조적인 사람들에게 나타나는 공통적인 현상 중 하나인 창의적 사고를 할 수 있는 근원으로 정의하였고 넷째, 공감각의 활용은 개인의 특성, 감각, 감성, 상상력, 기능 등의 자질이나 능력을 더욱 향상시키며, 오감을 활용한 표현은 전달하고자하는 메시지를 더욱 정확하게 해준다는 사실을 밝혔으며 다섯째, 공감각이 사용자에게 제품이나 브랜드에 대한 강한 인상을 남기는데 중요한 작용을 하고 이로 인한 사용자의 태도의 변화 역시 긍정적인 결과를 보여주었으나 어떠한 시점에 그 효과를 높일 수 있는지를 정확하게 알고 응용하여야 한다는 것을 밝혔다.
고대 그리스에서 감각은 이데아 세계에 비해 존재론적으로, 인식론적으로 열등한 것으로 여겼고, 중세에서는 인간을 죄로 이끄는 쾌락과 결합된 것이라 하여 도덕적으로 열등한 것으로 격하되었다. 하지만 근대에 이르러서 미학이라는 학문의 탄생과 더불어 비로소 감각이 부활하였으나 이 때 조차도 감각은 여전히 저급한 인식으로 추론되었다. 아리스토텔레스는 오감각(五感覺)을 시각, 청각, 후각, 미각, 촉각으로 구별하여 이들이 서로 섞이는 것을 매우 위험한 것으로 간주하였지만 18세기에 낭만주의가 시작되면서 그들은 시각과 청각적인 예술을 끊임없이 연결 지으려 시도하였다. 이는 공감각을 더 이상 저급한 감각으로 인식하지 않고 경험을 발생시키는 근본적 지위에 놓는 것을 의미하였다. 본 논문의 주요내용은 1장 서론에서는 연구 배경 및 목적을 밝히고 선행 연구를 주제별로 정리하였으며, 2장에서는 감각의 이론적 배경으로 정의와 종류에 대해 고찰하였다. 3장에서는 촉감과 촉각의 정의 및 특성을 구분하여 설명하고 4장에서는 공감각 개념 및 특성을 정의하고 공감각 표현의 필요성에 대해 논하였으며 5장에서는 공감각의 국․내외 사례 분석을 하였다. 연구 방법으로서 촉각을 중심으로 시각, 청각, 후각, 미각 등의 동시적인 감각 자극으로 인한 공감각의 활용이 긍정적인 효과를 가지고 오는지, 어떻게 활용되어야하는지를 국내외 여러 사례를 중점으로 조사, 연구하였다. 인체에 관한 연구의 범위로 본 의학과 인문학, 예술학, 디자인학 등 많은 분야의 이론과 지식을 참고하였으며 감각에 관련한 학자들의 다양한 관점과 연구 성과를 인용하여 사례를 분석하는 지표를 만들고자 노력하였다. 이렇듯 연구를 통해 사례들을 반응 감각과 행위 반응으로 객관적으로 분류 및 분석 할 수 있었으며 사례는 크게 디자인 분야 분류와 감각 자극 분류로 구분하였다. 총 40개의 사례 중 시각분야는 52.5%, 제품분야는 42.5%, 환경 분야는 5%로, 환경 분야는 다른 분야에 비해 공감각 활용의 시도가 적었다. 또한 감각 자극 분류는 촉각을 중심으로 시각, 청각, 후각, 미각으로 구분하였는데 촉각 중심으로 시각을 자극한 사례는 48.8%, 청각 자극은 27.7%, 후각 자극은 11.4%, 미각 자극은 14.2%로 촉각과 시각이 연계된 비율이 높았다. 하지만 본 연구에서는 사례를 조사하는데 있어 적은 표본을 대상으로 진행하여 분석의 한계가 있을 수 있으며 연구자가 모든 사례들을 직접 방문하여 체험하지 못하였다는 점과 다각도에서 찍은 사진 자료 보유 부족으로 인해 정보 구조 분석이 취약할 수 있는 여지가 있다. 본 논문에서는 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 공감각적 활용 사례 분석을 연구하는데 바탕이 되는 개념인 촉감과 촉각을 구체적으로 정립하였고, 둘째, 단일 감각 자극을 주었을 때보다 공감각을 불러일으키는 자극이 어떠한 현상에 대해 사용자들에게 효과적으로 뚜렷하게 각인된다는 것을 분석을 통해 알 수 있었으며 셋째, 공감각을 창조적인 사람들에게 나타나는 공통적인 현상 중 하나인 창의적 사고를 할 수 있는 근원으로 정의하였고 넷째, 공감각의 활용은 개인의 특성, 감각, 감성, 상상력, 기능 등의 자질이나 능력을 더욱 향상시키며, 오감을 활용한 표현은 전달하고자하는 메시지를 더욱 정확하게 해준다는 사실을 밝혔으며 다섯째, 공감각이 사용자에게 제품이나 브랜드에 대한 강한 인상을 남기는데 중요한 작용을 하고 이로 인한 사용자의 태도의 변화 역시 긍정적인 결과를 보여주었으나 어떠한 시점에 그 효과를 높일 수 있는지를 정확하게 알고 응용하여야 한다는 것을 밝혔다.
In the ancient Greece, sense was regarded inferior to the Idea world from the perspectives of ontology and epistemology. In the medieval times, it was generally recognized that sense is morally inferior because it is in connection with pleasure that leads human to sin. But in the modern times, the c...
In the ancient Greece, sense was regarded inferior to the Idea world from the perspectives of ontology and epistemology. In the medieval times, it was generally recognized that sense is morally inferior because it is in connection with pleasure that leads human to sin. But in the modern times, the creation of a new discipline or aesthetics revived sense. Even at that time, however, sense was still inferred to be a low-grade perception. Aristotle defined that the five senses include vision, hearing, smell, taste and touch. He claimed that it is very dangerous to mix those senses with each other. But as the era of Romanticism began in the 18th century, continuous attempts to connect between visual and aural art were made. This means that synesthesia was not treated as a low-grade sense any more, but fundamentally positioned as the very source of experiment. In this study, Chapter 1 or Instruction discussed the backgrounds and purpose of the research. It also reviewed prior researches and classified them in accordance with theme. Chapter 2 or Theoretical Backgrounds considered the definitions and types of senses. Chapter 3 discriminatively clarified the definitions and characteristics of tactile sensation and touch, and explained systems that lead tactile perception to object recognition. Chapter 4 defined the concept and characteristics of synesthesia and discussed the need of synesthetic expression. And Chapter 5 investigated local and foreign cases related to synesthesia and made a total analysis of those cases, and reached a conclusion. Concerning its methods, this study examined whether the use of synesthesia by a simultaneous stimulation through touch of vision, hearing, smell and taste gives positive effects and how that use should be by reviewing relevant local and foreign cases. The study also referred to theories and knowledge about the human body from lots of different disciplines such as medicine, humanities, art and design. In addition, the study tried to make indices for case analysis by quoting lots of different views and studies from sense researchers. Through these profound moves, this study could objectively classify and analyze the above cases into those of responsive sense and behavioral response that in turn were collectively classified into those concerning design and sense stimulation. Of the total 40 cases, 52.5% were about the use of synesthesia in the field of vision, 42.5% in that of merchandise and 5%, environment, indicating fewer attempts to use synesthesia in the field of environment. Regarding the examples of sense stimulation that were found in the cases, 48.8% were about vision stimulated through touch, 27.7% about hearing, 11.4% about smell and 14.2%, taste, indicating the highest association between touch and vision. However, this study had limitations in that it sampled and analyzed only a few cases, this researcher couldn’t pay a direct visit to experience in person all of those cases and in that lack in photos taken from many different angles might have caused a poor analysis of information structure. This study made clear the concepts of tactile sensation and touch both of which are the basis of analysis and research on the use of synesthesia. It also analytically found that users can be aware of a certain phenomenon more effectively and clearly when given stimuli evoking their synesthesia rather than only one of their senses. Synesthesia is what creative people have in common. It is the source of creative thinking. The use of synesthesia contributes to improving people’s qualities, sensibility, sensitivity, imagination and skills. Synesthetic expression with all of the five senses can deliver a message more accurately. This study found that synesthesia plays a very important role in making goods or brands give a strong impression to their users, resultantly contributing to positive changes in those users’ attitude. For these effects, however, which of senses were simultaneously stimulated and when the stimulation was made are still remained to be more researched, so that synesthesia can be properly applied.
In the ancient Greece, sense was regarded inferior to the Idea world from the perspectives of ontology and epistemology. In the medieval times, it was generally recognized that sense is morally inferior because it is in connection with pleasure that leads human to sin. But in the modern times, the creation of a new discipline or aesthetics revived sense. Even at that time, however, sense was still inferred to be a low-grade perception. Aristotle defined that the five senses include vision, hearing, smell, taste and touch. He claimed that it is very dangerous to mix those senses with each other. But as the era of Romanticism began in the 18th century, continuous attempts to connect between visual and aural art were made. This means that synesthesia was not treated as a low-grade sense any more, but fundamentally positioned as the very source of experiment. In this study, Chapter 1 or Instruction discussed the backgrounds and purpose of the research. It also reviewed prior researches and classified them in accordance with theme. Chapter 2 or Theoretical Backgrounds considered the definitions and types of senses. Chapter 3 discriminatively clarified the definitions and characteristics of tactile sensation and touch, and explained systems that lead tactile perception to object recognition. Chapter 4 defined the concept and characteristics of synesthesia and discussed the need of synesthetic expression. And Chapter 5 investigated local and foreign cases related to synesthesia and made a total analysis of those cases, and reached a conclusion. Concerning its methods, this study examined whether the use of synesthesia by a simultaneous stimulation through touch of vision, hearing, smell and taste gives positive effects and how that use should be by reviewing relevant local and foreign cases. The study also referred to theories and knowledge about the human body from lots of different disciplines such as medicine, humanities, art and design. In addition, the study tried to make indices for case analysis by quoting lots of different views and studies from sense researchers. Through these profound moves, this study could objectively classify and analyze the above cases into those of responsive sense and behavioral response that in turn were collectively classified into those concerning design and sense stimulation. Of the total 40 cases, 52.5% were about the use of synesthesia in the field of vision, 42.5% in that of merchandise and 5%, environment, indicating fewer attempts to use synesthesia in the field of environment. Regarding the examples of sense stimulation that were found in the cases, 48.8% were about vision stimulated through touch, 27.7% about hearing, 11.4% about smell and 14.2%, taste, indicating the highest association between touch and vision. However, this study had limitations in that it sampled and analyzed only a few cases, this researcher couldn’t pay a direct visit to experience in person all of those cases and in that lack in photos taken from many different angles might have caused a poor analysis of information structure. This study made clear the concepts of tactile sensation and touch both of which are the basis of analysis and research on the use of synesthesia. It also analytically found that users can be aware of a certain phenomenon more effectively and clearly when given stimuli evoking their synesthesia rather than only one of their senses. Synesthesia is what creative people have in common. It is the source of creative thinking. The use of synesthesia contributes to improving people’s qualities, sensibility, sensitivity, imagination and skills. Synesthetic expression with all of the five senses can deliver a message more accurately. This study found that synesthesia plays a very important role in making goods or brands give a strong impression to their users, resultantly contributing to positive changes in those users’ attitude. For these effects, however, which of senses were simultaneously stimulated and when the stimulation was made are still remained to be more researched, so that synesthesia can be properly applied.
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