본 연구는 과학과 프로젝트 학습이 초등학생의 공통 핵심역량 및 과학과 핵심역량 함양에 효과성이 있는지를 확인하는데 목적이 있으므로 다음과 같이 연구문제를 설정하고 확인하였다.
연구문제 1. 과학과 프로젝트 학습은 초등학생의 공통 핵심역량 함양에 효과적인가?
연구문제 2. 과학과 프로젝트 학습은 초등학생의 과학과 핵심역량 함양에 효과적인가?
연구문제의 확...
본 연구는 과학과 프로젝트 학습이 초등학생의 공통 핵심역량 및 과학과 핵심역량 함양에 효과성이 있는지를 확인하는데 목적이 있으므로 다음과 같이 연구문제를 설정하고 확인하였다.
연구문제 1. 과학과 프로젝트 학습은 초등학생의 공통 핵심역량 함양에 효과적인가?
연구문제 2. 과학과 프로젝트 학습은 초등학생의 과학과 핵심역량 함양에 효과적인가?
연구문제의 확인을 위해, 경기도 고양시에 위치한 T초등학교 4학년 두 개 반 40명의 학생들을 무선 선정하여 실험집단과 통제집단으로 배치하고 실험연구를 실시하였다. 본 연구목적에 맞게 재구성한 과학과 프로젝트 학습을 13차시에 걸쳐 실험집단에 적용하였으며, 실험 효과를 검증하기 위한 검사도구로 ‘공통(기본) 핵심역량 체크리스트’(이경화 외, 2014)와 ‘과학과 핵심역량 체크리스트’(김수환, 2014)를 사용하였다. 사전검사에서 실험집단과 통제집단의 동질성이 확보되었으므로, 실험처치 후 프로그램의 효과성 검증을 위하여 두 집단의 사전, 사후검사 결과를 활용하여 집단 간 향상 차이를 t-test를 통해 검증하였다.
연구결과 과학과 프로젝트 학습은 초등학생의 공통 핵심역량과 과학과 핵심역량 함양에 효과가 있음이 입증되었다.
본 연구는 과학과 프로젝트 학습이 초등학생들의 공통 핵심역량과 과학과 핵심역량 함양에 효과성이 있음을 확인하였고, 학교 현장에서 정규 과학과 교과 수업시간에 핵심역량 함양을 위해 적용할 수 있는 프로젝트 학습 수업 모델을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
본 연구는 과학과 프로젝트 학습이 초등학생의 공통 핵심역량 및 과학과 핵심역량 함양에 효과성이 있는지를 확인하는데 목적이 있으므로 다음과 같이 연구문제를 설정하고 확인하였다.
연구문제 1. 과학과 프로젝트 학습은 초등학생의 공통 핵심역량 함양에 효과적인가?
연구문제 2. 과학과 프로젝트 학습은 초등학생의 과학과 핵심역량 함양에 효과적인가?
연구문제의 확인을 위해, 경기도 고양시에 위치한 T초등학교 4학년 두 개 반 40명의 학생들을 무선 선정하여 실험집단과 통제집단으로 배치하고 실험연구를 실시하였다. 본 연구목적에 맞게 재구성한 과학과 프로젝트 학습을 13차시에 걸쳐 실험집단에 적용하였으며, 실험 효과를 검증하기 위한 검사도구로 ‘공통(기본) 핵심역량 체크리스트’(이경화 외, 2014)와 ‘과학과 핵심역량 체크리스트’(김수환, 2014)를 사용하였다. 사전검사에서 실험집단과 통제집단의 동질성이 확보되었으므로, 실험처치 후 프로그램의 효과성 검증을 위하여 두 집단의 사전, 사후검사 결과를 활용하여 집단 간 향상 차이를 t-test를 통해 검증하였다.
연구결과 과학과 프로젝트 학습은 초등학생의 공통 핵심역량과 과학과 핵심역량 함양에 효과가 있음이 입증되었다.
본 연구는 과학과 프로젝트 학습이 초등학생들의 공통 핵심역량과 과학과 핵심역량 함양에 효과성이 있음을 확인하였고, 학교 현장에서 정규 과학과 교과 수업시간에 핵심역량 함양을 위해 적용할 수 있는 프로젝트 학습 수업 모델을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study was to find out the effects of science project programs on the development of the common key competencies and the science key competencies of elementary school students. Therefore, the study set up and examined the following research questions.
Research Question 1. Are sc...
The purpose of this study was to find out the effects of science project programs on the development of the common key competencies and the science key competencies of elementary school students. Therefore, the study set up and examined the following research questions.
Research Question 1. Are science project programs effective in nurturing the common key competencies of elementary school students?
Research Question 2. Are science project programs effective in nurturing the science key competencies of elementary school students?
In order to identify the research questions, the study selected a total of 40 students from two fourth grade classes for the experiment, and assigned them to the experimental group and the control group on a pseudo-random basis. a total of 13 sessions of science project programs reconstructed to the purpose of this study were offered to the experimental group, and the Common (Basic) key Competencies Checklist' (Lee Gyeong-Hwa, et al, 2014) and 'Sciences-sector key Competencies Checklist' (Kim Soo-Hwan, 2014) were used as the tests to verify the experiment effects. In the preliminary test, the homogeneity between the experimental group and the control group was secured, and for the verification test of the effects of the programs after the experiment treatment, the preliminary and post-hoc test results of the two groups were compared to verify the differences between the two groups through the t-test.
The study results verified the effects of science project programs on the development of the common key competencies and the science-sector key competencies of elementary school students.
The study provided meaningful implications, in that it confirmed the effects of science project learning programs on the nurturing of the common key competencies and the science-sector key competencies of elementary school students and presented a science project program model which could be applied to the regular science curriculum in the education field to foster the key competencies of elementary school students.
The purpose of this study was to find out the effects of science project programs on the development of the common key competencies and the science key competencies of elementary school students. Therefore, the study set up and examined the following research questions.
Research Question 1. Are science project programs effective in nurturing the common key competencies of elementary school students?
Research Question 2. Are science project programs effective in nurturing the science key competencies of elementary school students?
In order to identify the research questions, the study selected a total of 40 students from two fourth grade classes for the experiment, and assigned them to the experimental group and the control group on a pseudo-random basis. a total of 13 sessions of science project programs reconstructed to the purpose of this study were offered to the experimental group, and the Common (Basic) key Competencies Checklist' (Lee Gyeong-Hwa, et al, 2014) and 'Sciences-sector key Competencies Checklist' (Kim Soo-Hwan, 2014) were used as the tests to verify the experiment effects. In the preliminary test, the homogeneity between the experimental group and the control group was secured, and for the verification test of the effects of the programs after the experiment treatment, the preliminary and post-hoc test results of the two groups were compared to verify the differences between the two groups through the t-test.
The study results verified the effects of science project programs on the development of the common key competencies and the science-sector key competencies of elementary school students.
The study provided meaningful implications, in that it confirmed the effects of science project learning programs on the nurturing of the common key competencies and the science-sector key competencies of elementary school students and presented a science project program model which could be applied to the regular science curriculum in the education field to foster the key competencies of elementary school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.