플랑드르
음악을 접하는 세 가지 방식에는 작곡, 연주, 감상이 있다. 작품이 시대 흐름 속에도 작곡가의 의도대로 연주되고 감상될 수 있다면 음악의 진정성은 더 빛을 발할 것이다. 그러기 위해 연주자들에게는 작품의 시대적 배경과 작곡 양식 그리고 그 시대의 연주기법 고찰이 선행되어야 한다.
음악사적으로 볼 때 르네상스 시대와 바로크 시대 동안 교회합창음악은 큰 비중을 차지한다. 본 논문의 목적은 르네상스 시대에 음악을 주도하던 악파(부르고뉴, 플랑드르, 로마, 베네치아)들의 음악적 성향을 살펴보고, 이어지는 바로크 시대 작곡가들은 어떻게 그 성향이 변화되어 갔는지, 두 시대의 작곡 양식과 연주기법들을 살펴봄으로써 올바른 연주를 할 수 있게 하는 것이다.
르네상스 시대 교회합창음악의 주요 장르로는 ‘미사곡’과 ‘모테트’를 들 수 있다. 이 장르 안에서 포부르동, 대위법, 모방기법, 카논, 정선율 미사 등을 이용한 각종 기법, 복(다중)합창 등의 다양한 작곡 양식이 실험되었다. 또 바로크 시대엔 ‘미사곡’과 ‘모테트’ 외에도 ‘수난곡’, ‘교회칸타타’, ‘오라토리오’ 등의 교회합창음악 작품 속에 새로운 바로크 작곡양식인 모노디, 계속저음, 콘체르타토양식 등이 실험되었으며 여기에 ‘감정이론’과 ‘음형이론’, ‘장식음’, ‘동형진행’ 등의 작곡기법들이 작품 속에 펼쳐졌다.
이 두 시대의 양식들을 비교해 보면, 호모포니와 폴리포니의 짜임새에서 장‧단조 조성 체계로의 변화를 들 수 있고, 장르의 변화와 함께 기악이 성악과 독립되었고, 교회합창음악이 오라토리오 등 연주회용으로 작곡되기 시작하였다. 표현기법의 변화와 강박의 패턴이 생겨났고, 악상기호 등 장식음을 사용한 다양한 음악이 작곡되었다. 음악사적으로 변화된 과정들을 고찰해 보고 비교해 본 이 자료가 교회합창음악을 연주하는 이들에게 유용한 자료로 쓰여 지길 희망해 본다.
음악을 접하는 세 가지 방식에는 작곡, 연주, 감상이 있다. 작품이 시대 흐름 속에도 작곡가의 의도대로 연주되고 감상될 수 있다면 음악의 진정성은 더 빛을 발할 것이다. 그러기 위해 연주자들에게는 작품의 시대적 배경과 작곡 양식 그리고 그 시대의 연주기법 고찰이 선행되어야 한다.
음악사적으로 볼 때 르네상스 시대와 바로크 시대 동안 교회합창음악은 큰 비중을 차지한다. 본 논문의 목적은 르네상스 시대에 음악을 주도하던 악파(부르고뉴, 플랑드르, 로마, 베네치아)들의 음악적 성향을 살펴보고, 이어지는 바로크 시대 작곡가들은 어떻게 그 성향이 변화되어 갔는지, 두 시대의 작곡 양식과 연주기법들을 살펴봄으로써 올바른 연주를 할 수 있게 하는 것이다.
르네상스 시대 교회합창음악의 주요 장르로는 ‘미사곡’과 ‘모테트’를 들 수 있다. 이 장르 안에서 포부르동, 대위법, 모방기법, 카논, 정선율 미사 등을 이용한 각종 기법, 복(다중)합창 등의 다양한 작곡 양식이 실험되었다. 또 바로크 시대엔 ‘미사곡’과 ‘모테트’ 외에도 ‘수난곡’, ‘교회칸타타’, ‘오라토리오’ 등의 교회합창음악 작품 속에 새로운 바로크 작곡양식인 모노디, 계속저음, 콘체르타토양식 등이 실험되었으며 여기에 ‘감정이론’과 ‘음형이론’, ‘장식음’, ‘동형진행’ 등의 작곡기법들이 작품 속에 펼쳐졌다.
이 두 시대의 양식들을 비교해 보면, 호모포니와 폴리포니의 짜임새에서 장‧단조 조성 체계로의 변화를 들 수 있고, 장르의 변화와 함께 기악이 성악과 독립되었고, 교회합창음악이 오라토리오 등 연주회용으로 작곡되기 시작하였다. 표현기법의 변화와 강박의 패턴이 생겨났고, 악상기호 등 장식음을 사용한 다양한 음악이 작곡되었다. 음악사적으로 변화된 과정들을 고찰해 보고 비교해 본 이 자료가 교회합창음악을 연주하는 이들에게 유용한 자료로 쓰여 지길 희망해 본다.
There are three methods of encountering music, namely, composition, performance and appreciation. If the works enable to be played and appreciated as composers intended to, the music's authentic values will be further shined. For such a purpose, performers should first review the works' times backgr...
There are three methods of encountering music, namely, composition, performance and appreciation. If the works enable to be played and appreciated as composers intended to, the music's authentic values will be further shined. For such a purpose, performers should first review the works' times background, composition style, and performance techniques. This is the direction of setting this paper's subject.
In terms of the history of music, church choral music's importance was significant in the Renaissance and the Baroque era. The objective of this paper is to review the musical trends of Renaissance era-leading music schools (Burgundy, Flanders, Rome, and Venice), as well as the trends of the subsequent Baroque composers' composition styles and performance techniques so as to be helpful to the performance of music in the modern-day age.
Mass and motet were main genre of church choral music in the Renaissance era. The Renaissance composers experimented diverse composition styles such as fauxbourdon, counterpoint, imitation techniques, canon, various techniques using cantus firmus mass, and poly-choral and so on. In the Baroque era, in addition to mass and motet, the new Baroque composition styles - monody, basso continuo, and stile concertato - were experimented in church choral works through passion, church cantata, and oratorio. Besides that doctrine of affections, study of figures, ornaments, and sequence spreaded in church choral works.
When comparing these two eras' styles, there was a shift from the framework of homophony and polyphony to major and minor key tonality system. Along with a change in genres, instrumental music became independent of vocal music, and church choral music began to be composed for concerts such as of oratorio. Changes in expression, and patterns of upbeat appeared, and diverse types of music using ornaments such as theme symbols were composed. I hope this paper which reviews and compares the changes in terms of history of music would be useful reference for the musicians who play church choral music.
There are three methods of encountering music, namely, composition, performance and appreciation. If the works enable to be played and appreciated as composers intended to, the music's authentic values will be further shined. For such a purpose, performers should first review the works' times background, composition style, and performance techniques. This is the direction of setting this paper's subject.
In terms of the history of music, church choral music's importance was significant in the Renaissance and the Baroque era. The objective of this paper is to review the musical trends of Renaissance era-leading music schools (Burgundy, Flanders, Rome, and Venice), as well as the trends of the subsequent Baroque composers' composition styles and performance techniques so as to be helpful to the performance of music in the modern-day age.
Mass and motet were main genre of church choral music in the Renaissance era. The Renaissance composers experimented diverse composition styles such as fauxbourdon, counterpoint, imitation techniques, canon, various techniques using cantus firmus mass, and poly-choral and so on. In the Baroque era, in addition to mass and motet, the new Baroque composition styles - monody, basso continuo, and stile concertato - were experimented in church choral works through passion, church cantata, and oratorio. Besides that doctrine of affections, study of figures, ornaments, and sequence spreaded in church choral works.
When comparing these two eras' styles, there was a shift from the framework of homophony and polyphony to major and minor key tonality system. Along with a change in genres, instrumental music became independent of vocal music, and church choral music began to be composed for concerts such as of oratorio. Changes in expression, and patterns of upbeat appeared, and diverse types of music using ornaments such as theme symbols were composed. I hope this paper which reviews and compares the changes in terms of history of music would be useful reference for the musicians who play church choral music.
주제어
#르네상스 바로크 교회합창음악
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.