중학교 자유학기제에 적합한 과학 탐구 중심의 융합인재교육 프로그램 개발 및 적용 Development and Application of Scientific Inquiry-based STEAM Education Program for Free-Learning Semester in Middle School원문보기
이 연구의 목적은 첫째, 자유학기제에 적합한 과학 탐구 중심의 융합인재교육 프로그램을 개발하고 둘째, 자유학기제 교육과정의 중학생에게 적용하여, 학생들의 STEM에 대한 흥미, STEM에 대한 자기효능감 및 STEM 관련 진로 선택에 미치는 효과를 검증 하는데 있다. 프로그램 개발을 위해 문헌 조사와 선행 연구를 바탕으로 개발의 방향을 과학 탐구 중심으로 정하고 프로그램 주제 및 개발 모형을 선정하였다. 개발된 프로그램 초안의 적절성을 위해 2회에 걸쳐 예비 적용과 전문가 집단의 컨설팅을 통해 수정․보완하였다. 연구의 대상은 2015년부터 자유학기제가 전면 시행된 광역시 소재 G중학교 1학년 92명이며, 프로그램 적용 전․후에 나타나는 학생들의 흥미, 자기효능감 및 진로 선택 변화를 알아보고자 단일집단 사전․사후 ...
이 연구의 목적은 첫째, 자유학기제에 적합한 과학 탐구 중심의 융합인재교육 프로그램을 개발하고 둘째, 자유학기제 교육과정의 중학생에게 적용하여, 학생들의 STEM에 대한 흥미, STEM에 대한 자기효능감 및 STEM 관련 진로 선택에 미치는 효과를 검증 하는데 있다. 프로그램 개발을 위해 문헌 조사와 선행 연구를 바탕으로 개발의 방향을 과학 탐구 중심으로 정하고 프로그램 주제 및 개발 모형을 선정하였다. 개발된 프로그램 초안의 적절성을 위해 2회에 걸쳐 예비 적용과 전문가 집단의 컨설팅을 통해 수정․보완하였다. 연구의 대상은 2015년부터 자유학기제가 전면 시행된 광역시 소재 G중학교 1학년 92명이며, 프로그램 적용 전․후에 나타나는 학생들의 흥미, 자기효능감 및 진로 선택 변화를 알아보고자 단일집단 사전․사후 대응표본 t-검정을 실시하였다. 프로그램의 적용은 2015년 10월 첫째 주부터 10월 셋째 주까지 진행되었으며 사전 검사와 사후 검사는 프로그램 적용 전․후 1주일 이내에 각각 실시하였다. 또한 학생들의 구체적인 반응을 알아보고자 14명을 선택하여 심층 면담을 실시하였다. 이에 따른 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 분석(Analysis)-설계(Design)-제작(Build)-평가(Assessment)의 4단계로 구성된 ADBA 모형을 적용하여 ‘RC 비행기’ 주제의 융합인재교육을 개발하였다. 개발된 프로그램은 학생들의 흥미와 관심사에 기반을 둔 체계적․전문적 프로그램으로 학생들의 학습 동기를 유발한다는 점과 능동적이고 자기주도적 학습 경험을 제공할 수 있다는 점에 의의가 있다. 둘째, 개발된 융합인재교육 프로그램은 자유학기제 교육과정 내 중학생의 STEM에 대한 흥미, STEM에 대한 자기효능감, STEM 관련 진로 선택의 모든 정의적 영역에서 통계적으로 유의미한 효과를 미쳤다. 흥미 영역은 STEM 교과에 대한 학생들의 인식 변화에 기인하며, 자기효능감 영역은 STEM 교과에 대해 학생들의 성공적인 경험을 통해서 상승하였으며, 진로 선택 영역은 STEM이 실생활에 유용하고 해당 직업을 가지면 재미있을 것이라는 인식의 변화로 상승하였다. 이 연구로 개발된 융합인재교육 프로그램은 자유학기제 정책의 교육 목적에 적합하며 자유학기제와 융합인재교육의 접목이라는 점에서 중요한 의미를 가진다. 또한 중학생들의 ‘행복교육’과, ‘창의․융합형 인재’ 양성에 도움이 되리라 생각한다.
이 연구의 목적은 첫째, 자유학기제에 적합한 과학 탐구 중심의 융합인재교육 프로그램을 개발하고 둘째, 자유학기제 교육과정의 중학생에게 적용하여, 학생들의 STEM에 대한 흥미, STEM에 대한 자기효능감 및 STEM 관련 진로 선택에 미치는 효과를 검증 하는데 있다. 프로그램 개발을 위해 문헌 조사와 선행 연구를 바탕으로 개발의 방향을 과학 탐구 중심으로 정하고 프로그램 주제 및 개발 모형을 선정하였다. 개발된 프로그램 초안의 적절성을 위해 2회에 걸쳐 예비 적용과 전문가 집단의 컨설팅을 통해 수정․보완하였다. 연구의 대상은 2015년부터 자유학기제가 전면 시행된 광역시 소재 G중학교 1학년 92명이며, 프로그램 적용 전․후에 나타나는 학생들의 흥미, 자기효능감 및 진로 선택 변화를 알아보고자 단일집단 사전․사후 대응표본 t-검정을 실시하였다. 프로그램의 적용은 2015년 10월 첫째 주부터 10월 셋째 주까지 진행되었으며 사전 검사와 사후 검사는 프로그램 적용 전․후 1주일 이내에 각각 실시하였다. 또한 학생들의 구체적인 반응을 알아보고자 14명을 선택하여 심층 면담을 실시하였다. 이에 따른 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 분석(Analysis)-설계(Design)-제작(Build)-평가(Assessment)의 4단계로 구성된 ADBA 모형을 적용하여 ‘RC 비행기’ 주제의 융합인재교육을 개발하였다. 개발된 프로그램은 학생들의 흥미와 관심사에 기반을 둔 체계적․전문적 프로그램으로 학생들의 학습 동기를 유발한다는 점과 능동적이고 자기주도적 학습 경험을 제공할 수 있다는 점에 의의가 있다. 둘째, 개발된 융합인재교육 프로그램은 자유학기제 교육과정 내 중학생의 STEM에 대한 흥미, STEM에 대한 자기효능감, STEM 관련 진로 선택의 모든 정의적 영역에서 통계적으로 유의미한 효과를 미쳤다. 흥미 영역은 STEM 교과에 대한 학생들의 인식 변화에 기인하며, 자기효능감 영역은 STEM 교과에 대해 학생들의 성공적인 경험을 통해서 상승하였으며, 진로 선택 영역은 STEM이 실생활에 유용하고 해당 직업을 가지면 재미있을 것이라는 인식의 변화로 상승하였다. 이 연구로 개발된 융합인재교육 프로그램은 자유학기제 정책의 교육 목적에 적합하며 자유학기제와 융합인재교육의 접목이라는 점에서 중요한 의미를 가진다. 또한 중학생들의 ‘행복교육’과, ‘창의․융합형 인재’ 양성에 도움이 되리라 생각한다.
The purpose of this study aims to develop scientific-inquiry based on STEAM education program suiting for the free-learning semester. Furthermore, this study intends to apply the program to middle-school students during the free-learning semester to verify the effects on students' interests, self-ef...
The purpose of this study aims to develop scientific-inquiry based on STEAM education program suiting for the free-learning semester. Furthermore, this study intends to apply the program to middle-school students during the free-learning semester to verify the effects on students' interests, self-efficacy, and career choice about STEAM. In order to develop this program, the literature investigation research and preceding research were conducted, so that finally the developmental direction was based on scientific-inquiry and the developmental theme and model were selected. Evaluating the adequacy of developed program contents, it has been revised and complemented through the following procedures : 2 times of preliminary applications and 5 times of counselling sessions with experts. The subjects of this study are 92 first-graders in G middle-school of Daegu city, where the free-learning semester starts to be implemented across all the middle-schools in Daegu from 2015. A single group pre-post test paired t-test was conducted to figure out changes of students’ interest, self-efficacy, and career choices before or after applying this program. The application of this program was carried out from the first week of October to the third week of October. Pre-test and post-test were done respectively within a week before and after applying this program. Also, in-depth interview was preceded after choosing 14 students to find their specific responses. The results of this study were as follows. First, STEAM education program on the theme of 'RC Airplane' was devised by means of ADBA model, which is composed of 4 steps: Analysis-Design-Build-Assessment. This program has been developed to boost students’ learning motivations and to provide them with self-directed learning experiences. Second, this devised STEAM educational program not only results a decisive difference statistically but also has significant effects on middle-school students' interests self-efficacy, and career choice in STEAM, who are involved in the free-learning semester, across the overall affective domain. The part of interest can be derived from students' changed recognition of STEAM educational subjects. The part of self-efficacy was raised through students' successful experiences in the area of STEAM educational subjects. Lastly, the part of career choice was enhanced through students' changed recognition that STEAM education can be helpful in their real-life and joyful to have their jobs related to it. In conclusion, above STEAM educational program developed through this study can affect significant meanings to education with following three aspects. Firstly, it is well apt to the educational purpose of free-learning semester. Secondly, it correlates the free-learning semester with STEAM education. Thirdly, it can help to facilitate middle-school students' 'Education for Happiness' and to grow the 'creative STEAM talents'.
The purpose of this study aims to develop scientific-inquiry based on STEAM education program suiting for the free-learning semester. Furthermore, this study intends to apply the program to middle-school students during the free-learning semester to verify the effects on students' interests, self-efficacy, and career choice about STEAM. In order to develop this program, the literature investigation research and preceding research were conducted, so that finally the developmental direction was based on scientific-inquiry and the developmental theme and model were selected. Evaluating the adequacy of developed program contents, it has been revised and complemented through the following procedures : 2 times of preliminary applications and 5 times of counselling sessions with experts. The subjects of this study are 92 first-graders in G middle-school of Daegu city, where the free-learning semester starts to be implemented across all the middle-schools in Daegu from 2015. A single group pre-post test paired t-test was conducted to figure out changes of students’ interest, self-efficacy, and career choices before or after applying this program. The application of this program was carried out from the first week of October to the third week of October. Pre-test and post-test were done respectively within a week before and after applying this program. Also, in-depth interview was preceded after choosing 14 students to find their specific responses. The results of this study were as follows. First, STEAM education program on the theme of 'RC Airplane' was devised by means of ADBA model, which is composed of 4 steps: Analysis-Design-Build-Assessment. This program has been developed to boost students’ learning motivations and to provide them with self-directed learning experiences. Second, this devised STEAM educational program not only results a decisive difference statistically but also has significant effects on middle-school students' interests self-efficacy, and career choice in STEAM, who are involved in the free-learning semester, across the overall affective domain. The part of interest can be derived from students' changed recognition of STEAM educational subjects. The part of self-efficacy was raised through students' successful experiences in the area of STEAM educational subjects. Lastly, the part of career choice was enhanced through students' changed recognition that STEAM education can be helpful in their real-life and joyful to have their jobs related to it. In conclusion, above STEAM educational program developed through this study can affect significant meanings to education with following three aspects. Firstly, it is well apt to the educational purpose of free-learning semester. Secondly, it correlates the free-learning semester with STEAM education. Thirdly, it can help to facilitate middle-school students' 'Education for Happiness' and to grow the 'creative STEAM talents'.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.