스마트폰 시대가 본격적으로 열리고, 모바일 마케팅의 중요성이 대두되면서 기업은 소셜 미디어가 각 기업의 소비자들과 직접적인 커뮤니케이션을 할 수 있는 중요한 창구라고 인식하고 있다. 제품을 홍보하고 서비스를 제공하는 직접적인 마케팅 활동을 넘어, SNS를 통한 모든 소비자 커뮤니케이션 활동은 결과적으로 기업 브랜드 이미지와 충성도에 영향을 주는 강력한 툴이기 때문이다. 때문에, 이러한 시대적 흐름에 발 맞추어, SNS를 통한 효과적인 소비자 커뮤니케이션을 위한 기업의 노력은 계속해서 필요할 것이며, 이를 위해서는 과연 기업이 SNS 창구를 어떻게 다뤄야 하는지, SNS를 매개로 소통하는 컨텐츠에 대한 접근은 어떻게 이루어야 할지 심도 있는 고민이 필요한 시점이다. 따라서 본 연구에서는, SNS 채널을 매개로 마케팅 활동과 소비자 커뮤니케이션을 펼치고 있는 실제 기업 SNS-오뚜기 페이스북 페이지-를 활용하여, 오뚜기 페이스북에 '좋아요'를 누른 SNS소비자 700명을 대상으로 컨텐츠 유형에 따른 소비자의 ...
기업 SNS 컨텐츠 유형에 대한 소비자 선호도 연구 -오뚜기 페이스북 사례를 중심으로
스마트폰 시대가 본격적으로 열리고, 모바일 마케팅의 중요성이 대두되면서 기업은 소셜 미디어가 각 기업의 소비자들과 직접적인 커뮤니케이션을 할 수 있는 중요한 창구라고 인식하고 있다. 제품을 홍보하고 서비스를 제공하는 직접적인 마케팅 활동을 넘어, SNS를 통한 모든 소비자 커뮤니케이션 활동은 결과적으로 기업 브랜드 이미지와 충성도에 영향을 주는 강력한 툴이기 때문이다. 때문에, 이러한 시대적 흐름에 발 맞추어, SNS를 통한 효과적인 소비자 커뮤니케이션을 위한 기업의 노력은 계속해서 필요할 것이며, 이를 위해서는 과연 기업이 SNS 창구를 어떻게 다뤄야 하는지, SNS를 매개로 소통하는 컨텐츠에 대한 접근은 어떻게 이루어야 할지 심도 있는 고민이 필요한 시점이다. 따라서 본 연구에서는, SNS 채널을 매개로 마케팅 활동과 소비자 커뮤니케이션을 펼치고 있는 실제 기업 SNS-오뚜기 페이스북 페이지-를 활용하여, 오뚜기 페이스북에 '좋아요'를 누른 SNS소비자 700명을 대상으로 컨텐츠 유형에 따른 소비자의 관여도에 대한 관계 분석을 실시하였다. 컨텐츠는 정보형/흥미오락형/이벤트형 3가지로 나누었으며, 오뚜기가 식품 기업인 점을 고려하여 관여도는 '요리에 대한 관심'을 기준으로 높고 낮음을 설정하였다. 이외 '체리피커'라는 SNS 환경이 만들어 낸 신종 소비자 유형도 별도로 추가하였다. 정보/흥미오락형 컨텐츠가 기업 페이지 관여도의 높낮이와 연결되는 한편, 관여도가 없다고 가정한 체리피커의 경우 보상성이 큰 이벤트 컨텐츠에 높은 반응을 보이는 결과가 나타났다. 이는 결국 기업 페이지에 대한 소비자 관여도에 따라 선호하는 SNS컨텐츠가 다르게 나타남을 시사한다. 이는 향후 기업이 SNS 마케팅&커뮤니케이션 활동 시 관여도와 컨텐츠 유형의 관계성을 통해, 각 타겟층에 적합하고 효과적인 컨텐츠 활용에 대한 방향성을 제시해 줄 것이며, 이것에 본 논문의 의의를 두고자 한다.
기업 SNS 컨텐츠 유형에 대한 소비자 선호도 연구 -오뚜기 페이스북 사례를 중심으로
스마트폰 시대가 본격적으로 열리고, 모바일 마케팅의 중요성이 대두되면서 기업은 소셜 미디어가 각 기업의 소비자들과 직접적인 커뮤니케이션을 할 수 있는 중요한 창구라고 인식하고 있다. 제품을 홍보하고 서비스를 제공하는 직접적인 마케팅 활동을 넘어, SNS를 통한 모든 소비자 커뮤니케이션 활동은 결과적으로 기업 브랜드 이미지와 충성도에 영향을 주는 강력한 툴이기 때문이다. 때문에, 이러한 시대적 흐름에 발 맞추어, SNS를 통한 효과적인 소비자 커뮤니케이션을 위한 기업의 노력은 계속해서 필요할 것이며, 이를 위해서는 과연 기업이 SNS 창구를 어떻게 다뤄야 하는지, SNS를 매개로 소통하는 컨텐츠에 대한 접근은 어떻게 이루어야 할지 심도 있는 고민이 필요한 시점이다. 따라서 본 연구에서는, SNS 채널을 매개로 마케팅 활동과 소비자 커뮤니케이션을 펼치고 있는 실제 기업 SNS-오뚜기 페이스북 페이지-를 활용하여, 오뚜기 페이스북에 '좋아요'를 누른 SNS소비자 700명을 대상으로 컨텐츠 유형에 따른 소비자의 관여도에 대한 관계 분석을 실시하였다. 컨텐츠는 정보형/흥미오락형/이벤트형 3가지로 나누었으며, 오뚜기가 식품 기업인 점을 고려하여 관여도는 '요리에 대한 관심'을 기준으로 높고 낮음을 설정하였다. 이외 '체리피커'라는 SNS 환경이 만들어 낸 신종 소비자 유형도 별도로 추가하였다. 정보/흥미오락형 컨텐츠가 기업 페이지 관여도의 높낮이와 연결되는 한편, 관여도가 없다고 가정한 체리피커의 경우 보상성이 큰 이벤트 컨텐츠에 높은 반응을 보이는 결과가 나타났다. 이는 결국 기업 페이지에 대한 소비자 관여도에 따라 선호하는 SNS컨텐츠가 다르게 나타남을 시사한다. 이는 향후 기업이 SNS 마케팅&커뮤니케이션 활동 시 관여도와 컨텐츠 유형의 관계성을 통해, 각 타겟층에 적합하고 효과적인 컨텐츠 활용에 대한 방향성을 제시해 줄 것이며, 이것에 본 논문의 의의를 두고자 한다.
How customer involvement is determined by its different types of SNS contents - OTTOGI Facebook SNS Results
Companies have recognized social network service (SNS) as a key channel for direct communications with their customers. The beginning of the smartphone era has helped highlight ho...
How customer involvement is determined by its different types of SNS contents - OTTOGI Facebook SNS Results
Companies have recognized social network service (SNS) as a key channel for direct communications with their customers. The beginning of the smartphone era has helped highlight how important mobile marketing has become. SNS plays an influential role in consumer involvement and has a profound effect on the brand image and loyalty of a corporation; as well as the success of promotions and direct marketing activities, or the provision of information. Therefore, companies are consistently asked to figure out how to manage their SNS channel as an effective communication tool and what types of contents would be useful to approach their customers, in order to keep up with the latest trends.
This study aims to analyze the relationship between different types of SNS contents and the customer involvement; by investigating 700 people who checked “Like” on OTTOGI Facebook posts. The types will be: a) Information, b) Entertainment, and c) Event. Since OTTOGI is a manufacturing food company its customer involvement will be measured on a high-to-low basis of customers’ interest in cooking. In addition, ‘Cherry Picker’, is a new type of customer who seeks to take advantage of giveaways in promotions regardless of their interests and will be added separately.
According to the results, both customers in Information/Entertainment contents are well connected and have high involvement with the corporation. The “Cherry Picker” tends to show frequent responses to the Event type of content. This result indicates that the level of customer involvement makes a difference with regard to preferences of SNS contents among customers. Therefore, this study suggests guiding orientations for corporations to help plan effective contents for each target by using the relationship between the customer involvement and the type of contents in the future SNS marketing and communication.
How customer involvement is determined by its different types of SNS contents - OTTOGI Facebook SNS Results
Companies have recognized social network service (SNS) as a key channel for direct communications with their customers. The beginning of the smartphone era has helped highlight how important mobile marketing has become. SNS plays an influential role in consumer involvement and has a profound effect on the brand image and loyalty of a corporation; as well as the success of promotions and direct marketing activities, or the provision of information. Therefore, companies are consistently asked to figure out how to manage their SNS channel as an effective communication tool and what types of contents would be useful to approach their customers, in order to keep up with the latest trends.
This study aims to analyze the relationship between different types of SNS contents and the customer involvement; by investigating 700 people who checked “Like” on OTTOGI Facebook posts. The types will be: a) Information, b) Entertainment, and c) Event. Since OTTOGI is a manufacturing food company its customer involvement will be measured on a high-to-low basis of customers’ interest in cooking. In addition, ‘Cherry Picker’, is a new type of customer who seeks to take advantage of giveaways in promotions regardless of their interests and will be added separately.
According to the results, both customers in Information/Entertainment contents are well connected and have high involvement with the corporation. The “Cherry Picker” tends to show frequent responses to the Event type of content. This result indicates that the level of customer involvement makes a difference with regard to preferences of SNS contents among customers. Therefore, this study suggests guiding orientations for corporations to help plan effective contents for each target by using the relationship between the customer involvement and the type of contents in the future SNS marketing and communication.
주제어
#SNS SNS마케팅 소비자 관여도 체리피커 컨텐츠 기업SNS 오뚜기SNS 오늘맛으로행복한세상 식품마케팅
학위논문 정보
저자
김수현
학위수여기관
고려대학교 언론대학원
학위구분
국내석사
학과
언론정보학과 뉴미디어 전공
지도교수
김성태
발행연도
2016
총페이지
viii, 69장
키워드
SNS SNS마케팅 소비자 관여도 체리피커 컨텐츠 기업SNS 오뚜기SNS 오늘맛으로행복한세상 식품마케팅
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