본 연구의 목적은 부정적 평가에 대한 두려움과 긍정적 평가에 대한 두려움이 사회불안에 미치는 영향에 대해 살펴보는 것이다. 또한 이러한 관계 안에서 완벽주의적 자기제시가 매개하는지 알아보고자 한다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 성별과 학년에 따라 부정적 평가에 대한 두려움, 긍정적 평가에 대한 두려움, 완벽주의적 자기제시 및 사회불안은 각각 유의한 차이가 있는가? 둘째, 대학생의 부정적 평가에 대한 두려움, 긍정적 평가에 대한 두려움 및 완벽주의적 자기제시가 사회불안에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 셋째, 대학생의 부정적/긍정적 평가에 대한 두려움이 사회불안에 미치는 영향에 대한 완벽주의적 자기제시의 ...
본 연구의 목적은 부정적 평가에 대한 두려움과 긍정적 평가에 대한 두려움이 사회불안에 미치는 영향에 대해 살펴보는 것이다. 또한 이러한 관계 안에서 완벽주의적 자기제시가 매개하는지 알아보고자 한다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 성별과 학년에 따라 부정적 평가에 대한 두려움, 긍정적 평가에 대한 두려움, 완벽주의적 자기제시 및 사회불안은 각각 유의한 차이가 있는가? 둘째, 대학생의 부정적 평가에 대한 두려움, 긍정적 평가에 대한 두려움 및 완벽주의적 자기제시가 사회불안에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 셋째, 대학생의 부정적/긍정적 평가에 대한 두려움이 사회불안에 미치는 영향에 대한 완벽주의적 자기제시의 매개효과는 각각 어떠한가? 본 연구는 서울, 인천, 경기 지역에 소재한 4년제 대학교에 재학하는 대학생 450명을 대상으로 사회불안, 부정적 평가에 대한 두려움, 긍정적 평가에 대한 두려움, 완벽주의적 자기제시에 관한 질문지를 실시하였다. 회수된 질문지들 중 불성실한 응답지를 제외하여 총 416부를 최종적인 연구 대상으로 선정하였다. SPSS Win 21.0을 이용하여 빈도분석, 평균, 표준편차, 이원변량분석, Pearson의 상관분석, 단계적 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 성별에 따라 정적/긍정적 평가에 대한 두려움, 완벽주의적 자기제시, 사회불안에서 유의한 차이가 나타나지 않았다. 또한 학년에 따라 어떠한 유의한 차이가 있는지 살펴본 결과, 부정적 평가에 대한 두려움, 완벽주의적 자기제시, 사회불안에서 유의한 차이는 나타나지 않았다. 그러나 긍정적 평가에 대한 두려움에서는 학년에 따른 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 사회불안에 미치는 상대적 영향력을 살펴본 결과, 부정적 평가에 대한 두려움이 가장 사회불안에 영향을 많이 끼치는 것으로 나타났으며, 그 다음으로 긍정적 평가에 대한 두려움, 완벽주의적 자기제시 하위 차원인 불완전함 은폐-행동적, 불완전함 은폐-언어적의 순서로 설명력이 나타났다. 셋째, 부정적 평가에 대한 두려움이 사회불안에 미치는 영향에서 완벽주의적 자기제시(전체), 불완전함 은폐-행동적, 불완전함 은폐-언어적이 부분 매개효과를 나타냈다. 하지만 완벽주의적 자기노력에서는 매개효과가 나타나지 않았다. 그리고 긍정적 평가에 대한 두려움과 사회불안의 관계에서 완벽주의적 자기제시(전체), 완벽주의적 자기노력, 불완전함 은폐-행동적, 불완전함 은폐-언어적이 모두 부분 매개하였다. 본 연구는 대학생의 부정적/긍정적 평가에 대한 두려움이 사회불안에 미치는 영향에서 완벽주의적 자기제시 매개효과를 중심으로 알아봄으로써 대학생의 사회불안에 관한 이해를 돕고자 하였다. 이를 통해 부정적/긍정적 평가에 대한 두려움의 차별적 이해를 도우며, 완벽주의적 자기제시의 하위 차원에 따른 사회불안의 치료적 개입 연구에 도움이 되리라 기대한다.
주요어 : 대학생, 사회불안, 부정적 평가에 대한 두려움, 긍정적 평가에 대한 두려움, 완벽주의적 자기제시, 불완전함 은폐-행동적, 불완전함 은폐-언어적, 완벽주의적 자기노력
본 연구의 목적은 부정적 평가에 대한 두려움과 긍정적 평가에 대한 두려움이 사회불안에 미치는 영향에 대해 살펴보는 것이다. 또한 이러한 관계 안에서 완벽주의적 자기제시가 매개하는지 알아보고자 한다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 성별과 학년에 따라 부정적 평가에 대한 두려움, 긍정적 평가에 대한 두려움, 완벽주의적 자기제시 및 사회불안은 각각 유의한 차이가 있는가? 둘째, 대학생의 부정적 평가에 대한 두려움, 긍정적 평가에 대한 두려움 및 완벽주의적 자기제시가 사회불안에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 셋째, 대학생의 부정적/긍정적 평가에 대한 두려움이 사회불안에 미치는 영향에 대한 완벽주의적 자기제시의 매개효과는 각각 어떠한가? 본 연구는 서울, 인천, 경기 지역에 소재한 4년제 대학교에 재학하는 대학생 450명을 대상으로 사회불안, 부정적 평가에 대한 두려움, 긍정적 평가에 대한 두려움, 완벽주의적 자기제시에 관한 질문지를 실시하였다. 회수된 질문지들 중 불성실한 응답지를 제외하여 총 416부를 최종적인 연구 대상으로 선정하였다. SPSS Win 21.0을 이용하여 빈도분석, 평균, 표준편차, 이원변량분석, Pearson의 상관분석, 단계적 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 성별에 따라 정적/긍정적 평가에 대한 두려움, 완벽주의적 자기제시, 사회불안에서 유의한 차이가 나타나지 않았다. 또한 학년에 따라 어떠한 유의한 차이가 있는지 살펴본 결과, 부정적 평가에 대한 두려움, 완벽주의적 자기제시, 사회불안에서 유의한 차이는 나타나지 않았다. 그러나 긍정적 평가에 대한 두려움에서는 학년에 따른 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 사회불안에 미치는 상대적 영향력을 살펴본 결과, 부정적 평가에 대한 두려움이 가장 사회불안에 영향을 많이 끼치는 것으로 나타났으며, 그 다음으로 긍정적 평가에 대한 두려움, 완벽주의적 자기제시 하위 차원인 불완전함 은폐-행동적, 불완전함 은폐-언어적의 순서로 설명력이 나타났다. 셋째, 부정적 평가에 대한 두려움이 사회불안에 미치는 영향에서 완벽주의적 자기제시(전체), 불완전함 은폐-행동적, 불완전함 은폐-언어적이 부분 매개효과를 나타냈다. 하지만 완벽주의적 자기노력에서는 매개효과가 나타나지 않았다. 그리고 긍정적 평가에 대한 두려움과 사회불안의 관계에서 완벽주의적 자기제시(전체), 완벽주의적 자기노력, 불완전함 은폐-행동적, 불완전함 은폐-언어적이 모두 부분 매개하였다. 본 연구는 대학생의 부정적/긍정적 평가에 대한 두려움이 사회불안에 미치는 영향에서 완벽주의적 자기제시 매개효과를 중심으로 알아봄으로써 대학생의 사회불안에 관한 이해를 돕고자 하였다. 이를 통해 부정적/긍정적 평가에 대한 두려움의 차별적 이해를 도우며, 완벽주의적 자기제시의 하위 차원에 따른 사회불안의 치료적 개입 연구에 도움이 되리라 기대한다.
주요어 : 대학생, 사회불안, 부정적 평가에 대한 두려움, 긍정적 평가에 대한 두려움, 완벽주의적 자기제시, 불완전함 은폐-행동적, 불완전함 은폐-언어적, 완벽주의적 자기노력
The purpose of this study was to examine the effects of fear about negative/positive evaluations of university students on social anxiety and how the perfectionistic self-presentation mediate the effects. The study questions were like these. Firstly, are there any differences in fear of negative eva...
The purpose of this study was to examine the effects of fear about negative/positive evaluations of university students on social anxiety and how the perfectionistic self-presentation mediate the effects. The study questions were like these. Firstly, are there any differences in fear of negative evaluation, fear of positive evaluation, perfectionistic self-presentation and social anxiety by sex and students' grade? Secondly, how are the relative effects of fear of negative evaluation, fear of positive evaluation, and perfectionistic self-presentation on the social anxiety? Thirdly, how the perfectionistic self-presentation mediate the effects of fear about negative/positive evaluations of college students on social anxiety? Participants were 450 university students who answered the questionaires about fear of negative evaluation, fear of positive evaluation, perfectionistic self-presentation and social anxiety. After non-reliable questionaires were dropped, final 416 questionaires were chosen to use. Using SPSS Win 21.0, I analyzed frequency, mean, standard deviation, two-way ANOVA, Pearson correlation, stepwise multiple regression. The main results of this study were as following. Firstly, there were no differences in fear of negative evaluation, fear of positive evaluation, perfectionistic self-presentation and social anxiety by sex. Also there were no differences in fear of negative evaluation, perfectionistic self-presentation and social anxiety by students' grade. But the difference showed in fear of positive evaluation by students' grade. Secondly, in the relative effects of fear of negative evaluation, fear of positive evaluation, and perfectionistic self-presentation on the social anxiety, the order of explanation power were the fear of negative evaluation most, then the fear of positive evaluation, and then nondisplay of imperfection(NDP) and nondisclosure of imperfection, (NDC) of sub-elements of perfectionistic self-presentation. Thirdly, in how the perfectionistic self-presentation mediate the effects of fear about negative/positive evaluations of college students on social anxiety, perfectionistic self-presentation on the whole, nondisplay of imperfection(NDP) and nondisclosure of imperfection (NDC) partly showed mediation effects. There was no mediation effect in perfectionistic self promotion(PSP). In the relationship of the fear of positive evaluations and social anxiety, perfectionistic self-presentation on the whole, nondisplay of imperfection(NDP), perfectionistic self promotion(PSP) and nondisclosure of imperfection (NDC) partly showed mediation effects This study was to explore the effects of fear about negative/positive evaluations of university students on social anxiety and how the perfectionistic self-presentation mediate the effects and to provide some data for the social anxiety of university students. These results can help to understand the fear of negative evaluation and fear of positive evaluation differently and to investigate the theraphy involvement of social anxiety for the sub-elements of perfectionistic self-presentation.
Key words: Social anxiety, Fear of Negative Evaluation, Fear of Positive Evaluation, Perfectionistic Self-Presentation, Nondisplay Of Imperfection(NDP), Nondisclosure Of Imperfection(NDC), Perfectionistic Self Promotion(PSP)
The purpose of this study was to examine the effects of fear about negative/positive evaluations of university students on social anxiety and how the perfectionistic self-presentation mediate the effects. The study questions were like these. Firstly, are there any differences in fear of negative evaluation, fear of positive evaluation, perfectionistic self-presentation and social anxiety by sex and students' grade? Secondly, how are the relative effects of fear of negative evaluation, fear of positive evaluation, and perfectionistic self-presentation on the social anxiety? Thirdly, how the perfectionistic self-presentation mediate the effects of fear about negative/positive evaluations of college students on social anxiety? Participants were 450 university students who answered the questionaires about fear of negative evaluation, fear of positive evaluation, perfectionistic self-presentation and social anxiety. After non-reliable questionaires were dropped, final 416 questionaires were chosen to use. Using SPSS Win 21.0, I analyzed frequency, mean, standard deviation, two-way ANOVA, Pearson correlation, stepwise multiple regression. The main results of this study were as following. Firstly, there were no differences in fear of negative evaluation, fear of positive evaluation, perfectionistic self-presentation and social anxiety by sex. Also there were no differences in fear of negative evaluation, perfectionistic self-presentation and social anxiety by students' grade. But the difference showed in fear of positive evaluation by students' grade. Secondly, in the relative effects of fear of negative evaluation, fear of positive evaluation, and perfectionistic self-presentation on the social anxiety, the order of explanation power were the fear of negative evaluation most, then the fear of positive evaluation, and then nondisplay of imperfection(NDP) and nondisclosure of imperfection, (NDC) of sub-elements of perfectionistic self-presentation. Thirdly, in how the perfectionistic self-presentation mediate the effects of fear about negative/positive evaluations of college students on social anxiety, perfectionistic self-presentation on the whole, nondisplay of imperfection(NDP) and nondisclosure of imperfection (NDC) partly showed mediation effects. There was no mediation effect in perfectionistic self promotion(PSP). In the relationship of the fear of positive evaluations and social anxiety, perfectionistic self-presentation on the whole, nondisplay of imperfection(NDP), perfectionistic self promotion(PSP) and nondisclosure of imperfection (NDC) partly showed mediation effects This study was to explore the effects of fear about negative/positive evaluations of university students on social anxiety and how the perfectionistic self-presentation mediate the effects and to provide some data for the social anxiety of university students. These results can help to understand the fear of negative evaluation and fear of positive evaluation differently and to investigate the theraphy involvement of social anxiety for the sub-elements of perfectionistic self-presentation.
Key words: Social anxiety, Fear of Negative Evaluation, Fear of Positive Evaluation, Perfectionistic Self-Presentation, Nondisplay Of Imperfection(NDP), Nondisclosure Of Imperfection(NDC), Perfectionistic Self Promotion(PSP)
주제어
#대학생 사회불안 부정적 평가에 대한 두려움 긍정적 평가에 대한 두려움 완벽주의적 자기제시 불완전함 은폐-행동적 불완전함 은폐-언어적 완벽주의적 자기노력
학위논문 정보
저자
한가희
학위수여기관
명지대학교 대학원 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
아동학과
발행연도
2016
총페이지
iv, 104 p.
키워드
대학생 사회불안 부정적 평가에 대한 두려움 긍정적 평가에 대한 두려움 완벽주의적 자기제시 불완전함 은폐-행동적 불완전함 은폐-언어적 완벽주의적 자기노력
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.