본 연구의 목적은 언어발달장애아의 언어능력 향상과 어머니의 부모역량 강화 및 모-자녀 상호작용 향상을 위하여 절충적 언어치료 기법을 어머니에게 훈련시키고 가정에서 적극적인 언어중재를 하도록 하여 아동의 언어능력을 향상하고자 한다. 그리고 모-자녀 관계 개선을 위해 부모-자녀 관계치료(CPRT)를 교육하여 어머니의 부모수용력과 양육효능감을 향상하여 부모역량을 강화하도록 한다. 또한 모-자녀의 상호작용을 증가시켜 가정에서 실시하는 부모 언어중재가 아동의 언어능력 향상을 극대화하도록 절충적 언어치료 부모훈련 프로그램을 구성하고 효과를 검증하는 것이다.
절충적 언어치료 부모훈련 프로그램을 구성하기 위하여 절충적 언어치료접근법과 부모-자녀관계치료(CPRT)에 대한 문헌고찰을 하였으며 예비 연구를 거쳐 최종적으로 프로그램을 구성하였다. 연구대상은 언어발달 지연으로 언어치료를 받고 있는 생활연령 만 2세에서 만 5세의 언어발달장애아를 둔 어머니를 대상으로 실험집단 10명, 통제집단 10명으로 구성하고 실험집단에는 절충적 언어치료 부모훈련 프로그램을 실시하였다. 프로그램은 주 1회 2시간씩 10회기에 걸쳐 진행되었다.
본 연구에서 수집된 ...
본 연구의 목적은 언어발달장애아의 언어능력 향상과 어머니의 부모역량 강화 및 모-자녀 상호작용 향상을 위하여 절충적 언어치료 기법을 어머니에게 훈련시키고 가정에서 적극적인 언어중재를 하도록 하여 아동의 언어능력을 향상하고자 한다. 그리고 모-자녀 관계 개선을 위해 부모-자녀 관계치료(CPRT)를 교육하여 어머니의 부모수용력과 양육효능감을 향상하여 부모역량을 강화하도록 한다. 또한 모-자녀의 상호작용을 증가시켜 가정에서 실시하는 부모 언어중재가 아동의 언어능력 향상을 극대화하도록 절충적 언어치료 부모훈련 프로그램을 구성하고 효과를 검증하는 것이다.
절충적 언어치료 부모훈련 프로그램을 구성하기 위하여 절충적 언어치료접근법과 부모-자녀관계치료(CPRT)에 대한 문헌고찰을 하였으며 예비 연구를 거쳐 최종적으로 프로그램을 구성하였다. 연구대상은 언어발달 지연으로 언어치료를 받고 있는 생활연령 만 2세에서 만 5세의 언어발달장애아를 둔 어머니를 대상으로 실험집단 10명, 통제집단 10명으로 구성하고 실험집단에는 절충적 언어치료 부모훈련 프로그램을 실시하였다. 프로그램은 주 1회 2시간씩 10회기에 걸쳐 진행되었다.
본 연구에서 수집된 자료 분석은 SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하였으며 분석방법은 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 사회 인구학적 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 연구의 실험집단과 통제집단 간 척도별 사전 검사의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Mann-Whitney U검정(Mann-Whitney U Test)을 실시하였다. 셋째, 절충적 언어치료 부모훈련 프로그램 실시 전과 후의 실험집단과 통제 집단의 사전-사후검사 결과의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Wilcoxon signed rank test를 실시하였다. 넷째, 의미 언어능력(어휘다양도, 의미관계), 구문 언어능력(평균발화 길이), 화용 언어능력(의사소통 의도) 분석을 위해 자발화 수집을 통한 자발화 분석을 실시하고 그 변화를 알아보기 위해 비모수 검정인 Mann-Whitney U검정(Mann-Whitney U Test)을 실시하였다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 절충적 언어치료 부모훈련 프로그램은 언어발달장애아의 의미 언어능력의 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단의 자녀인 언어발달장애아의 의미 언어능력에서 수용어휘력과 어휘다양도의 하위 요소인 전체 낱말의 수, 문장 내 의미관계에서 2낱말 의미관계 유형이 증가하였다. 둘째, 절충적 부모훈련 프로그램은 언어발달장애아의 구문 언어능력의 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단의 자녀인 언어발달장애아의 구문 언어능력에서 평균발화의 하위 요소에서 총 발화의 수와 어절 수의 합이 증가하였다. 셋째, 절충적 부모훈련 프로그램은 언어발달장애아의 화용 언어능력의 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단의 자녀인 언어발달장애아의 화용 언어능력 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 절충적 부모훈련 프로그램은 언어발달장애아 어머니의 부모수용력과 양육효능감이 향상되어 부모역량 강화에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 절충적 부모훈련 프로그램은 언어발달장애아 모-자녀 상호작용 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.
따라서 본 연구는 절충적 언어치료 부모훈련 프로그램을 구성하고 언어발달장애아 어머니를 대상으로 실시하여 아동의 언어능력, 부모역량 강화 및 상호작용의 변화에 효과가 있음이 입증되었다. 이상의 결과를 토대로 본 연구의 의의를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 언어발달장애아를 위한 언어치료 접근법은 많고 다양하지만 비전문가인 어머니에게 효과적인 가정 언어중재 기법들로 재구성하여 체계적인 단기 부모훈련 프로그램을 제시하였다는 데 의의가 있다.
둘째, 절충적 언어치료 부모훈련프로그램이 언어발달장애아의 언어능력과 부모역량, 모-자녀 상호작용 향상을 위한 목적으로 어머니를 교육하는 방법이 효과가 있음을 증명한 것에 의의가 있다.
셋째, 언어발달장애아 부모훈련프로그램에 일반 아동과 부모의 관계를 개선하는 목적의 부모-자녀 관계훈련프로그램을 적용함으로써 자녀의 언어발달 촉진을 위한 언어중재 능력의 습득뿐만 아니라 어머니 부모역량 및 상호작용에도 긍정적인 효과가 있음을 증명한 것에 의의가 있다.
넷째, 절충적 언어치료 부모훈련 프로그램을 통해 가정 내에서 언어중재를 실시할 때 언어발달장애아 어머니의 양육관련 문제도 동시에 개입하는 것이 효과적이라는 것을 밝혔다는데 의의가 있다.
본 연구의 목적은 언어발달장애아의 언어능력 향상과 어머니의 부모역량 강화 및 모-자녀 상호작용 향상을 위하여 절충적 언어치료 기법을 어머니에게 훈련시키고 가정에서 적극적인 언어중재를 하도록 하여 아동의 언어능력을 향상하고자 한다. 그리고 모-자녀 관계 개선을 위해 부모-자녀 관계치료(CPRT)를 교육하여 어머니의 부모수용력과 양육효능감을 향상하여 부모역량을 강화하도록 한다. 또한 모-자녀의 상호작용을 증가시켜 가정에서 실시하는 부모 언어중재가 아동의 언어능력 향상을 극대화하도록 절충적 언어치료 부모훈련 프로그램을 구성하고 효과를 검증하는 것이다.
절충적 언어치료 부모훈련 프로그램을 구성하기 위하여 절충적 언어치료접근법과 부모-자녀관계치료(CPRT)에 대한 문헌고찰을 하였으며 예비 연구를 거쳐 최종적으로 프로그램을 구성하였다. 연구대상은 언어발달 지연으로 언어치료를 받고 있는 생활연령 만 2세에서 만 5세의 언어발달장애아를 둔 어머니를 대상으로 실험집단 10명, 통제집단 10명으로 구성하고 실험집단에는 절충적 언어치료 부모훈련 프로그램을 실시하였다. 프로그램은 주 1회 2시간씩 10회기에 걸쳐 진행되었다.
본 연구에서 수집된 자료 분석은 SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하였으며 분석방법은 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 사회 인구학적 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 연구의 실험집단과 통제집단 간 척도별 사전 검사의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Mann-Whitney U검정(Mann-Whitney U Test)을 실시하였다. 셋째, 절충적 언어치료 부모훈련 프로그램 실시 전과 후의 실험집단과 통제 집단의 사전-사후검사 결과의 차이를 알아보기 위해 비모수 검정인 Wilcoxon signed rank test를 실시하였다. 넷째, 의미 언어능력(어휘다양도, 의미관계), 구문 언어능력(평균발화 길이), 화용 언어능력(의사소통 의도) 분석을 위해 자발화 수집을 통한 자발화 분석을 실시하고 그 변화를 알아보기 위해 비모수 검정인 Mann-Whitney U검정(Mann-Whitney U Test)을 실시하였다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 절충적 언어치료 부모훈련 프로그램은 언어발달장애아의 의미 언어능력의 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단의 자녀인 언어발달장애아의 의미 언어능력에서 수용어휘력과 어휘다양도의 하위 요소인 전체 낱말의 수, 문장 내 의미관계에서 2낱말 의미관계 유형이 증가하였다. 둘째, 절충적 부모훈련 프로그램은 언어발달장애아의 구문 언어능력의 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단의 자녀인 언어발달장애아의 구문 언어능력에서 평균발화의 하위 요소에서 총 발화의 수와 어절 수의 합이 증가하였다. 셋째, 절충적 부모훈련 프로그램은 언어발달장애아의 화용 언어능력의 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 실험집단의 자녀인 언어발달장애아의 화용 언어능력 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 절충적 부모훈련 프로그램은 언어발달장애아 어머니의 부모수용력과 양육효능감이 향상되어 부모역량 강화에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 절충적 부모훈련 프로그램은 언어발달장애아 모-자녀 상호작용 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.
따라서 본 연구는 절충적 언어치료 부모훈련 프로그램을 구성하고 언어발달장애아 어머니를 대상으로 실시하여 아동의 언어능력, 부모역량 강화 및 상호작용의 변화에 효과가 있음이 입증되었다. 이상의 결과를 토대로 본 연구의 의의를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 언어발달장애아를 위한 언어치료 접근법은 많고 다양하지만 비전문가인 어머니에게 효과적인 가정 언어중재 기법들로 재구성하여 체계적인 단기 부모훈련 프로그램을 제시하였다는 데 의의가 있다.
둘째, 절충적 언어치료 부모훈련프로그램이 언어발달장애아의 언어능력과 부모역량, 모-자녀 상호작용 향상을 위한 목적으로 어머니를 교육하는 방법이 효과가 있음을 증명한 것에 의의가 있다.
셋째, 언어발달장애아 부모훈련프로그램에 일반 아동과 부모의 관계를 개선하는 목적의 부모-자녀 관계훈련프로그램을 적용함으로써 자녀의 언어발달 촉진을 위한 언어중재 능력의 습득뿐만 아니라 어머니 부모역량 및 상호작용에도 긍정적인 효과가 있음을 증명한 것에 의의가 있다.
넷째, 절충적 언어치료 부모훈련 프로그램을 통해 가정 내에서 언어중재를 실시할 때 언어발달장애아 어머니의 양육관련 문제도 동시에 개입하는 것이 효과적이라는 것을 밝혔다는데 의의가 있다.
The purpose of this study is improve children's language ability by training mothers how to use eclectic speech-language therapy method and enabling them to take active language intervention at home for improvement of language ability of children with language developmental disorder, enhancement of ...
The purpose of this study is improve children's language ability by training mothers how to use eclectic speech-language therapy method and enabling them to take active language intervention at home for improvement of language ability of children with language developmental disorder, enhancement of mothers' parental competence and improvement of mother-child interaction. This study also aims to strengthen parental competence by educating child parent relationship therapy(CPRT) and improving mothers’ parental receptive capacity and maternal efficacy for improvement of mother-child relationship. In addition, this study also intends to compose an eclectic speech-language therapy parents training program and verify the effect to enable parents' language intervention carried out at home to maximize improvement of children's linguistic by increasing mother-child interaction.
To compose an eclectic speech-language therapy parents training program, this study conducted literature review of eclectic speech-language therapy approach method and child parent relationship therapy(CPRT), and composed the program finally through a preliminary research. Study subjects include mothers with 2-5 years old children with language developmental disorder who are receiving speech-language therapy due to delay of language development, and this study organized subjects as experimental and control groups of 10 respectively, and conducted eclectic speech-language therapy parents training program targeting experimental group. The program was conducted 10 times for two hours a week.
For analysis of data collected in this study, SPSS 18.0 statistics program was used and analysis methods are as follows. First, frequency analysis was carried out to investigate sociodemographic characteristics of study subjects. Second, this study conducted Mann-Whitney U Test, a nonparametric test to investigate difference in a pre test by scale between experimental group and control group of study. Third, this study conducted Wilcoxon signed rank test, a nonparametric test to look into the difference in the result of pre-post test in both experimental and control groups before and after carrying out eclectic speech-language therapy parents training program. Fourth, for analysis of semantic language ability(lexical diversity, semantic relation), syntactic language ability(mean length of utterance) and pragmatic language ability(communicative intention), this study conducted analysis of spontaneous language through collection of spontaneous language and carried out Mann-Whitney U Test, a nonparametric test to investigate changes.
Key outcomes of this study are as follows.
First, this study found that eclectic speech-language therapy parents training program has a positive effect for improvement of semantic language ability for children with language developmental disorder. After conducting the program, the number of the whole words and type of 2 words semantic relation increased in the semantic relation within a sentence which are the subelements of receptive vocabulary and lexical diversity in the semantic language ability in the experimental group’s children with language developmental disorder. Second, eclectic parents training program turned out to have a positive effect on the improvement of syntactic language ability for children with language developmental disorder. After conducting the program, the sum of the number of total utterance and word increased in the subelement of mean length of utterance in the syntactic language ability in the experimental group’s children with language developmental disorder. Third, this study found that eclectic parents training program has a positive effect for improvement of pragmatic language ability for children with language developmental disorder. After implementing the program, there was a positive effect on the improvement of pragmatic language ability in the experimental group’s children with language developmental disorder. Fourth, eclectic parents training program had a positive effect for strengthening parental competence as parental receptive capacity and maternal efficacy of mothers with children with language developmental disorder were improved. Fifth, eclectic parents training program turned out to have a positive effect on the improvement of interaction between mothers-children with language developmental disorder mother-child interaction.
Therefore, this study composed an eclectic speech-language therapy parents training program and proven that the program is effective for strengthening children's language ability, parental competence and changing interaction by carrying out the program targeting mothers with children with language developmental disorder. Significances of this study viewed based on the above results are as follows. First, there exist many and various speech-language therapy approach methods for children with language developmental disorder, but this study has a signification in the way that it suggested a systematic short-term parents training program by reconstituting a home language intervention method effective for mothers who are non-experts.
Second, this study has a signification in the way that it proven that eclectic speech-language therapy parents training program is effective for educating mothers for the purpose of improving language ability and parental competence and mother-child interaction for children with language developmental disorder.
Third, this study has a signification in the way that it also proven that eclectic speech-language therapy parents training program has a positive effect not only for acquisition of language intervention ability for promotion of children’s language development but for mother's parental competence and mother-child interaction by applying parents-child relationship training program for the purpose of improving the relationship between ordinary children and parents to the parents education program for children with language developmental disorder.
Fourth, this study is considered important in the way that it verified that handling of mothers psychological problems related to rearing of children with language developmental disorder can be an effective home language intervention for parents education program for improvement of language ability of children with language developmental disorder.
Keywords: children with language developmental disorder, hybrid language therapy, child parent relationship therapy, parental competence, mother-child interaction
The purpose of this study is improve children's language ability by training mothers how to use eclectic speech-language therapy method and enabling them to take active language intervention at home for improvement of language ability of children with language developmental disorder, enhancement of mothers' parental competence and improvement of mother-child interaction. This study also aims to strengthen parental competence by educating child parent relationship therapy(CPRT) and improving mothers’ parental receptive capacity and maternal efficacy for improvement of mother-child relationship. In addition, this study also intends to compose an eclectic speech-language therapy parents training program and verify the effect to enable parents' language intervention carried out at home to maximize improvement of children's linguistic by increasing mother-child interaction.
To compose an eclectic speech-language therapy parents training program, this study conducted literature review of eclectic speech-language therapy approach method and child parent relationship therapy(CPRT), and composed the program finally through a preliminary research. Study subjects include mothers with 2-5 years old children with language developmental disorder who are receiving speech-language therapy due to delay of language development, and this study organized subjects as experimental and control groups of 10 respectively, and conducted eclectic speech-language therapy parents training program targeting experimental group. The program was conducted 10 times for two hours a week.
For analysis of data collected in this study, SPSS 18.0 statistics program was used and analysis methods are as follows. First, frequency analysis was carried out to investigate sociodemographic characteristics of study subjects. Second, this study conducted Mann-Whitney U Test, a nonparametric test to investigate difference in a pre test by scale between experimental group and control group of study. Third, this study conducted Wilcoxon signed rank test, a nonparametric test to look into the difference in the result of pre-post test in both experimental and control groups before and after carrying out eclectic speech-language therapy parents training program. Fourth, for analysis of semantic language ability(lexical diversity, semantic relation), syntactic language ability(mean length of utterance) and pragmatic language ability(communicative intention), this study conducted analysis of spontaneous language through collection of spontaneous language and carried out Mann-Whitney U Test, a nonparametric test to investigate changes.
Key outcomes of this study are as follows.
First, this study found that eclectic speech-language therapy parents training program has a positive effect for improvement of semantic language ability for children with language developmental disorder. After conducting the program, the number of the whole words and type of 2 words semantic relation increased in the semantic relation within a sentence which are the subelements of receptive vocabulary and lexical diversity in the semantic language ability in the experimental group’s children with language developmental disorder. Second, eclectic parents training program turned out to have a positive effect on the improvement of syntactic language ability for children with language developmental disorder. After conducting the program, the sum of the number of total utterance and word increased in the subelement of mean length of utterance in the syntactic language ability in the experimental group’s children with language developmental disorder. Third, this study found that eclectic parents training program has a positive effect for improvement of pragmatic language ability for children with language developmental disorder. After implementing the program, there was a positive effect on the improvement of pragmatic language ability in the experimental group’s children with language developmental disorder. Fourth, eclectic parents training program had a positive effect for strengthening parental competence as parental receptive capacity and maternal efficacy of mothers with children with language developmental disorder were improved. Fifth, eclectic parents training program turned out to have a positive effect on the improvement of interaction between mothers-children with language developmental disorder mother-child interaction.
Therefore, this study composed an eclectic speech-language therapy parents training program and proven that the program is effective for strengthening children's language ability, parental competence and changing interaction by carrying out the program targeting mothers with children with language developmental disorder. Significances of this study viewed based on the above results are as follows. First, there exist many and various speech-language therapy approach methods for children with language developmental disorder, but this study has a signification in the way that it suggested a systematic short-term parents training program by reconstituting a home language intervention method effective for mothers who are non-experts.
Second, this study has a signification in the way that it proven that eclectic speech-language therapy parents training program is effective for educating mothers for the purpose of improving language ability and parental competence and mother-child interaction for children with language developmental disorder.
Third, this study has a signification in the way that it also proven that eclectic speech-language therapy parents training program has a positive effect not only for acquisition of language intervention ability for promotion of children’s language development but for mother's parental competence and mother-child interaction by applying parents-child relationship training program for the purpose of improving the relationship between ordinary children and parents to the parents education program for children with language developmental disorder.
Fourth, this study is considered important in the way that it verified that handling of mothers psychological problems related to rearing of children with language developmental disorder can be an effective home language intervention for parents education program for improvement of language ability of children with language developmental disorder.
Keywords: children with language developmental disorder, hybrid language therapy, child parent relationship therapy, parental competence, mother-child interaction
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.