독거노인 복지 향상을 위한 교회 역할에 관한 연구 : 목포 사랑의 교회를 중심으로 A study on the role of churches for the welfare improvement for the elderly living alone : focused on Mokpo Sarang community church원문보기
본 논문은 고령화 사회로 빠르게 진행되는 한국 사회에서 지역교회가 지역사회를 위해 수행해야 할 복지사업 중 독거노인의 복지 활성화를 위해 어떤 역할을 해야 하는 것인가를 살펴본 글이다. 이를 위해서 종교단체의 노인 및 독거노인복지 관련 문헌과 논문, 단행본을 분석하였다. 또한 필자가 목포 사랑의 교회 가정복지팀장으로 독거노인 돌봄 서비스를 수행하면서 경험했던 내용과 독거노인과의 심층적 면담을 통해 자료를 획득했다. 그 결과 얻은 내용을 보면, 한국의 교회는 건강, 신앙, 교양 등 관련 프로그램과 노인인력은행, 봉사활동 프로그램, 노인종합복지회관, 노인주간보호프로그램, 상담소 및 상담전화, 재가노인복지프로그램 운영, 그리고 간병 서비스, 호스피스 활동 등을 해오고 있다. 필자가 봉사활동을 펼치는 목포 사랑의 교회에서 수행하는 복지사업은 태화모자원가정돕기, 교인가정돕기, 명절사랑나눔, 사랑의 연탄나눔, 사회복지시설돕기, 김장김치나눔, 중증장애인 돕기, 반찬나눔, 시설보수, 독거노인돕기, 조손부자돕기, 재해구호활동 등 다양하고 입체적이다. 그중에서 독거노인에 대한 복지 서비스는 가정복지팀을 중심으로 이루어지고 있다. 그러나 각 팀의 복지 프로그램 속에 독거노인들이 포함되어 복지 서비스를 받고 있다. 한국 교회의 독거노인 복지 서비스의 문제점은 첫째, 사회복지를 직접 수행할 전문 인력이 부족해 전문성이 떨어지는 실정이다. 둘째, 조직이 미비하고 인적자원 활용이 부족하다. 셋째, 재정과 시설자원의 확보가 미흡하다. 넷째, 독거노인 복지 프로그램의 문제점은 한정적이고 형식적인 것이 많다. 독거노인 복지 향상을 위한 교회 역할의 개선 방안은 첫째, 독거노인에 대한 전문 인력을 육성해야한다. 외부 전문가인 사회복지사를 유료로 채용해 전체적인 교회 복지사업을 기획하게 하고 특히 독거노인을 위한 종합적인 프로그램에 구성해야 한다. 둘째, 확보 가능한 인력을 최대한 조직하고 전달체계를 체계화화 해야 한다. 독거노인에 대한 전담 부서를 조직하고 교회 사회복지 사업을 총괄할 기획부서를 만들어 전체적으로 조정하고, 다른 교회나 사회복지기관과의 접촉창구로 활용한다. 셋째, 복지 재원 확충과 시설을 확보한다. 독거노인에 대한 프로그램 개발 시 고려해야할 점은 지속적이고 빈도를 높여야하고, 새롭게 대두되는 독거노인의 사회문제를 주목해야 하고, 독거노인 상태를 유형별로 파악해 그것에 맞는 프로그램을 개발해야 한다. 현실에서 독거노인 복지 서비스 욕구는 주로 청소, 세탁, 반찬 배달, 말동무, 스킨쉽, 시장 봐주기, 장례식 치러주기 등 일상 가사생활에 기본적으로 필요한 사항 등이 많았다. 독거노인들은 외로움과 가사생활 지원 문제가 가장 절실한 욕구이다. 사랑의 교회 독거노인 복지 욕구 조사에서도 이런 부문들이 높게 나왔다. 바람직한 독거노인 복지 욕구 충족을 위한 프로그램으로는 크게 다섯 가지로 분류해서 살펴보았다. ➀가사생활 욕구 충족 프로그램으로, 독거노인들이 가정생활을 하면서 받고 싶은 욕구를 충족해주는 프로그램이다. ➁고독감 등 심리적 욕구 충족 프로그램으로 여섯 종류로 구분된다. 첫째, 가정방문프로그램을 운영하여 말벗, 안마와 팔다리 주무르기, 고충 접수 등을 한다. 둘째, 안부전화로 안부와 신변안전을 확인한다. 셋째, 상담프로그램을 운영하여 생활상담, 복지상담, 질병상담, 가족 간 갈등 상담 등을 해준다. 넷째, 영적 프로그램 운영이다. 다섯째, 독거노인들의 ...
본 논문은 고령화 사회로 빠르게 진행되는 한국 사회에서 지역교회가 지역사회를 위해 수행해야 할 복지사업 중 독거노인의 복지 활성화를 위해 어떤 역할을 해야 하는 것인가를 살펴본 글이다. 이를 위해서 종교단체의 노인 및 독거노인복지 관련 문헌과 논문, 단행본을 분석하였다. 또한 필자가 목포 사랑의 교회 가정복지팀장으로 독거노인 돌봄 서비스를 수행하면서 경험했던 내용과 독거노인과의 심층적 면담을 통해 자료를 획득했다. 그 결과 얻은 내용을 보면, 한국의 교회는 건강, 신앙, 교양 등 관련 프로그램과 노인인력은행, 봉사활동 프로그램, 노인종합복지회관, 노인주간보호프로그램, 상담소 및 상담전화, 재가노인복지프로그램 운영, 그리고 간병 서비스, 호스피스 활동 등을 해오고 있다. 필자가 봉사활동을 펼치는 목포 사랑의 교회에서 수행하는 복지사업은 태화모자원가정돕기, 교인가정돕기, 명절사랑나눔, 사랑의 연탄나눔, 사회복지시설돕기, 김장김치나눔, 중증장애인 돕기, 반찬나눔, 시설보수, 독거노인돕기, 조손부자돕기, 재해구호활동 등 다양하고 입체적이다. 그중에서 독거노인에 대한 복지 서비스는 가정복지팀을 중심으로 이루어지고 있다. 그러나 각 팀의 복지 프로그램 속에 독거노인들이 포함되어 복지 서비스를 받고 있다. 한국 교회의 독거노인 복지 서비스의 문제점은 첫째, 사회복지를 직접 수행할 전문 인력이 부족해 전문성이 떨어지는 실정이다. 둘째, 조직이 미비하고 인적자원 활용이 부족하다. 셋째, 재정과 시설자원의 확보가 미흡하다. 넷째, 독거노인 복지 프로그램의 문제점은 한정적이고 형식적인 것이 많다. 독거노인 복지 향상을 위한 교회 역할의 개선 방안은 첫째, 독거노인에 대한 전문 인력을 육성해야한다. 외부 전문가인 사회복지사를 유료로 채용해 전체적인 교회 복지사업을 기획하게 하고 특히 독거노인을 위한 종합적인 프로그램에 구성해야 한다. 둘째, 확보 가능한 인력을 최대한 조직하고 전달체계를 체계화화 해야 한다. 독거노인에 대한 전담 부서를 조직하고 교회 사회복지 사업을 총괄할 기획부서를 만들어 전체적으로 조정하고, 다른 교회나 사회복지기관과의 접촉창구로 활용한다. 셋째, 복지 재원 확충과 시설을 확보한다. 독거노인에 대한 프로그램 개발 시 고려해야할 점은 지속적이고 빈도를 높여야하고, 새롭게 대두되는 독거노인의 사회문제를 주목해야 하고, 독거노인 상태를 유형별로 파악해 그것에 맞는 프로그램을 개발해야 한다. 현실에서 독거노인 복지 서비스 욕구는 주로 청소, 세탁, 반찬 배달, 말동무, 스킨쉽, 시장 봐주기, 장례식 치러주기 등 일상 가사생활에 기본적으로 필요한 사항 등이 많았다. 독거노인들은 외로움과 가사생활 지원 문제가 가장 절실한 욕구이다. 사랑의 교회 독거노인 복지 욕구 조사에서도 이런 부문들이 높게 나왔다. 바람직한 독거노인 복지 욕구 충족을 위한 프로그램으로는 크게 다섯 가지로 분류해서 살펴보았다. ➀가사생활 욕구 충족 프로그램으로, 독거노인들이 가정생활을 하면서 받고 싶은 욕구를 충족해주는 프로그램이다. ➁고독감 등 심리적 욕구 충족 프로그램으로 여섯 종류로 구분된다. 첫째, 가정방문프로그램을 운영하여 말벗, 안마와 팔다리 주무르기, 고충 접수 등을 한다. 둘째, 안부전화로 안부와 신변안전을 확인한다. 셋째, 상담프로그램을 운영하여 생활상담, 복지상담, 질병상담, 가족 간 갈등 상담 등을 해준다. 넷째, 영적 프로그램 운영이다. 다섯째, 독거노인들의 사회 관계망을 형성하기 위해 친구맺어주기, 결연가족 맺어주기, 동반자 맺어주기 등 결연 맺기 프로그램을 운영한다. 여섯째, 자원봉사 등 역할부여 프로그램을 운영하여 자신의 존재감을 확인하고 자아감을 확대하여 삶의 의미를 부여한다. ➂건강 욕구 충족 프로그램은 독거노인들의 건강과 질병에 대한 복지 서비스로 건강검진사업, 방문건강검진 등을 통해 신체의 상태와 질병의 유무를 알아내 병원이나 보건소로 연결해 준다. ➃여가 욕구 충족 및 교육 프로그램은 노인대학이 가장 기본적인 프로그램이다. 기존의 강좌 중심에서 벗어나 공예, 춤, 게임, 성지순례, 고적답사, 원예활동, 서예활동, 생활용품 만들기, 사진 찍기, 음악 감상, 신앙 간증회, 건강강좌, 컴퓨터 교육, 가전제품 이용법, 애완용 동물 지식 등 실생활에서 보고 느끼고 체험하는 다양한 프로그램을 개발 운영한다. ➄경제적 욕구 충족 프로그램은 교회 내에 노인 일자리센터를 설치하고 독거노인 상담을 통해 과거 경력, 신체적 능력, 원하는 일 등을 파악하여 비치하고 여기에 알맞은 일을 찾아주어야 한다. 마지막으로 독거노인 복지 서비스 실천을 위한 방법론을 살펴보면 교회끼리 교회와 사회복지기관끼리 네트워크 구축이 필요하다. 뿐만 아니라 지역거주 독거노인의 실태에 대해 정확히 파악하고 기록 자료를 DB화 한다. 또한 독거노인 복지 수행을 위한 교회 내 인력과 예산자원을 최대한 확보하고 여의치 않을 때는 사회나 국가의 예산 자원도 확보한다. 그리고 프로그램에 대한 모니터링과 평가를 통해 다음 수행할 프로그램의 조정이 가능하게 한다. 교회가 독거노인에 대한 복지 서비스를 확대하고 활성화함으로써 목회활동뿐 만아니라 지역사회 복지를 담당하는 한 기관으로서 역할을 다하고 지역사회와 함께하는 교회상을 만들어 나갈 것이다.
본 논문은 고령화 사회로 빠르게 진행되는 한국 사회에서 지역교회가 지역사회를 위해 수행해야 할 복지사업 중 독거노인의 복지 활성화를 위해 어떤 역할을 해야 하는 것인가를 살펴본 글이다. 이를 위해서 종교단체의 노인 및 독거노인복지 관련 문헌과 논문, 단행본을 분석하였다. 또한 필자가 목포 사랑의 교회 가정복지팀장으로 독거노인 돌봄 서비스를 수행하면서 경험했던 내용과 독거노인과의 심층적 면담을 통해 자료를 획득했다. 그 결과 얻은 내용을 보면, 한국의 교회는 건강, 신앙, 교양 등 관련 프로그램과 노인인력은행, 봉사활동 프로그램, 노인종합복지회관, 노인주간보호프로그램, 상담소 및 상담전화, 재가노인복지프로그램 운영, 그리고 간병 서비스, 호스피스 활동 등을 해오고 있다. 필자가 봉사활동을 펼치는 목포 사랑의 교회에서 수행하는 복지사업은 태화모자원가정돕기, 교인가정돕기, 명절사랑나눔, 사랑의 연탄나눔, 사회복지시설돕기, 김장김치나눔, 중증장애인 돕기, 반찬나눔, 시설보수, 독거노인돕기, 조손부자돕기, 재해구호활동 등 다양하고 입체적이다. 그중에서 독거노인에 대한 복지 서비스는 가정복지팀을 중심으로 이루어지고 있다. 그러나 각 팀의 복지 프로그램 속에 독거노인들이 포함되어 복지 서비스를 받고 있다. 한국 교회의 독거노인 복지 서비스의 문제점은 첫째, 사회복지를 직접 수행할 전문 인력이 부족해 전문성이 떨어지는 실정이다. 둘째, 조직이 미비하고 인적자원 활용이 부족하다. 셋째, 재정과 시설자원의 확보가 미흡하다. 넷째, 독거노인 복지 프로그램의 문제점은 한정적이고 형식적인 것이 많다. 독거노인 복지 향상을 위한 교회 역할의 개선 방안은 첫째, 독거노인에 대한 전문 인력을 육성해야한다. 외부 전문가인 사회복지사를 유료로 채용해 전체적인 교회 복지사업을 기획하게 하고 특히 독거노인을 위한 종합적인 프로그램에 구성해야 한다. 둘째, 확보 가능한 인력을 최대한 조직하고 전달체계를 체계화화 해야 한다. 독거노인에 대한 전담 부서를 조직하고 교회 사회복지 사업을 총괄할 기획부서를 만들어 전체적으로 조정하고, 다른 교회나 사회복지기관과의 접촉창구로 활용한다. 셋째, 복지 재원 확충과 시설을 확보한다. 독거노인에 대한 프로그램 개발 시 고려해야할 점은 지속적이고 빈도를 높여야하고, 새롭게 대두되는 독거노인의 사회문제를 주목해야 하고, 독거노인 상태를 유형별로 파악해 그것에 맞는 프로그램을 개발해야 한다. 현실에서 독거노인 복지 서비스 욕구는 주로 청소, 세탁, 반찬 배달, 말동무, 스킨쉽, 시장 봐주기, 장례식 치러주기 등 일상 가사생활에 기본적으로 필요한 사항 등이 많았다. 독거노인들은 외로움과 가사생활 지원 문제가 가장 절실한 욕구이다. 사랑의 교회 독거노인 복지 욕구 조사에서도 이런 부문들이 높게 나왔다. 바람직한 독거노인 복지 욕구 충족을 위한 프로그램으로는 크게 다섯 가지로 분류해서 살펴보았다. ➀가사생활 욕구 충족 프로그램으로, 독거노인들이 가정생활을 하면서 받고 싶은 욕구를 충족해주는 프로그램이다. ➁고독감 등 심리적 욕구 충족 프로그램으로 여섯 종류로 구분된다. 첫째, 가정방문프로그램을 운영하여 말벗, 안마와 팔다리 주무르기, 고충 접수 등을 한다. 둘째, 안부전화로 안부와 신변안전을 확인한다. 셋째, 상담프로그램을 운영하여 생활상담, 복지상담, 질병상담, 가족 간 갈등 상담 등을 해준다. 넷째, 영적 프로그램 운영이다. 다섯째, 독거노인들의 사회 관계망을 형성하기 위해 친구맺어주기, 결연가족 맺어주기, 동반자 맺어주기 등 결연 맺기 프로그램을 운영한다. 여섯째, 자원봉사 등 역할부여 프로그램을 운영하여 자신의 존재감을 확인하고 자아감을 확대하여 삶의 의미를 부여한다. ➂건강 욕구 충족 프로그램은 독거노인들의 건강과 질병에 대한 복지 서비스로 건강검진사업, 방문건강검진 등을 통해 신체의 상태와 질병의 유무를 알아내 병원이나 보건소로 연결해 준다. ➃여가 욕구 충족 및 교육 프로그램은 노인대학이 가장 기본적인 프로그램이다. 기존의 강좌 중심에서 벗어나 공예, 춤, 게임, 성지순례, 고적답사, 원예활동, 서예활동, 생활용품 만들기, 사진 찍기, 음악 감상, 신앙 간증회, 건강강좌, 컴퓨터 교육, 가전제품 이용법, 애완용 동물 지식 등 실생활에서 보고 느끼고 체험하는 다양한 프로그램을 개발 운영한다. ➄경제적 욕구 충족 프로그램은 교회 내에 노인 일자리센터를 설치하고 독거노인 상담을 통해 과거 경력, 신체적 능력, 원하는 일 등을 파악하여 비치하고 여기에 알맞은 일을 찾아주어야 한다. 마지막으로 독거노인 복지 서비스 실천을 위한 방법론을 살펴보면 교회끼리 교회와 사회복지기관끼리 네트워크 구축이 필요하다. 뿐만 아니라 지역거주 독거노인의 실태에 대해 정확히 파악하고 기록 자료를 DB화 한다. 또한 독거노인 복지 수행을 위한 교회 내 인력과 예산자원을 최대한 확보하고 여의치 않을 때는 사회나 국가의 예산 자원도 확보한다. 그리고 프로그램에 대한 모니터링과 평가를 통해 다음 수행할 프로그램의 조정이 가능하게 한다. 교회가 독거노인에 대한 복지 서비스를 확대하고 활성화함으로써 목회활동뿐 만아니라 지역사회 복지를 담당하는 한 기관으로서 역할을 다하고 지역사회와 함께하는 교회상을 만들어 나갈 것이다.
This study investigated what role the local churches should take to activate the welfare for the elderly living alone of the welfare projects that the local churches have to perform for communities in the Korean society, which is rapidly going into an aging society. Korean churches have performed a ...
This study investigated what role the local churches should take to activate the welfare for the elderly living alone of the welfare projects that the local churches have to perform for communities in the Korean society, which is rapidly going into an aging society. Korean churches have performed a variety of activities in: programs of health, faith and liberal arts, senior manpower bank, voluntary service program, senior welfare center, senior day care program, counselling center and hotline, in-home senior welfare program, care service, hospice, etc. Welfare projects performed in Mokpo SaRang Community Church where this researcher do the voluntary service are various and stereoscopic: helping families belonging to Taehwa Welfare Center for Mothers and Children, helping church member families, sharing love in national holidays, sharing briquettes with love, helping social welfare facilities, sharing Kimjang Kimchi, helping the severely handicapped, sharing side dishes, repairing facilities, helping the elderly living alone, helping families of grandfather-grandson and father-son, disaster relief, etc. Of the projects, the welfare service of the elderly living alone is mostly performed by the family welfare team. However, the elderly living alone are included in the welfare program of each team and receiving the welfare services. Problems of the Korean church welfare service for the elderly living alone are: first, professionalism is short, for the specialized manpower to carry out the social welfare by themselves is insufficient; second, organizations are not well-established and the practical use of human resources is insufficient; third, securing finance and facility resources is insufficient; fourth, there are many limited and perfunctory welfare programs for the elderly living alone. The improvement plans for the role of churches to improve the welfare for the elderly living alone are: First, specialized manpower for the elderly living alone should be cultivated. The outside expert, paid-social workers, should be hired to plan the whole church welfare projects and especially make comprehensive programs for the elderly living alone. Second, securable manpower should be organized to the hilt and the delivery system systemized. The division only for the elderly living alone should be organized, and the planning division to generally manage the church social welfare projects made to adjust the project overall and to be used as a channel to contact with other churches or social welfare centers. Third, welfare financial resources and facilities should be secured. What must be considered in developing programs for the elderly living alone is: to be continued and more frequent; to pay attention to social problems of the elderly living alone which are newly emerging; to investigate the state of the elderly living alone by type and develop programs suitable for the types. The welfare service desire in reality for the elderly living alone mostly included programs which are basically demanded in the daily household life, such as cleaning, laundry, delivering side dishes, a companion to talk with, physical affection, shopping on behalf of them, holding a funeral, etc. The most urgent problems for the elderly living alone are loneliness and supporting their household life. The desire of these parts were also found high in a survey of welfare desire of the elderly living alone, carried out by SaRang Community Church. This study largely classified into 5 the advisable welfare desire satisfaction programs for the elderly living alone: ➀ a household life desire satisfaction program, which satisfies desires of the elderly living alone they want to receive in their household life. ➁ a psychological desire satisfaction program such as loneliness, which is divided into 6: first, it is to operate a home visit program to be a companion to talk with them, to give them a massage and to hear their difficulties; second, to ask after them by phone and check their safety; third, to operate the consulting program for their life, welfare, disease, family conflicts, etc; fourth, to operate a spiritual program; fifth, to operate programs to set up sisterhood relationships for friends, sisterhood families, a companion, etc; sixth, to operate a program of giving a role such as voluntary service to give them the meaning of life by identifying their own existence and expanding a sense of self. ➂ a health desire satisfaction program, which is the welfare service for the health and disease of the elderly living alone, which checks their physical states and disease through the physical examination project and home-visiting physical examination and connects them to a hospital or public health center. ➃ a leisure desire satisfaction and education program, for which the elder's college is the most basic program. Getting out of the existing lecture-oriented program, various programs should be developed and operated to feel and experience in the real life, such as crafts, dance, game, pilgrimage, visiting historic sites, gardening, calligraphy, making household items, taking a picture, listening to music, testifying meeting, health lecture, computer education, learning how to use home appliances, learning knowledge of pets, etc. ➄ an economic desire satisfaction program, which is to install a job center for the elderly in church, to investigate and prepare through counseling with the elderly living alone their past career, physical ability and job they want and to find proper work for them. Lastly, in the methodology of putting the welfare service for the elderly living alone into practice, constructing network between churches and between a church and a social welfare institute is necessary. Besides, the present conditions of the elderly living alone in the region should be correctly investigated and the recorded data should be maintained as DB. In addition, manpower and budget resource in church to perform the welfare for the elderly living alone should be secured to the hilt, and even social or national budget resources should be secured when things get tough. And the next program to be carried out could be adjusted through monitoring and evaluation of those programs. By expanding and revitalizing the welfare service for the elderly living alone, churches will faithfully perform their role as an institution in charge of regional social welfare as well as the ministry and will make an image of church to be with the community.
This study investigated what role the local churches should take to activate the welfare for the elderly living alone of the welfare projects that the local churches have to perform for communities in the Korean society, which is rapidly going into an aging society. Korean churches have performed a variety of activities in: programs of health, faith and liberal arts, senior manpower bank, voluntary service program, senior welfare center, senior day care program, counselling center and hotline, in-home senior welfare program, care service, hospice, etc. Welfare projects performed in Mokpo SaRang Community Church where this researcher do the voluntary service are various and stereoscopic: helping families belonging to Taehwa Welfare Center for Mothers and Children, helping church member families, sharing love in national holidays, sharing briquettes with love, helping social welfare facilities, sharing Kimjang Kimchi, helping the severely handicapped, sharing side dishes, repairing facilities, helping the elderly living alone, helping families of grandfather-grandson and father-son, disaster relief, etc. Of the projects, the welfare service of the elderly living alone is mostly performed by the family welfare team. However, the elderly living alone are included in the welfare program of each team and receiving the welfare services. Problems of the Korean church welfare service for the elderly living alone are: first, professionalism is short, for the specialized manpower to carry out the social welfare by themselves is insufficient; second, organizations are not well-established and the practical use of human resources is insufficient; third, securing finance and facility resources is insufficient; fourth, there are many limited and perfunctory welfare programs for the elderly living alone. The improvement plans for the role of churches to improve the welfare for the elderly living alone are: First, specialized manpower for the elderly living alone should be cultivated. The outside expert, paid-social workers, should be hired to plan the whole church welfare projects and especially make comprehensive programs for the elderly living alone. Second, securable manpower should be organized to the hilt and the delivery system systemized. The division only for the elderly living alone should be organized, and the planning division to generally manage the church social welfare projects made to adjust the project overall and to be used as a channel to contact with other churches or social welfare centers. Third, welfare financial resources and facilities should be secured. What must be considered in developing programs for the elderly living alone is: to be continued and more frequent; to pay attention to social problems of the elderly living alone which are newly emerging; to investigate the state of the elderly living alone by type and develop programs suitable for the types. The welfare service desire in reality for the elderly living alone mostly included programs which are basically demanded in the daily household life, such as cleaning, laundry, delivering side dishes, a companion to talk with, physical affection, shopping on behalf of them, holding a funeral, etc. The most urgent problems for the elderly living alone are loneliness and supporting their household life. The desire of these parts were also found high in a survey of welfare desire of the elderly living alone, carried out by SaRang Community Church. This study largely classified into 5 the advisable welfare desire satisfaction programs for the elderly living alone: ➀ a household life desire satisfaction program, which satisfies desires of the elderly living alone they want to receive in their household life. ➁ a psychological desire satisfaction program such as loneliness, which is divided into 6: first, it is to operate a home visit program to be a companion to talk with them, to give them a massage and to hear their difficulties; second, to ask after them by phone and check their safety; third, to operate the consulting program for their life, welfare, disease, family conflicts, etc; fourth, to operate a spiritual program; fifth, to operate programs to set up sisterhood relationships for friends, sisterhood families, a companion, etc; sixth, to operate a program of giving a role such as voluntary service to give them the meaning of life by identifying their own existence and expanding a sense of self. ➂ a health desire satisfaction program, which is the welfare service for the health and disease of the elderly living alone, which checks their physical states and disease through the physical examination project and home-visiting physical examination and connects them to a hospital or public health center. ➃ a leisure desire satisfaction and education program, for which the elder's college is the most basic program. Getting out of the existing lecture-oriented program, various programs should be developed and operated to feel and experience in the real life, such as crafts, dance, game, pilgrimage, visiting historic sites, gardening, calligraphy, making household items, taking a picture, listening to music, testifying meeting, health lecture, computer education, learning how to use home appliances, learning knowledge of pets, etc. ➄ an economic desire satisfaction program, which is to install a job center for the elderly in church, to investigate and prepare through counseling with the elderly living alone their past career, physical ability and job they want and to find proper work for them. Lastly, in the methodology of putting the welfare service for the elderly living alone into practice, constructing network between churches and between a church and a social welfare institute is necessary. Besides, the present conditions of the elderly living alone in the region should be correctly investigated and the recorded data should be maintained as DB. In addition, manpower and budget resource in church to perform the welfare for the elderly living alone should be secured to the hilt, and even social or national budget resources should be secured when things get tough. And the next program to be carried out could be adjusted through monitoring and evaluation of those programs. By expanding and revitalizing the welfare service for the elderly living alone, churches will faithfully perform their role as an institution in charge of regional social welfare as well as the ministry and will make an image of church to be with the community.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.