본 연구는 국내에서 진행되고 있는 대다수의 기업가정신에 관한 연구가 남성 중심인 것에 반해 여성기업인의 특성과 현황을 사례연구를 통하여 여성기업가정신의 특성이 일반적인 기업가정신에 비해 어떠한 차이가 있는지 여성기업인이 갖는 경영의 한계와 문제점은 무엇인지에 대하여 알아보고자 한다. 이와 같은 사례연구를 토대로 여성기업들의 급변하는 세대에 나아갈 방향과 지속적인 발전을 위한 해결점을 찾고자 한다. 세부적으로는 기업가정신에 대한 일반적인 현황과 특징을 문헌 조사 결과를 토대로 정리하고, 우리나라의 여성기업에 대한 일반 현황과 특징에 대해서도 정리하였다. 본 연구의 주된 연구 방법은 국내외의 각종 문헌 자료에 의존하였으며, 국내외 저명한 학자들의 저서와 연구논문을 비롯하여 중소기업청 및 한국여성경제인협회 등 경제계 및 대학에서 발간되는 국내의 정기간행물 및 각종 연구보고서 등의 자료와 통계를 활용하였다. 이러한 여성기업가정신의 특징요인을 인터뷰에 적용하여 분석하였다. 본 연구의 주요한 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 창업경험은 처음부터 신입사원이나 경력사원으로 회사에 입사하여 승진에 의한 경영권 확보가 아닌 주변의 권유 또는 승계에 의한 경영권을 가지게 되었다고 한다. 둘째, 인내력 항목에서 사업을 하면서 가장 어려운 점이라고 언급을 한 부분은 자신의 위치를 지키면서 그 지위에 맞는 역할을 유지하는 것이 힘들다고들 이야기하였다. 셋째, ...
본 연구는 국내에서 진행되고 있는 대다수의 기업가정신에 관한 연구가 남성 중심인 것에 반해 여성기업인의 특성과 현황을 사례연구를 통하여 여성기업가정신의 특성이 일반적인 기업가정신에 비해 어떠한 차이가 있는지 여성기업인이 갖는 경영의 한계와 문제점은 무엇인지에 대하여 알아보고자 한다. 이와 같은 사례연구를 토대로 여성기업들의 급변하는 세대에 나아갈 방향과 지속적인 발전을 위한 해결점을 찾고자 한다. 세부적으로는 기업가정신에 대한 일반적인 현황과 특징을 문헌 조사 결과를 토대로 정리하고, 우리나라의 여성기업에 대한 일반 현황과 특징에 대해서도 정리하였다. 본 연구의 주된 연구 방법은 국내외의 각종 문헌 자료에 의존하였으며, 국내외 저명한 학자들의 저서와 연구논문을 비롯하여 중소기업청 및 한국여성경제인협회 등 경제계 및 대학에서 발간되는 국내의 정기간행물 및 각종 연구보고서 등의 자료와 통계를 활용하였다. 이러한 여성기업가정신의 특징요인을 인터뷰에 적용하여 분석하였다. 본 연구의 주요한 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 창업경험은 처음부터 신입사원이나 경력사원으로 회사에 입사하여 승진에 의한 경영권 확보가 아닌 주변의 권유 또는 승계에 의한 경영권을 가지게 되었다고 한다. 둘째, 인내력 항목에서 사업을 하면서 가장 어려운 점이라고 언급을 한 부분은 자신의 위치를 지키면서 그 지위에 맞는 역할을 유지하는 것이 힘들다고들 이야기하였다. 셋째, 위험감수성에서 어려움을 극복하기 위해서는 상대방과의 신뢰 구축을 통한 기업의 현금 흐름성의 확보를 이야기하였다. 넷째, 진실성 부분은 기업을 꾸려 나가는데 도덕성 관련 부분인데, 이 항목은 남성들과 달리 투명성을 강조하였다. 다섯째, 리더십은 남성 특유의 리더십보다는 여성성이라는 세심함을 강조한 회사운영을 언급하였다. 여섯째, 조직관리 능력은 여타 경영인과 달리 크게 두드러지는 부분은 나타나지 않았다. 일곱째, 혁신성에서는 기업의 생존과 발전을 위해서 고객의 요구에 맞는 지속적인 기술개발에 투자를 하고 있는 것으로 나타났다. 여덟째, 인맥 부분에서는 남성 위주의 학연, 지연이 너무 강해서 대체로 여성경제인협회와 같은 단체에 가입을 하여 교류를 하는 경우가 많은데, 네트워크를 넓히기 위해서는 남성들 위주의 단체에도 영역을 넓혀가는 것도 하나의 전략이라고 본다.
본 연구는 국내에서 진행되고 있는 대다수의 기업가정신에 관한 연구가 남성 중심인 것에 반해 여성기업인의 특성과 현황을 사례연구를 통하여 여성기업가정신의 특성이 일반적인 기업가정신에 비해 어떠한 차이가 있는지 여성기업인이 갖는 경영의 한계와 문제점은 무엇인지에 대하여 알아보고자 한다. 이와 같은 사례연구를 토대로 여성기업들의 급변하는 세대에 나아갈 방향과 지속적인 발전을 위한 해결점을 찾고자 한다. 세부적으로는 기업가정신에 대한 일반적인 현황과 특징을 문헌 조사 결과를 토대로 정리하고, 우리나라의 여성기업에 대한 일반 현황과 특징에 대해서도 정리하였다. 본 연구의 주된 연구 방법은 국내외의 각종 문헌 자료에 의존하였으며, 국내외 저명한 학자들의 저서와 연구논문을 비롯하여 중소기업청 및 한국여성경제인협회 등 경제계 및 대학에서 발간되는 국내의 정기간행물 및 각종 연구보고서 등의 자료와 통계를 활용하였다. 이러한 여성기업가정신의 특징요인을 인터뷰에 적용하여 분석하였다. 본 연구의 주요한 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 창업경험은 처음부터 신입사원이나 경력사원으로 회사에 입사하여 승진에 의한 경영권 확보가 아닌 주변의 권유 또는 승계에 의한 경영권을 가지게 되었다고 한다. 둘째, 인내력 항목에서 사업을 하면서 가장 어려운 점이라고 언급을 한 부분은 자신의 위치를 지키면서 그 지위에 맞는 역할을 유지하는 것이 힘들다고들 이야기하였다. 셋째, 위험감수성에서 어려움을 극복하기 위해서는 상대방과의 신뢰 구축을 통한 기업의 현금 흐름성의 확보를 이야기하였다. 넷째, 진실성 부분은 기업을 꾸려 나가는데 도덕성 관련 부분인데, 이 항목은 남성들과 달리 투명성을 강조하였다. 다섯째, 리더십은 남성 특유의 리더십보다는 여성성이라는 세심함을 강조한 회사운영을 언급하였다. 여섯째, 조직관리 능력은 여타 경영인과 달리 크게 두드러지는 부분은 나타나지 않았다. 일곱째, 혁신성에서는 기업의 생존과 발전을 위해서 고객의 요구에 맞는 지속적인 기술개발에 투자를 하고 있는 것으로 나타났다. 여덟째, 인맥 부분에서는 남성 위주의 학연, 지연이 너무 강해서 대체로 여성경제인협회와 같은 단체에 가입을 하여 교류를 하는 경우가 많은데, 네트워크를 넓히기 위해서는 남성들 위주의 단체에도 영역을 넓혀가는 것도 하나의 전략이라고 본다.
The purpose of this research is to find the differences between female entrepreneurship and general entrepreneurship, as well as to discover the limits and issues that women entrepreneurs face in management through a case study of the features and current status of women entrepreneurs. Up to now, mo...
The purpose of this research is to find the differences between female entrepreneurship and general entrepreneurship, as well as to discover the limits and issues that women entrepreneurs face in management through a case study of the features and current status of women entrepreneurs. Up to now, most research on entrepreneurship has been focused on male entrepreneurs. In order to express my findings from this research, I have first summarized the general features of entrepreneurship based on the study of the relevant literature. Second, general features of female-owned businesses are summed up. When conducting this research, I received help from many different kinds of international and domestic literature, and made use of materials and statistics from domestic periodicals and various research reports published by economic institutions and universities such as the Small and Medium Business Administration and the Korean Women Entrepreneurs Association, including books and research papers written by internationally and domestically distinguished scholars. I applied the features of women entrepreneurship to interviews with female CEOs and analyzed the features of female entrepreneurship. The major results of this research are as follows. First, regarding the establishment of business, female CEOs acquired the right of management through mergers and acquisitions or succession after entering the company as new or experienced employees. Secondly, regarding the factor of patience, they mentioned that maintaining the proper role for their positions is the most difficult part of their business. Thirdly, regarding risk taking, they mentioned that it is necessary to obtain a stable cash flow by building trust in order to overcome difficulties. Fourthly, regarding veracity, they emphasized the transparency differently from male entrepreneurs. This is related to morality managing the company. Fifthly, regarding leadership, they mentioned the management of the company emphasizing the delicacy of femininity rather than men’s characteristic leadership. Sixthly, the ability of organization management was not greatly outstanding compared with other businessmen. Seventhly, regarding innovation, they continuously invest in technical development requested by customers in order to aid the survival and growth of the company. Eighthly, regarding personal connections, due to strong male-centered regionalism and school relations, they commonly join economic institutions such as the Women Entrepreneurs Association. Expanding their networks to male-centered economic institutions would be a good strategy for them.
The purpose of this research is to find the differences between female entrepreneurship and general entrepreneurship, as well as to discover the limits and issues that women entrepreneurs face in management through a case study of the features and current status of women entrepreneurs. Up to now, most research on entrepreneurship has been focused on male entrepreneurs. In order to express my findings from this research, I have first summarized the general features of entrepreneurship based on the study of the relevant literature. Second, general features of female-owned businesses are summed up. When conducting this research, I received help from many different kinds of international and domestic literature, and made use of materials and statistics from domestic periodicals and various research reports published by economic institutions and universities such as the Small and Medium Business Administration and the Korean Women Entrepreneurs Association, including books and research papers written by internationally and domestically distinguished scholars. I applied the features of women entrepreneurship to interviews with female CEOs and analyzed the features of female entrepreneurship. The major results of this research are as follows. First, regarding the establishment of business, female CEOs acquired the right of management through mergers and acquisitions or succession after entering the company as new or experienced employees. Secondly, regarding the factor of patience, they mentioned that maintaining the proper role for their positions is the most difficult part of their business. Thirdly, regarding risk taking, they mentioned that it is necessary to obtain a stable cash flow by building trust in order to overcome difficulties. Fourthly, regarding veracity, they emphasized the transparency differently from male entrepreneurs. This is related to morality managing the company. Fifthly, regarding leadership, they mentioned the management of the company emphasizing the delicacy of femininity rather than men’s characteristic leadership. Sixthly, the ability of organization management was not greatly outstanding compared with other businessmen. Seventhly, regarding innovation, they continuously invest in technical development requested by customers in order to aid the survival and growth of the company. Eighthly, regarding personal connections, due to strong male-centered regionalism and school relations, they commonly join economic institutions such as the Women Entrepreneurs Association. Expanding their networks to male-centered economic institutions would be a good strategy for them.
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