창의움직임프로그램이 발달장애성인의 자기표현력 증가에 미치는 효과 The Effect of Creative Movement Program on Improvement of Self-Expression for Adults with Developmental Disorders원문보기
본 연구는 창의움직임프로그램에 참여한 발달장애성인의 자기표현력 증가에 미치는 단계별 효과와 관찰자가 본 프로그램의 자기표현력 증가 의미를 밝히는데 목적이 있다. 연구의 목적을 규명하기 위하여 연구 참여자는 서울시장애인체육회가 주관하고 홍댄스컴퍼니가 운영하는 자기표현력 증가를 위한 창의움직임프로그램에 참여하는 발달장애(지적·자폐성)성인 남·여 총 16인을 대상으로 질적 연구 방법 중 참여관찰과 관찰일지를 통해 효과와 의미를 분석하였다. 창의움직임프로그램은 2015년 6월부터 9월까지 약 3개월간(총 12회)에 걸쳐 진행되었으며, 매주 월요일과 금요일 오후 2시 30분부터 총 60분간 1인의 주강사와 1인의 보조강사가 함께 진행하였다. 그 결과, 첫째, 창의움직임프로그램에 참여한 발달장애성인의 자기표현력 증가에 미치는 초기, 중기, 후기에 따른 단계별 효과는 움직임모방능력 향상, 움직임 범위 확장, 독창적인 움직임 발견, 상상력 증대, 자신감 함양 및 의사소통능력 확대가 나타났다. 둘째, 관찰자가 본 발달장애성인을 위한 창의움직임프로그램의 자기표현력 증가 의미는 대범주인 ‘자신감이 소통으로’에 ‘나를 표현하다’와 ‘또렷해진 음성으로’가 중범주화 되었으며, ‘나를 표현하다’는 ‘자발적인 움직임’과 ‘풍부한 언어표현’, ‘생각과 감정표출’ 및 ‘의사소통’으로 소범주화 되었다. 또한 중범주의 ‘또렷해진 음성’은 ‘자연스러운 말하기’, ‘억양의 변화’ 및 ‘속도의 변화’로 소범주화 되었다. 또한 대범주인 ‘언어 그 이상의 몸짓’에는 ‘다양한 표정’과 ‘언어와 움직임의 조화’로 중범주화 되었으며, 중범주인 ‘다양한 표정’은 ‘표정모방’, ‘욕구표출-스트레스 해소’, ‘감정의 변화’ 및 ‘표현의 즐거움’으로 소범주화 되었고, 중범주인 ‘언어와 움직임의 조화’는 ‘움직임과 언어의 협응’, ‘자연스러운 자세’, ‘의사소통의 확장’ 및 ‘흥미로운 움직임’으로 소범주화 되었다. 따라서 본 연구는 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 발달장애성인의 창의움직임프로그램 교육은 단순히 신체를 움직이기 위한 목적보다는 동화에 등장하는 장면과 캐릭터들의 감정에 대한 상황을 이해하고 움직임으로 습득하여 자신의 감정을 자연스럽게 표현함으로써 자기표현력을 증가시킨다. 둘째, 발달장애성인 대상 창의움직임프로그램은 타인의 감정을 공유하고 그 맥락을 파악하여 타인과의 상호작용을 가능케 한다. 셋째, 발달장애성인의 창의움직임프로그램은 텍스트와 움직임을 함께 습득함으로써 쉽게 동작을 암기할 수 있게 하며, 텍스트를 상상하고 그것을 움직임으로 표현하고 다시 자신의 움직임을 언어로 설명하는 재창작활동 과정을 통해 구어표현력을 향상시킨다. 넷째, 발달장애성인의 자기표현력 증가를 위한 창의움직임프로그램은 개인의 표현 욕구를 실현하는 가치 있는 활동이며 단순한 즐거움 이상의 자아실현과 자기성장을 통해 ...
본 연구는 창의움직임프로그램에 참여한 발달장애성인의 자기표현력 증가에 미치는 단계별 효과와 관찰자가 본 프로그램의 자기표현력 증가 의미를 밝히는데 목적이 있다. 연구의 목적을 규명하기 위하여 연구 참여자는 서울시장애인체육회가 주관하고 홍댄스컴퍼니가 운영하는 자기표현력 증가를 위한 창의움직임프로그램에 참여하는 발달장애(지적·자폐성)성인 남·여 총 16인을 대상으로 질적 연구 방법 중 참여관찰과 관찰일지를 통해 효과와 의미를 분석하였다. 창의움직임프로그램은 2015년 6월부터 9월까지 약 3개월간(총 12회)에 걸쳐 진행되었으며, 매주 월요일과 금요일 오후 2시 30분부터 총 60분간 1인의 주강사와 1인의 보조강사가 함께 진행하였다. 그 결과, 첫째, 창의움직임프로그램에 참여한 발달장애성인의 자기표현력 증가에 미치는 초기, 중기, 후기에 따른 단계별 효과는 움직임모방능력 향상, 움직임 범위 확장, 독창적인 움직임 발견, 상상력 증대, 자신감 함양 및 의사소통능력 확대가 나타났다. 둘째, 관찰자가 본 발달장애성인을 위한 창의움직임프로그램의 자기표현력 증가 의미는 대범주인 ‘자신감이 소통으로’에 ‘나를 표현하다’와 ‘또렷해진 음성으로’가 중범주화 되었으며, ‘나를 표현하다’는 ‘자발적인 움직임’과 ‘풍부한 언어표현’, ‘생각과 감정표출’ 및 ‘의사소통’으로 소범주화 되었다. 또한 중범주의 ‘또렷해진 음성’은 ‘자연스러운 말하기’, ‘억양의 변화’ 및 ‘속도의 변화’로 소범주화 되었다. 또한 대범주인 ‘언어 그 이상의 몸짓’에는 ‘다양한 표정’과 ‘언어와 움직임의 조화’로 중범주화 되었으며, 중범주인 ‘다양한 표정’은 ‘표정모방’, ‘욕구표출-스트레스 해소’, ‘감정의 변화’ 및 ‘표현의 즐거움’으로 소범주화 되었고, 중범주인 ‘언어와 움직임의 조화’는 ‘움직임과 언어의 협응’, ‘자연스러운 자세’, ‘의사소통의 확장’ 및 ‘흥미로운 움직임’으로 소범주화 되었다. 따라서 본 연구는 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 발달장애성인의 창의움직임프로그램 교육은 단순히 신체를 움직이기 위한 목적보다는 동화에 등장하는 장면과 캐릭터들의 감정에 대한 상황을 이해하고 움직임으로 습득하여 자신의 감정을 자연스럽게 표현함으로써 자기표현력을 증가시킨다. 둘째, 발달장애성인 대상 창의움직임프로그램은 타인의 감정을 공유하고 그 맥락을 파악하여 타인과의 상호작용을 가능케 한다. 셋째, 발달장애성인의 창의움직임프로그램은 텍스트와 움직임을 함께 습득함으로써 쉽게 동작을 암기할 수 있게 하며, 텍스트를 상상하고 그것을 움직임으로 표현하고 다시 자신의 움직임을 언어로 설명하는 재창작활동 과정을 통해 구어표현력을 향상시킨다. 넷째, 발달장애성인의 자기표현력 증가를 위한 창의움직임프로그램은 개인의 표현 욕구를 실현하는 가치 있는 활동이며 단순한 즐거움 이상의 자아실현과 자기성장을 통해 삶의 질을 향상시킨다. 이상의 결론을 종합하여 보면 창의움직임프로그램은 학문적인 교육적 가치와 실증적인 움직임교육 자료를 제공하는 것으로 나타났다. 이에 발달장애인의 예술활동에 대한 욕구 충족과 삶의 질 향상을 위하여 개인적 특성을 고려한 다각적인 프로그램 개발 및 효과 검증 연구가 활성화되어야 할 것이며, 움직임교육을 담당하고 있는 교사를 대상으로 한 교수법 연구 진행이 요구된다.
본 연구는 창의움직임프로그램에 참여한 발달장애성인의 자기표현력 증가에 미치는 단계별 효과와 관찰자가 본 프로그램의 자기표현력 증가 의미를 밝히는데 목적이 있다. 연구의 목적을 규명하기 위하여 연구 참여자는 서울시장애인체육회가 주관하고 홍댄스컴퍼니가 운영하는 자기표현력 증가를 위한 창의움직임프로그램에 참여하는 발달장애(지적·자폐성)성인 남·여 총 16인을 대상으로 질적 연구 방법 중 참여관찰과 관찰일지를 통해 효과와 의미를 분석하였다. 창의움직임프로그램은 2015년 6월부터 9월까지 약 3개월간(총 12회)에 걸쳐 진행되었으며, 매주 월요일과 금요일 오후 2시 30분부터 총 60분간 1인의 주강사와 1인의 보조강사가 함께 진행하였다. 그 결과, 첫째, 창의움직임프로그램에 참여한 발달장애성인의 자기표현력 증가에 미치는 초기, 중기, 후기에 따른 단계별 효과는 움직임모방능력 향상, 움직임 범위 확장, 독창적인 움직임 발견, 상상력 증대, 자신감 함양 및 의사소통능력 확대가 나타났다. 둘째, 관찰자가 본 발달장애성인을 위한 창의움직임프로그램의 자기표현력 증가 의미는 대범주인 ‘자신감이 소통으로’에 ‘나를 표현하다’와 ‘또렷해진 음성으로’가 중범주화 되었으며, ‘나를 표현하다’는 ‘자발적인 움직임’과 ‘풍부한 언어표현’, ‘생각과 감정표출’ 및 ‘의사소통’으로 소범주화 되었다. 또한 중범주의 ‘또렷해진 음성’은 ‘자연스러운 말하기’, ‘억양의 변화’ 및 ‘속도의 변화’로 소범주화 되었다. 또한 대범주인 ‘언어 그 이상의 몸짓’에는 ‘다양한 표정’과 ‘언어와 움직임의 조화’로 중범주화 되었으며, 중범주인 ‘다양한 표정’은 ‘표정모방’, ‘욕구표출-스트레스 해소’, ‘감정의 변화’ 및 ‘표현의 즐거움’으로 소범주화 되었고, 중범주인 ‘언어와 움직임의 조화’는 ‘움직임과 언어의 협응’, ‘자연스러운 자세’, ‘의사소통의 확장’ 및 ‘흥미로운 움직임’으로 소범주화 되었다. 따라서 본 연구는 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 발달장애성인의 창의움직임프로그램 교육은 단순히 신체를 움직이기 위한 목적보다는 동화에 등장하는 장면과 캐릭터들의 감정에 대한 상황을 이해하고 움직임으로 습득하여 자신의 감정을 자연스럽게 표현함으로써 자기표현력을 증가시킨다. 둘째, 발달장애성인 대상 창의움직임프로그램은 타인의 감정을 공유하고 그 맥락을 파악하여 타인과의 상호작용을 가능케 한다. 셋째, 발달장애성인의 창의움직임프로그램은 텍스트와 움직임을 함께 습득함으로써 쉽게 동작을 암기할 수 있게 하며, 텍스트를 상상하고 그것을 움직임으로 표현하고 다시 자신의 움직임을 언어로 설명하는 재창작활동 과정을 통해 구어표현력을 향상시킨다. 넷째, 발달장애성인의 자기표현력 증가를 위한 창의움직임프로그램은 개인의 표현 욕구를 실현하는 가치 있는 활동이며 단순한 즐거움 이상의 자아실현과 자기성장을 통해 삶의 질을 향상시킨다. 이상의 결론을 종합하여 보면 창의움직임프로그램은 학문적인 교육적 가치와 실증적인 움직임교육 자료를 제공하는 것으로 나타났다. 이에 발달장애인의 예술활동에 대한 욕구 충족과 삶의 질 향상을 위하여 개인적 특성을 고려한 다각적인 프로그램 개발 및 효과 검증 연구가 활성화되어야 할 것이며, 움직임교육을 담당하고 있는 교사를 대상으로 한 교수법 연구 진행이 요구된다.
The purposes of this study were to examine the phased effects of creative movement program on improvement of self-expression, and to find out the meaning of self-expression improvement in creative movement program through the viewpoint of observer for adults with developmental disorders. To accompli...
The purposes of this study were to examine the phased effects of creative movement program on improvement of self-expression, and to find out the meaning of self-expression improvement in creative movement program through the viewpoint of observer for adults with developmental disorders. To accomplish this study purpose, the total of 16 male․female adults with developmental(intellectual․autistic) disorders, who had participated in creative movement program for improvement of self-expression of Hong dance company sponsored by Seoul Sport Association for the Differently abled, were sampled and analyzed by qualitative research method with participant observation and observation note. The creative movement program had been run during 3 months(total 12 times) from June to September of 2015, and, 1 main instructor and 1 assistant had managed that during 60 minutes from 2:30 p.m. in each Monday and Friday. As the results, first, the phased effects of creative movement program at each early, middle, and late stages were improvement of movement imitation ability, expansion of movement range, discovery of inventive movement, improvement of imagination ability, development of self-confidence, and improvement of communication ability. Second, as the meaning of self-expression improvement through the viewpoint of observer in creative movement program, ‘express one`s own self’ and ‘with clear voice’ of middle category were belonged to ‘from self-confidence to communication’ of high category, and, ‘express one`s own self’ was divided into ‘voluntary movement’, ‘plentiful verbal expression’, ‘expression of thinking and emotion’, and ‘communication’ of low category. And, ‘with clear voice’ of middle category was divided into ‘natural speaking’, ‘change of intonation’, and ‘change of speed’ of low category. And also, ‘movement more than language’ of high category was divided into ‘various face’ and ‘harmony of language and movement’ of middle category, and, ‘various face’ of middle was divided into ‘face imitation’, ‘desire expression-stress relief’, ‘change of emotion’, and ‘pleasure of expression’ of low, and, ‘harmony of language and movement’ of middle was divided into ‘coordination of language and movement’, ‘natural posture’, ‘expansion of communication’, and ‘interesting movement’ of low. Through those results, the conclusions of this study were as follows. First, the creative movement program education for adults with developmental disorder increased self-expression of them through natural expression of emotion by learning movement and understanding the emotional situations of the scenes and characters of fairy tales, rather than the mere purpose of physical moving. Second, the creative movement program for adults with developmental disorder enabled interactions of them with others by sharing others` emotion and understanding those contexts. Third, the creative movement program for adults with developmental disorder made them to remember the movement easier by learning the text and movement together, and, improved verbal expression ability of them through the process of re-creation like imagining text, expressing it with movement, and explaining their movement with language. Fourth, the creative movement program to improve self-expression ability of adults with developmental disorder was a valuable activity which could realize the personal desire for expression, and, improved the quality of life through self-realization and self-development rather than mere pleasure. To sum those conclusions, the creative movement program was shown to provide scholarly․educational values and practical materials for movement education. So, to meet the desires for artistic activities of the adults with developmental disorders and to improve their life qualities, the development of various programs considering personal characteristics and the research to verify the effects of that should be activated, and, researches on the teaching method focused on instructors of movement education were required.
The purposes of this study were to examine the phased effects of creative movement program on improvement of self-expression, and to find out the meaning of self-expression improvement in creative movement program through the viewpoint of observer for adults with developmental disorders. To accomplish this study purpose, the total of 16 male․female adults with developmental(intellectual․autistic) disorders, who had participated in creative movement program for improvement of self-expression of Hong dance company sponsored by Seoul Sport Association for the Differently abled, were sampled and analyzed by qualitative research method with participant observation and observation note. The creative movement program had been run during 3 months(total 12 times) from June to September of 2015, and, 1 main instructor and 1 assistant had managed that during 60 minutes from 2:30 p.m. in each Monday and Friday. As the results, first, the phased effects of creative movement program at each early, middle, and late stages were improvement of movement imitation ability, expansion of movement range, discovery of inventive movement, improvement of imagination ability, development of self-confidence, and improvement of communication ability. Second, as the meaning of self-expression improvement through the viewpoint of observer in creative movement program, ‘express one`s own self’ and ‘with clear voice’ of middle category were belonged to ‘from self-confidence to communication’ of high category, and, ‘express one`s own self’ was divided into ‘voluntary movement’, ‘plentiful verbal expression’, ‘expression of thinking and emotion’, and ‘communication’ of low category. And, ‘with clear voice’ of middle category was divided into ‘natural speaking’, ‘change of intonation’, and ‘change of speed’ of low category. And also, ‘movement more than language’ of high category was divided into ‘various face’ and ‘harmony of language and movement’ of middle category, and, ‘various face’ of middle was divided into ‘face imitation’, ‘desire expression-stress relief’, ‘change of emotion’, and ‘pleasure of expression’ of low, and, ‘harmony of language and movement’ of middle was divided into ‘coordination of language and movement’, ‘natural posture’, ‘expansion of communication’, and ‘interesting movement’ of low. Through those results, the conclusions of this study were as follows. First, the creative movement program education for adults with developmental disorder increased self-expression of them through natural expression of emotion by learning movement and understanding the emotional situations of the scenes and characters of fairy tales, rather than the mere purpose of physical moving. Second, the creative movement program for adults with developmental disorder enabled interactions of them with others by sharing others` emotion and understanding those contexts. Third, the creative movement program for adults with developmental disorder made them to remember the movement easier by learning the text and movement together, and, improved verbal expression ability of them through the process of re-creation like imagining text, expressing it with movement, and explaining their movement with language. Fourth, the creative movement program to improve self-expression ability of adults with developmental disorder was a valuable activity which could realize the personal desire for expression, and, improved the quality of life through self-realization and self-development rather than mere pleasure. To sum those conclusions, the creative movement program was shown to provide scholarly․educational values and practical materials for movement education. So, to meet the desires for artistic activities of the adults with developmental disorders and to improve their life qualities, the development of various programs considering personal characteristics and the research to verify the effects of that should be activated, and, researches on the teaching method focused on instructors of movement education were required.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.