이 논문은 이청준 작품의 서사 공간을 바탕으로 한 의미화 과정에 집중하는 것을 목표로 한다. 이청준 소설의 서사 공간은 배경 이상의 의미를 내포하며, 인물의 내적 세계를 반영함과 동시에 주제를 집약적으로 드러내는 중요한 요소로 작용한다. 본고에서 전제하는 것은 공간과 장소를 구분하는 것이다. 그동안 서사 공간을 논함에 있어서 장소와 공간이 혼재되어 사용되는 경우가 많았는데, 이는 작가의 전기적 체험이 담긴 장소를 서사 공간과 동일시하는 데서 기인한 것으로 보인다.
인간이 맺는 사회적 유대 및 인본주의적 유기성이 공간과 다...
이 논문은 이청준 작품의 서사 공간을 바탕으로 한 의미화 과정에 집중하는 것을 목표로 한다. 이청준 소설의 서사 공간은 배경 이상의 의미를 내포하며, 인물의 내적 세계를 반영함과 동시에 주제를 집약적으로 드러내는 중요한 요소로 작용한다. 본고에서 전제하는 것은 공간과 장소를 구분하는 것이다. 그동안 서사 공간을 논함에 있어서 장소와 공간이 혼재되어 사용되는 경우가 많았는데, 이는 작가의 전기적 체험이 담긴 장소를 서사 공간과 동일시하는 데서 기인한 것으로 보인다.
인간이 맺는 사회적 유대 및 인본주의적 유기성이 공간과 다른 의미를 함유하는 장소를 탄생시킨다. 요컨대 작가의 체험으로 말미암아 가치관이 투영된 공간을 장소로 볼 수 있다. 그러나 서사 공간은 작가의 전기적 체험을 바탕으로 하여 새로운 담론을 양산한다는 점에서 장소와 구분되는 포괄적인 공간 성격을 갖는다. 이에 장소와 구분되는 서사 공간을 살펴봄으로써 이청준 작품의 의미 형상화 과정을 추적할 수 있다.
이청준 초기 소설의 공간을 살피는 과정에서 폐쇄적 공간, 원초적 공간, 추상적 공간으로 나누어 살펴보고자 한다.
첫 번째 이청준 초기 작품은 다양한 형태의 폐쇄적 공간이 등장한다. 해당 공간은 광, 병원, 군대, 밀실, 강의실, 차안 등의 형태로 변주되며 공간 정체성을 형성한다. 해당 공간 안에서 인물들은 안도와 구속이라는 양가적인 형태의 체험을 겪으며 정체성을 확인하는 방향으로 나아간다.
두 번째 이청준의 소설에서는 도시의 대립항인 주변부, 인간 기원의 상징인 고향 공간에 대한 다양한 탐구가 드러난다. 인물들은 타향과 귀향을 겪는 과정에서 원초적 공간의 의미를 확인하고 회귀 본능을 확인하거나, 현대적 가치와 전통적 가치의 대립 양상을 겪는다. 이 과정에서 인물들은 원초적 공간 상징성을 확인한다.
세 번째 이청준은 물리적 지표를 갖지 않는 추상적 공간을 상징함으로써 낙원으로 상징되는 공동체 공간에 의문을 던진다. 이는 ‘뿌리 뽑힘’ 기억으로 모호해진 공간 정체성을 확인하거나, 유토피아로 상정된 공간의 변화가능성을 내포함으로써 추상적 공간은 단순한 상징 기호에 지나지 않는다는 화두를 던진다.
본고는 이청준 초기 작품의 공간을 범주화하고 서사 공간을 바탕으로 한 주제 의미화 과정에 집중함으로써 공간이 가지는 배경 이상의 의미를 확인하는 방향으로 나아가고자 하였다.
이 논문은 이청준 작품의 서사 공간을 바탕으로 한 의미화 과정에 집중하는 것을 목표로 한다. 이청준 소설의 서사 공간은 배경 이상의 의미를 내포하며, 인물의 내적 세계를 반영함과 동시에 주제를 집약적으로 드러내는 중요한 요소로 작용한다. 본고에서 전제하는 것은 공간과 장소를 구분하는 것이다. 그동안 서사 공간을 논함에 있어서 장소와 공간이 혼재되어 사용되는 경우가 많았는데, 이는 작가의 전기적 체험이 담긴 장소를 서사 공간과 동일시하는 데서 기인한 것으로 보인다.
인간이 맺는 사회적 유대 및 인본주의적 유기성이 공간과 다른 의미를 함유하는 장소를 탄생시킨다. 요컨대 작가의 체험으로 말미암아 가치관이 투영된 공간을 장소로 볼 수 있다. 그러나 서사 공간은 작가의 전기적 체험을 바탕으로 하여 새로운 담론을 양산한다는 점에서 장소와 구분되는 포괄적인 공간 성격을 갖는다. 이에 장소와 구분되는 서사 공간을 살펴봄으로써 이청준 작품의 의미 형상화 과정을 추적할 수 있다.
이청준 초기 소설의 공간을 살피는 과정에서 폐쇄적 공간, 원초적 공간, 추상적 공간으로 나누어 살펴보고자 한다.
첫 번째 이청준 초기 작품은 다양한 형태의 폐쇄적 공간이 등장한다. 해당 공간은 광, 병원, 군대, 밀실, 강의실, 차안 등의 형태로 변주되며 공간 정체성을 형성한다. 해당 공간 안에서 인물들은 안도와 구속이라는 양가적인 형태의 체험을 겪으며 정체성을 확인하는 방향으로 나아간다.
두 번째 이청준의 소설에서는 도시의 대립항인 주변부, 인간 기원의 상징인 고향 공간에 대한 다양한 탐구가 드러난다. 인물들은 타향과 귀향을 겪는 과정에서 원초적 공간의 의미를 확인하고 회귀 본능을 확인하거나, 현대적 가치와 전통적 가치의 대립 양상을 겪는다. 이 과정에서 인물들은 원초적 공간 상징성을 확인한다.
세 번째 이청준은 물리적 지표를 갖지 않는 추상적 공간을 상징함으로써 낙원으로 상징되는 공동체 공간에 의문을 던진다. 이는 ‘뿌리 뽑힘’ 기억으로 모호해진 공간 정체성을 확인하거나, 유토피아로 상정된 공간의 변화가능성을 내포함으로써 추상적 공간은 단순한 상징 기호에 지나지 않는다는 화두를 던진다.
본고는 이청준 초기 작품의 공간을 범주화하고 서사 공간을 바탕으로 한 주제 의미화 과정에 집중함으로써 공간이 가지는 배경 이상의 의미를 확인하는 방향으로 나아가고자 하였다.
This paper aims to focus on the signifying process about narrative space in Lee Chong-jun’s novels.
The narrative space in Lee Chong-jun’s novels includes meanings more than background meaning, and acts as an important factor revealing the subject intensively with reflecting the inner world of c...
This paper aims to focus on the signifying process about narrative space in Lee Chong-jun’s novels.
The narrative space in Lee Chong-jun’s novels includes meanings more than background meaning, and acts as an important factor revealing the subject intensively with reflecting the inner world of characters.
The premise in this paper is to identify the space and place.
In other papers while discussing spaces and places, they often, seems to be very confused distinguishing spaces and places. This is because they think that the place seems to be filled with life experience of the author is identical with the narrative space. The social bonds that human being tied up produce a place which has different meaning from space.
In short, we can see space as a place because it is the reflected value of the author's experience. However, the narrative spaces have comprehensive spatial characteristics that distinguish it from places in that mass-production of new discussion based on experience of writer.
Thus, we can trace the process of imagery meanning in Lee Chong-jun’s novels by looking at place with distinct narrative space.
This paper examines Lee Chong-jun’s initial novels by dividing it into closed spaces, primordial spaces and abstract spaces.
First, there are various types of closed spaces in Lee Chong-jun’s initial novels. Closed spaces change in a variety of form, such as coal mine, hospital, army, secret room, classroom or car, and it's form a space identity. Within the spaces the characters should verify the identity through. The experience of ambivalence of relief and the restriction
Second, there are a variety of explorations about rural areas outside of city and the hometown that is a symbol of the human origin in Lee Chong-jun’s novels. The characters realize a meaning of primordial space and have a home instinct and experience conflicts of modern value and traditional value while they leave the hometown and come back again. In this process, people check the symbolism of the primordial space.
Finally, Yi Chong-jun raises a question about the community space symbolized in paradise as assuming the abstract space that does not have a physical index. He explains that the abstract space is only a simple symbol by confirming the space identity that became vague by 'root unplugged' memory and containing the change of spaces assumed as a utopia.
The author examines meanings of spaces by categorizing spaces of Lee Chong-jun’s initial novels and focusing on the subject in narrative space.
This paper aims to focus on the signifying process about narrative space in Lee Chong-jun’s novels.
The narrative space in Lee Chong-jun’s novels includes meanings more than background meaning, and acts as an important factor revealing the subject intensively with reflecting the inner world of characters.
The premise in this paper is to identify the space and place.
In other papers while discussing spaces and places, they often, seems to be very confused distinguishing spaces and places. This is because they think that the place seems to be filled with life experience of the author is identical with the narrative space. The social bonds that human being tied up produce a place which has different meaning from space.
In short, we can see space as a place because it is the reflected value of the author's experience. However, the narrative spaces have comprehensive spatial characteristics that distinguish it from places in that mass-production of new discussion based on experience of writer.
Thus, we can trace the process of imagery meanning in Lee Chong-jun’s novels by looking at place with distinct narrative space.
This paper examines Lee Chong-jun’s initial novels by dividing it into closed spaces, primordial spaces and abstract spaces.
First, there are various types of closed spaces in Lee Chong-jun’s initial novels. Closed spaces change in a variety of form, such as coal mine, hospital, army, secret room, classroom or car, and it's form a space identity. Within the spaces the characters should verify the identity through. The experience of ambivalence of relief and the restriction
Second, there are a variety of explorations about rural areas outside of city and the hometown that is a symbol of the human origin in Lee Chong-jun’s novels. The characters realize a meaning of primordial space and have a home instinct and experience conflicts of modern value and traditional value while they leave the hometown and come back again. In this process, people check the symbolism of the primordial space.
Finally, Yi Chong-jun raises a question about the community space symbolized in paradise as assuming the abstract space that does not have a physical index. He explains that the abstract space is only a simple symbol by confirming the space identity that became vague by 'root unplugged' memory and containing the change of spaces assumed as a utopia.
The author examines meanings of spaces by categorizing spaces of Lee Chong-jun’s initial novels and focusing on the subject in narrative space.
주제어
#이청준 공간 연구 서사 공간
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.