본 연구는 방한 중국관광객의 관광목적지 선택에 영향을 미치는 정보원천과 관광정보 선택속성에 대한 연구를 하고자 하였다. 오늘날 정보통신기술의 발전으로 인하여 관광객은 수많은 여행상품과 서비스 중에서 자신의 욕구를 가장 잘 만족시켜 줄 대상을 선택할 수 있는 범위가 확대되었다. 그러나 기존의 연구에서는 관광목적지 선택에 라이프스타일, 라이프사이클, 인지 등에 대한 연구는 있으나 목적지 선택에 가장 많은 영향을 미치는 관광정보원천에 관한 연구는 드믄 편이다. 목적지 선택 시 작용하는 관광정보원천과 관광정보 선택속성을 정확히 파악한다면 관광사업체, 관련단체 그리고 개별관광객과의 원활한 ...
본 연구는 방한 중국관광객의 관광목적지 선택에 영향을 미치는 정보원천과 관광정보 선택속성에 대한 연구를 하고자 하였다. 오늘날 정보통신기술의 발전으로 인하여 관광객은 수많은 여행상품과 서비스 중에서 자신의 욕구를 가장 잘 만족시켜 줄 대상을 선택할 수 있는 범위가 확대되었다. 그러나 기존의 연구에서는 관광목적지 선택에 라이프스타일, 라이프사이클, 인지 등에 대한 연구는 있으나 목적지 선택에 가장 많은 영향을 미치는 관광정보원천에 관한 연구는 드믄 편이다. 목적지 선택 시 작용하는 관광정보원천과 관광정보 선택속성을 정확히 파악한다면 관광사업체, 관련단체 그리고 개별관광객과의 원활한 의사결정에 기여하고 나아가 관광객 유치증대를 위한 마케팅 수단에 도움이 될 수가 있다. 연구를 위해 분석된 자료는 방문한 중국관광객들을 대상으로 관광정보 선택속성, 관광정보원천 선택, 관광목적지 선택 등에 관련한 척도로 설문조사를 실시하여 수집되었다. 선행연구를 바탕으로 연구의 가설과 모형을 설정하였고, 가설의 검증을 위해 빈도분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 통해 분석하고 관광정보 선택속성요인이 이용자들의 정보원천에 어떠한 영향을 미치는지 그리고 정보원천이 관광목적지 선택에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았고, 이러한 연구과정을 통해 다음과 같은 결론을 도출하였다. 연구결과로는 정확한 정보와 완전한 정보, 관련한 정보를 원하는 중국관광객들은 유의미하게 공공기관 정보를 찾고 있음을 알 수 있다. 또한 주위사람의 평가, 언론매체, 정보검색, 공공기관 정보를 자주 보는 사람들은 유의미하게 서울을 관광목적지로 하고 있음이 밝혀졌고 공공기관 정보를 자주 보는 사람들은 유의미하게 부산을 관광목적지로 하고 있음이 밝혀졌고 주위사람, 언론매체 정보를 자주 보는 사람들은 유의미하게 제주도를 관광목적지로 하고 있음이 밝혀졌다. 마지막에는 공공기관 정보를 자주 보는 사람들은 유의미하게 기타(경주, 경기도 등)을 관광목적지로 하고 있음이 밝혀졌다.
본 연구는 방한 중국관광객의 관광목적지 선택에 영향을 미치는 정보원천과 관광정보 선택속성에 대한 연구를 하고자 하였다. 오늘날 정보통신기술의 발전으로 인하여 관광객은 수많은 여행상품과 서비스 중에서 자신의 욕구를 가장 잘 만족시켜 줄 대상을 선택할 수 있는 범위가 확대되었다. 그러나 기존의 연구에서는 관광목적지 선택에 라이프스타일, 라이프사이클, 인지 등에 대한 연구는 있으나 목적지 선택에 가장 많은 영향을 미치는 관광정보원천에 관한 연구는 드믄 편이다. 목적지 선택 시 작용하는 관광정보원천과 관광정보 선택속성을 정확히 파악한다면 관광사업체, 관련단체 그리고 개별관광객과의 원활한 의사결정에 기여하고 나아가 관광객 유치증대를 위한 마케팅 수단에 도움이 될 수가 있다. 연구를 위해 분석된 자료는 방문한 중국관광객들을 대상으로 관광정보 선택속성, 관광정보원천 선택, 관광목적지 선택 등에 관련한 척도로 설문조사를 실시하여 수집되었다. 선행연구를 바탕으로 연구의 가설과 모형을 설정하였고, 가설의 검증을 위해 빈도분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 통해 분석하고 관광정보 선택속성요인이 이용자들의 정보원천에 어떠한 영향을 미치는지 그리고 정보원천이 관광목적지 선택에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았고, 이러한 연구과정을 통해 다음과 같은 결론을 도출하였다. 연구결과로는 정확한 정보와 완전한 정보, 관련한 정보를 원하는 중국관광객들은 유의미하게 공공기관 정보를 찾고 있음을 알 수 있다. 또한 주위사람의 평가, 언론매체, 정보검색, 공공기관 정보를 자주 보는 사람들은 유의미하게 서울을 관광목적지로 하고 있음이 밝혀졌고 공공기관 정보를 자주 보는 사람들은 유의미하게 부산을 관광목적지로 하고 있음이 밝혀졌고 주위사람, 언론매체 정보를 자주 보는 사람들은 유의미하게 제주도를 관광목적지로 하고 있음이 밝혀졌다. 마지막에는 공공기관 정보를 자주 보는 사람들은 유의미하게 기타(경주, 경기도 등)을 관광목적지로 하고 있음이 밝혀졌다.
This study has been conducted to verify the relationship between information resources, information choice attribute and tourism destinations choice of Chinese tourists visiting Korea. Nowadays, due to the progress of information network technology, prospective tourists can have an access to lots of...
This study has been conducted to verify the relationship between information resources, information choice attribute and tourism destinations choice of Chinese tourists visiting Korea. Nowadays, due to the progress of information network technology, prospective tourists can have an access to lots of information about various travel products and services. The existing studies and researches are mostly about life style, life cycles, acknowledgement that have an effect on choosing tourism destinations. However, tourists information and information choice attribute which has the most important effect on choosing tourism destinations have been rarely studies. If we get useful information and the knowledge of information choice attribute through a research like this, we could contribute to bring more tourists and use the information as a marketing tool. So through our study, we can get the results as follows: Firstly, in order to get the right tourism information, Chinese tourists mostly choose the more meaningful information from the public media.Secondly, Chinese tourists visiting Seoul mostly get the tourism information from the comments of familiar relationship, comments media, information research and publish information. Chinese tourists visiting Busan mostly rely on the public information and Chinese tourists visiting Jeju mostly rely on the tourism information from familiar relationships and comments media. Thirdly, Most Chinese tourists will choose other tourism destinations such as Gyeongju or Gyeonggi-do relying on the information of public media.
This study has been conducted to verify the relationship between information resources, information choice attribute and tourism destinations choice of Chinese tourists visiting Korea. Nowadays, due to the progress of information network technology, prospective tourists can have an access to lots of information about various travel products and services. The existing studies and researches are mostly about life style, life cycles, acknowledgement that have an effect on choosing tourism destinations. However, tourists information and information choice attribute which has the most important effect on choosing tourism destinations have been rarely studies. If we get useful information and the knowledge of information choice attribute through a research like this, we could contribute to bring more tourists and use the information as a marketing tool. So through our study, we can get the results as follows: Firstly, in order to get the right tourism information, Chinese tourists mostly choose the more meaningful information from the public media.Secondly, Chinese tourists visiting Seoul mostly get the tourism information from the comments of familiar relationship, comments media, information research and publish information. Chinese tourists visiting Busan mostly rely on the public information and Chinese tourists visiting Jeju mostly rely on the tourism information from familiar relationships and comments media. Thirdly, Most Chinese tourists will choose other tourism destinations such as Gyeongju or Gyeonggi-do relying on the information of public media.
주제어
#Chinese tourists information resources tourism information attribute the choice of tourism destinations
학위논문 정보
저자
량천
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
호텔경영학과
지도교수
최정길
발행연도
2016
총페이지
ⅵ, 73 p.
키워드
Chinese tourists information resources tourism information attribute the choice of tourism destinations
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