본 연구는 TV홈쇼핑에서 패션제품을 구매해 본 소비자를 모바일 앱 결제 유경험자와 무경험자로 나누어 홈쇼핑 모바일 앱 결제 경험이 있는 소비자를 대상으로 소비자의 쇼핑성향(쾌락적 쇼핑성향, 유행추구적 쇼핑성향, 상표지향적 쇼핑성향, 경제적 쇼핑성향, 편의적 쇼핑성향), 소비자 혁신성, 혁신수용과 홈쇼핑 모바일 앱 혜택(유용성, 편리성, 보안성, 오락성, 접근성, 개인적합성, ...
본 연구는 TV홈쇼핑에서 패션제품을 구매해 본 소비자를 모바일 앱 결제 유경험자와 무경험자로 나누어 홈쇼핑 모바일 앱 결제 경험이 있는 소비자를 대상으로 소비자의 쇼핑성향(쾌락적 쇼핑성향, 유행추구적 쇼핑성향, 상표지향적 쇼핑성향, 경제적 쇼핑성향, 편의적 쇼핑성향), 소비자 혁신성, 혁신수용과 홈쇼핑 모바일 앱 혜택(유용성, 편리성, 보안성, 오락성, 접근성, 개인적합성, 상호작용성), 전화주문 시 만족도가 홈쇼핑 모바일 앱으로의 전환 행동 및 홈쇼핑 모바일 앱 결제 시 만족도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였으며, 홈쇼핑 모바일 앱 결제 경험이 없는 소비자를 대상으로 소비자의 쇼핑성향, 소비자 혁신성, 혁신수용과 모바일 앱 혜택(유용편리성, 상호작용성, 보안성, 신속성, 접근성, 오락성), 전화주문 시 만족도가 홈쇼핑 모바일 앱으로의 전환 의도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 홈쇼핑에서 패션제품 구매 경험이 있는 만 18-59세의 남녀 55명을 대상으로 예비조사를 거친 후에 총 546명을 대상으로 설문지조사를 통한 본 조사를 실시하였다. 본 조사는 546부의 설문지를 배포하여 회수된 설문지 중 불성실한 응답을 한 설문지를 제외한 502부가 실증분석에 사용되었다. 자료 분석을 위해 SPSS 23.0을 이용하여 빈도분석, 기술통계, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석을 실시하였고, AMOS 23.0 통계 프로그램을 이용하여 확인적 요인분석, 구조방정식 모형분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 홈쇼핑 모바일 앱 결제 유경험자를 대상으로 홈쇼핑 모바일 앱으로의 전환행동에 미치는 영향에 대해 알아본 결과 쇼핑성향 중 유행추구적 쇼핑성향, 소비자 혁신성, 홈쇼핑 모바일 앱 혜택 중 편리성과 유용성이 모바일 앱을 통한 쇼핑으로의 전환행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 홈쇼핑 모바일 앱 결제 유경험자를 대상으로 홈쇼핑 모바일 앱 결제 시 만족도에 미치는 영향에 대해 알아본 결과 경제적 쇼핑성향, 소비자 혁신성, 홈쇼핑 모바일 앱 혜택 중 유용성과 상호작용성이 홈쇼핑 모바일 앱 결제 시 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 홈쇼핑 모바일 앱 결제 무경험자를 대상으로 홈쇼핑 모바일 앱 결제로의 전환의도에 미치는 영향에 대해 알아본 결과 경제적 쇼핑성향, 소비자 혁신성, 모바일 앱 혜택 중 상호작용성과 보안성이 전환의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 살펴보면 TV홈쇼핑 모바일 앱 결제 유경험자와 무경험자의 결과에 차이가 보이므로 소비자가 TV홈쇼핑 모바일 앱으로 패션제품 구매 시 보다 만족할만한 서비스를 제공 받을 수 있도록 차별적인 마케팅 전략을 수립해야 할 것이다.
본 연구는 TV홈쇼핑에서 패션제품을 구매해 본 소비자를 모바일 앱 결제 유경험자와 무경험자로 나누어 홈쇼핑 모바일 앱 결제 경험이 있는 소비자를 대상으로 소비자의 쇼핑성향(쾌락적 쇼핑성향, 유행추구적 쇼핑성향, 상표지향적 쇼핑성향, 경제적 쇼핑성향, 편의적 쇼핑성향), 소비자 혁신성, 혁신수용과 홈쇼핑 모바일 앱 혜택(유용성, 편리성, 보안성, 오락성, 접근성, 개인적합성, 상호작용성), 전화주문 시 만족도가 홈쇼핑 모바일 앱으로의 전환 행동 및 홈쇼핑 모바일 앱 결제 시 만족도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였으며, 홈쇼핑 모바일 앱 결제 경험이 없는 소비자를 대상으로 소비자의 쇼핑성향, 소비자 혁신성, 혁신수용과 모바일 앱 혜택(유용편리성, 상호작용성, 보안성, 신속성, 접근성, 오락성), 전화주문 시 만족도가 홈쇼핑 모바일 앱으로의 전환 의도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 홈쇼핑에서 패션제품 구매 경험이 있는 만 18-59세의 남녀 55명을 대상으로 예비조사를 거친 후에 총 546명을 대상으로 설문지조사를 통한 본 조사를 실시하였다. 본 조사는 546부의 설문지를 배포하여 회수된 설문지 중 불성실한 응답을 한 설문지를 제외한 502부가 실증분석에 사용되었다. 자료 분석을 위해 SPSS 23.0을 이용하여 빈도분석, 기술통계, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석을 실시하였고, AMOS 23.0 통계 프로그램을 이용하여 확인적 요인분석, 구조방정식 모형분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 홈쇼핑 모바일 앱 결제 유경험자를 대상으로 홈쇼핑 모바일 앱으로의 전환행동에 미치는 영향에 대해 알아본 결과 쇼핑성향 중 유행추구적 쇼핑성향, 소비자 혁신성, 홈쇼핑 모바일 앱 혜택 중 편리성과 유용성이 모바일 앱을 통한 쇼핑으로의 전환행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 홈쇼핑 모바일 앱 결제 유경험자를 대상으로 홈쇼핑 모바일 앱 결제 시 만족도에 미치는 영향에 대해 알아본 결과 경제적 쇼핑성향, 소비자 혁신성, 홈쇼핑 모바일 앱 혜택 중 유용성과 상호작용성이 홈쇼핑 모바일 앱 결제 시 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 홈쇼핑 모바일 앱 결제 무경험자를 대상으로 홈쇼핑 모바일 앱 결제로의 전환의도에 미치는 영향에 대해 알아본 결과 경제적 쇼핑성향, 소비자 혁신성, 모바일 앱 혜택 중 상호작용성과 보안성이 전환의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 살펴보면 TV홈쇼핑 모바일 앱 결제 유경험자와 무경험자의 결과에 차이가 보이므로 소비자가 TV홈쇼핑 모바일 앱으로 패션제품 구매 시 보다 만족할만한 서비스를 제공 받을 수 있도록 차별적인 마케팅 전략을 수립해야 할 것이다.
The purpose of this study was to investigate the influences of shopping orientation, consumers' innovativeness, acceptance of innovation, perceived benefits of home shopping mobile apps and satisfaction with payment through telephone on the switching behavior to and satisfaction with home shopping m...
The purpose of this study was to investigate the influences of shopping orientation, consumers' innovativeness, acceptance of innovation, perceived benefits of home shopping mobile apps and satisfaction with payment through telephone on the switching behavior to and satisfaction with home shopping mobile apps for the experienced of payment through home shopping mobile apps. This study also investigated the influence of shopping orientation, consumers' innovativeness, acceptance of innovation, perceived benefits of home shopping mobile apps and satisfaction with payment through telephone on the switching intention toward home shopping mobile apps for the unexperienced of payment through home shopping mobile apps. Data were collected from men and women living in Korea in ages from 18 to 59 with purchasing experiences of fashion goods from TV home shopping networks. After a pilot survey to 55 customers, the preliminary questionnaire was revised and the final questionnaire was administered to 546 customers. After deleting 44 incomplete ones, 502 questionnaires were used in the statistical analysis. Frequency analysis and exploratory factor analysis using SPSS 23.0, and confirmatory factor analysis and structure equation analysis using AMOS 23.0 were employed for data analyses. The results of this study were summarized as follows First, for the customers with purchasing experiences of fashion goods through home shopping mobile apps, shopping orientation focused on fashion, consumers' innovativeness, and convenience and usefulness of perceived home shopping mobile apps benefits significantly influenced on the switching behavior to home shopping mobile apps for payment. Second, shopping orientation focused on economic, consumers' innovativeness, and usefulness and interactiveness of perceived home shopping mobile apps benefits affected significantly on the satisfaction with payment through home shopping mobile apps for the experienced of home shopping mobile apps for payment. Third, for the unexperienced of home shoping mobile apps for payment, shopping orientation focused on economic, consumers' innovativeness, and interactiveness and security of perceived mobile apps benefits influenced on the switching intention to the purchasing with TV home shopping mobile apps. These results indicates that differential strategies should be developed for the experienced from the unexperienced to improve the satisfaction of the home shopping customers through home shopping mobile apps.
Key words TV home shopping mobile apps, Apparel shopping orientation, Consumers' innovativeness, Mobile apps benefits, Switching behavior, Satisfaction
The purpose of this study was to investigate the influences of shopping orientation, consumers' innovativeness, acceptance of innovation, perceived benefits of home shopping mobile apps and satisfaction with payment through telephone on the switching behavior to and satisfaction with home shopping mobile apps for the experienced of payment through home shopping mobile apps. This study also investigated the influence of shopping orientation, consumers' innovativeness, acceptance of innovation, perceived benefits of home shopping mobile apps and satisfaction with payment through telephone on the switching intention toward home shopping mobile apps for the unexperienced of payment through home shopping mobile apps. Data were collected from men and women living in Korea in ages from 18 to 59 with purchasing experiences of fashion goods from TV home shopping networks. After a pilot survey to 55 customers, the preliminary questionnaire was revised and the final questionnaire was administered to 546 customers. After deleting 44 incomplete ones, 502 questionnaires were used in the statistical analysis. Frequency analysis and exploratory factor analysis using SPSS 23.0, and confirmatory factor analysis and structure equation analysis using AMOS 23.0 were employed for data analyses. The results of this study were summarized as follows First, for the customers with purchasing experiences of fashion goods through home shopping mobile apps, shopping orientation focused on fashion, consumers' innovativeness, and convenience and usefulness of perceived home shopping mobile apps benefits significantly influenced on the switching behavior to home shopping mobile apps for payment. Second, shopping orientation focused on economic, consumers' innovativeness, and usefulness and interactiveness of perceived home shopping mobile apps benefits affected significantly on the satisfaction with payment through home shopping mobile apps for the experienced of home shopping mobile apps for payment. Third, for the unexperienced of home shoping mobile apps for payment, shopping orientation focused on economic, consumers' innovativeness, and interactiveness and security of perceived mobile apps benefits influenced on the switching intention to the purchasing with TV home shopping mobile apps. These results indicates that differential strategies should be developed for the experienced from the unexperienced to improve the satisfaction of the home shopping customers through home shopping mobile apps.
Key words TV home shopping mobile apps, Apparel shopping orientation, Consumers' innovativeness, Mobile apps benefits, Switching behavior, Satisfaction
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