요즘 우리 사회는 감성의 시대에 발맞추어 스토리텔링이 유행처럼 번지고 있다. 기업에서는 ‘스토리텔링’이 상품에 차별화를 줄 뿐만 아니라 소비자들에게 쉽게 메시지를 이해하며 공감시킬 수 있고 오랫동안 기억할 수 있게 하여 활용하고 있다. 스토리텔링 활용에 공공기관도 앞장서고 있으며, 주로 관광 분야에 초점이 맞춰져 있다.
지역 홍보를 위한 관광 스토리텔링은 지역 이미지를 긍정적으로 변화시키면서 동시에 경제적인 효과를 가져다주며 넓게는 도시를 재생시켜줌으로써 지역 경쟁력을 높여주는 역할을 한다. 이에 따라 최근 많은 지방자치단체에서 관광 스토리텔링 사업을 추진하고 있지만, 대부분의 지방자치단체들은 단순히 지역에서 유명한 장소를 선정하여 이야기를 발굴을 지역 홍보에 이용하고 있다. 이것은 스토리텔링 사업의 본질을 이해하지 못하고 형식적인 틀만 따라하고 있는 것이다.
이에 본 연구는 기초 지방자치단체에서 진행한 관광 스토리텔링 중 서울의 산업화 과정에서 서민층의 주거 역사가 그대로 남아 있는 마지막 달동네인 노원구 104마을의 스토리텔링을 활성화 하는 데 목표를 두었다. 이를 위해 타 기초 지방자치단체의 우수한 스토리텔링 사례를 통해 추진과정 및 현황을 분석하고 시사점 및 성공 요인 등을 도출해 보고자 대구 중구의 근대골목투어를 ...
요즘 우리 사회는 감성의 시대에 발맞추어 스토리텔링이 유행처럼 번지고 있다. 기업에서는 ‘스토리텔링’이 상품에 차별화를 줄 뿐만 아니라 소비자들에게 쉽게 메시지를 이해하며 공감시킬 수 있고 오랫동안 기억할 수 있게 하여 활용하고 있다. 스토리텔링 활용에 공공기관도 앞장서고 있으며, 주로 관광 분야에 초점이 맞춰져 있다.
지역 홍보를 위한 관광 스토리텔링은 지역 이미지를 긍정적으로 변화시키면서 동시에 경제적인 효과를 가져다주며 넓게는 도시를 재생시켜줌으로써 지역 경쟁력을 높여주는 역할을 한다. 이에 따라 최근 많은 지방자치단체에서 관광 스토리텔링 사업을 추진하고 있지만, 대부분의 지방자치단체들은 단순히 지역에서 유명한 장소를 선정하여 이야기를 발굴을 지역 홍보에 이용하고 있다. 이것은 스토리텔링 사업의 본질을 이해하지 못하고 형식적인 틀만 따라하고 있는 것이다.
이에 본 연구는 기초 지방자치단체에서 진행한 관광 스토리텔링 중 서울의 산업화 과정에서 서민층의 주거 역사가 그대로 남아 있는 마지막 달동네인 노원구 104마을의 스토리텔링을 활성화 하는 데 목표를 두었다. 이를 위해 타 기초 지방자치단체의 우수한 스토리텔링 사례를 통해 추진과정 및 현황을 분석하고 시사점 및 성공 요인 등을 도출해 보고자 대구 중구의 근대골목투어를 비교 대상으로 선정하였다.
대구 중구를 선정한 것은 특별한 자연경관이나 랜드마크가 아닌 평범한 수많은 골목을 테마로 스토리텔링을 하여 현재 대구를 상징할 정도의 관광 상품으로 만들었기 때문이며 노원구와 함께 기초 지방자치단체에서 추진한 관광 스토리텔링으로 많은 면에서 비교의 우위를 가질 수 있기 때문이다. 또한, 관광 행정에 관한 기존의 연구가 주로 중앙 부처 또는 중앙과 지방 관광 행정 등 조직에 관한 연구가 주를 이루었지만, 이제는 나아가 주민의 삶과 밀접한 스토리를 만들기 위한 기초 자치단체의 관광 스토리텔링에 주목해야 할 필요가 있다.
연구 결과, 대구 중구의 근대 골목 투어의 성공 요인으로 ‘근대’라는 시간적인 컨셉을 유지하고, 관광자들과의 상호 작용하는 스토리텔링을 이용하여, 지역 주민들의 능동적인 참여를 이끌어 내어 여타의 정부 주도 관광 홍보에 모범이 되는 성공적인 스토리텔링 여건을 만들어냈음을 알 수 있었다.
이에 비해 2013년부터 시작된 서울 노원구의 104마을 골목투어는 해가 거듭될수록 사람들의 관심을 끌지 못했는데, 이에 대한 원인으로 관광객들의 흥미를 끌만한 스토리텔링의 부족, 도시 관광이라는 특성상 주민의 삶을 그대로 보여주는 조심스러운 공간이기 때문에 필수적이라 할 수 있는 지역 주민에 대한 배려와 참여 부족한 점 등을 꼽을 수 있겠다.
도시 내의 특정한 장소에는 그 장소만이 가진 개성과 이야기가 있으며 이를 발견하여 개발하고 차별화 할 수 있는 것은 지역과 가장 가까운 기초지방자치단체라고 생각한다. 이는 지방 정부의 경쟁력의 하나로서, 더불어 지역의 가치를 상승시키고 경제적 효과뿐만 아니라 지역 주민들에게도 자긍심 또는 지역에 대한 이해심, 애착심을 고취시켜줄 수 있다. 기초 지방자치단체의 관광 행정에 있어 관광 스토리텔링이 나아갈 방향을 제시하는 이번 연구를 통해 향후 다른 기초 지방자치단체에서도 다양한 관점에서의 후속 연구들이 나오길 바라며 관광 행정의 스토리텔링 연구에 활용되는 계기가 되었으면 한다.
요즘 우리 사회는 감성의 시대에 발맞추어 스토리텔링이 유행처럼 번지고 있다. 기업에서는 ‘스토리텔링’이 상품에 차별화를 줄 뿐만 아니라 소비자들에게 쉽게 메시지를 이해하며 공감시킬 수 있고 오랫동안 기억할 수 있게 하여 활용하고 있다. 스토리텔링 활용에 공공기관도 앞장서고 있으며, 주로 관광 분야에 초점이 맞춰져 있다.
지역 홍보를 위한 관광 스토리텔링은 지역 이미지를 긍정적으로 변화시키면서 동시에 경제적인 효과를 가져다주며 넓게는 도시를 재생시켜줌으로써 지역 경쟁력을 높여주는 역할을 한다. 이에 따라 최근 많은 지방자치단체에서 관광 스토리텔링 사업을 추진하고 있지만, 대부분의 지방자치단체들은 단순히 지역에서 유명한 장소를 선정하여 이야기를 발굴을 지역 홍보에 이용하고 있다. 이것은 스토리텔링 사업의 본질을 이해하지 못하고 형식적인 틀만 따라하고 있는 것이다.
이에 본 연구는 기초 지방자치단체에서 진행한 관광 스토리텔링 중 서울의 산업화 과정에서 서민층의 주거 역사가 그대로 남아 있는 마지막 달동네인 노원구 104마을의 스토리텔링을 활성화 하는 데 목표를 두었다. 이를 위해 타 기초 지방자치단체의 우수한 스토리텔링 사례를 통해 추진과정 및 현황을 분석하고 시사점 및 성공 요인 등을 도출해 보고자 대구 중구의 근대골목투어를 비교 대상으로 선정하였다.
대구 중구를 선정한 것은 특별한 자연경관이나 랜드마크가 아닌 평범한 수많은 골목을 테마로 스토리텔링을 하여 현재 대구를 상징할 정도의 관광 상품으로 만들었기 때문이며 노원구와 함께 기초 지방자치단체에서 추진한 관광 스토리텔링으로 많은 면에서 비교의 우위를 가질 수 있기 때문이다. 또한, 관광 행정에 관한 기존의 연구가 주로 중앙 부처 또는 중앙과 지방 관광 행정 등 조직에 관한 연구가 주를 이루었지만, 이제는 나아가 주민의 삶과 밀접한 스토리를 만들기 위한 기초 자치단체의 관광 스토리텔링에 주목해야 할 필요가 있다.
연구 결과, 대구 중구의 근대 골목 투어의 성공 요인으로 ‘근대’라는 시간적인 컨셉을 유지하고, 관광자들과의 상호 작용하는 스토리텔링을 이용하여, 지역 주민들의 능동적인 참여를 이끌어 내어 여타의 정부 주도 관광 홍보에 모범이 되는 성공적인 스토리텔링 여건을 만들어냈음을 알 수 있었다.
이에 비해 2013년부터 시작된 서울 노원구의 104마을 골목투어는 해가 거듭될수록 사람들의 관심을 끌지 못했는데, 이에 대한 원인으로 관광객들의 흥미를 끌만한 스토리텔링의 부족, 도시 관광이라는 특성상 주민의 삶을 그대로 보여주는 조심스러운 공간이기 때문에 필수적이라 할 수 있는 지역 주민에 대한 배려와 참여 부족한 점 등을 꼽을 수 있겠다.
도시 내의 특정한 장소에는 그 장소만이 가진 개성과 이야기가 있으며 이를 발견하여 개발하고 차별화 할 수 있는 것은 지역과 가장 가까운 기초지방자치단체라고 생각한다. 이는 지방 정부의 경쟁력의 하나로서, 더불어 지역의 가치를 상승시키고 경제적 효과뿐만 아니라 지역 주민들에게도 자긍심 또는 지역에 대한 이해심, 애착심을 고취시켜줄 수 있다. 기초 지방자치단체의 관광 행정에 있어 관광 스토리텔링이 나아갈 방향을 제시하는 이번 연구를 통해 향후 다른 기초 지방자치단체에서도 다양한 관점에서의 후속 연구들이 나오길 바라며 관광 행정의 스토리텔링 연구에 활용되는 계기가 되었으면 한다.
Storytelling is one of popular marketing strategies in not only manufacturing industry but also in government organization in recent years. Government organizations mainly apply storytelling to tourism which changes the image of local community positively and gives economic effect to regenerate the ...
Storytelling is one of popular marketing strategies in not only manufacturing industry but also in government organization in recent years. Government organizations mainly apply storytelling to tourism which changes the image of local community positively and gives economic effect to regenerate the city. For this reason, many government organizations or cities have promoted popular places or restaurants that are already well-known to public and expect to have positive outcomes. However, the results have not met the expectation because they just follow the storytelling method without fully understanding it. The purpose of this study is to give suggestions to 104 village in Nowongu, Seoul for promoting city-sightseeing by storytelling. To analyze the progression and present conditions of the well-done street tour case by storytelling and deduct the implications and causes of its success, the street tour case of Jungu, Daegu, the 2nd largest city in Korea was selected as the comparative object of the research. The reason why Jungu, Daegu is selected is not because of a notable landscapes or landmarks, it is because many small and ordinary streets together as a theme and they symbolize Daegu successfully. Prior research was focused on the storytelling of central and local tourism ministrations, but this study is more focused on the storytelling of local government which is connected with the local residents closely. By analyzing the street tour of Jungu, three factors can be inferred to develop the city tour successfully. The first one is the concept of preserving the streets in old days to have the same appearance of those days. The second is storytelling with the method of people's mutual feeling and sympathy. And the last factor is that the residents have participated as subjects in various programs with government cooperatively. In contrast, 104 village tour project of Nowongu, starting from 2013, have not got much attention or participations. The primary reasons of this situation are lack of story and participation of the residents. The specific location in the city must have a special story, and the nearest local government is responsible to search that story to develop the location as a competitive city. Tourism storytelling can improve the city value, gives economic effects, and inspire the local residents to have strong attachment, empathy, and pride of their city. This study suggests a direction to improve the tourism storytelling for the local governments. The researcher hopes other basic local governments to improve follow-up studies of various aspects based on tourism storytelling.
Key Words : Storytelling. Tourism Storytelling. Tourism Administration. Local government. City Sightseeing, City tour, Street tour, 104 village
Storytelling is one of popular marketing strategies in not only manufacturing industry but also in government organization in recent years. Government organizations mainly apply storytelling to tourism which changes the image of local community positively and gives economic effect to regenerate the city. For this reason, many government organizations or cities have promoted popular places or restaurants that are already well-known to public and expect to have positive outcomes. However, the results have not met the expectation because they just follow the storytelling method without fully understanding it. The purpose of this study is to give suggestions to 104 village in Nowongu, Seoul for promoting city-sightseeing by storytelling. To analyze the progression and present conditions of the well-done street tour case by storytelling and deduct the implications and causes of its success, the street tour case of Jungu, Daegu, the 2nd largest city in Korea was selected as the comparative object of the research. The reason why Jungu, Daegu is selected is not because of a notable landscapes or landmarks, it is because many small and ordinary streets together as a theme and they symbolize Daegu successfully. Prior research was focused on the storytelling of central and local tourism ministrations, but this study is more focused on the storytelling of local government which is connected with the local residents closely. By analyzing the street tour of Jungu, three factors can be inferred to develop the city tour successfully. The first one is the concept of preserving the streets in old days to have the same appearance of those days. The second is storytelling with the method of people's mutual feeling and sympathy. And the last factor is that the residents have participated as subjects in various programs with government cooperatively. In contrast, 104 village tour project of Nowongu, starting from 2013, have not got much attention or participations. The primary reasons of this situation are lack of story and participation of the residents. The specific location in the city must have a special story, and the nearest local government is responsible to search that story to develop the location as a competitive city. Tourism storytelling can improve the city value, gives economic effects, and inspire the local residents to have strong attachment, empathy, and pride of their city. This study suggests a direction to improve the tourism storytelling for the local governments. The researcher hopes other basic local governments to improve follow-up studies of various aspects based on tourism storytelling.
Key Words : Storytelling. Tourism Storytelling. Tourism Administration. Local government. City Sightseeing, City tour, Street tour, 104 village
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