본 논문은 중앙대학교 첨단영상대학원 최정락의 졸업작품 장편상업영화 <설해(雪 海)>에 대해 제작 및 프로듀서의 입장에서 작성된 제작보고서로 이 영화에 대한 제작자로써의 기획배경과 파이넨싱(투자제안과정 포함), 그리고 제작자가 바라 본 연출자의 시각과 배우 캐스팅은 물론 제작 기획 프로덕션에 대해 전반적으로 서술하고 후반 작업 및 배급 유통 판권판매까지의 일련의 과정을 되집어 보며 검증을 통해 결과를 확인하는 일련의 과정들로 구성되어있다. 특별히 이 논문에서 다루는 영화 <설해>는 기존에 제작되어지는 대부분의 상업영화와는 달리, 투자자의 제안에 따라 시나리오가 기획되고 제작이 진행되는 등 기존의 상업영화와는 조금 다른 과정으로 제작 된 영화의 제작과정을 다룬다. 이 논문은 제작자의 입장에서 전체적인 영화의 기획 제작과정을 서술하며 크게 세부분으로 나누어 서술할 예정이다. 첫째로, 1)사전제작(Pre-production) 부분에서는 투자자의 영화제작 제안과정 및 소재발굴 과정, 투자의 진행과정에 대해 서술할 예정이며, 특히 한-일 문화교류에 있어서 일본 투자자본이 원하는 주연배우 캐스팅 과정에 대해서도 자세하게 서술할 예정이다. 특히 주연배우의 캐스팅 과정은 두 가지의 관점에서 다루어질 예정이다. 첫번째 관점은 일본 투자자의 입장에서 한-일 문화교류를 염두에 두고 일정 선 이상의 캐스팅 라인을 제안한 점과, 두번째 관점은 필자의 과거 배우출신의 연기적 경험에 의거하여 감독과 함께 조단역 오디션을 진행한 점에 대해서 다룰 예정이다. 두번째로 2)제작(Production) 과정에서는 카메라, 스태프, 음향, 조명 등의 일반적인 제작과정에 대해 서술할 예정이다. 일본의 자본과 한국의 제작진이 공동으로 작업하는 과정에서 이루어지는 제작과정의 ...
본 논문은 중앙대학교 첨단영상대학원 최정락의 졸업작품 장편상업영화 <설해(雪 海)>에 대해 제작 및 프로듀서의 입장에서 작성된 제작보고서로 이 영화에 대한 제작자로써의 기획배경과 파이넨싱(투자제안과정 포함), 그리고 제작자가 바라 본 연출자의 시각과 배우 캐스팅은 물론 제작 기획 프로덕션에 대해 전반적으로 서술하고 후반 작업 및 배급 유통 판권판매까지의 일련의 과정을 되집어 보며 검증을 통해 결과를 확인하는 일련의 과정들로 구성되어있다. 특별히 이 논문에서 다루는 영화 <설해>는 기존에 제작되어지는 대부분의 상업영화와는 달리, 투자자의 제안에 따라 시나리오가 기획되고 제작이 진행되는 등 기존의 상업영화와는 조금 다른 과정으로 제작 된 영화의 제작과정을 다룬다. 이 논문은 제작자의 입장에서 전체적인 영화의 기획 제작과정을 서술하며 크게 세부분으로 나누어 서술할 예정이다. 첫째로, 1)사전제작(Pre-production) 부분에서는 투자자의 영화제작 제안과정 및 소재발굴 과정, 투자의 진행과정에 대해 서술할 예정이며, 특히 한-일 문화교류에 있어서 일본 투자자본이 원하는 주연배우 캐스팅 과정에 대해서도 자세하게 서술할 예정이다. 특히 주연배우의 캐스팅 과정은 두 가지의 관점에서 다루어질 예정이다. 첫번째 관점은 일본 투자자의 입장에서 한-일 문화교류를 염두에 두고 일정 선 이상의 캐스팅 라인을 제안한 점과, 두번째 관점은 필자의 과거 배우출신의 연기적 경험에 의거하여 감독과 함께 조단역 오디션을 진행한 점에 대해서 다룰 예정이다. 두번째로 2)제작(Production) 과정에서는 카메라, 스태프, 음향, 조명 등의 일반적인 제작과정에 대해 서술할 예정이다. 일본의 자본과 한국의 제작진이 공동으로 작업하는 과정에서 이루어지는 제작과정의 특이점 또한 자세히 서술할 예정이다. 특히 로케이션에 있어서 여러 특이사항이 존재하는데, 일반 투자자에 의한 로케이션 제안 및 특약사항과 함께 한국 제작진이 일본 특정지역의 지역 투자자를 유치함에 따른 특정 로케이션 제안 및 지원제약사항 등에 대한 부분도 자세하게 서술할 예정이다. 세번째로 3)후반작업(Post-Production) 과정에서는 편집, 사운드, CG(Computer Graphics), DI(색보정), 등의 기본적인 후반작업에 대한 서술과 함께, 상업영화가 관객과 만나는 가장 중요한 요소인, 배급 및 유통, 판권판매(국내 및 해외) 등에 대한 이야기도 자세하게 다룰 예정이다.
본 논문은 중앙대학교 첨단영상대학원 최정락의 졸업작품 장편상업영화 <설해(雪 海)>에 대해 제작 및 프로듀서의 입장에서 작성된 제작보고서로 이 영화에 대한 제작자로써의 기획배경과 파이넨싱(투자제안과정 포함), 그리고 제작자가 바라 본 연출자의 시각과 배우 캐스팅은 물론 제작 기획 프로덕션에 대해 전반적으로 서술하고 후반 작업 및 배급 유통 판권판매까지의 일련의 과정을 되집어 보며 검증을 통해 결과를 확인하는 일련의 과정들로 구성되어있다. 특별히 이 논문에서 다루는 영화 <설해>는 기존에 제작되어지는 대부분의 상업영화와는 달리, 투자자의 제안에 따라 시나리오가 기획되고 제작이 진행되는 등 기존의 상업영화와는 조금 다른 과정으로 제작 된 영화의 제작과정을 다룬다. 이 논문은 제작자의 입장에서 전체적인 영화의 기획 제작과정을 서술하며 크게 세부분으로 나누어 서술할 예정이다. 첫째로, 1)사전제작(Pre-production) 부분에서는 투자자의 영화제작 제안과정 및 소재발굴 과정, 투자의 진행과정에 대해 서술할 예정이며, 특히 한-일 문화교류에 있어서 일본 투자자본이 원하는 주연배우 캐스팅 과정에 대해서도 자세하게 서술할 예정이다. 특히 주연배우의 캐스팅 과정은 두 가지의 관점에서 다루어질 예정이다. 첫번째 관점은 일본 투자자의 입장에서 한-일 문화교류를 염두에 두고 일정 선 이상의 캐스팅 라인을 제안한 점과, 두번째 관점은 필자의 과거 배우출신의 연기적 경험에 의거하여 감독과 함께 조단역 오디션을 진행한 점에 대해서 다룰 예정이다. 두번째로 2)제작(Production) 과정에서는 카메라, 스태프, 음향, 조명 등의 일반적인 제작과정에 대해 서술할 예정이다. 일본의 자본과 한국의 제작진이 공동으로 작업하는 과정에서 이루어지는 제작과정의 특이점 또한 자세히 서술할 예정이다. 특히 로케이션에 있어서 여러 특이사항이 존재하는데, 일반 투자자에 의한 로케이션 제안 및 특약사항과 함께 한국 제작진이 일본 특정지역의 지역 투자자를 유치함에 따른 특정 로케이션 제안 및 지원제약사항 등에 대한 부분도 자세하게 서술할 예정이다. 세번째로 3)후반작업(Post-Production) 과정에서는 편집, 사운드, CG(Computer Graphics), DI(색보정), 등의 기본적인 후반작업에 대한 서술과 함께, 상업영화가 관객과 만나는 가장 중요한 요소인, 배급 및 유통, 판권판매(국내 및 해외) 등에 대한 이야기도 자세하게 다룰 예정이다.
This study is the production report of a feature-length commercial film , a graduation work of the author at the Graduate School of Advanced Imaging Science, Multimedia & Film, Chung-Ang University, from the perspective of film-making and producing. The report described and looked back upon a series...
This study is the production report of a feature-length commercial film , a graduation work of the author at the Graduate School of Advanced Imaging Science, Multimedia & Film, Chung-Ang University, from the perspective of film-making and producing. The report described and looked back upon a series of processes of planning and production of , such as the background of planning, financing (including the process of investment proposal), the producer-oriented perspective of director, the casting of actors and actresses, post-production, distribution and copyright sales, thus examining the results of production. Different from most of existing commercial movies, the scenario and production of were planned and carried out by the proposal of investors. This study described the process of planning and production by dividing it into three areas in general from the perspective of a producer. First, the part of pre-production described the process of investor's proposal of film production, of finding out subject materials, and of the proceeding of investment, together with the detailed process of casting of a leading actor, desired by Japanese investment capital for the Korea-Japan cultural exchanges. The casting of a leading actor, in particular, was handled with both perspectives. The one was the perspective of Japanese investor who proposed a casting line which had to be above a certain level in the aspect of Korea-Japan cultural exchanges. The other was the perspective of the author, a former actor, who firsthand carried out the audition of supporting roles and minor roles with the director, based on actor's experience. Second, the part of production depicted the general process of production, such as camera, staff, sound and lighting. In addition, the author depicted the particulars of joint production process by Japanese capital and Korean production crew in detail. In particular, this study dealt with a lot of special events in location in detail, such as general investor's location proposals and special contracts, and Japanese special investor's special location proposals and support restrictions, due to Korean producer's invitation of Japanese special investor in a certain district. Third, the part of post-production fully described such basic works as edition, sound, CG (computer graphics) and digital intermediate (DI), together with distribution, circulation and copyright sales (home and abroad), most important factors with which commercial movies contacting with audience.
This study is the production report of a feature-length commercial film , a graduation work of the author at the Graduate School of Advanced Imaging Science, Multimedia & Film, Chung-Ang University, from the perspective of film-making and producing. The report described and looked back upon a series of processes of planning and production of , such as the background of planning, financing (including the process of investment proposal), the producer-oriented perspective of director, the casting of actors and actresses, post-production, distribution and copyright sales, thus examining the results of production. Different from most of existing commercial movies, the scenario and production of were planned and carried out by the proposal of investors. This study described the process of planning and production by dividing it into three areas in general from the perspective of a producer. First, the part of pre-production described the process of investor's proposal of film production, of finding out subject materials, and of the proceeding of investment, together with the detailed process of casting of a leading actor, desired by Japanese investment capital for the Korea-Japan cultural exchanges. The casting of a leading actor, in particular, was handled with both perspectives. The one was the perspective of Japanese investor who proposed a casting line which had to be above a certain level in the aspect of Korea-Japan cultural exchanges. The other was the perspective of the author, a former actor, who firsthand carried out the audition of supporting roles and minor roles with the director, based on actor's experience. Second, the part of production depicted the general process of production, such as camera, staff, sound and lighting. In addition, the author depicted the particulars of joint production process by Japanese capital and Korean production crew in detail. In particular, this study dealt with a lot of special events in location in detail, such as general investor's location proposals and special contracts, and Japanese special investor's special location proposals and support restrictions, due to Korean producer's invitation of Japanese special investor in a certain district. Third, the part of post-production fully described such basic works as edition, sound, CG (computer graphics) and digital intermediate (DI), together with distribution, circulation and copyright sales (home and abroad), most important factors with which commercial movies contacting with audience.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.