본 연구논문은 2015년 10월22일 한국에서 개봉한 장편영화 <특종:량첸살인 기> 의 제작 과정 중에서 사운드 제작 과정을 프리 프로덕션, 포스트 프로덕션을 거쳐 개봉하기까지 과정을 상세히 기록하였다. I 장에서는 작품 기획의 배경과 보고서의 서술방향에 대해 설명하고, II장 프리 프로덕션(Pre-Production) 에서는 감독과의 커뮤니케이션을 통해 앞으로 작업 하게 될 사운드 디자인의 전체적인 개요와 사운드 작업 일정을 대략적으로 설명 한다. III 장 포스트 프로덕션(Post-Production) 에서는 본격적으로 각 파트별 작업이 진행되는 과정을 소개한다. 먼저 작업 시작하기전 필요한 데이터에 대한 목록을 시작으로 준비된 그림, OMF, 음악을 보면서 씬에 대한 사운드 디자인 목표를 세우고 사운드 스파팅(Spotting)을 통해 기술적, 연출적으로 씬 분석을 하여 작업방향을 제시한다. 이후 각 파트별 대사(Dialogue), 후시녹음(...
본 연구논문은 2015년 10월22일 한국에서 개봉한 장편영화 <특종:량첸살인 기> 의 제작 과정 중에서 사운드 제작 과정을 프리 프로덕션, 포스트 프로덕션을 거쳐 개봉하기까지 과정을 상세히 기록하였다. I 장에서는 작품 기획의 배경과 보고서의 서술방향에 대해 설명하고, II장 프리 프로덕션(Pre-Production) 에서는 감독과의 커뮤니케이션을 통해 앞으로 작업 하게 될 사운드 디자인의 전체적인 개요와 사운드 작업 일정을 대략적으로 설명 한다. III 장 포스트 프로덕션(Post-Production) 에서는 본격적으로 각 파트별 작업이 진행되는 과정을 소개한다. 먼저 작업 시작하기전 필요한 데이터에 대한 목록을 시작으로 준비된 그림, OMF, 음악을 보면서 씬에 대한 사운드 디자인 목표를 세우고 사운드 스파팅(Spotting)을 통해 기술적, 연출적으로 씬 분석을 하여 작업방향을 제시한다. 이후 각 파트별 대사(Dialogue), 후시녹음(ADR), 효과(Sound Effect), 엠비언스(Ambience), 폴리(Foley), 음악(Music) 주요 작업 과정을 소개하고 다음단계로 넘어가 프리믹싱, 믹싱을 거쳐 상영까지 이루어 지는 과정에 대해 상세히 서술한다. IV 장에선 앞에서 소개한 작업과정 속에서 생겼던 문제점과 문제에 대한 필자의 견해와 해결 방법, 그 안에서 느꼈던 반성, 이 모든 경험으로 앞으로를 어떻게 준비해야 하는지에 대한 생각을 서술한다.
본 연구논문은 2015년 10월22일 한국에서 개봉한 장편영화 <특종:량첸살인 기> 의 제작 과정 중에서 사운드 제작 과정을 프리 프로덕션, 포스트 프로덕션을 거쳐 개봉하기까지 과정을 상세히 기록하였다. I 장에서는 작품 기획의 배경과 보고서의 서술방향에 대해 설명하고, II장 프리 프로덕션(Pre-Production) 에서는 감독과의 커뮤니케이션을 통해 앞으로 작업 하게 될 사운드 디자인의 전체적인 개요와 사운드 작업 일정을 대략적으로 설명 한다. III 장 포스트 프로덕션(Post-Production) 에서는 본격적으로 각 파트별 작업이 진행되는 과정을 소개한다. 먼저 작업 시작하기전 필요한 데이터에 대한 목록을 시작으로 준비된 그림, OMF, 음악을 보면서 씬에 대한 사운드 디자인 목표를 세우고 사운드 스파팅(Spotting)을 통해 기술적, 연출적으로 씬 분석을 하여 작업방향을 제시한다. 이후 각 파트별 대사(Dialogue), 후시녹음(ADR), 효과(Sound Effect), 엠비언스(Ambience), 폴리(Foley), 음악(Music) 주요 작업 과정을 소개하고 다음단계로 넘어가 프리믹싱, 믹싱을 거쳐 상영까지 이루어 지는 과정에 대해 상세히 서술한다. IV 장에선 앞에서 소개한 작업과정 속에서 생겼던 문제점과 문제에 대한 필자의 견해와 해결 방법, 그 안에서 느꼈던 반성, 이 모든 경험으로 앞으로를 어떻게 준비해야 하는지에 대한 생각을 서술한다.
This study records the details of the sound production process of a Korean film, The Exclusive: Beat the Devil’s Tattoo, 2015), released on October 22, 2015 in South Korea, including the pre-production, post-production and until public release. Chapter 1explains the background of the film plann...
This study records the details of the sound production process of a Korean film, The Exclusive: Beat the Devil’s Tattoo, 2015), released on October 22, 2015 in South Korea, including the pre-production, post-production and until public release. Chapter 1explains the background of the film planning and report description purpose. Chapter II, Pre-Production, is based on the communication with the film director to overview the general outline of future sound design process and work schedule. Chapter III, Post-Production, introduces work progress process in each part of the task. First, before starting work, a list of necessary data for the task is needed to refer to long with prepared MOV files, OMF, and music. And by looking at such materials, sound design goals are established. Scenes are analyzed in terms of technique and direction through sound spotting. Based on these procedures, work direction is presented. Then, main work procedures of each part such as dialogue, ADR, sound effect, ambience, foley and music. Following procedures are described in depth such as Pre-mixing, mixing and to film releases. Chapter IV deals with the problems in the afore-mentioned work procedures and the researcher’s opinion on and solution to them, reflection in this process, and thoughts on how to prepare for future based on all of these experiences.
This study records the details of the sound production process of a Korean film, The Exclusive: Beat the Devil’s Tattoo, 2015), released on October 22, 2015 in South Korea, including the pre-production, post-production and until public release. Chapter 1explains the background of the film planning and report description purpose. Chapter II, Pre-Production, is based on the communication with the film director to overview the general outline of future sound design process and work schedule. Chapter III, Post-Production, introduces work progress process in each part of the task. First, before starting work, a list of necessary data for the task is needed to refer to long with prepared MOV files, OMF, and music. And by looking at such materials, sound design goals are established. Scenes are analyzed in terms of technique and direction through sound spotting. Based on these procedures, work direction is presented. Then, main work procedures of each part such as dialogue, ADR, sound effect, ambience, foley and music. Following procedures are described in depth such as Pre-mixing, mixing and to film releases. Chapter IV deals with the problems in the afore-mentioned work procedures and the researcher’s opinion on and solution to them, reflection in this process, and thoughts on how to prepare for future based on all of these experiences.
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