현대 영화 제작에서 촬영 감독의 역할은 매우 복합적이면서도 다양하지만 다소 독특한 홍상수 감독 영화의 제작 방식 안에서는 특별한 접근 방식이 필요하다. 시나리오가 미리 나오지 않기 때문에 스토리가 어떻게 흘러갈지 촬영 당일 아침까지 알 수 없는 현장에서 촬영 감독은 어떻게 준비하고 계획을 세워 나가야 할까. 본 논문은 2016년 5월 프랑스 칸을 배경으로 제작된 영화 <클레어의 카메라>의 제작보고서로 촬영 감독으로서 스토리텔링을 위해 어떠한 준비를 하고 어떻게 영상을 통해 구현 시켰는지 중점적으로 설명한다. 프리 프로덕션에서는 적은 예산과 소수의 스탭으로 꾸려지는 영화 제작 방식의 준비 과정에 대해 서술하며, 프로덕션에서는 인물들의 감정을 담아내기 위해 고민했던 카메라의 ...
현대 영화 제작에서 촬영 감독의 역할은 매우 복합적이면서도 다양하지만 다소 독특한 홍상수 감독 영화의 제작 방식 안에서는 특별한 접근 방식이 필요하다. 시나리오가 미리 나오지 않기 때문에 스토리가 어떻게 흘러갈지 촬영 당일 아침까지 알 수 없는 현장에서 촬영 감독은 어떻게 준비하고 계획을 세워 나가야 할까. 본 논문은 2016년 5월 프랑스 칸을 배경으로 제작된 영화 <클레어의 카메라>의 제작보고서로 촬영 감독으로서 스토리텔링을 위해 어떠한 준비를 하고 어떻게 영상을 통해 구현 시켰는지 중점적으로 설명한다. 프리 프로덕션에서는 적은 예산과 소수의 스탭으로 꾸려지는 영화 제작 방식의 준비 과정에 대해 서술하며, 프로덕션에서는 인물들의 감정을 담아내기 위해 고민했던 카메라의 포지셔닝과 렌즈의 선택, 피사계 심도로 인한 인물과 배경의 조화, 사실감 있는 배경의 깊이감, 카메라 오퍼레이팅 등과 관련하여 자세히 분석한다. 특히 감독의 미학을 해치지 않으면서 촬영 감독의 스타일을 화면에 담아내기 위해 선택한 방법들에 대해 중점적으로 서술한다. 후반 작업 과정에서는 제작 워크플로우와 색보정에 관한 내용을 다루며 빛에 대한 고찰을 통해 씬의 정서를 담아내기 위한 방법들에 대해 서술한다. 모든 영화는 감독의 영화이며 촬영 감독은 절대로 그것을 잊지 않아야 한다. 촬영이 돋보이는 화려한 장면보다 감독의 연출 의도를 잘 담고 있는 단순하고 평범한 장면이 더 좋은 촬영이라고 말할 수 있을 것이다. 홍상수 감독과의 이번 작업을 통해 영화를 대하는 태도에 대해 다시 한 번 생각하는 기회를 가질 수 있었고, 좋은 촬영을 위한 마음가짐을 잊지 않으리라 다짐하며 본 논문을 마무리한다.
현대 영화 제작에서 촬영 감독의 역할은 매우 복합적이면서도 다양하지만 다소 독특한 홍상수 감독 영화의 제작 방식 안에서는 특별한 접근 방식이 필요하다. 시나리오가 미리 나오지 않기 때문에 스토리가 어떻게 흘러갈지 촬영 당일 아침까지 알 수 없는 현장에서 촬영 감독은 어떻게 준비하고 계획을 세워 나가야 할까. 본 논문은 2016년 5월 프랑스 칸을 배경으로 제작된 영화 <클레어의 카메라>의 제작보고서로 촬영 감독으로서 스토리텔링을 위해 어떠한 준비를 하고 어떻게 영상을 통해 구현 시켰는지 중점적으로 설명한다. 프리 프로덕션에서는 적은 예산과 소수의 스탭으로 꾸려지는 영화 제작 방식의 준비 과정에 대해 서술하며, 프로덕션에서는 인물들의 감정을 담아내기 위해 고민했던 카메라의 포지셔닝과 렌즈의 선택, 피사계 심도로 인한 인물과 배경의 조화, 사실감 있는 배경의 깊이감, 카메라 오퍼레이팅 등과 관련하여 자세히 분석한다. 특히 감독의 미학을 해치지 않으면서 촬영 감독의 스타일을 화면에 담아내기 위해 선택한 방법들에 대해 중점적으로 서술한다. 후반 작업 과정에서는 제작 워크플로우와 색보정에 관한 내용을 다루며 빛에 대한 고찰을 통해 씬의 정서를 담아내기 위한 방법들에 대해 서술한다. 모든 영화는 감독의 영화이며 촬영 감독은 절대로 그것을 잊지 않아야 한다. 촬영이 돋보이는 화려한 장면보다 감독의 연출 의도를 잘 담고 있는 단순하고 평범한 장면이 더 좋은 촬영이라고 말할 수 있을 것이다. 홍상수 감독과의 이번 작업을 통해 영화를 대하는 태도에 대해 다시 한 번 생각하는 기회를 가질 수 있었고, 좋은 촬영을 위한 마음가짐을 잊지 않으리라 다짐하며 본 논문을 마무리한다.
It would be safe to say that cinematographer’s role is verycomplicated and diverse of our time for making films, but in HongSangsoo’s somewhat unique case in film production, it requires aparticular way to approach. As there was no scenario beforehand, not knowing how thestory goes until morning of ...
It would be safe to say that cinematographer’s role is verycomplicated and diverse of our time for making films, but in HongSangsoo’s somewhat unique case in film production, it requires aparticular way to approach. As there was no scenario beforehand, not knowing how thestory goes until morning of the day of shooting, howcinematographer prepares and plans for the shooting? As a production report of , which is filmed atCannes, France in May 2016, this thesis focuses on the issues regarding what to prepare and how to materialize with an imagefor storytelling as a cinematographer. The following pre-production in the sequence will inform apreparation process of producing the film on a low budget with ahandful of staffs. In the production part will analyze the position of the cameraand choosing what lens to shoot in order to capture the emotionof the characters, a balancing between characters and settingswhich determined by depth of field, a realistic depth of thebackground, a camera operation, etc. in detail. Particularly focusing on what method has been chosen toconvey a cinematographer’s own style without detriment todirector’s aesthetics. Post-production will cover a subject on a color correction and aproduction workflow, and describe the way of embodying thesentiment of scenes through a contemplation of lights. All of films are belong to its directors; cinematographer mustnot lose the sight of it. It must also be said that the plain andsimple scenes that well contain director’s intention are better thanflashy scenes with outstanding cinematography. Through this experience with the director Hong Sangsoo, It gaveme a chance to rethink about the attitude toward a film, andconclude this thesis with pledge to have an attitude for the greatcinematography.
It would be safe to say that cinematographer’s role is verycomplicated and diverse of our time for making films, but in HongSangsoo’s somewhat unique case in film production, it requires aparticular way to approach. As there was no scenario beforehand, not knowing how thestory goes until morning of the day of shooting, howcinematographer prepares and plans for the shooting? As a production report of , which is filmed atCannes, France in May 2016, this thesis focuses on the issues regarding what to prepare and how to materialize with an imagefor storytelling as a cinematographer. The following pre-production in the sequence will inform apreparation process of producing the film on a low budget with ahandful of staffs. In the production part will analyze the position of the cameraand choosing what lens to shoot in order to capture the emotionof the characters, a balancing between characters and settingswhich determined by depth of field, a realistic depth of thebackground, a camera operation, etc. in detail. Particularly focusing on what method has been chosen toconvey a cinematographer’s own style without detriment todirector’s aesthetics. Post-production will cover a subject on a color correction and aproduction workflow, and describe the way of embodying thesentiment of scenes through a contemplation of lights. All of films are belong to its directors; cinematographer mustnot lose the sight of it. It must also be said that the plain andsimple scenes that well contain director’s intention are better thanflashy scenes with outstanding cinematography. Through this experience with the director Hong Sangsoo, It gaveme a chance to rethink about the attitude toward a film, andconclude this thesis with pledge to have an attitude for the greatcinematography.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.