1995년 지방자치제 실시를 계기로 우리나라 지방정부는 지역 개발과 지역 활성화 수단으로써 다양한 지역축제를 기획·개최하고 있다. 하지만 유사 소재와 차별성 없는 프로그램, 지역주민의 낮은 참여도 등의 문제가 지적되면서 지역축제의 기능 수행에 문제가 있다는 부정적인 견해가 제기되고 있다. 지역축제에 대한 기대와 욕구는 이해관계자의 관점에 따라 매우 다르게 인식되기 때문에 지역축제 이해관계자에 대해 연구하고, 그들의 긍정적인 행동의도를 유도하는 것은 지역축제의 지속적인 성장을 위한 필수과제이다. 이에 본 연구는 지역축제의 기능이 축제 이미지와 ...
1995년 지방자치제 실시를 계기로 우리나라 지방정부는 지역 개발과 지역 활성화 수단으로써 다양한 지역축제를 기획·개최하고 있다. 하지만 유사 소재와 차별성 없는 프로그램, 지역주민의 낮은 참여도 등의 문제가 지적되면서 지역축제의 기능 수행에 문제가 있다는 부정적인 견해가 제기되고 있다. 지역축제에 대한 기대와 욕구는 이해관계자의 관점에 따라 매우 다르게 인식되기 때문에 지역축제 이해관계자에 대해 연구하고, 그들의 긍정적인 행동의도를 유도하는 것은 지역축제의 지속적인 성장을 위한 필수과제이다. 이에 본 연구는 지역축제의 기능이 축제 이미지와 지속가능성에 미치는 영향 관계 규명을 통해 향후 축제경영에 기초자료를 제공하고, 특히 서울시의 신생 축제인 서울김장문화제를 대상으로 연구함으로써 해당축제의 성공적인 기획·운영 방향 설정에 기여함을 목표로 설계되었다. 연구목적 달성을 위해 지역축제의 기능, 지역축제의 이미지, 지역축제의 지속가능성에 관한 선행연구를 검토하는 이론적 고찰과 설문조사를 실시하였다. 설문은 서울특별시 주최로 2015. 11. 6(금)부터 8(일)까지 서울광장, 광화문광장, 태평로 일대에서 개최된 2015 서울김장문화제 방문객을 대상으로 현장에서 자기평가기입방식(Self Administration Method)으로 진행하였다. 총 450부의 설문지를 배부, 그 중 응답이 부실하거나 결측값이 포함된 것을 제외한 총 407부의 설문결과를 토대로 SPSS WINDOWS 18.0 통계패키지 프로그램 활용하여 최종 실증분석을 진행하였다. 그 결과, 지역축제 기능의 4가지 변수(경제적 기능, 사회적 기능, 문화적 기능, 교육적 기능), 지역축제 이미지의 2가지 변수(인지적 이미지, 정서적 이미지), 지역축제 지속가능성의 2가지 변수(지역 관점, 방문객 관점)간의 상관관계에 관한 가설 중에서 지역축제의 사회적 기능을 제외한 경제, 문화, 교육적 기능이 축제의 인지적 이미지에 긍정적인 영향을 미치고, 지역축제의 정서적 이미지에는 경제, 사회, 문화, 교육의 4개 기능이 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 지역축제의 경제적 기능을 제외한 사회, 문화, 교육적 기능이 지역관점에서의 지속가능성에 긍정적인 영향을 미치고, 방문객 관점에서의 지속가능성에는 지역축제의 경제, 사회, 문화, 교육 등 4개 기능이 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 이에 지역축제의 기능 수행에 대한 지역과 방문객의 긍정적인 평가와 인식은 축제 이미지와 축제의 지속가능성을 향상시키며, 지역축제의 지속적인 성장과 발전을 담보하기 위해서는 지역과 방문객의 요구와 기대수준에 부응하는 올바른 기능 수행과 이미지가 필요하다고 말할 수 있다. 위의 결과를 바탕으로 지속가능한 축제 경영에 주는 시사점을 도출하였다. 첫째, 지역축제의 지속성장과 발전을 보장하기 위해서는 경제, 사회, 문화, 교육 등 다양한 측면에서의 기능 수행에 관심을 기울여야 한다. 특히 지역축제 이미지와 지속가능성 향상에 축제의 교육적 기능이 상대적으로 중요한 요인으로 입증된 점을 감안하여 축제를 통해 참여자가 해당 영역에 대한 다양한 정보를 수집하고, 질 높은 체험 기회를 제공해야 하겠다. 둘째, 성공적인 축제경영을 위해서는 다양한 이해관계자의 요구와 기대수준의 차이를 파악하고, 이를 축제 전반에 반영해야 한다. 이에 축제 이해관계자와 소통하고, 그들의 의견을 수렴하고 협력할 수 있는 효과적인 창구와 제도 마련의 필요성이 제기된다. 셋째, 지역축제 이미지 요인 중 정서적 이미지가 인지적 이미지에 비해 지역과 방문객 관점에서의 지속가능성과 더 큰 영향관계를 가지는 것으로 조사되었다. 이를 통해 축제의 전반적인 이미지 제고를 위하여 프로그램과 제공 서비스의 품질 관리, 사전·사후 홍보마케팅을 확대함은 물론 긍정적인 정서적 이미지 구축을 위하여 차별화된 소재 개발과 프로그램의 유희성, 흥미성, 차별성 등의 매력도 증진을 위해 노력해야 한다. 특히, 조사대상으로 선정한 서울김장문화제는 교육·문화적 기능에 대한 평가점수와 기대수준이 높았기 때문에 향후 문화예술 프로그램과 교육형 체험 콘텐츠의 보완이 필요하며, 국내는 물론 외국인 관광객 확대에 주력해야한다 이때 축제정보의 인지 경로가 홈페이지, SNS의 온라인 채널과 주변사람에 의해 이루어졌음을 감안하여 온라인 홍보마케팅과 구전 효과에 힘써야 하겠다. 본 연구는 지역축제의 경제적 파급 효과, 도시마케팅 효과 등의 단일 기능을 논하는 수준에서 벗어나 경제, 사회, 문화, 교육의 4개 복수 기능을 변수로 사용함으로써 포괄적 접근을 시도하였고, 축제의 지속가능성을 지역과 방문객 관점에서 제시함으로써 고객 중심적 접근방식을 수용한데 의의가 있다. 이에 본 연구가 지역축제의 기획·운영 및 중장기적 개최방향을 수립하는 데에 유용한 참고자료를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
1995년 지방자치제 실시를 계기로 우리나라 지방정부는 지역 개발과 지역 활성화 수단으로써 다양한 지역축제를 기획·개최하고 있다. 하지만 유사 소재와 차별성 없는 프로그램, 지역주민의 낮은 참여도 등의 문제가 지적되면서 지역축제의 기능 수행에 문제가 있다는 부정적인 견해가 제기되고 있다. 지역축제에 대한 기대와 욕구는 이해관계자의 관점에 따라 매우 다르게 인식되기 때문에 지역축제 이해관계자에 대해 연구하고, 그들의 긍정적인 행동의도를 유도하는 것은 지역축제의 지속적인 성장을 위한 필수과제이다. 이에 본 연구는 지역축제의 기능이 축제 이미지와 지속가능성에 미치는 영향 관계 규명을 통해 향후 축제경영에 기초자료를 제공하고, 특히 서울시의 신생 축제인 서울김장문화제를 대상으로 연구함으로써 해당축제의 성공적인 기획·운영 방향 설정에 기여함을 목표로 설계되었다. 연구목적 달성을 위해 지역축제의 기능, 지역축제의 이미지, 지역축제의 지속가능성에 관한 선행연구를 검토하는 이론적 고찰과 설문조사를 실시하였다. 설문은 서울특별시 주최로 2015. 11. 6(금)부터 8(일)까지 서울광장, 광화문광장, 태평로 일대에서 개최된 2015 서울김장문화제 방문객을 대상으로 현장에서 자기평가기입방식(Self Administration Method)으로 진행하였다. 총 450부의 설문지를 배부, 그 중 응답이 부실하거나 결측값이 포함된 것을 제외한 총 407부의 설문결과를 토대로 SPSS WINDOWS 18.0 통계패키지 프로그램 활용하여 최종 실증분석을 진행하였다. 그 결과, 지역축제 기능의 4가지 변수(경제적 기능, 사회적 기능, 문화적 기능, 교육적 기능), 지역축제 이미지의 2가지 변수(인지적 이미지, 정서적 이미지), 지역축제 지속가능성의 2가지 변수(지역 관점, 방문객 관점)간의 상관관계에 관한 가설 중에서 지역축제의 사회적 기능을 제외한 경제, 문화, 교육적 기능이 축제의 인지적 이미지에 긍정적인 영향을 미치고, 지역축제의 정서적 이미지에는 경제, 사회, 문화, 교육의 4개 기능이 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 지역축제의 경제적 기능을 제외한 사회, 문화, 교육적 기능이 지역관점에서의 지속가능성에 긍정적인 영향을 미치고, 방문객 관점에서의 지속가능성에는 지역축제의 경제, 사회, 문화, 교육 등 4개 기능이 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 이에 지역축제의 기능 수행에 대한 지역과 방문객의 긍정적인 평가와 인식은 축제 이미지와 축제의 지속가능성을 향상시키며, 지역축제의 지속적인 성장과 발전을 담보하기 위해서는 지역과 방문객의 요구와 기대수준에 부응하는 올바른 기능 수행과 이미지가 필요하다고 말할 수 있다. 위의 결과를 바탕으로 지속가능한 축제 경영에 주는 시사점을 도출하였다. 첫째, 지역축제의 지속성장과 발전을 보장하기 위해서는 경제, 사회, 문화, 교육 등 다양한 측면에서의 기능 수행에 관심을 기울여야 한다. 특히 지역축제 이미지와 지속가능성 향상에 축제의 교육적 기능이 상대적으로 중요한 요인으로 입증된 점을 감안하여 축제를 통해 참여자가 해당 영역에 대한 다양한 정보를 수집하고, 질 높은 체험 기회를 제공해야 하겠다. 둘째, 성공적인 축제경영을 위해서는 다양한 이해관계자의 요구와 기대수준의 차이를 파악하고, 이를 축제 전반에 반영해야 한다. 이에 축제 이해관계자와 소통하고, 그들의 의견을 수렴하고 협력할 수 있는 효과적인 창구와 제도 마련의 필요성이 제기된다. 셋째, 지역축제 이미지 요인 중 정서적 이미지가 인지적 이미지에 비해 지역과 방문객 관점에서의 지속가능성과 더 큰 영향관계를 가지는 것으로 조사되었다. 이를 통해 축제의 전반적인 이미지 제고를 위하여 프로그램과 제공 서비스의 품질 관리, 사전·사후 홍보마케팅을 확대함은 물론 긍정적인 정서적 이미지 구축을 위하여 차별화된 소재 개발과 프로그램의 유희성, 흥미성, 차별성 등의 매력도 증진을 위해 노력해야 한다. 특히, 조사대상으로 선정한 서울김장문화제는 교육·문화적 기능에 대한 평가점수와 기대수준이 높았기 때문에 향후 문화예술 프로그램과 교육형 체험 콘텐츠의 보완이 필요하며, 국내는 물론 외국인 관광객 확대에 주력해야한다 이때 축제정보의 인지 경로가 홈페이지, SNS의 온라인 채널과 주변사람에 의해 이루어졌음을 감안하여 온라인 홍보마케팅과 구전 효과에 힘써야 하겠다. 본 연구는 지역축제의 경제적 파급 효과, 도시마케팅 효과 등의 단일 기능을 논하는 수준에서 벗어나 경제, 사회, 문화, 교육의 4개 복수 기능을 변수로 사용함으로써 포괄적 접근을 시도하였고, 축제의 지속가능성을 지역과 방문객 관점에서 제시함으로써 고객 중심적 접근방식을 수용한데 의의가 있다. 이에 본 연구가 지역축제의 기획·운영 및 중장기적 개최방향을 수립하는 데에 유용한 참고자료를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
Since the initiation of local autonomy system in 1995, domestic local governments have planned and held a variety of festivals as a means of local development and activation. However, with such problems as similarity in subject materials, redundancy in programs and low participation of local residen...
Since the initiation of local autonomy system in 1995, domestic local governments have planned and held a variety of festivals as a means of local development and activation. However, with such problems as similarity in subject materials, redundancy in programs and low participation of local residents, the function of local festivals has been criticized. Because the expectation and desire for local festivals are perceived very differently by concerned person’s view, it is important to understand the participants in order to improve local festivals. The purpose of this study was to examine the effects of the perceived function (economic function, social function, cultural function and educational function) of a local festival on the image (cognitive image and emotional image) and sustainability (regional perspective and visitor perspective) of the festival. It was hypothesized that function would have a positive impact on image (Hypothesis 1), function would have a positive impact on sustainability (Hypothesis 2), and image would have a positive impact on sustainability (Hypothesis 3). The investigation was conducted using the 2015 Seoul Kimchi Festival as a target. The festival was planned by Seoul Metropolitan Government and held in Seoul Square, Gwanghwamun Square and Taepyeongro during November 6 and 8, 2015. The survey were conducted with the visitors in the festival using a self-administration method. A total of 450 questionnaires were distributed. After removing the questionnaires with incomplete responses, 407 responses were used in empirical analysis using the SPSS 18.0 statistical package program. Correlational and multivariate analyses were conducted to test the hypothesis. The findings from the analyses provided overall support for the proposed hypotheses. All four types of function (economic function, social function, cultural function and educational function) were found to have a significant impact on both cognitive and emotional image of the festival, except for the impact of social function on cognitive image. Similarly, all types of function were significant predictors of sustainability from both regional and visitor perspectives, except for the impact of economic function on sustainability from a regional perspective. The sustainability from a regional perspective was significantly influenced only by emotional image, whereas the sustainability from a visitor perspective was influenced by both cognitive and emotional image. Findings suggest that the positive assessment and acknowledgement of regions and visitors for the function of a local festival improves the image and sustainability of the festival. In this regard, in order to guarantee the sustainable growth and development of local festivals, it is critical to improve the festival’s functional performance and appropriate images and to meet the demands of regions and visitors. Based on above study findings, suggestions for the management of sustainable festivals are presented as follows: First, In order to improve the sustainable growth of a local festival, it is important to pay attention to its various functions considering economy, society, culture and education. In particular, since the educational function of the festivals is shown to be a determining factor for the improvement of image and sustainability of local festivals, efforts should be made to improve the quality of the information offered in the festival. Second, in order to manage festivals successfully, it is necessary to understand each participants’needs and expectations and incorporate them in all areas of the festival. In this vein, it is necessary to establish the opportunities through which festival organizers and planners have an effective communicate with the participants and consumers of the festival. Third, among the image factors of local festivals, emotional image had a critical impact on the sustainability from both regional and visitor perspectives. As ways to build a positive emotional image, efforts should be made to manage the quality of programs and services, extend pre- and post-promotion and marketing, and develop specialized subject materials. Moving beyond the previous literature focused on single function of local festivals, the present study addressed 4 different function (e.g., economy, society, culture and education). Furthermore, the sustainability of festivals was considered from the perspectives of not only visitors but also regions. With these comprehensive and customer-oriented approaches, the study findings contribute to providing useful data on planning/operation and establishment of longer-term directivity of local festivals.
Since the initiation of local autonomy system in 1995, domestic local governments have planned and held a variety of festivals as a means of local development and activation. However, with such problems as similarity in subject materials, redundancy in programs and low participation of local residents, the function of local festivals has been criticized. Because the expectation and desire for local festivals are perceived very differently by concerned person’s view, it is important to understand the participants in order to improve local festivals. The purpose of this study was to examine the effects of the perceived function (economic function, social function, cultural function and educational function) of a local festival on the image (cognitive image and emotional image) and sustainability (regional perspective and visitor perspective) of the festival. It was hypothesized that function would have a positive impact on image (Hypothesis 1), function would have a positive impact on sustainability (Hypothesis 2), and image would have a positive impact on sustainability (Hypothesis 3). The investigation was conducted using the 2015 Seoul Kimchi Festival as a target. The festival was planned by Seoul Metropolitan Government and held in Seoul Square, Gwanghwamun Square and Taepyeongro during November 6 and 8, 2015. The survey were conducted with the visitors in the festival using a self-administration method. A total of 450 questionnaires were distributed. After removing the questionnaires with incomplete responses, 407 responses were used in empirical analysis using the SPSS 18.0 statistical package program. Correlational and multivariate analyses were conducted to test the hypothesis. The findings from the analyses provided overall support for the proposed hypotheses. All four types of function (economic function, social function, cultural function and educational function) were found to have a significant impact on both cognitive and emotional image of the festival, except for the impact of social function on cognitive image. Similarly, all types of function were significant predictors of sustainability from both regional and visitor perspectives, except for the impact of economic function on sustainability from a regional perspective. The sustainability from a regional perspective was significantly influenced only by emotional image, whereas the sustainability from a visitor perspective was influenced by both cognitive and emotional image. Findings suggest that the positive assessment and acknowledgement of regions and visitors for the function of a local festival improves the image and sustainability of the festival. In this regard, in order to guarantee the sustainable growth and development of local festivals, it is critical to improve the festival’s functional performance and appropriate images and to meet the demands of regions and visitors. Based on above study findings, suggestions for the management of sustainable festivals are presented as follows: First, In order to improve the sustainable growth of a local festival, it is important to pay attention to its various functions considering economy, society, culture and education. In particular, since the educational function of the festivals is shown to be a determining factor for the improvement of image and sustainability of local festivals, efforts should be made to improve the quality of the information offered in the festival. Second, in order to manage festivals successfully, it is necessary to understand each participants’needs and expectations and incorporate them in all areas of the festival. In this vein, it is necessary to establish the opportunities through which festival organizers and planners have an effective communicate with the participants and consumers of the festival. Third, among the image factors of local festivals, emotional image had a critical impact on the sustainability from both regional and visitor perspectives. As ways to build a positive emotional image, efforts should be made to manage the quality of programs and services, extend pre- and post-promotion and marketing, and develop specialized subject materials. Moving beyond the previous literature focused on single function of local festivals, the present study addressed 4 different function (e.g., economy, society, culture and education). Furthermore, the sustainability of festivals was considered from the perspectives of not only visitors but also regions. With these comprehensive and customer-oriented approaches, the study findings contribute to providing useful data on planning/operation and establishment of longer-term directivity of local festivals.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.