본 연구는 스피치 교육 중 코칭을 받은 학습자에게 어떤 변화가 일어났는지 구체적으로 알아보기 위한 것이다. 이 연구의 기본 축은 사설기관에서 직접 교육을 받은 사람들을 대상으로 실제 사례를 통해 교육과정에서 발생한 코칭효과에 근거하고 있다. 또한 스피치 교육을 들은 후 실력이 향상된 부분 및 실생활에서 적용하고 타인으로부터 평가를 받았던 학습자의 고찰을 통해 스피치 교육으로 인한 지속적인 발전 가능성에 대해 알아보고자 하였다. 먼저 스피치 교육에 참여한 학습자들을 대상으로 다양한 목적과 ...
본 연구는 스피치 교육 중 코칭을 받은 학습자에게 어떤 변화가 일어났는지 구체적으로 알아보기 위한 것이다. 이 연구의 기본 축은 사설기관에서 직접 교육을 받은 사람들을 대상으로 실제 사례를 통해 교육과정에서 발생한 코칭효과에 근거하고 있다. 또한 스피치 교육을 들은 후 실력이 향상된 부분 및 실생활에서 적용하고 타인으로부터 평가를 받았던 학습자의 고찰을 통해 스피치 교육으로 인한 지속적인 발전 가능성에 대해 알아보고자 하였다. 먼저 스피치 교육에 참여한 학습자들을 대상으로 다양한 목적과 기대효과를 통해 교육을 처음 접하는 사람들의 태도에 대해 분석하였다. 그리고 스피치 구성 요소에 따른 전체적인 강도 및 학습자가 체험한 효과에 대해 알아보고 마지막으로 교육을 받은 후 일상생활에서 느끼는 변화와 타인으로부터 평가받은 내용에 근거하여 지속적인 발전 가능성에 대한 연구 결과를 도출해 내고자 했다. 그리하여 본 연구는 학습자들을 중심으로 심층 인터뷰를 진행하여 수업 경험을 토대로 나타난 현상을 분석하였다. 그에 따라 코칭에 따른 교육생의 태도 변화 및 발전 가능성에 대한 것을 살펴보았다. 스피치 코칭을 받은 학습자들과의 심층 인터뷰 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 스피치 교육은 모든 사람에게 일률적인 프로그램으로 교육을 하는 것이 아니라 개개인의 특성에 맞춰서 수업을 진행해야 효과가 높다는 것이었다. 둘째로, 목적의 방향성과 개인의 성격을 고려한 코칭의 강도에 따라 학습자가 원하는 방향으로 빠르게 변화하는 것을 알 수 있었다. 마지막으로 학습자의 지속적인 발전 가능성에 대한 연구 결과를 보면 감성과 이성의 조화가 적절하게 이루어진 수업일수록 뚜렷한 변화를 이끌어 낸다는 것을 알아냈는데, 여기에서 중점을 두어야 할 부분은 바로 ‘소통’이다. 결국 본 연구로 인하여 스피치 교육의 만족도는 라포(rapport) 형성을 바탕으로 개개인의 특성에 따른 맞춤 교육으로 결정된다는 것을 증명하였고 코칭의 강도가 높을수록 학습자의 변화가 확실하게 나타난다는 것을 알아냈다. 본 연구 결과에 따라 앞으로 학습자의 특성에 맞춰서 다양한 프로그램을 도입한다면 스피치는 현대인들에게 필수불가결한 콘텐츠(content)가 될 것이다.
본 연구는 스피치 교육 중 코칭을 받은 학습자에게 어떤 변화가 일어났는지 구체적으로 알아보기 위한 것이다. 이 연구의 기본 축은 사설기관에서 직접 교육을 받은 사람들을 대상으로 실제 사례를 통해 교육과정에서 발생한 코칭효과에 근거하고 있다. 또한 스피치 교육을 들은 후 실력이 향상된 부분 및 실생활에서 적용하고 타인으로부터 평가를 받았던 학습자의 고찰을 통해 스피치 교육으로 인한 지속적인 발전 가능성에 대해 알아보고자 하였다. 먼저 스피치 교육에 참여한 학습자들을 대상으로 다양한 목적과 기대효과를 통해 교육을 처음 접하는 사람들의 태도에 대해 분석하였다. 그리고 스피치 구성 요소에 따른 전체적인 강도 및 학습자가 체험한 효과에 대해 알아보고 마지막으로 교육을 받은 후 일상생활에서 느끼는 변화와 타인으로부터 평가받은 내용에 근거하여 지속적인 발전 가능성에 대한 연구 결과를 도출해 내고자 했다. 그리하여 본 연구는 학습자들을 중심으로 심층 인터뷰를 진행하여 수업 경험을 토대로 나타난 현상을 분석하였다. 그에 따라 코칭에 따른 교육생의 태도 변화 및 발전 가능성에 대한 것을 살펴보았다. 스피치 코칭을 받은 학습자들과의 심층 인터뷰 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 스피치 교육은 모든 사람에게 일률적인 프로그램으로 교육을 하는 것이 아니라 개개인의 특성에 맞춰서 수업을 진행해야 효과가 높다는 것이었다. 둘째로, 목적의 방향성과 개인의 성격을 고려한 코칭의 강도에 따라 학습자가 원하는 방향으로 빠르게 변화하는 것을 알 수 있었다. 마지막으로 학습자의 지속적인 발전 가능성에 대한 연구 결과를 보면 감성과 이성의 조화가 적절하게 이루어진 수업일수록 뚜렷한 변화를 이끌어 낸다는 것을 알아냈는데, 여기에서 중점을 두어야 할 부분은 바로 ‘소통’이다. 결국 본 연구로 인하여 스피치 교육의 만족도는 라포(rapport) 형성을 바탕으로 개개인의 특성에 따른 맞춤 교육으로 결정된다는 것을 증명하였고 코칭의 강도가 높을수록 학습자의 변화가 확실하게 나타난다는 것을 알아냈다. 본 연구 결과에 따라 앞으로 학습자의 특성에 맞춰서 다양한 프로그램을 도입한다면 스피치는 현대인들에게 필수불가결한 콘텐츠(content)가 될 것이다.
This study is to find detail changes in learners that have received speech coaching among speech educations. This study is based on the coaching effects from actual cases and people who have directly received relative education from a private institution. Through deep consideration of learners who h...
This study is to find detail changes in learners that have received speech coaching among speech educations. This study is based on the coaching effects from actual cases and people who have directly received relative education from a private institution. Through deep consideration of learners who have revived speech education and as a result improved significantly and applied in practical life situations and also received positive evaluation from others, this study has noticed the possibility of continuous improvement through speech education. First, the learners who participated the speech education were the objects to study those who have experienced this education for the first time through various purpose and expected effects. This study researched to find the overall intensity and experienced effect of the learner according to the speech components and lastly researched to draw a conclusion in continuous improvement possibilities based on the changes felt in daily lives of the learners and evaluation from others after the education. As a result, this study has conducted an in-depth interview with the learner to analyse the outcome based on the course experience and with the results have examined the possibilities of attitude change and improvement. The research results from the in-depth interview with the learners are as follows. First, in order to experience high effects, speech education should not be a uniformed program for everyone but should be matched to the features and specialties of each learner. Second, In accordance to the coaching intensity considering the directional purpose and personality of each learner, the learners showed rapid change towards the direction they desired. Lastly, looking at the results regarding the possibility in continuous improvement, the more the lesson contained well balanced emotional and rational contents the more noticeable changes were gained and the most important factor in this part was ‘communication’. Through this research, it is proved that the level of satisfaction of speech education is decided by matched education according to the features and specialties of each learner based on the formation of rapport and that the higher the intensity of the coaching is the greater noticeable changes were achieved. In accordance to this research results, if various programs are introduced that match the features and specialties of each learner, speech will become an essential content to modern people.
This study is to find detail changes in learners that have received speech coaching among speech educations. This study is based on the coaching effects from actual cases and people who have directly received relative education from a private institution. Through deep consideration of learners who have revived speech education and as a result improved significantly and applied in practical life situations and also received positive evaluation from others, this study has noticed the possibility of continuous improvement through speech education. First, the learners who participated the speech education were the objects to study those who have experienced this education for the first time through various purpose and expected effects. This study researched to find the overall intensity and experienced effect of the learner according to the speech components and lastly researched to draw a conclusion in continuous improvement possibilities based on the changes felt in daily lives of the learners and evaluation from others after the education. As a result, this study has conducted an in-depth interview with the learner to analyse the outcome based on the course experience and with the results have examined the possibilities of attitude change and improvement. The research results from the in-depth interview with the learners are as follows. First, in order to experience high effects, speech education should not be a uniformed program for everyone but should be matched to the features and specialties of each learner. Second, In accordance to the coaching intensity considering the directional purpose and personality of each learner, the learners showed rapid change towards the direction they desired. Lastly, looking at the results regarding the possibility in continuous improvement, the more the lesson contained well balanced emotional and rational contents the more noticeable changes were gained and the most important factor in this part was ‘communication’. Through this research, it is proved that the level of satisfaction of speech education is decided by matched education according to the features and specialties of each learner based on the formation of rapport and that the higher the intensity of the coaching is the greater noticeable changes were achieved. In accordance to this research results, if various programs are introduced that match the features and specialties of each learner, speech will become an essential content to modern people.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.