애니메이션 산업은 디지털 기술의 발전에 의해 투자와 연구가 지속적으로 수행되고 있으며 따라서 캐릭터 산업의 비약적인 성장을 가능하게 하였다. 의인화는 애니메이션에서 가장 많이 활용하는 캐릭터 창작 기법 중 하나인데, 동물 의인화는 인종적 편견을 배제할 수 있고, 동물에 대한 친숙함을 통해서 정서적 의미전달도 극대화할 수 있는 장점을 지닌다. 본 연구는 선행연구를 검토하여 TV 광고에 나타난 의인화 동물 캐릭터가 지닌 특징을 살펴보고, 의인화 동물 캐릭터와 ...
애니메이션 산업은 디지털 기술의 발전에 의해 투자와 연구가 지속적으로 수행되고 있으며 따라서 캐릭터 산업의 비약적인 성장을 가능하게 하였다. 의인화는 애니메이션에서 가장 많이 활용하는 캐릭터 창작 기법 중 하나인데, 동물 의인화는 인종적 편견을 배제할 수 있고, 동물에 대한 친숙함을 통해서 정서적 의미전달도 극대화할 수 있는 장점을 지닌다. 본 연구는 선행연구를 검토하여 TV 광고에 나타난 의인화 동물 캐릭터가 지닌 특징을 살펴보고, 의인화 동물 캐릭터와 유명인 모델의 광고 효과를 비교분석 하였으며, 이를 기반으로 유명인 모델 대비 의인화 동물 캐릭터의 광고효과를 입증하였다. 본 연구는 의인화 동물 캐릭터 광고 활성화에 기여하기 위한 목적으로 진행하여, 이러한 연구 목적을 이루기 위한 과정으로 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1은 "TV 광고에 나타난 의인화 동물 캐릭터 모델의 현황 및 추세는 어떠한가?"였다. 이러한 연구문제에 따라 광고 전문 포털 tvcf 사이트의 데이터에 근거하여 분석을 진행하였다. 최근 5년간(2010년 1월부터 2014년 12월까지) 국내 공중파 TV 광고에 나타난 동물 캐릭터 모델은 124편이며, 각종 제품에 맞는 다양한 의인화 동물 캐릭터를 TV 광고에 활용하고 있었다. 연도별 분석 결과를 보면, 의인화 동물 캐릭터 모델을 사용한 TV 광고는 해마다 증가하고 있으며, TV 광고에 사용된 의인화 동물 종류 분포 현황을 살펴보면 토끼, 개구리, 하마, 새, 개는 사용빈도가 제일 높은 다섯 가지의 동물이었다. 의인화 동물 캐릭터를 사용한 TV 광고상품의 품목별 분석을 살펴보면, 생활가전, 식품제과, 전기전자는 의인화 동물 캐릭터 모델을 많이 사용한 품목임을 알 수 있었다. 연구문제 2는 "TV 광고에 나타난 의인화 동물 캐릭터 모델이 유명인 모델과 비교하면, 광고 효과에서 어떤 차이가 있는가?"였다. 이러한 연구문제에 따라 선행연구를 검토하고 이어서 이론적 고찰을 바탕으로, TV 광고에 등장하는 의인화 동물 캐릭터의 특징을 ➀친근함, ➁주목성, ➂기억 효과, ➃상징성, ➄차별화의 다섯 가지로 정리하여 연구모형의 독립변수로 설정하였다. 또한, 광고 효과 측정지표를 광고 인지도, 브랜드 선호도, 구매 의도의 세 가지로 정리하여 연구모형의 종속변수로 설정하였다. 이렇게 특징과 광고 효과를 검정하기 위해 경쟁 관계를 가진 유사 상품이나 대체 상품의 TV 광고를 2개씩(의인화 동물 캐릭터 이용 및 유명인 모델 이용), 총 3조(6개)의 광고를 본 연구의 비교분석 대상으로 선정하였다. 그리고 연구 모형의 구축에 따라 연구가설 3개를 설정하고 가설을 검정하기 위해 정량적이고 연역적 연구를 통해 신뢰성을 확보하였다. 본 연구에 설문조사를 실시하여, 그 자료를 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 정량적 통계분석을 진행하였다. 연구 결과를 요약정리하면 다음과 같다. 첫째, 광고 인지도 부분에서 의인화 동물 캐릭터 광고 및 유명인 모델 광고 비교결과를 살펴보면, 전기·전자와 음료수 2 가지 품목에서 의인화 동물 캐릭터 광고가 높은 점수로 나타났고, 식품 품목에서는 유명인 광고가 더 높은 점수로 나타났다. 전기·전자 품목에서 유의수준P값이 0.05보다 낮게 나타났지만 음료수와 식품 품목에서 유의수준 P값이 다 매우 높게 나와 사후검정이 불가능 하였다. 따라서 이상의 결과에 의해 '연구 가설 1'은 부분 채택되었으며 전기·전자 품목에서는 유명인 모델 광고보다 의인화 동물 캐릭터 광고의 광고 인지도가 더 높은 것을 알 수 있었다. 둘째, 브랜드 선호도 부분에서 의인화 동물 캐릭터 광고 및 유명인 모델 광고 비교결과를 살펴보면, 의인화 동물 캐릭터 광고가 모든 품목에서 다 높은 점수로 나타났다. 모든 유의수준 P값이 0.05보다 낮게 나타났으며, 유의미한 결과로 나왔다. 따라서 이상의 결과에 따르면 '연구 가설 2'는 채택되었다. 결과적으로 유명인 모델 광고보다는 의인화 동물 캐릭터 광고의 브랜드 선호도가 더 높은 것을 알 수 있었다. 셋째, 구매 의도 부분에서 의인화 동물 캐릭터 광고 및 유명인 모델 광고 비교결과를 살펴보면, 의인화 동물 캐릭터 광고가 모든 품목에서 다 높은 점수로 나타났다. 모든 유의수준 P값이 0.05보다 낮게 나타났으며, 유의미한 결과로 나왔다. 따라서 이상의 결과에 따르면 '연구 가설 3'은 채택되었다. 유명인 모델 광고보다 의인화 동물 캐릭터 광고의 구매 의도가 더 높은 것을 알 수 있었다. 따라서 유명인 모델 대비 의인화 동물 캐릭터가 광고 인지도, 브랜드 선호도와 구매 의도 측면의 광고효과가 더욱 높은 것을 알 수 있었다. 이상의 연구결과에 따르면 의인화 동물 캐릭터를 적극적으로 활용하는 것은 미래 광고 전략의 일환이 될 것이다. 의인화 동물 캐릭터를 제대로 활용하면 기업 이미지 및 제품 매출에 대해 긍정적인 영향을 미칠 수 있다는 것이 본 연구의 결론이다.
애니메이션 산업은 디지털 기술의 발전에 의해 투자와 연구가 지속적으로 수행되고 있으며 따라서 캐릭터 산업의 비약적인 성장을 가능하게 하였다. 의인화는 애니메이션에서 가장 많이 활용하는 캐릭터 창작 기법 중 하나인데, 동물 의인화는 인종적 편견을 배제할 수 있고, 동물에 대한 친숙함을 통해서 정서적 의미전달도 극대화할 수 있는 장점을 지닌다. 본 연구는 선행연구를 검토하여 TV 광고에 나타난 의인화 동물 캐릭터가 지닌 특징을 살펴보고, 의인화 동물 캐릭터와 유명인 모델의 광고 효과를 비교분석 하였으며, 이를 기반으로 유명인 모델 대비 의인화 동물 캐릭터의 광고효과를 입증하였다. 본 연구는 의인화 동물 캐릭터 광고 활성화에 기여하기 위한 목적으로 진행하여, 이러한 연구 목적을 이루기 위한 과정으로 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1은 "TV 광고에 나타난 의인화 동물 캐릭터 모델의 현황 및 추세는 어떠한가?"였다. 이러한 연구문제에 따라 광고 전문 포털 tvcf 사이트의 데이터에 근거하여 분석을 진행하였다. 최근 5년간(2010년 1월부터 2014년 12월까지) 국내 공중파 TV 광고에 나타난 동물 캐릭터 모델은 124편이며, 각종 제품에 맞는 다양한 의인화 동물 캐릭터를 TV 광고에 활용하고 있었다. 연도별 분석 결과를 보면, 의인화 동물 캐릭터 모델을 사용한 TV 광고는 해마다 증가하고 있으며, TV 광고에 사용된 의인화 동물 종류 분포 현황을 살펴보면 토끼, 개구리, 하마, 새, 개는 사용빈도가 제일 높은 다섯 가지의 동물이었다. 의인화 동물 캐릭터를 사용한 TV 광고상품의 품목별 분석을 살펴보면, 생활가전, 식품제과, 전기전자는 의인화 동물 캐릭터 모델을 많이 사용한 품목임을 알 수 있었다. 연구문제 2는 "TV 광고에 나타난 의인화 동물 캐릭터 모델이 유명인 모델과 비교하면, 광고 효과에서 어떤 차이가 있는가?"였다. 이러한 연구문제에 따라 선행연구를 검토하고 이어서 이론적 고찰을 바탕으로, TV 광고에 등장하는 의인화 동물 캐릭터의 특징을 ➀친근함, ➁주목성, ➂기억 효과, ➃상징성, ➄차별화의 다섯 가지로 정리하여 연구모형의 독립변수로 설정하였다. 또한, 광고 효과 측정지표를 광고 인지도, 브랜드 선호도, 구매 의도의 세 가지로 정리하여 연구모형의 종속변수로 설정하였다. 이렇게 특징과 광고 효과를 검정하기 위해 경쟁 관계를 가진 유사 상품이나 대체 상품의 TV 광고를 2개씩(의인화 동물 캐릭터 이용 및 유명인 모델 이용), 총 3조(6개)의 광고를 본 연구의 비교분석 대상으로 선정하였다. 그리고 연구 모형의 구축에 따라 연구가설 3개를 설정하고 가설을 검정하기 위해 정량적이고 연역적 연구를 통해 신뢰성을 확보하였다. 본 연구에 설문조사를 실시하여, 그 자료를 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 정량적 통계분석을 진행하였다. 연구 결과를 요약정리하면 다음과 같다. 첫째, 광고 인지도 부분에서 의인화 동물 캐릭터 광고 및 유명인 모델 광고 비교결과를 살펴보면, 전기·전자와 음료수 2 가지 품목에서 의인화 동물 캐릭터 광고가 높은 점수로 나타났고, 식품 품목에서는 유명인 광고가 더 높은 점수로 나타났다. 전기·전자 품목에서 유의수준 P값이 0.05보다 낮게 나타났지만 음료수와 식품 품목에서 유의수준 P값이 다 매우 높게 나와 사후검정이 불가능 하였다. 따라서 이상의 결과에 의해 '연구 가설 1'은 부분 채택되었으며 전기·전자 품목에서는 유명인 모델 광고보다 의인화 동물 캐릭터 광고의 광고 인지도가 더 높은 것을 알 수 있었다. 둘째, 브랜드 선호도 부분에서 의인화 동물 캐릭터 광고 및 유명인 모델 광고 비교결과를 살펴보면, 의인화 동물 캐릭터 광고가 모든 품목에서 다 높은 점수로 나타났다. 모든 유의수준 P값이 0.05보다 낮게 나타났으며, 유의미한 결과로 나왔다. 따라서 이상의 결과에 따르면 '연구 가설 2'는 채택되었다. 결과적으로 유명인 모델 광고보다는 의인화 동물 캐릭터 광고의 브랜드 선호도가 더 높은 것을 알 수 있었다. 셋째, 구매 의도 부분에서 의인화 동물 캐릭터 광고 및 유명인 모델 광고 비교결과를 살펴보면, 의인화 동물 캐릭터 광고가 모든 품목에서 다 높은 점수로 나타났다. 모든 유의수준 P값이 0.05보다 낮게 나타났으며, 유의미한 결과로 나왔다. 따라서 이상의 결과에 따르면 '연구 가설 3'은 채택되었다. 유명인 모델 광고보다 의인화 동물 캐릭터 광고의 구매 의도가 더 높은 것을 알 수 있었다. 따라서 유명인 모델 대비 의인화 동물 캐릭터가 광고 인지도, 브랜드 선호도와 구매 의도 측면의 광고효과가 더욱 높은 것을 알 수 있었다. 이상의 연구결과에 따르면 의인화 동물 캐릭터를 적극적으로 활용하는 것은 미래 광고 전략의 일환이 될 것이다. 의인화 동물 캐릭터를 제대로 활용하면 기업 이미지 및 제품 매출에 대해 긍정적인 영향을 미칠 수 있다는 것이 본 연구의 결론이다.
Animation industry investment and research by the development of digital technology continues to perform and thus made possible the rapid growth of industrial character. Anthropomorphism is one of the most utilized techniques in the creation of animated characters, personified animals may rule out r...
Animation industry investment and research by the development of digital technology continues to perform and thus made possible the rapid growth of industrial character. Anthropomorphism is one of the most utilized techniques in the creation of animated characters, personified animals may rule out racial prejudice, through familiarity with the animal also has the advantage of being able to maximize the emotional meaning. This study examines the characteristics by reviewing previous studies with an anthropomorphic animal characters appeared in TV commercials, anthropomorphic animal characters and analyzed comparing the advertising effectiveness of celebrity models, based on this proven advertising effectiveness of anthropomorphic animal characters celebrity models compared It was. This study was conducted in order to contribute to the active advertising anthropomorphic animal characters, and set the research question to the process for making these research purposes. The first research-problem: What is the status and trends of anthropomorphic animal characters shown in the TV advertising model? (Qualitative study) According to this problem, based on the study of tvcf ad professional portal site data analysis was carried out. Animal character models appeared last five years (from January 2010 to December 2014) to domestic airwaves TV ads is 124, had been using a variety of anthropomorphic animal characters to fit a variety of products to TV commercials. In the analysis by year, anthropomorphic animals TV ads with the character models are increasing year after year, looking for anthropomorphic animal species Distribution used in TV ads rabbits, frogs, hippos, birds, dogs are frequently used tallest five kinds It was an animal. Looking at the analysis by item of anthropomorphic animal characters with TV advertising items, home appliances, food and confectionery, electrical and electronic items that could be seen with a lot of anthropomorphic animal character models. The second research-problem: When the anthropomorphic animal characters shown in the TV advertising model, compared with a celebrity model, is there any difference in advertising effectiveness? (Qualitative study) Review of previous studies based on these research issues, based on the then theoretical consideration, TV ads appeared anthropomorphic animals characterized ➀ intimacy of the characters, ➁ attention Castle, ➂ memory effect, ➃ symbolism, ➄ organized into five distinctive It was set as the independent variable in the model study. In addition, the advertising measures advertising awareness, brand preference, organized by three kinds of intent to purchase was set as the dependent variable of the research model. This feature and advertising for the TV ad of similar products or substitute products with a competitive relationship in order to test two screws (anthropomorphic animal characters Use and celebrity models available), a total of 3 trillion comparative analysis of the study advertising (6) targets were selected. And setting the three hypothesis investigated in accordance with the construction of the model and quantitative study in order to test the hypothesis and secured via a priori reliability study. Conducted a survey in this study, the data for the quantitative statistical analysis was performed using SPSS 18.0 program. In summary of this study were as follows. First, looking at the anthropomorphic animal characters and celebrities model advertisement comparing the results from the cognitive part, electrical and electronics and beverage appears the anthropomorphic animal characters in two items high score advertisement ad is the oil level in the food items were a higher score. Electrical and electronic items from natjiman significance level P value is lower than 0.05 indicate significance level P value shown in the drinks and food items are very high post-test was impossible. Therefore, Hypothesis 1 'was adopted part. Second, looking at the advertising anthropomorphic animal characters and celebrity models in brand preference advertising comparison part, anthropomorphic animal characters in each ad has had the highest score each item. All the significant level P values were lower than 0.05, it can be seen that brand preference advertising anthropomorphic animal characters higher than the celebrity model advertising. above results, it was adopted 'hypothesis 2'. Third, looking at the advertising anthropomorphic animal characters and celebrity advertising model comparison in purchase intent section, anthropomorphic animal characters in each ad has had the highest score each item. All the significant level P values were lower than 0.05, the purchase intent of anthropomorphic animal characters than celebrity advertising model can be seen that the higher advertising. According to the above result it was adopted 'Hypothesis 3'. Therefore, compared to a celebrity model anthropomorphic animal characters could see higher advertising effectiveness of advertising awareness, brand preference and purchase intent sides. It is actively utilizing the anthropomorphic animal characters will be part of future advertising strategies. Take advantage of anthropomorphic animal characters correctly, that there could have a positive impact on the corporate image and product sales is the conclusion of the study.
Animation industry investment and research by the development of digital technology continues to perform and thus made possible the rapid growth of industrial character. Anthropomorphism is one of the most utilized techniques in the creation of animated characters, personified animals may rule out racial prejudice, through familiarity with the animal also has the advantage of being able to maximize the emotional meaning. This study examines the characteristics by reviewing previous studies with an anthropomorphic animal characters appeared in TV commercials, anthropomorphic animal characters and analyzed comparing the advertising effectiveness of celebrity models, based on this proven advertising effectiveness of anthropomorphic animal characters celebrity models compared It was. This study was conducted in order to contribute to the active advertising anthropomorphic animal characters, and set the research question to the process for making these research purposes. The first research-problem: What is the status and trends of anthropomorphic animal characters shown in the TV advertising model? (Qualitative study) According to this problem, based on the study of tvcf ad professional portal site data analysis was carried out. Animal character models appeared last five years (from January 2010 to December 2014) to domestic airwaves TV ads is 124, had been using a variety of anthropomorphic animal characters to fit a variety of products to TV commercials. In the analysis by year, anthropomorphic animals TV ads with the character models are increasing year after year, looking for anthropomorphic animal species Distribution used in TV ads rabbits, frogs, hippos, birds, dogs are frequently used tallest five kinds It was an animal. Looking at the analysis by item of anthropomorphic animal characters with TV advertising items, home appliances, food and confectionery, electrical and electronic items that could be seen with a lot of anthropomorphic animal character models. The second research-problem: When the anthropomorphic animal characters shown in the TV advertising model, compared with a celebrity model, is there any difference in advertising effectiveness? (Qualitative study) Review of previous studies based on these research issues, based on the then theoretical consideration, TV ads appeared anthropomorphic animals characterized ➀ intimacy of the characters, ➁ attention Castle, ➂ memory effect, ➃ symbolism, ➄ organized into five distinctive It was set as the independent variable in the model study. In addition, the advertising measures advertising awareness, brand preference, organized by three kinds of intent to purchase was set as the dependent variable of the research model. This feature and advertising for the TV ad of similar products or substitute products with a competitive relationship in order to test two screws (anthropomorphic animal characters Use and celebrity models available), a total of 3 trillion comparative analysis of the study advertising (6) targets were selected. And setting the three hypothesis investigated in accordance with the construction of the model and quantitative study in order to test the hypothesis and secured via a priori reliability study. Conducted a survey in this study, the data for the quantitative statistical analysis was performed using SPSS 18.0 program. In summary of this study were as follows. First, looking at the anthropomorphic animal characters and celebrities model advertisement comparing the results from the cognitive part, electrical and electronics and beverage appears the anthropomorphic animal characters in two items high score advertisement ad is the oil level in the food items were a higher score. Electrical and electronic items from natjiman significance level P value is lower than 0.05 indicate significance level P value shown in the drinks and food items are very high post-test was impossible. Therefore, Hypothesis 1 'was adopted part. Second, looking at the advertising anthropomorphic animal characters and celebrity models in brand preference advertising comparison part, anthropomorphic animal characters in each ad has had the highest score each item. All the significant level P values were lower than 0.05, it can be seen that brand preference advertising anthropomorphic animal characters higher than the celebrity model advertising. above results, it was adopted 'hypothesis 2'. Third, looking at the advertising anthropomorphic animal characters and celebrity advertising model comparison in purchase intent section, anthropomorphic animal characters in each ad has had the highest score each item. All the significant level P values were lower than 0.05, the purchase intent of anthropomorphic animal characters than celebrity advertising model can be seen that the higher advertising. According to the above result it was adopted 'Hypothesis 3'. Therefore, compared to a celebrity model anthropomorphic animal characters could see higher advertising effectiveness of advertising awareness, brand preference and purchase intent sides. It is actively utilizing the anthropomorphic animal characters will be part of future advertising strategies. Take advantage of anthropomorphic animal characters correctly, that there could have a positive impact on the corporate image and product sales is the conclusion of the study.
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