본 연구의 목적은 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램을 개발하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 둘째, 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램을 개발하기 위해 배려와 관련된 문헌을 검토하고 배려교육의 실태 및 배려교육에 대한 부모와 유아교육 현장의 요구를 조사하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성한 후 전문가 협의를 거쳐 문제점을 수정 및 보완하여 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램의 목적은 배려적 인성을 함양하고 타인에 대한 배려적 지식, 기술, 태도를 증진시키는 데 있다. 구체적인 목표는 ‘자신을 긍정적으로 인식하고 가치 있게 느낀다.’, ‘타인의 사고와 감정을 인식하고 이해하며 이해한 바를 표현한다.’, ‘상황과 타인을 이해하고 자신의 행동과 정서를 조절한다.’, ‘타인에게 관심을 갖고 타인을 이롭게 하는 행동을 한다.’이다. 본 프로그램의 교육 내용은 ‘자기존중’, ‘공감’, ‘자기조절’, ‘이타행동’의 4개 영역이다. 세부 교육 내용으로 ‘자기존중’은 자신의 장점 알기, 자신을 가치 있게 느끼기이고, ‘공감’은 타인의 감정 알기, 타인의 감정 느끼기, 타인과 감정 교류하기이다. ‘자기조절’은 상황과 타인을 인식하기, 자신과 타인의 사고와 감정을 이해하기, 상황에 맞게 자신의 생각과 감정, 행동을 통제하기이며 ‘이타행동’은 타인을 도와주기, 타인에게 나눠주기, 협동하기, 규칙 지키기이다. 본 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 과정, 교수전략, 교수-학습 자료로 구성되었다. 교수-학습 원리는 놀이중심의 원리, 생활중심의 원리, 흥미중심의 원리, 주제중심의 원리, 통합의 원리이고 교수-학습 과정은 배려상황 인식하기 → 배려요소 탐색하기 → 배려방법 탐구하기 → 배려실천(가정연계)의 단계로 구성하였다. 교수전략은 가정연계, 설명하기, ...
본 연구의 목적은 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램을 개발하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 둘째, 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램을 개발하기 위해 배려와 관련된 문헌을 검토하고 배려교육의 실태 및 배려교육에 대한 부모와 유아교육 현장의 요구를 조사하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성한 후 전문가 협의를 거쳐 문제점을 수정 및 보완하여 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램의 목적은 배려적 인성을 함양하고 타인에 대한 배려적 지식, 기술, 태도를 증진시키는 데 있다. 구체적인 목표는 ‘자신을 긍정적으로 인식하고 가치 있게 느낀다.’, ‘타인의 사고와 감정을 인식하고 이해하며 이해한 바를 표현한다.’, ‘상황과 타인을 이해하고 자신의 행동과 정서를 조절한다.’, ‘타인에게 관심을 갖고 타인을 이롭게 하는 행동을 한다.’이다. 본 프로그램의 교육 내용은 ‘자기존중’, ‘공감’, ‘자기조절’, ‘이타행동’의 4개 영역이다. 세부 교육 내용으로 ‘자기존중’은 자신의 장점 알기, 자신을 가치 있게 느끼기이고, ‘공감’은 타인의 감정 알기, 타인의 감정 느끼기, 타인과 감정 교류하기이다. ‘자기조절’은 상황과 타인을 인식하기, 자신과 타인의 사고와 감정을 이해하기, 상황에 맞게 자신의 생각과 감정, 행동을 통제하기이며 ‘이타행동’은 타인을 도와주기, 타인에게 나눠주기, 협동하기, 규칙 지키기이다. 본 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 과정, 교수전략, 교수-학습 자료로 구성되었다. 교수-학습 원리는 놀이중심의 원리, 생활중심의 원리, 흥미중심의 원리, 주제중심의 원리, 통합의 원리이고 교수-학습 과정은 배려상황 인식하기 → 배려요소 탐색하기 → 배려방법 탐구하기 → 배려실천(가정연계)의 단계로 구성하였다. 교수전략은 가정연계, 설명하기, 모델링, 대화, 협동, 실천, 토의하기이다. 교수-학습 자료는 배려상황이 포함되어 있는 이야기자료와 가정연계 활동인 ‘배려노트’ 등을 사용한다. 평가는 진단평가, 형성평가, 총괄평가로 나누어 실시한다. 프로그램의 적용 효과를 알아보기 위해 경기도 A시와 B시에 위치한 유치원 두 곳의 만 5세 유아 60명(실험집단 28명, 비교집단 32명)을 대상으로 2015년 3월 24일부터 2015년 6월 9일까지 12주에 걸쳐 연구를 실시하였다. 프로그램 적용 전과 후에 사회적 추론 능력, 친사회적 행동, 언어표현력 검사를 실시하였고, SPSS 21 Window용 프로그램을 활용하여 일원공변량분석(ANCOVA)으로 통계 처리하였다. 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램 적용 효과에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아는 비교집단의 유아보다 사회적 추론 능력 점수가 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타났으며, 사회적 추론 능력의 하위 요소에서는 도움 행동에서만 유의미한 향상을 보였다. 둘째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아는 비교집단의 유아보다 친사회적 행동 점수가 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 친사회적 행동의 하위요소인 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근 시도하기, 나누기, 감정이입 및 조절하기에서 모두 유의미한 향상을 보였다. 셋째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아는 비교집단의 유아보다 언어표현력 점수가 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 언어표현력의 하위내용인 내용이 일치하는 이야기꾸미기에서는 문장 수를 제외하고 단어 수, 내용의 일치성, 내용의 연계성, 창의적 표현에서 유의미한 향상을 보였고, 연계성 있는 이야기꾸미기에서는 내용의 연계성에서 유의미한 향상을 보였다. 결과적으로 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램이 유아의 사회적 추론 능력, 친사회적 행동, 언어표현력의 수준을 향상시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.
본 연구의 목적은 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램을 개발하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 둘째, 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램을 개발하기 위해 배려와 관련된 문헌을 검토하고 배려교육의 실태 및 배려교육에 대한 부모와 유아교육 현장의 요구를 조사하였다. 이를 토대로 프로그램의 시안을 구성한 후 전문가 협의를 거쳐 문제점을 수정 및 보완하여 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램을 개발하였다. 본 프로그램의 목적은 배려적 인성을 함양하고 타인에 대한 배려적 지식, 기술, 태도를 증진시키는 데 있다. 구체적인 목표는 ‘자신을 긍정적으로 인식하고 가치 있게 느낀다.’, ‘타인의 사고와 감정을 인식하고 이해하며 이해한 바를 표현한다.’, ‘상황과 타인을 이해하고 자신의 행동과 정서를 조절한다.’, ‘타인에게 관심을 갖고 타인을 이롭게 하는 행동을 한다.’이다. 본 프로그램의 교육 내용은 ‘자기존중’, ‘공감’, ‘자기조절’, ‘이타행동’의 4개 영역이다. 세부 교육 내용으로 ‘자기존중’은 자신의 장점 알기, 자신을 가치 있게 느끼기이고, ‘공감’은 타인의 감정 알기, 타인의 감정 느끼기, 타인과 감정 교류하기이다. ‘자기조절’은 상황과 타인을 인식하기, 자신과 타인의 사고와 감정을 이해하기, 상황에 맞게 자신의 생각과 감정, 행동을 통제하기이며 ‘이타행동’은 타인을 도와주기, 타인에게 나눠주기, 협동하기, 규칙 지키기이다. 본 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 과정, 교수전략, 교수-학습 자료로 구성되었다. 교수-학습 원리는 놀이중심의 원리, 생활중심의 원리, 흥미중심의 원리, 주제중심의 원리, 통합의 원리이고 교수-학습 과정은 배려상황 인식하기 → 배려요소 탐색하기 → 배려방법 탐구하기 → 배려실천(가정연계)의 단계로 구성하였다. 교수전략은 가정연계, 설명하기, 모델링, 대화, 협동, 실천, 토의하기이다. 교수-학습 자료는 배려상황이 포함되어 있는 이야기자료와 가정연계 활동인 ‘배려노트’ 등을 사용한다. 평가는 진단평가, 형성평가, 총괄평가로 나누어 실시한다. 프로그램의 적용 효과를 알아보기 위해 경기도 A시와 B시에 위치한 유치원 두 곳의 만 5세 유아 60명(실험집단 28명, 비교집단 32명)을 대상으로 2015년 3월 24일부터 2015년 6월 9일까지 12주에 걸쳐 연구를 실시하였다. 프로그램 적용 전과 후에 사회적 추론 능력, 친사회적 행동, 언어표현력 검사를 실시하였고, SPSS 21 Window용 프로그램을 활용하여 일원공변량분석(ANCOVA)으로 통계 처리하였다. 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램 적용 효과에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아는 비교집단의 유아보다 사회적 추론 능력 점수가 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타났으며, 사회적 추론 능력의 하위 요소에서는 도움 행동에서만 유의미한 향상을 보였다. 둘째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아는 비교집단의 유아보다 친사회적 행동 점수가 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 친사회적 행동의 하위요소인 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근 시도하기, 나누기, 감정이입 및 조절하기에서 모두 유의미한 향상을 보였다. 셋째, 본 프로그램에 참여한 실험집단의 유아는 비교집단의 유아보다 언어표현력 점수가 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 언어표현력의 하위내용인 내용이 일치하는 이야기꾸미기에서는 문장 수를 제외하고 단어 수, 내용의 일치성, 내용의 연계성, 창의적 표현에서 유의미한 향상을 보였고, 연계성 있는 이야기꾸미기에서는 내용의 연계성에서 유의미한 향상을 보였다. 결과적으로 가정연계를 통한 유아 배려교육 프로그램이 유아의 사회적 추론 능력, 친사회적 행동, 언어표현력의 수준을 향상시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다.
The purposes of this study were to develop a home-connected caring education program for young children, apply it to five-year-olds, and test its effects. For those purposes, the study set the following research questions: First, how is a home-connected caring education program for young childre...
The purposes of this study were to develop a home-connected caring education program for young children, apply it to five-year-olds, and test its effects. For those purposes, the study set the following research questions: First, how is a home-connected caring education program for young children organized? Second, what kind of application effects does home-connected caring education program for young children have? In an effort to develop a home-connected caring education program for young children, the study reviewed literature on caring and examined the actual state of caring education and the needs for caring education among parents and in the field of early childhood education. Based on the results, the investigator drew a draft program proposal and revised and supplemented its problems through consultation with experts, thus developing a home-connected caring education program for young children. The purpose of the program was to help young children cultivate their caring personality and their caring knowledge, skills, and attitudes for others. Its specific objectives include "considering oneself to be positive and valuable," "recognizing and understanding others' thoughts and feelings and expressing them," "understanding situations and others and regulating one's own actions and emotions," and "taking interest in others and acting in a favorable way to others." The educational content of the program was spread over four domains of "self-respect," "empathy," "self-regulation," and "altruistic behavior." The specific educational content of "self-respect" domain covers knowing one's own advantages and considering oneself to be valuable; that of "empathy" domain covers knowing others' feelings, feeling other's' emotions, and having emotional exchanges with others; that of "self-regulation" domain covers perceiving situations and others, understanding the thoughts and feelings of oneself and others, and controlling one's own thoughts, emotions, and actions according to situations; and that of "altruistic behavior" domain covers helping others, sharing with others, collaborating, and observing the rules. The teaching and learning methods of the program consisted of teaching and learning processes, teaching strategies, and teaching and learning materials. The teaching and learning principles include play-, life-, interest-, and topic-centric principles and the principle of integration. The teaching and learning processes underwent the steps of perceiving a caring situation → investigating caring elements → exploring caring methods → practicing caring(connections with home). Teaching strategies include connections with home, explanation, modeling, conversation, collaboration, practice, and discussion. Teaching and learning materials include story materials containing a caring situation and "caring notes," a home-connected activity. Evaluation includes diagnostic, formative, and general assessment. The program was administered to 60 five-year-olds(experiment group: 28, comparison group: 32) at two kindergartens in A and B cities in Gyeonggi Province over 12 weeks from March 24 to June 9, 2015 in order to test its application effects. The young children were tested for social inferential abilities, prosocial behavior, and linguistic expression skills before and after the application of the program. Collected data were statistically treated in ANCOVA with the SPSS 21 Windows program. The findings on the application effects of the home-connected caring education program for young children were as follows: First, the experiment group that participated in the program made a statistically significant increase in their scores on social inferential abilities than the comparison group, showing a significant increase only in helping, one of subelements of social inferential abilities. Secondly, the experiment group that participated in the program made a statistically significant increase in their scores on prosocial behavior than the comparison group, showing a significant increase in all the subelements of prosocial behavior, namely leadership, helping, communication, proactive caring, attempt at approaching, sharing, empathy, and emotion regulation. Finally, the experiment group that participated in the program made a statistically significant increase in their scores on linguistic expression skills than the comparison group. They showed a significant increase in the number of words, content agreement, content connection, and creative expression in making a story of content agreement, a subcontent of linguistic expression skills, except for the number of sentences. They also showed a significant increase in content connection in making a story of content connection. In short, the findings demonstrate that the home-connected caring education program for young children had positive effects on the enhancement of their social inferential abilities, prosocial behavior, and linguistic expression skills.
The purposes of this study were to develop a home-connected caring education program for young children, apply it to five-year-olds, and test its effects. For those purposes, the study set the following research questions: First, how is a home-connected caring education program for young children organized? Second, what kind of application effects does home-connected caring education program for young children have? In an effort to develop a home-connected caring education program for young children, the study reviewed literature on caring and examined the actual state of caring education and the needs for caring education among parents and in the field of early childhood education. Based on the results, the investigator drew a draft program proposal and revised and supplemented its problems through consultation with experts, thus developing a home-connected caring education program for young children. The purpose of the program was to help young children cultivate their caring personality and their caring knowledge, skills, and attitudes for others. Its specific objectives include "considering oneself to be positive and valuable," "recognizing and understanding others' thoughts and feelings and expressing them," "understanding situations and others and regulating one's own actions and emotions," and "taking interest in others and acting in a favorable way to others." The educational content of the program was spread over four domains of "self-respect," "empathy," "self-regulation," and "altruistic behavior." The specific educational content of "self-respect" domain covers knowing one's own advantages and considering oneself to be valuable; that of "empathy" domain covers knowing others' feelings, feeling other's' emotions, and having emotional exchanges with others; that of "self-regulation" domain covers perceiving situations and others, understanding the thoughts and feelings of oneself and others, and controlling one's own thoughts, emotions, and actions according to situations; and that of "altruistic behavior" domain covers helping others, sharing with others, collaborating, and observing the rules. The teaching and learning methods of the program consisted of teaching and learning processes, teaching strategies, and teaching and learning materials. The teaching and learning principles include play-, life-, interest-, and topic-centric principles and the principle of integration. The teaching and learning processes underwent the steps of perceiving a caring situation → investigating caring elements → exploring caring methods → practicing caring(connections with home). Teaching strategies include connections with home, explanation, modeling, conversation, collaboration, practice, and discussion. Teaching and learning materials include story materials containing a caring situation and "caring notes," a home-connected activity. Evaluation includes diagnostic, formative, and general assessment. The program was administered to 60 five-year-olds(experiment group: 28, comparison group: 32) at two kindergartens in A and B cities in Gyeonggi Province over 12 weeks from March 24 to June 9, 2015 in order to test its application effects. The young children were tested for social inferential abilities, prosocial behavior, and linguistic expression skills before and after the application of the program. Collected data were statistically treated in ANCOVA with the SPSS 21 Windows program. The findings on the application effects of the home-connected caring education program for young children were as follows: First, the experiment group that participated in the program made a statistically significant increase in their scores on social inferential abilities than the comparison group, showing a significant increase only in helping, one of subelements of social inferential abilities. Secondly, the experiment group that participated in the program made a statistically significant increase in their scores on prosocial behavior than the comparison group, showing a significant increase in all the subelements of prosocial behavior, namely leadership, helping, communication, proactive caring, attempt at approaching, sharing, empathy, and emotion regulation. Finally, the experiment group that participated in the program made a statistically significant increase in their scores on linguistic expression skills than the comparison group. They showed a significant increase in the number of words, content agreement, content connection, and creative expression in making a story of content agreement, a subcontent of linguistic expression skills, except for the number of sentences. They also showed a significant increase in content connection in making a story of content connection. In short, the findings demonstrate that the home-connected caring education program for young children had positive effects on the enhancement of their social inferential abilities, prosocial behavior, and linguistic expression skills.
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