본 연구는 가정과 연계한 유아생태활동이 유아의 정서지능과 부모효능감에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 가정과 연계한 유아생태활동은 유아의 정서 지능(자기 정서의 이용증진, 타인정서의 인식 및 배려, 자기정서의 인식 및 배려, 자기정서의 인식 및 배려, 자기정서의 감정 조절 및 충동억제, 교사와의 관계, 또래와의 관계증진)에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 가정과 연계한 유아생태활동은 부모효능감(유능감, 안정감)에 어떠한 영향을 미치는 가?
본 연구는 경기도 시흥시에 소재한 K어린이집 유아 26명을 대상으로 하였다. 연구에서 사용한 유아 정서지능 측정도구는 김경희(1998)가 개발한 ‘교사용 유아 정서지능 평정척도’를 사용하였으며, 부모 ...
본 연구는 가정과 연계한 유아생태활동이 유아의 정서지능과 부모효능감에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 가정과 연계한 유아생태활동은 유아의 정서 지능(자기 정서의 이용증진, 타인정서의 인식 및 배려, 자기정서의 인식 및 배려, 자기정서의 인식 및 배려, 자기정서의 감정 조절 및 충동억제, 교사와의 관계, 또래와의 관계증진)에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 가정과 연계한 유아생태활동은 부모효능감(유능감, 안정감)에 어떠한 영향을 미치는 가?
본 연구는 경기도 시흥시에 소재한 K어린이집 유아 26명을 대상으로 하였다. 연구에서 사용한 유아 정서지능 측정도구는 김경희(1998)가 개발한 ‘교사용 유아 정서지능 평정척도’를 사용하였으며, 부모 양육효능감에 미치는 영향을 연구하기 위하여 김정미, 임희선, 허성호(2014)가 연구한 한국판 부모 양육효능감 검사(K-PSOC)도구를 사용하였다. 자료 분석은 사전 검사와 사후 검사를 통해 SPSS 16 통계 프로그램을 사용하여 t검증을 실시하였다.
가정과 연계한 유아생태활동이 유아의 정서지능 및 정서지능의 하위요인들의 변화에 나타난 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 가정연계 유아생태활동은 유아의 자기정서의 이용, 타인정서 및 배려, 자기정서의 인식 및 배려, 감정의 조절 및 충동억제, 교사와의 관계, 또래와의 관계 등 정서지능 전체에서 긍정적인 향상이 있었다. 이는 가정과 연계한 유아생태활동이 유아의 정서지능발달을 돕는다는 결과이다. 둘째, 가정과 연계한 유아생태활동은 부모효능감의 하위요소인 안정감과 유능감에서 모두 긍정적인 효과를 보였다. 즉, 가정과 연계한 유아생태활동은 부모효능감 증진에 효과가 있음을 알 수 있다.
본 연구의 결과에 따라 가정과 연계한 유아생태활동이 유아의 정서지능과 부모효능감에 미치는 영향에 대해 다음과 같이 결론지을 수 있다. 가정과 연계한 유아생태활동은 부모-자녀 간에 자연스런 놀이경험을 통해 서로의 감정을 자연스럽게 소통하고 표현하게 함으로써 자녀에게는 정서능력발달을 향상시키고 부모에게는 부모효능감을 증진시켰을 뿐만 아니라 생태활동을 통해 사람과 사람, 사람과 자연을 이해하면서 자기 자신에 대한 인식을 충분히 이끌어 내었다. 하지만 연구를 위한 생태프로그램 처치 활동을 통해 이 같은 결과가 나타났음을 볼 때, 이는 부모가 부모역할에 대한 두려움과 불안감을 제거할 수 있도록 부모들에게 유아들과 함께 쉽게 접근하고 활동할 수 있는 생태프로그램이 제공되어져야 할 필요성이 있다. 또한 정서지능발달의 최적기인 유아기의 정서지능 발달을 위해서는 부모가 부모로서의 책임과 의무를 인지할 수 있는 부모교육에 대한 사회적 지원이 요구된다.
한편, 본 연구결과 및 연구과정에서 나타난 바를 근거로 후속연구 및 교육현장의 적용을 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 S시에 위치한 K어린이집에 재원 중인 26명의 유아들과 부모들로 제한해 실험했기에 일반화하기에는 무리가 따르며, 실험· 비교집단이 동일기관 내에 속해 있어 두 집단 간 오염도가 따를 수 있다는 제한점을 지니고 있다. 따라서 향후 연구에는 다양한 유형의 유아교육기관의 유아를 대상으로 가정연계 유아생태 프로그램을 적용하여 나타나는 변화의 결과를 바탕으로 유아생태활동을 실행해야 한다. 둘째, 본 연구는 12주간의 짧은 기간 동안 이루어졌기에 적어도 1년 이상의 실험과 좀 더 다양한 유아생태활동의 제공으로 지속적인 관찰을 통해 기관과 부모가 함께 공유함으로써 유아의 정서지능과 부모의 양육태도 및 부모효능감이 어떻게 변화가 일어나는지 살펴보는 질적 연구가 이루어진다면, 유아생태활동의 효과에 대한 검증이 확실해질 것이다. 셋째, 유아생태활동이 유아교육의 패러다임으로 자리 매김하고 있는 현 시점에서 유아교육기관과 가정과의 연계가 매우 중요하므로 부모가 유아생태교육의 중요성을 인식할 수 있도록 부모의 생태인식교육도 이루어져야 한다. 또한 유아들의 일상생활 속에서 가정과 연계한 생태활동이 지속적으로 펼쳐질 수 있도록 다양한 연령, 기관, 지역특성의 맥락을 고려한 유아생태활동 프로그램이 개발되어야 할 것이다.
본 연구는 가정과 연계한 유아생태활동이 유아의 정서지능과 부모효능감에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 가정과 연계한 유아생태활동은 유아의 정서 지능(자기 정서의 이용증진, 타인정서의 인식 및 배려, 자기정서의 인식 및 배려, 자기정서의 인식 및 배려, 자기정서의 감정 조절 및 충동억제, 교사와의 관계, 또래와의 관계증진)에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 가정과 연계한 유아생태활동은 부모효능감(유능감, 안정감)에 어떠한 영향을 미치는 가?
본 연구는 경기도 시흥시에 소재한 K어린이집 유아 26명을 대상으로 하였다. 연구에서 사용한 유아 정서지능 측정도구는 김경희(1998)가 개발한 ‘교사용 유아 정서지능 평정척도’를 사용하였으며, 부모 양육효능감에 미치는 영향을 연구하기 위하여 김정미, 임희선, 허성호(2014)가 연구한 한국판 부모 양육효능감 검사(K-PSOC)도구를 사용하였다. 자료 분석은 사전 검사와 사후 검사를 통해 SPSS 16 통계 프로그램을 사용하여 t검증을 실시하였다.
가정과 연계한 유아생태활동이 유아의 정서지능 및 정서지능의 하위요인들의 변화에 나타난 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 가정연계 유아생태활동은 유아의 자기정서의 이용, 타인정서 및 배려, 자기정서의 인식 및 배려, 감정의 조절 및 충동억제, 교사와의 관계, 또래와의 관계 등 정서지능 전체에서 긍정적인 향상이 있었다. 이는 가정과 연계한 유아생태활동이 유아의 정서지능발달을 돕는다는 결과이다. 둘째, 가정과 연계한 유아생태활동은 부모효능감의 하위요소인 안정감과 유능감에서 모두 긍정적인 효과를 보였다. 즉, 가정과 연계한 유아생태활동은 부모효능감 증진에 효과가 있음을 알 수 있다.
본 연구의 결과에 따라 가정과 연계한 유아생태활동이 유아의 정서지능과 부모효능감에 미치는 영향에 대해 다음과 같이 결론지을 수 있다. 가정과 연계한 유아생태활동은 부모-자녀 간에 자연스런 놀이경험을 통해 서로의 감정을 자연스럽게 소통하고 표현하게 함으로써 자녀에게는 정서능력발달을 향상시키고 부모에게는 부모효능감을 증진시켰을 뿐만 아니라 생태활동을 통해 사람과 사람, 사람과 자연을 이해하면서 자기 자신에 대한 인식을 충분히 이끌어 내었다. 하지만 연구를 위한 생태프로그램 처치 활동을 통해 이 같은 결과가 나타났음을 볼 때, 이는 부모가 부모역할에 대한 두려움과 불안감을 제거할 수 있도록 부모들에게 유아들과 함께 쉽게 접근하고 활동할 수 있는 생태프로그램이 제공되어져야 할 필요성이 있다. 또한 정서지능발달의 최적기인 유아기의 정서지능 발달을 위해서는 부모가 부모로서의 책임과 의무를 인지할 수 있는 부모교육에 대한 사회적 지원이 요구된다.
한편, 본 연구결과 및 연구과정에서 나타난 바를 근거로 후속연구 및 교육현장의 적용을 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 S시에 위치한 K어린이집에 재원 중인 26명의 유아들과 부모들로 제한해 실험했기에 일반화하기에는 무리가 따르며, 실험· 비교집단이 동일기관 내에 속해 있어 두 집단 간 오염도가 따를 수 있다는 제한점을 지니고 있다. 따라서 향후 연구에는 다양한 유형의 유아교육기관의 유아를 대상으로 가정연계 유아생태 프로그램을 적용하여 나타나는 변화의 결과를 바탕으로 유아생태활동을 실행해야 한다. 둘째, 본 연구는 12주간의 짧은 기간 동안 이루어졌기에 적어도 1년 이상의 실험과 좀 더 다양한 유아생태활동의 제공으로 지속적인 관찰을 통해 기관과 부모가 함께 공유함으로써 유아의 정서지능과 부모의 양육태도 및 부모효능감이 어떻게 변화가 일어나는지 살펴보는 질적 연구가 이루어진다면, 유아생태활동의 효과에 대한 검증이 확실해질 것이다. 셋째, 유아생태활동이 유아교육의 패러다임으로 자리 매김하고 있는 현 시점에서 유아교육기관과 가정과의 연계가 매우 중요하므로 부모가 유아생태교육의 중요성을 인식할 수 있도록 부모의 생태인식교육도 이루어져야 한다. 또한 유아들의 일상생활 속에서 가정과 연계한 생태활동이 지속적으로 펼쳐질 수 있도록 다양한 연령, 기관, 지역특성의 맥락을 고려한 유아생태활동 프로그램이 개발되어야 할 것이다.
The objective of this study was to examine the effect of family-connected young children's ecological activities on young children's emotional intelligence and parent's parenting efficacy. For this, following study questions were established: 1. 'What is the effect of family-connected young chi...
The objective of this study was to examine the effect of family-connected young children's ecological activities on young children's emotional intelligence and parent's parenting efficacy. For this, following study questions were established: 1. 'What is the effect of family-connected young children's ecological activities on young children's emotional intelligence (increased use of self-emotion, awareness and consideration of other's emotion, awareness and consideration of self-emotion, emotional control and impulse suppression, relationship with teachers, and increased relations with peers)?' 2. 'What is the effect of family-connected young children's ecological activities on parent's parenting efficacy (competence and stability)?' Study subjects were 26 young children at K Child-care Center in Siheung City, Gyeonggi-do. To measure young children's emotional intelligence, this study used 'Teacher's Emotional Intelligence Rating Scale for Young Children' developed by Kim, Gyeong Hee (1998). And to examine the effect of family-connected young children's ecological activities on parent's parenting efficacy, this study used K-PSOC (the Korean version of the Parenting Sense of Competence Scale) developed by Kim Jeong Mi et al. (2014). Data were collected through pre- and post-test and in order to statistically process collected data t-test was conducted using the SPSS 16 program. Study findings are as follows: First, family-connected young children's ecological activities had positive effects on such all the sub-variables of young children's emotional intelligence as increased use of self-emotion, awareness and consideration of other's emotion, awareness and consideration of self-emotion, emotional control and impulse suppression, relationship with teachers and increased relations with peers. This finding seems to present the fact that family-connected young children's ecological activities help young children to improve their emotional intelligence. Second, family-connected young children's ecological activities had positive effects on such all the sub-variables of parent's parenting efficacy as competence and stability. This finding seems to present the fact that family-connected young children's ecological activities are effective in the increase of parent's parenting efficacy. Based on above study findings, the effect of family-connected young children's ecological activities on young children's emotional intelligence and parent's parenting efficacy can be summarized as follows: Family-connected young children's ecological activities made young children and their parents communicate and express their emotions between them freely through their experience in natural plays, thus resulting in young children's improvement of development of emotional intelligence and parent's increase of parenting efficacy. In addition, through ecological activities, young children understood person-to-person relationship as well as person-to-nature relationship, thus drawing out self-awareness fully. However, because these results came from programmed experiments, it is necessary to work out practical parent education programs which can be easily approached and carried out by parents along with their children and with which parents can eliminate their fear and anxiety for the role of parenting. In addition, in order for young children to develop emotional intelligence in their early childhood which is a most appropriate period for the development of emotional intelligence, it is necessary to provide social supports for parental education with which parents can aware their obligation and duty. Based on study findings, suggestions for follow-up studies and applications of family-connected young children's ecological activities to early childhood education are presented as follows: First, because study subjects were only 26 young children at K Child-care Center in S City and their parents, generalization of study findings seems to have limitations. In addition, the experiment group and the control group belonged to one child-care center, contamination between groups could occur. In this vein, it is necessary for follow-up studies to apply family-connected ecological programs to young children at various early childhood educational institutions, and then make young children carry out it based on resulted changes. Second, because this study was conducted in a short period of time, namely 12 weeks, it is necessary for follow-up studies to conduct experiments for at least one-year period, provide diverse ecological activities to young children, and share the results between child-care centers and parents through continuous observations, thus qualitatively examining the changes of young children's emotional intelligence and parent's parenting attitude and parenting efficacy, and verifying the effect of young children's ecological activities on their development of emotional intelligence. Third, because young children's ecological activities are recently established as a paradigm of early childhood education and the connectivity between child-care centers and families is very important, it is necessary to provide ecological awareness education to parents, thus making them understand the importance of young children's ecological education. In addition, In order for young children to continuously carry out family-connected ecological activities in everyday life, it is necessary to develop such young children's ecological education programs that take various age groups, diverse early childhood educational agencies and local characteristics into account.
The objective of this study was to examine the effect of family-connected young children's ecological activities on young children's emotional intelligence and parent's parenting efficacy. For this, following study questions were established: 1. 'What is the effect of family-connected young children's ecological activities on young children's emotional intelligence (increased use of self-emotion, awareness and consideration of other's emotion, awareness and consideration of self-emotion, emotional control and impulse suppression, relationship with teachers, and increased relations with peers)?' 2. 'What is the effect of family-connected young children's ecological activities on parent's parenting efficacy (competence and stability)?' Study subjects were 26 young children at K Child-care Center in Siheung City, Gyeonggi-do. To measure young children's emotional intelligence, this study used 'Teacher's Emotional Intelligence Rating Scale for Young Children' developed by Kim, Gyeong Hee (1998). And to examine the effect of family-connected young children's ecological activities on parent's parenting efficacy, this study used K-PSOC (the Korean version of the Parenting Sense of Competence Scale) developed by Kim Jeong Mi et al. (2014). Data were collected through pre- and post-test and in order to statistically process collected data t-test was conducted using the SPSS 16 program. Study findings are as follows: First, family-connected young children's ecological activities had positive effects on such all the sub-variables of young children's emotional intelligence as increased use of self-emotion, awareness and consideration of other's emotion, awareness and consideration of self-emotion, emotional control and impulse suppression, relationship with teachers and increased relations with peers. This finding seems to present the fact that family-connected young children's ecological activities help young children to improve their emotional intelligence. Second, family-connected young children's ecological activities had positive effects on such all the sub-variables of parent's parenting efficacy as competence and stability. This finding seems to present the fact that family-connected young children's ecological activities are effective in the increase of parent's parenting efficacy. Based on above study findings, the effect of family-connected young children's ecological activities on young children's emotional intelligence and parent's parenting efficacy can be summarized as follows: Family-connected young children's ecological activities made young children and their parents communicate and express their emotions between them freely through their experience in natural plays, thus resulting in young children's improvement of development of emotional intelligence and parent's increase of parenting efficacy. In addition, through ecological activities, young children understood person-to-person relationship as well as person-to-nature relationship, thus drawing out self-awareness fully. However, because these results came from programmed experiments, it is necessary to work out practical parent education programs which can be easily approached and carried out by parents along with their children and with which parents can eliminate their fear and anxiety for the role of parenting. In addition, in order for young children to develop emotional intelligence in their early childhood which is a most appropriate period for the development of emotional intelligence, it is necessary to provide social supports for parental education with which parents can aware their obligation and duty. Based on study findings, suggestions for follow-up studies and applications of family-connected young children's ecological activities to early childhood education are presented as follows: First, because study subjects were only 26 young children at K Child-care Center in S City and their parents, generalization of study findings seems to have limitations. In addition, the experiment group and the control group belonged to one child-care center, contamination between groups could occur. In this vein, it is necessary for follow-up studies to apply family-connected ecological programs to young children at various early childhood educational institutions, and then make young children carry out it based on resulted changes. Second, because this study was conducted in a short period of time, namely 12 weeks, it is necessary for follow-up studies to conduct experiments for at least one-year period, provide diverse ecological activities to young children, and share the results between child-care centers and parents through continuous observations, thus qualitatively examining the changes of young children's emotional intelligence and parent's parenting attitude and parenting efficacy, and verifying the effect of young children's ecological activities on their development of emotional intelligence. Third, because young children's ecological activities are recently established as a paradigm of early childhood education and the connectivity between child-care centers and families is very important, it is necessary to provide ecological awareness education to parents, thus making them understand the importance of young children's ecological education. In addition, In order for young children to continuously carry out family-connected ecological activities in everyday life, it is necessary to develop such young children's ecological education programs that take various age groups, diverse early childhood educational agencies and local characteristics into account.
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