본 연구의 목적은 사회적 갈등 상황에 대한 극화활동이 유아의 언어 능력과 친사회적 행동에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 있다. 이러한 목적을 기초로 선정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, ‘사회적 갈등 상황에 대한 극화활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향은 어떠한가?’ 둘째, ‘사회적 갈등 상황에 대한 극화활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가?’ 연구문제를 알아보기 위하여 S시에 위치한 유아교육기관에서 만5세 유아 각 20명씩 총 40명을 연구대상으로 선정하였고, 평균월령은 67.10개월이었다. 두 학급은 각각 실험집단 20명, 비교집단 20명으로 배치하였다. 언어능력을 측정하기 위한 검사 도구는 박애자가(1996)가 수정· 보완한 언어능력 검사 도구를 사용하였다. 박애자(1996)는 장영애가 선행연구(이연섭, 김성일, 단현국, 1980; 전용신,1971: 한국행동과학 연구소, 1973: 허형, 이영석, 황인창, 정계숙, 김상호, 1978)를 기초로 하여 4 -6세 유아의 수준에 맞게 제작한 언어능력 검사를 수정 · 보완하였다. 언어능력 검사 도구는 어휘력, 언어 이해력, 언어 표현력의 3가지 범주로 구성되었으며, 어휘력 23점, 언어이해력 30점, 언어표현력 28점으로 총점은 81점이다. 각 문항에 대한 유아들의 반응을 범주별로 점수화 하였고, 이를 종합하여 언어능력을 측정하였다. 친사회적 행동을 측정하기 위한 검사 도구 이종향(2006)이 수정 · 보완한 친사회적 행동 검사 도구를 사용하였다. 이종향(2006)은 Mcginnis와 Goldstin(1990)의 기술상황척도 ‘Skill Situation Measures’를 이원영 · 박찬옥 · 노영희(1993)가 번안, 발췌, 수정하여 ‘유아의 친사회적 행동 검사도구’로 제작한 것을 기초로 범주별 1문항씩 추가하여 수정 · 보완하였다. 유아의 친사회적 행동 검사 도구는 개인정서 조절능력, 대인관계 형성능력, 학교 적응 능력 구성되었으며, 각 범주 당 6문항씩 총점은 18점이다. 문제 상황에 대한 유아들의 반응을 친사회적 행동에는 1점, 무반응, 무전략 · 비친사회적 행동에는 0점으로 처리하여 범주별로 점수화 하였고, 이를 종합하여 친사회적 행동을 측정하였다. 실험 절차는 문헌연구, 예비검사, 사전검사, 6주간의 실험처치, 사후검사 순으로 이루어졌다. 실험집단에는 사회적 갈등 상황에 대한 극화활동을 실시하였고, 비교집단에는 사회적 갈등 상황 동화 그리기활동을 1주 2회씩 총12회 실시하였다. 연구문제를 검증하기 위하여 실험집단과 비교집단의 언어능력과 친사회적 행동에 대해 사전 · 사후검사 점수를 ...
본 연구의 목적은 사회적 갈등 상황에 대한 극화활동이 유아의 언어 능력과 친사회적 행동에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 있다. 이러한 목적을 기초로 선정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, ‘사회적 갈등 상황에 대한 극화활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향은 어떠한가?’ 둘째, ‘사회적 갈등 상황에 대한 극화활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가?’ 연구문제를 알아보기 위하여 S시에 위치한 유아교육기관에서 만5세 유아 각 20명씩 총 40명을 연구대상으로 선정하였고, 평균월령은 67.10개월이었다. 두 학급은 각각 실험집단 20명, 비교집단 20명으로 배치하였다. 언어능력을 측정하기 위한 검사 도구는 박애자가(1996)가 수정· 보완한 언어능력 검사 도구를 사용하였다. 박애자(1996)는 장영애가 선행연구(이연섭, 김성일, 단현국, 1980; 전용신,1971: 한국행동과학 연구소, 1973: 허형, 이영석, 황인창, 정계숙, 김상호, 1978)를 기초로 하여 4 -6세 유아의 수준에 맞게 제작한 언어능력 검사를 수정 · 보완하였다. 언어능력 검사 도구는 어휘력, 언어 이해력, 언어 표현력의 3가지 범주로 구성되었으며, 어휘력 23점, 언어이해력 30점, 언어표현력 28점으로 총점은 81점이다. 각 문항에 대한 유아들의 반응을 범주별로 점수화 하였고, 이를 종합하여 언어능력을 측정하였다. 친사회적 행동을 측정하기 위한 검사 도구 이종향(2006)이 수정 · 보완한 친사회적 행동 검사 도구를 사용하였다. 이종향(2006)은 Mcginnis와 Goldstin(1990)의 기술상황척도 ‘Skill Situation Measures’를 이원영 · 박찬옥 · 노영희(1993)가 번안, 발췌, 수정하여 ‘유아의 친사회적 행동 검사도구’로 제작한 것을 기초로 범주별 1문항씩 추가하여 수정 · 보완하였다. 유아의 친사회적 행동 검사 도구는 개인정서 조절능력, 대인관계 형성능력, 학교 적응 능력 구성되었으며, 각 범주 당 6문항씩 총점은 18점이다. 문제 상황에 대한 유아들의 반응을 친사회적 행동에는 1점, 무반응, 무전략 · 비친사회적 행동에는 0점으로 처리하여 범주별로 점수화 하였고, 이를 종합하여 친사회적 행동을 측정하였다. 실험 절차는 문헌연구, 예비검사, 사전검사, 6주간의 실험처치, 사후검사 순으로 이루어졌다. 실험집단에는 사회적 갈등 상황에 대한 극화활동을 실시하였고, 비교집단에는 사회적 갈등 상황 동화 그리기활동을 1주 2회씩 총12회 실시하였다. 연구문제를 검증하기 위하여 실험집단과 비교집단의 언어능력과 친사회적 행동에 대해 사전 · 사후검사 점수를 SPSS Win 12.0 Program을 활용하여 t검증을 통해 두 집단 간의 차이를 비교 · 분석하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적 갈등 상황에 대한 극화활동을 실시한 실험집단이 사회적 갈등 상황 동화 그리기활동을 실시한 비교집단의 전체 언어능력의 사후검사 결과 집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 특히, 실험집단이 비교집단에 비해 언어 능력의 하위요인 중 언어 이해력, 언어 표현력이 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 둘째, 사회적 갈등 상황에 대한 극화활동을 실시한 실험집단이 사회적 갈등 상황 동화 그리기활동을 실시한 비교집단의 전체 친사회적 행동의 사후검사 결과 집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 특히, 실험집단이 비교집단에 비해 친사회적 행동의 하위요인 중 개인정서 조절능력과 대인관계 형성능력이 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 이러한 결과는 사회적 갈등 상황에 대한 극화활동이 유아의 언어능력과 친사회적 행동의 증진에 효과가 있음을 시사한다. 결론적으로 유아교육현장에서의 사회적 갈등 상황에 대한 극화활동의 실시가 유아의 언어능력과 친사회적 행동을 신장시키기 위한 효과적인 교수 · 학습 방법이 될 것으로 사료된다.
본 연구의 목적은 사회적 갈등 상황에 대한 극화활동이 유아의 언어 능력과 친사회적 행동에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 있다. 이러한 목적을 기초로 선정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, ‘사회적 갈등 상황에 대한 극화활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향은 어떠한가?’ 둘째, ‘사회적 갈등 상황에 대한 극화활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가?’ 연구문제를 알아보기 위하여 S시에 위치한 유아교육기관에서 만5세 유아 각 20명씩 총 40명을 연구대상으로 선정하였고, 평균월령은 67.10개월이었다. 두 학급은 각각 실험집단 20명, 비교집단 20명으로 배치하였다. 언어능력을 측정하기 위한 검사 도구는 박애자가(1996)가 수정· 보완한 언어능력 검사 도구를 사용하였다. 박애자(1996)는 장영애가 선행연구(이연섭, 김성일, 단현국, 1980; 전용신,1971: 한국행동과학 연구소, 1973: 허형, 이영석, 황인창, 정계숙, 김상호, 1978)를 기초로 하여 4 -6세 유아의 수준에 맞게 제작한 언어능력 검사를 수정 · 보완하였다. 언어능력 검사 도구는 어휘력, 언어 이해력, 언어 표현력의 3가지 범주로 구성되었으며, 어휘력 23점, 언어이해력 30점, 언어표현력 28점으로 총점은 81점이다. 각 문항에 대한 유아들의 반응을 범주별로 점수화 하였고, 이를 종합하여 언어능력을 측정하였다. 친사회적 행동을 측정하기 위한 검사 도구 이종향(2006)이 수정 · 보완한 친사회적 행동 검사 도구를 사용하였다. 이종향(2006)은 Mcginnis와 Goldstin(1990)의 기술상황척도 ‘Skill Situation Measures’를 이원영 · 박찬옥 · 노영희(1993)가 번안, 발췌, 수정하여 ‘유아의 친사회적 행동 검사도구’로 제작한 것을 기초로 범주별 1문항씩 추가하여 수정 · 보완하였다. 유아의 친사회적 행동 검사 도구는 개인정서 조절능력, 대인관계 형성능력, 학교 적응 능력 구성되었으며, 각 범주 당 6문항씩 총점은 18점이다. 문제 상황에 대한 유아들의 반응을 친사회적 행동에는 1점, 무반응, 무전략 · 비친사회적 행동에는 0점으로 처리하여 범주별로 점수화 하였고, 이를 종합하여 친사회적 행동을 측정하였다. 실험 절차는 문헌연구, 예비검사, 사전검사, 6주간의 실험처치, 사후검사 순으로 이루어졌다. 실험집단에는 사회적 갈등 상황에 대한 극화활동을 실시하였고, 비교집단에는 사회적 갈등 상황 동화 그리기활동을 1주 2회씩 총12회 실시하였다. 연구문제를 검증하기 위하여 실험집단과 비교집단의 언어능력과 친사회적 행동에 대해 사전 · 사후검사 점수를 SPSS Win 12.0 Program을 활용하여 t검증을 통해 두 집단 간의 차이를 비교 · 분석하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적 갈등 상황에 대한 극화활동을 실시한 실험집단이 사회적 갈등 상황 동화 그리기활동을 실시한 비교집단의 전체 언어능력의 사후검사 결과 집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 특히, 실험집단이 비교집단에 비해 언어 능력의 하위요인 중 언어 이해력, 언어 표현력이 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 둘째, 사회적 갈등 상황에 대한 극화활동을 실시한 실험집단이 사회적 갈등 상황 동화 그리기활동을 실시한 비교집단의 전체 친사회적 행동의 사후검사 결과 집단 간에 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 특히, 실험집단이 비교집단에 비해 친사회적 행동의 하위요인 중 개인정서 조절능력과 대인관계 형성능력이 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 이러한 결과는 사회적 갈등 상황에 대한 극화활동이 유아의 언어능력과 친사회적 행동의 증진에 효과가 있음을 시사한다. 결론적으로 유아교육현장에서의 사회적 갈등 상황에 대한 극화활동의 실시가 유아의 언어능력과 친사회적 행동을 신장시키기 위한 효과적인 교수 · 학습 방법이 될 것으로 사료된다.
The purpose of this study is to analyze the effects of the dramatic play based on social conflict situation on young children’s prosocial behavior and language ability. The research questions were posed as follow: First, What effect do the Dramatic Play based on social conflict situation on...
The purpose of this study is to analyze the effects of the dramatic play based on social conflict situation on young children’s prosocial behavior and language ability. The research questions were posed as follow: First, What effect do the Dramatic Play based on social conflict situation on have on young children`s language ability? Second, What effect do the Dramatic Play based on social conflict situation on have on young children`s prosocial ability? The subjects of this study were 40 young children who attended children education institute in S city. The mean age of the subjects was 67.10 months. These elected two classes were respectively distributed to an experimental group and a comparative group. The former was consisted of 20 children and the latter was composed of 20 children. Children's language ability was assessed with ‘Language ability instrument(1996) by Ae-ja Park(1996)’ which is the revised version of 'Language ability instrument for 4-6 age early children by Young-ae Jang’. The new revised version by Park of the following areas; measures of vocabulary, language comprehensive ability and language expressive ability. The total score range was 0 to 81 points. 23 point was given to the vocabulary response, 30 point was given to the language comprehensive ability response and 28 point was given to the language expressive ability response. Children's social behavior was assessed with "The means of Children's Social Behavior (2006)" by Jong-hyang Lee which is the revised version of 'Skill Situation Measures (1993)" translated, extracted and revised version of the original assessment tool by Meginnie and Goldstein (1990) by Won-young Lee, Chan-ok Park, and Young-hee Noh. The new revised version by Lee included one question for each of the following areas; measures of control skills of personal emotion, interpersonal skills and school adjustment skills. Thus the new revised version consisted of 18 questions. The responses of children on the problematic situations occurring in control of personal emotion, interpersonal skills and school adjustment skills were assessed. One point was given to the positive social response. Zero point to unprosocial response, non-related response and no-response. The total score range was 0 to 18 points. The experiment procedure wac according to this order, a pilot study, a pretest, a six-week experiment, and a post test. The experimental group participated in the Dramatic Play to conflict social situation while the comparative group participated in Drawing play to conflict social situation. Both activities were totally carried out twelve times, namely, two times a week for six weeks. The results of pretest and pro-test were analyzed on the basis of t-test by SPSS Win 12.0 Program. The results of the current study can be summarized as follow: First, it was revealed that there were significant differences between the experimental group and comparative group in the post-test score of Language ability. The former was significantly better than the latter at language understanding ability, language expression ability. Second, it was revealed that there were significant differences between the experimental group and comparative group in the post-test score of prosocial behavior. The former was significantly better than the latter at control of personal emotion, interpersonal skills. The above-mentioned findings illustrated that the Dramatic Play to social conflict situation have a good effect on enhancing the Language ability and prosocial behavior of young children. Therefore, it can be considered an effective activity that should applied to early childhood education setting.
The purpose of this study is to analyze the effects of the dramatic play based on social conflict situation on young children’s prosocial behavior and language ability. The research questions were posed as follow: First, What effect do the Dramatic Play based on social conflict situation on have on young children`s language ability? Second, What effect do the Dramatic Play based on social conflict situation on have on young children`s prosocial ability? The subjects of this study were 40 young children who attended children education institute in S city. The mean age of the subjects was 67.10 months. These elected two classes were respectively distributed to an experimental group and a comparative group. The former was consisted of 20 children and the latter was composed of 20 children. Children's language ability was assessed with ‘Language ability instrument(1996) by Ae-ja Park(1996)’ which is the revised version of 'Language ability instrument for 4-6 age early children by Young-ae Jang’. The new revised version by Park of the following areas; measures of vocabulary, language comprehensive ability and language expressive ability. The total score range was 0 to 81 points. 23 point was given to the vocabulary response, 30 point was given to the language comprehensive ability response and 28 point was given to the language expressive ability response. Children's social behavior was assessed with "The means of Children's Social Behavior (2006)" by Jong-hyang Lee which is the revised version of 'Skill Situation Measures (1993)" translated, extracted and revised version of the original assessment tool by Meginnie and Goldstein (1990) by Won-young Lee, Chan-ok Park, and Young-hee Noh. The new revised version by Lee included one question for each of the following areas; measures of control skills of personal emotion, interpersonal skills and school adjustment skills. Thus the new revised version consisted of 18 questions. The responses of children on the problematic situations occurring in control of personal emotion, interpersonal skills and school adjustment skills were assessed. One point was given to the positive social response. Zero point to unprosocial response, non-related response and no-response. The total score range was 0 to 18 points. The experiment procedure wac according to this order, a pilot study, a pretest, a six-week experiment, and a post test. The experimental group participated in the Dramatic Play to conflict social situation while the comparative group participated in Drawing play to conflict social situation. Both activities were totally carried out twelve times, namely, two times a week for six weeks. The results of pretest and pro-test were analyzed on the basis of t-test by SPSS Win 12.0 Program. The results of the current study can be summarized as follow: First, it was revealed that there were significant differences between the experimental group and comparative group in the post-test score of Language ability. The former was significantly better than the latter at language understanding ability, language expression ability. Second, it was revealed that there were significant differences between the experimental group and comparative group in the post-test score of prosocial behavior. The former was significantly better than the latter at control of personal emotion, interpersonal skills. The above-mentioned findings illustrated that the Dramatic Play to social conflict situation have a good effect on enhancing the Language ability and prosocial behavior of young children. Therefore, it can be considered an effective activity that should applied to early childhood education setting.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.