본 연구의 목적은 유아의 언어능력과 주의집중력 및 자아존중감 간의 상관관계와 유아의 언어능력에 대한 주의집중력과 자아존중감의 상대적 영향력을 밝히는데 있었다. 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아의 언어능력과 주의집중력 간의 관계는 어떠한가? 둘째, 유아의 언어능력과 자아존중감 간의 관계는 어떠한가? 셋째, 유아의 언어능력에 대한 주의집중력과 자아존중감의 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구문제에 따른 결과를 도출하기 위해 선정된 연구의 대상은 S시와 K도에 위치한 4개의 유아교육기관에 재원 중인 만 5세 유아 110명이었다. 이들을 대상으로 3개의 연구도구를 사용하여 수집된 자료를 ...
본 연구의 목적은 유아의 언어능력과 주의집중력 및 자아존중감 간의 상관관계와 유아의 언어능력에 대한 주의집중력과 자아존중감의 상대적 영향력을 밝히는데 있었다. 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아의 언어능력과 주의집중력 간의 관계는 어떠한가? 둘째, 유아의 언어능력과 자아존중감 간의 관계는 어떠한가? 셋째, 유아의 언어능력에 대한 주의집중력과 자아존중감의 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구문제에 따른 결과를 도출하기 위해 선정된 연구의 대상은 S시와 K도에 위치한 4개의 유아교육기관에 재원 중인 만 5세 유아 110명이었다. 이들을 대상으로 3개의 연구도구를 사용하여 수집된 자료를 SPSS 21.0 Program을 통해 Pearson 적률상관분석과 단계적 중다회귀분석 통계방법을 실시하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 연구문제에 따라 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 언어능력과 주의집중력 간의 관계를 살펴본 결과, 유아의 언어능력과 주의집중력 간에 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 언어능력의 각 하위영역과 주의집중력 간의 관계를 살펴본 결과, 먼저 언어능력 하위영역 중 구문구조와 주의집중력 간에 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 다음으로 언어능력 하위영역인 의미도 주의집중력과 통계적으로 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 문법형태소와 주의집중력 간에는 유의미한 상관이 나타나지 않았다. 둘째, 유아의 언어능력과 자아존중감 간의 관계를 살펴본 결과, 유아의 언어능력 전체와 자아존중감 전체 간에는 정적 상관이 있는 것으로 밝혀졌다. 유아의 언어능력 각 하위영역과 자아존중감 간의 관계를 살펴본 결과, 먼저 언어능력의 하위영역 중 구문구조는 자아존중감과 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 밝혀졌다. 다음으로 유아의 언어능력 하위영역 중 의미 또한 자아존중감과 정적인 상관이 있는 것으로 나타났다. 그러나 언어능력 하위영역 중 문법형태소와 자아존중감 간에는 유의미한 상관이 없는 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 주의집중력과 자아존중감이 유아의 언어능력에 미치는 상대적 영향력을 분석한 결과, 유아의 주의집중력 전체가 유아의 언어능력을 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인으로 나타났고 두 번째로 유아의 자아존중감이 유아의 언어능력을 예측하는 정적 예측변인으로 나타났다. 언어능력의 각 하위영역에 대한 주의집중력 전체 및 자아존중감 전체의 상대적 영향력을 분석한 결과, 유아의 주의집중력이 문법형태소, 구문구조, 의미를 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인으로 밝혀졌고 다음으로 자아존중감이 문법형태소, 구문구조, 의미를 예측하는 정적 예측변인으로 나타났다. 또한 언어능력에 대한 주의집중력과 자아존중감 하위변인의 상대적 영향력을 살펴본 결과, 주의집중력의 하위영역인 주의력이 유아의 언어능력을 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인으로 나타났고 두 번째로 자아존중감의 하위영역인 인지적 자아가 정적 예측변인으로 나타났다. 언어능력 중 문법형태소에 대한 주의집중력 및 자아존중감의 하위영역의 상대적 영향력을 살펴본 결과, 주의력이 가장 강력한 정적 예측변인으로 밝혀졌고, 다음으로 인지적 자아가 정적 예측변인으로 밝혀졌다. 또한 언어능력 중 구문구조를 설명하는 가장 강력한 정적 예측변인은 주의집중력의 하위영역인 주의력으로 밝혀졌고, 두 번째로 인지적 자아가 정적 예측변인으로 밝혀졌다. 마지막으로 언어능력 중 의미에 대한 주의집중력 및 자아존중감의 하위영역의 상대적 영향력은 주의집중력의 하위영역인 주의력이 가장 강력한 정적 예측변인으로 나타났고 다음으로 인지적 자아가 유아의 언어능력 중 의미를 예측하는 정적 예측변인으로 나타났다. 결론적으로 유아의 언어능력은 주의집중력, 자아존중감과 상관관계가 있는 변인임과 동시에 주의집중력의 하위영역인 주의력과 자아존중감의 하위영역인 인지적 자아가 유아의 언어능력에 영향을 미치는 정적 예측변인으로 밝혀졌다.
본 연구의 목적은 유아의 언어능력과 주의집중력 및 자아존중감 간의 상관관계와 유아의 언어능력에 대한 주의집중력과 자아존중감의 상대적 영향력을 밝히는데 있었다. 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아의 언어능력과 주의집중력 간의 관계는 어떠한가? 둘째, 유아의 언어능력과 자아존중감 간의 관계는 어떠한가? 셋째, 유아의 언어능력에 대한 주의집중력과 자아존중감의 상대적 영향력은 어떠한가? 본 연구문제에 따른 결과를 도출하기 위해 선정된 연구의 대상은 S시와 K도에 위치한 4개의 유아교육기관에 재원 중인 만 5세 유아 110명이었다. 이들을 대상으로 3개의 연구도구를 사용하여 수집된 자료를 SPSS 21.0 Program을 통해 Pearson 적률상관분석과 단계적 중다회귀분석 통계방법을 실시하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 연구문제에 따라 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 언어능력과 주의집중력 간의 관계를 살펴본 결과, 유아의 언어능력과 주의집중력 간에 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 언어능력의 각 하위영역과 주의집중력 간의 관계를 살펴본 결과, 먼저 언어능력 하위영역 중 구문구조와 주의집중력 간에 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 다음으로 언어능력 하위영역인 의미도 주의집중력과 통계적으로 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 문법형태소와 주의집중력 간에는 유의미한 상관이 나타나지 않았다. 둘째, 유아의 언어능력과 자아존중감 간의 관계를 살펴본 결과, 유아의 언어능력 전체와 자아존중감 전체 간에는 정적 상관이 있는 것으로 밝혀졌다. 유아의 언어능력 각 하위영역과 자아존중감 간의 관계를 살펴본 결과, 먼저 언어능력의 하위영역 중 구문구조는 자아존중감과 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 밝혀졌다. 다음으로 유아의 언어능력 하위영역 중 의미 또한 자아존중감과 정적인 상관이 있는 것으로 나타났다. 그러나 언어능력 하위영역 중 문법형태소와 자아존중감 간에는 유의미한 상관이 없는 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 주의집중력과 자아존중감이 유아의 언어능력에 미치는 상대적 영향력을 분석한 결과, 유아의 주의집중력 전체가 유아의 언어능력을 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인으로 나타났고 두 번째로 유아의 자아존중감이 유아의 언어능력을 예측하는 정적 예측변인으로 나타났다. 언어능력의 각 하위영역에 대한 주의집중력 전체 및 자아존중감 전체의 상대적 영향력을 분석한 결과, 유아의 주의집중력이 문법형태소, 구문구조, 의미를 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인으로 밝혀졌고 다음으로 자아존중감이 문법형태소, 구문구조, 의미를 예측하는 정적 예측변인으로 나타났다. 또한 언어능력에 대한 주의집중력과 자아존중감 하위변인의 상대적 영향력을 살펴본 결과, 주의집중력의 하위영역인 주의력이 유아의 언어능력을 예측하는 가장 강력한 정적 예측변인으로 나타났고 두 번째로 자아존중감의 하위영역인 인지적 자아가 정적 예측변인으로 나타났다. 언어능력 중 문법형태소에 대한 주의집중력 및 자아존중감의 하위영역의 상대적 영향력을 살펴본 결과, 주의력이 가장 강력한 정적 예측변인으로 밝혀졌고, 다음으로 인지적 자아가 정적 예측변인으로 밝혀졌다. 또한 언어능력 중 구문구조를 설명하는 가장 강력한 정적 예측변인은 주의집중력의 하위영역인 주의력으로 밝혀졌고, 두 번째로 인지적 자아가 정적 예측변인으로 밝혀졌다. 마지막으로 언어능력 중 의미에 대한 주의집중력 및 자아존중감의 하위영역의 상대적 영향력은 주의집중력의 하위영역인 주의력이 가장 강력한 정적 예측변인으로 나타났고 다음으로 인지적 자아가 유아의 언어능력 중 의미를 예측하는 정적 예측변인으로 나타났다. 결론적으로 유아의 언어능력은 주의집중력, 자아존중감과 상관관계가 있는 변인임과 동시에 주의집중력의 하위영역인 주의력과 자아존중감의 하위영역인 인지적 자아가 유아의 언어능력에 영향을 미치는 정적 예측변인으로 밝혀졌다.
The purpose of this study was to reveal the correlation between language ability, attentionconcentration ability and selfesteem in young children and the relative influence of attentionconcentration ability and selfesteem on their language ability. To that end, the following study questions were...
The purpose of this study was to reveal the correlation between language ability, attentionconcentration ability and selfesteem in young children and the relative influence of attentionconcentration ability and selfesteem on their language ability. To that end, the following study questions were set up: First, what are the relationships between language ability and attentionconcentration ability in young children? Second, what are the relationships between language ability and selfesteem in young children? Third, what is the relative influence of attentionconcentration ability and selfesteem on language ability in young children? To answer these study questions, 110 young children(aged 5) were selected from subjects who were attending 4 preschool educational institutions located in S city and K province. On these subjects, three research instruments were used and the collected data were analyzed by conducting Pearson’s product moment correlation and stepwise multiregression through SPSS 21.0 program. The results of this study are as follows: First, as a result of investigating the relationship between young children’s language ability and attentionconcentration ability, these twos were found to have a significant positive correlation. As a result of looking into the relationship between each subcategory of language ability and attentionconcentration ability, first, subcategory of syntax structure showed a statistically significant positive correlation to attentionconcentration ability. Finally, grammatical morpheme showed no significant correlation to attentionconcentration ability. Second, the result of looking into the relationship between young children’s language ability and selfesteem showed that language ability had a positive correlation to selfesteem. Concerning the relationship between each subcategory of language ability and selfesteem, first, syntax structure as the subcategory of language ability had a significant positive correlation to selfesteem. Next, meaning as subcategory of language ability also had a positive correlation to selfesteem. However, grammatical morpheme had no significant correlation to selfesteem. Third, as a result of analyzing the relative influence of attentionconcentration ability and selfesteem on their language ability in young children, attentionconcentration ability was found to be the most powerful positive predict variable, and secondly, selfesteem was a positive predict variable that could predict their language ability. As a result of analyzing the relative influence of the entire attentionconcentration ability and the entire selfesteem on each subcategory of language ability, attentionconcentration ability was found to be the most powerful positive predict variable that could predict grammatical morpheme, syntax structure, and meaning and next, selfesteem was found to be a positive predict variable that could predict grammatical morpheme, syntax structure, and meaning. Also, as a result of looking into the relative influence of the subvariables of attentionconcentration ability and selfesteem on language ability, attention as subvariable of attentionconcentration ability was found to be the most powerful predict variable that could predict young children’s language ability, and secondly, cognitive self as subvariable of selfesteem was found to be another positive predict variable. In the relative influence of subvariables of attentionconcentration ability and self-esteem on grammatical morpheme in language ability, attention was found to be the most powerful positive predict variable, followed by cognitive self in order. Also, the most powerful positive predict variable that could account for syntax structure, in language ability, was found to be attention as a subvariable of attentionconcentration ability, and secondly, cognitive self was found to be a positive predict variable. Finally, in the relative influence of subvariables of attentionconcentration ability and selfesteem on meaning in language ability, attention as subvariable of attentionconcentration ability was found to be a positive predict variable that had the strongest influence, followed by cognitive self, which was a positive predict variable for meaning in young children’s language ability. In conclusion, it was found that young children’s language ability had a correlation to attentionconcentration ability and selfesteem and at the same time, attention as subvariable of attentionconcentration ability and cognitive self as subvariable of selfesteem were positive predict variables that could have a significant impact on language ability.
The purpose of this study was to reveal the correlation between language ability, attentionconcentration ability and selfesteem in young children and the relative influence of attentionconcentration ability and selfesteem on their language ability. To that end, the following study questions were set up: First, what are the relationships between language ability and attentionconcentration ability in young children? Second, what are the relationships between language ability and selfesteem in young children? Third, what is the relative influence of attentionconcentration ability and selfesteem on language ability in young children? To answer these study questions, 110 young children(aged 5) were selected from subjects who were attending 4 preschool educational institutions located in S city and K province. On these subjects, three research instruments were used and the collected data were analyzed by conducting Pearson’s product moment correlation and stepwise multiregression through SPSS 21.0 program. The results of this study are as follows: First, as a result of investigating the relationship between young children’s language ability and attentionconcentration ability, these twos were found to have a significant positive correlation. As a result of looking into the relationship between each subcategory of language ability and attentionconcentration ability, first, subcategory of syntax structure showed a statistically significant positive correlation to attentionconcentration ability. Finally, grammatical morpheme showed no significant correlation to attentionconcentration ability. Second, the result of looking into the relationship between young children’s language ability and selfesteem showed that language ability had a positive correlation to selfesteem. Concerning the relationship between each subcategory of language ability and selfesteem, first, syntax structure as the subcategory of language ability had a significant positive correlation to selfesteem. Next, meaning as subcategory of language ability also had a positive correlation to selfesteem. However, grammatical morpheme had no significant correlation to selfesteem. Third, as a result of analyzing the relative influence of attentionconcentration ability and selfesteem on their language ability in young children, attentionconcentration ability was found to be the most powerful positive predict variable, and secondly, selfesteem was a positive predict variable that could predict their language ability. As a result of analyzing the relative influence of the entire attentionconcentration ability and the entire selfesteem on each subcategory of language ability, attentionconcentration ability was found to be the most powerful positive predict variable that could predict grammatical morpheme, syntax structure, and meaning and next, selfesteem was found to be a positive predict variable that could predict grammatical morpheme, syntax structure, and meaning. Also, as a result of looking into the relative influence of the subvariables of attentionconcentration ability and selfesteem on language ability, attention as subvariable of attentionconcentration ability was found to be the most powerful predict variable that could predict young children’s language ability, and secondly, cognitive self as subvariable of selfesteem was found to be another positive predict variable. In the relative influence of subvariables of attentionconcentration ability and self-esteem on grammatical morpheme in language ability, attention was found to be the most powerful positive predict variable, followed by cognitive self in order. Also, the most powerful positive predict variable that could account for syntax structure, in language ability, was found to be attention as a subvariable of attentionconcentration ability, and secondly, cognitive self was found to be a positive predict variable. Finally, in the relative influence of subvariables of attentionconcentration ability and selfesteem on meaning in language ability, attention as subvariable of attentionconcentration ability was found to be a positive predict variable that had the strongest influence, followed by cognitive self, which was a positive predict variable for meaning in young children’s language ability. In conclusion, it was found that young children’s language ability had a correlation to attentionconcentration ability and selfesteem and at the same time, attention as subvariable of attentionconcentration ability and cognitive self as subvariable of selfesteem were positive predict variables that could have a significant impact on language ability.
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