오늘날 현대 사회는 문화생활을 향유하고 삶의 질을 높이기 위해 정서적 욕구와 문화충족에 대한 관심도가 높아가고 있다. 이러한 사회적 변화에 부응하여 미술의 생활화 즉 생활미술이 매우 중요한 역할을 하고 있다. 이는 곧 감상 및 관찰 교육의 필요성을 의미하기도 한다. 시대가 변화함에 따라 미술 감상수업의 중요성을 인지하고 심미안의 효과를 높이기 위한 하나의 방안으로 미술관의 교육적 가치와 작품을 감상할 수 있는 공간을 적극 활용하여 학교 미술수업과 미술관을 연계하는 수업지도 방안을 제안하고자 한다. 연구 진행은 다음과 같다. 서론에서는 연구의 목적과 방법 및 내용을 서술하였으며, 본론에서는 미술 감상에 대한 개념과 중요성을 살펴보았다. 또한 중학교 감상 수업의 현황을 알아보기 위해 중학교 3학년을 대상으로 미술 감상 수업 만족도 설문지를 실시하였다. 문항 조사 결과 미술수업에서 표현영역이 높은데 비해 감상영역이 차지하는 비율이 낮은 점과 흥미도가 높지 않은 점 등 여러 문제점을 통하여 학교수업과 미술관 교육 연계의 필요성에 대해 서술하였다. 그리고 현재 미술관에서 실시하고 있는 청소년 프로그램과 학교 연계 프로그램의 현황과 한계를 조사하여 학교에서 미술관을 활용하여 감상 수업을 보완할 수 있는 개선방안을 찾고자 하였다. 이에 따라 미술관 교육과 연계한 미술 감상 수업의 주제를 ‘한국화 초상화’로 정하여 3차시 학습 지도안으로 계획하였다. 학교에서의 사전 감상수업과 ‘경기도 미술관’ 관람을 통한 감상 수업으로 학생 수준에 맞는 작품을 선정하고 미술관 워크시트를 제작하여 ...
오늘날 현대 사회는 문화생활을 향유하고 삶의 질을 높이기 위해 정서적 욕구와 문화충족에 대한 관심도가 높아가고 있다. 이러한 사회적 변화에 부응하여 미술의 생활화 즉 생활미술이 매우 중요한 역할을 하고 있다. 이는 곧 감상 및 관찰 교육의 필요성을 의미하기도 한다. 시대가 변화함에 따라 미술 감상수업의 중요성을 인지하고 심미안의 효과를 높이기 위한 하나의 방안으로 미술관의 교육적 가치와 작품을 감상할 수 있는 공간을 적극 활용하여 학교 미술수업과 미술관을 연계하는 수업지도 방안을 제안하고자 한다. 연구 진행은 다음과 같다. 서론에서는 연구의 목적과 방법 및 내용을 서술하였으며, 본론에서는 미술 감상에 대한 개념과 중요성을 살펴보았다. 또한 중학교 감상 수업의 현황을 알아보기 위해 중학교 3학년을 대상으로 미술 감상 수업 만족도 설문지를 실시하였다. 문항 조사 결과 미술수업에서 표현영역이 높은데 비해 감상영역이 차지하는 비율이 낮은 점과 흥미도가 높지 않은 점 등 여러 문제점을 통하여 학교수업과 미술관 교육 연계의 필요성에 대해 서술하였다. 그리고 현재 미술관에서 실시하고 있는 청소년 프로그램과 학교 연계 프로그램의 현황과 한계를 조사하여 학교에서 미술관을 활용하여 감상 수업을 보완할 수 있는 개선방안을 찾고자 하였다. 이에 따라 미술관 교육과 연계한 미술 감상 수업의 주제를 ‘한국화 초상화’로 정하여 3차시 학습 지도안으로 계획하였다. 학교에서의 사전 감상수업과 ‘경기도 미술관’ 관람을 통한 감상 수업으로 학생 수준에 맞는 작품을 선정하고 미술관 워크시트를 제작하여 도슨트의 작품설명 및 학생들이 스스로 감상 할 수 있는 관람 수업을 진행하였다. 이후 후속 표현으로 학생작품, 평가기준, 미술관 관람 수업 만족도 설문지를 통해 학생들의 감상 능력 변화를 비교 분석하였다. 결론적으로 미술 수업에 부정적이거나 큰 흥미를 느끼지 못했던 학생들이 미술관 관람을 통하여 감상 수업에 대한 흥미도가 전반적으로 높아졌으며, 미술관 감상의 필요성을 스스로 인지하고 있음을 확인 할 수 있었다. 특히 생생한 작품을 직접 체험하고 워크시트를 통해 심층적으로 감상 방법을 즐길 수 있는 긍정적인 계기가 되었다고 본다. 본 연구를 통하여 학교와 미술관 교육을 연계한 감상 학습은 학생들에게 열린 학습의 공간이자 이상적인 교육 장소라 생각한다. 미술품에 대한 이해를 통해 수업의 질을 높이고 작품 제작에서도 연계함으로써 감상영역의 가치를 넓히길 바라며 학교, 미술관, 교사, 학생 서로가 상호 협력적이고 적극적인 자세로 현상 개선에 힘써야 된다고 생각된다. 앞으로도 감상, 이해, 표현 각 영역의 통합 수업을 학교 교육 현장 속에서 실천해 볼 수 있는 기회가 되어 미술 교육의 총체적인 효과를 얻는데 도움이 되기를 바란다.
오늘날 현대 사회는 문화생활을 향유하고 삶의 질을 높이기 위해 정서적 욕구와 문화충족에 대한 관심도가 높아가고 있다. 이러한 사회적 변화에 부응하여 미술의 생활화 즉 생활미술이 매우 중요한 역할을 하고 있다. 이는 곧 감상 및 관찰 교육의 필요성을 의미하기도 한다. 시대가 변화함에 따라 미술 감상수업의 중요성을 인지하고 심미안의 효과를 높이기 위한 하나의 방안으로 미술관의 교육적 가치와 작품을 감상할 수 있는 공간을 적극 활용하여 학교 미술수업과 미술관을 연계하는 수업지도 방안을 제안하고자 한다. 연구 진행은 다음과 같다. 서론에서는 연구의 목적과 방법 및 내용을 서술하였으며, 본론에서는 미술 감상에 대한 개념과 중요성을 살펴보았다. 또한 중학교 감상 수업의 현황을 알아보기 위해 중학교 3학년을 대상으로 미술 감상 수업 만족도 설문지를 실시하였다. 문항 조사 결과 미술수업에서 표현영역이 높은데 비해 감상영역이 차지하는 비율이 낮은 점과 흥미도가 높지 않은 점 등 여러 문제점을 통하여 학교수업과 미술관 교육 연계의 필요성에 대해 서술하였다. 그리고 현재 미술관에서 실시하고 있는 청소년 프로그램과 학교 연계 프로그램의 현황과 한계를 조사하여 학교에서 미술관을 활용하여 감상 수업을 보완할 수 있는 개선방안을 찾고자 하였다. 이에 따라 미술관 교육과 연계한 미술 감상 수업의 주제를 ‘한국화 초상화’로 정하여 3차시 학습 지도안으로 계획하였다. 학교에서의 사전 감상수업과 ‘경기도 미술관’ 관람을 통한 감상 수업으로 학생 수준에 맞는 작품을 선정하고 미술관 워크시트를 제작하여 도슨트의 작품설명 및 학생들이 스스로 감상 할 수 있는 관람 수업을 진행하였다. 이후 후속 표현으로 학생작품, 평가기준, 미술관 관람 수업 만족도 설문지를 통해 학생들의 감상 능력 변화를 비교 분석하였다. 결론적으로 미술 수업에 부정적이거나 큰 흥미를 느끼지 못했던 학생들이 미술관 관람을 통하여 감상 수업에 대한 흥미도가 전반적으로 높아졌으며, 미술관 감상의 필요성을 스스로 인지하고 있음을 확인 할 수 있었다. 특히 생생한 작품을 직접 체험하고 워크시트를 통해 심층적으로 감상 방법을 즐길 수 있는 긍정적인 계기가 되었다고 본다. 본 연구를 통하여 학교와 미술관 교육을 연계한 감상 학습은 학생들에게 열린 학습의 공간이자 이상적인 교육 장소라 생각한다. 미술품에 대한 이해를 통해 수업의 질을 높이고 작품 제작에서도 연계함으로써 감상영역의 가치를 넓히길 바라며 학교, 미술관, 교사, 학생 서로가 상호 협력적이고 적극적인 자세로 현상 개선에 힘써야 된다고 생각된다. 앞으로도 감상, 이해, 표현 각 영역의 통합 수업을 학교 교육 현장 속에서 실천해 볼 수 있는 기회가 되어 미술 교육의 총체적인 효과를 얻는데 도움이 되기를 바란다.
In today’s society, the interest in an emotional need, as well as cultural desires, have been increased to improve the quality of life and to enjoy a rich and varied cultural life. In response to this social change, the fine arts gradually have been made a part of our lives. This is indicative of th...
In today’s society, the interest in an emotional need, as well as cultural desires, have been increased to improve the quality of life and to enjoy a rich and varied cultural life. In response to this social change, the fine arts gradually have been made a part of our lives. This is indicative of the needs for the appreciation and observation education on the fine art. Thus, the educational plan to connect school art class with fine art museum is suggested by taking advantages of education and spatial values that the fine art museum can provide. It can be a general plan to perceive the importance of art appreciation class and to cultivate the aesthetic discernment. In the first part of this paper, a brief review is given on the purpose, method, and contents of this study. In the second part, the concept and importance of art appreciation are reviewed. A survey targeting the third grade of middle school is done to assess the level of an appreciation class in middle schools. The result of survey taken before the class shows, not only that much more time was devoted to the expression section than the appreciation section in the art class, but also that the students had low interests in an appreciation section. Therefore, the needs of connection between school art class and art class in art museum are described. After grasping the current situation and limitations of the joint program between the youth programs of art museum and school art class, the improvement plans are suggested to complement the school appreciation class by taking advantages of fine art museum. “Korean portraits” are selected as the theme of the art appreciation class connected to the art museum, which is used for the third teaching plan. After the preliminary appreciation class at school and “Kyungkido Fine Art Museum”, worksheets related to the museum are produced, and the docent-led tours, along with the opportunity for the students to appreciate the artworks are provided. Then, a comparative analysis on the changes of appreciation ability was done through the art works of students, standards for evaluation, and the survey on the level of satisfaction in the appreciation class. As a result, the level of interest in the appreciation class of the students, who were indifferent to school art class, generally has risen. Also, students themselves recognized the needs for the art appreciation. They especially had a self-motivation to enjoy the appreciation methods thoroughly and positively through the experience in the real art works and worksheets. This study shows that the fine art museum is the open education space as well as an ideal place for art appreciation class. In conclusion, schools, fine art museums, teachers, and students should actively cooperate for the improvements of this field, hoping that this attempt will help the quality of teaching in art classes to improve through students' better understanding of art works and the value of the appreciation education to enhance by joining the production of art works. It is desirable to consistently practice the well-rounded education on appreciation, comprehension, and expression sphere at school. It will generate a significant synergy effect in art education.
In today’s society, the interest in an emotional need, as well as cultural desires, have been increased to improve the quality of life and to enjoy a rich and varied cultural life. In response to this social change, the fine arts gradually have been made a part of our lives. This is indicative of the needs for the appreciation and observation education on the fine art. Thus, the educational plan to connect school art class with fine art museum is suggested by taking advantages of education and spatial values that the fine art museum can provide. It can be a general plan to perceive the importance of art appreciation class and to cultivate the aesthetic discernment. In the first part of this paper, a brief review is given on the purpose, method, and contents of this study. In the second part, the concept and importance of art appreciation are reviewed. A survey targeting the third grade of middle school is done to assess the level of an appreciation class in middle schools. The result of survey taken before the class shows, not only that much more time was devoted to the expression section than the appreciation section in the art class, but also that the students had low interests in an appreciation section. Therefore, the needs of connection between school art class and art class in art museum are described. After grasping the current situation and limitations of the joint program between the youth programs of art museum and school art class, the improvement plans are suggested to complement the school appreciation class by taking advantages of fine art museum. “Korean portraits” are selected as the theme of the art appreciation class connected to the art museum, which is used for the third teaching plan. After the preliminary appreciation class at school and “Kyungkido Fine Art Museum”, worksheets related to the museum are produced, and the docent-led tours, along with the opportunity for the students to appreciate the artworks are provided. Then, a comparative analysis on the changes of appreciation ability was done through the art works of students, standards for evaluation, and the survey on the level of satisfaction in the appreciation class. As a result, the level of interest in the appreciation class of the students, who were indifferent to school art class, generally has risen. Also, students themselves recognized the needs for the art appreciation. They especially had a self-motivation to enjoy the appreciation methods thoroughly and positively through the experience in the real art works and worksheets. This study shows that the fine art museum is the open education space as well as an ideal place for art appreciation class. In conclusion, schools, fine art museums, teachers, and students should actively cooperate for the improvements of this field, hoping that this attempt will help the quality of teaching in art classes to improve through students' better understanding of art works and the value of the appreciation education to enhance by joining the production of art works. It is desirable to consistently practice the well-rounded education on appreciation, comprehension, and expression sphere at school. It will generate a significant synergy effect in art education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.