본 연구의 목적은 조기영어교육에 대한 학부모들의 인식 및 요구를 분석하여 보다 체계적이고 합리적인 조기영어교육의 방향을 제시하고자 하는 데 있다. 이를 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 조기영어교육에 대한 학부모들의 인식은 어떠한가? 둘째, 조기영어교육에 대한 학부모들의 실제(실시여부, 시기, 기관, 교육자료, 활용교재)는 어떠한가? 셋째, 조기영어교육에 대한 학부모들의 지역 간의 인식차이는 어떠한가? 넷째, 조기영어교육에 대한 학부모들의 요구는 무엇인가? 연구대상으로는 전국 5개 시·도를 중심으로 어린이집과 유치원에 만3-5세 유아를 보내는 학부모들로 구성하였다. 설문지 내용은 조기영어교육에 대한 학부모들의 인식과 요구를 조사·분석하기 위해 작성하였으며, 1060부의 설문지를 배부하여 810부를 회수하였다. 이 연구에서 사용한 설문지의 영역과문항수는5개 영역 25개의 문항수로 이루어져 있으며, 이를 통해 연구문제에 따른 조기영어교육에 대한 학부모들의 인식 및 ...
본 연구의 목적은 조기영어교육에 대한 학부모들의 인식 및 요구를 분석하여 보다 체계적이고 합리적인 조기영어교육의 방향을 제시하고자 하는 데 있다. 이를 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 조기영어교육에 대한 학부모들의 인식은 어떠한가? 둘째, 조기영어교육에 대한 학부모들의 실제(실시여부, 시기, 기관, 교육자료, 활용교재)는 어떠한가? 셋째, 조기영어교육에 대한 학부모들의 지역 간의 인식차이는 어떠한가? 넷째, 조기영어교육에 대한 학부모들의 요구는 무엇인가? 연구대상으로는 전국 5개 시·도를 중심으로 어린이집과 유치원에 만3-5세 유아를 보내는 학부모들로 구성하였다. 설문지 내용은 조기영어교육에 대한 학부모들의 인식과 요구를 조사·분석하기 위해 작성하였으며, 1060부의 설문지를 배부하여 810부를 회수하였다. 이 연구에서 사용한 설문지의 영역과문항수는5개 영역 25개의 문항수로 이루어져 있으며, 이를 통해 연구문제에 따른 조기영어교육에 대한 학부모들의 인식 및 요구분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 조기영어교육에 대한 인식은 95%로 다른 선행연구들과 마찬가지로 매우 높았다. 둘째, 유아교육기관에서는 100% 영어교육을 받고 있는 반면, 사교육의 실시는 31%였다. 조기영어를 시작하는 가장 적절한 시기는 만 3-5세를, 교육자는 한국인 영어교사를 가장 선호했으며, 사교육을 받는 곳은 학습지가 가장 많았고, 주로 사용하는 교육 자료는 CD와 테이프로 음성자료였다. 또한 가장 중점을 두는 영역은 말하기로 듣기인 것으로 나타났고, 활용하는 교재는 영어그림책이 가장 많았다. 셋째, 수도권과 지방 모두 조기영어교육에 대한 필요성을 깊이 인식하고 있었으며, 학부모들의 지역 간의 인식차이는 없었다. 넷째, 학부모들은 조기영어교육에 대한 명확한 기준의 제시, 학부모를 위한 영어지도 교육 프로그램의 개설, 초등학교 1학년부터의 영어공교육화 실시를 바라고 있다. 이와 같은 결과를 바탕으로 보다 체계적이고 합리적인 조기영어교육의 방향을 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 학부모들이 공교육과 사교육의 분리를 원하지 않는 만큼 조기영어교육이 유아교육과정 및 초등 1,2학년의 교육과정과 통합되어야 한다. 둘째, 학부모를 위한 영어교육 프로그램의 실시를 바라며, 그 방법으로 자녀의 연령별 프로그램과 학부모들의 영어 구사력 수준에 맞춘 상·중·하 단계의 프로그램을 제안한다.
본 연구의 목적은 조기영어교육에 대한 학부모들의 인식 및 요구를 분석하여 보다 체계적이고 합리적인 조기영어교육의 방향을 제시하고자 하는 데 있다. 이를 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 조기영어교육에 대한 학부모들의 인식은 어떠한가? 둘째, 조기영어교육에 대한 학부모들의 실제(실시여부, 시기, 기관, 교육자료, 활용교재)는 어떠한가? 셋째, 조기영어교육에 대한 학부모들의 지역 간의 인식차이는 어떠한가? 넷째, 조기영어교육에 대한 학부모들의 요구는 무엇인가? 연구대상으로는 전국 5개 시·도를 중심으로 어린이집과 유치원에 만3-5세 유아를 보내는 학부모들로 구성하였다. 설문지 내용은 조기영어교육에 대한 학부모들의 인식과 요구를 조사·분석하기 위해 작성하였으며, 1060부의 설문지를 배부하여 810부를 회수하였다. 이 연구에서 사용한 설문지의 영역과문항수는5개 영역 25개의 문항수로 이루어져 있으며, 이를 통해 연구문제에 따른 조기영어교육에 대한 학부모들의 인식 및 요구분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 조기영어교육에 대한 인식은 95%로 다른 선행연구들과 마찬가지로 매우 높았다. 둘째, 유아교육기관에서는 100% 영어교육을 받고 있는 반면, 사교육의 실시는 31%였다. 조기영어를 시작하는 가장 적절한 시기는 만 3-5세를, 교육자는 한국인 영어교사를 가장 선호했으며, 사교육을 받는 곳은 학습지가 가장 많았고, 주로 사용하는 교육 자료는 CD와 테이프로 음성자료였다. 또한 가장 중점을 두는 영역은 말하기로 듣기인 것으로 나타났고, 활용하는 교재는 영어그림책이 가장 많았다. 셋째, 수도권과 지방 모두 조기영어교육에 대한 필요성을 깊이 인식하고 있었으며, 학부모들의 지역 간의 인식차이는 없었다. 넷째, 학부모들은 조기영어교육에 대한 명확한 기준의 제시, 학부모를 위한 영어지도 교육 프로그램의 개설, 초등학교 1학년부터의 영어공교육화 실시를 바라고 있다. 이와 같은 결과를 바탕으로 보다 체계적이고 합리적인 조기영어교육의 방향을 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 학부모들이 공교육과 사교육의 분리를 원하지 않는 만큼 조기영어교육이 유아교육과정 및 초등 1,2학년의 교육과정과 통합되어야 한다. 둘째, 학부모를 위한 영어교육 프로그램의 실시를 바라며, 그 방법으로 자녀의 연령별 프로그램과 학부모들의 영어 구사력 수준에 맞춘 상·중·하 단계의 프로그램을 제안한다.
The purpose of this study is to analyze parents' perceptions and needs of early English education and to suggest more systematic, reasonable direction of early childhood English education. Specific research questions for above are as follows; First, what are parents' perceptions of early c...
The purpose of this study is to analyze parents' perceptions and needs of early English education and to suggest more systematic, reasonable direction of early childhood English education. Specific research questions for above are as follows; First, what are parents' perceptions of early childhood English education? Second, what is the real state(implementation, timing, institution, education materials and text) of parents for early childhood English education? Third, what are the differences of parents' perceptions on early English education between regions? Fourth, what are parents' needs of early childhood English education? Participants were composed of parents who have sent three to five-year-old children to Child Care Centers or kindergartens in five cities and provinces throughout the country. To investigate and analyze parents' perceptions and needs of early childhood English education, 1060 questionnaires were distributed and 810 questionnaires were collected. The questionnaires were composed of five areas and 25 questions, and followings are the results. First, perceptions on early childhood English education was up to 95% which was as high as other research. Second, 100% of the children received English education at early childhood education institutions while 31% of them had private education. The most appropriate time for early English education was at the age of three to five; they preferred Korean English teachers to foreigners; the most common private education media were home-study materials; and, their main education materials were audio materials such as CDs and tapes. The most focal area was speaking and listening, and the most texts used were English picture books. Third, parents of both metropolitan area and provincial area were deeply recognized the necessity of early childhood English education without any differences between regions. Fourth, parents wanted suggestion of clear standard for early childhood English education, opening of English guidance program for parents, and implementation of English public education from the first grade of elementary school. Based on above results, this study intends to suggest a more systematic and reasonable direction of early childhood English education as follows; First, it is required for early childhood English education to integrate early children education curriculum and the first and second elementary school curriculum since parents do not want separation of public education and private education. Second, it is required to implement English education program for parents, and it is suggested to prepare children's age-wise programs and parents' beginning·intermediate·advanced step programs as per their command of English.
The purpose of this study is to analyze parents' perceptions and needs of early English education and to suggest more systematic, reasonable direction of early childhood English education. Specific research questions for above are as follows; First, what are parents' perceptions of early childhood English education? Second, what is the real state(implementation, timing, institution, education materials and text) of parents for early childhood English education? Third, what are the differences of parents' perceptions on early English education between regions? Fourth, what are parents' needs of early childhood English education? Participants were composed of parents who have sent three to five-year-old children to Child Care Centers or kindergartens in five cities and provinces throughout the country. To investigate and analyze parents' perceptions and needs of early childhood English education, 1060 questionnaires were distributed and 810 questionnaires were collected. The questionnaires were composed of five areas and 25 questions, and followings are the results. First, perceptions on early childhood English education was up to 95% which was as high as other research. Second, 100% of the children received English education at early childhood education institutions while 31% of them had private education. The most appropriate time for early English education was at the age of three to five; they preferred Korean English teachers to foreigners; the most common private education media were home-study materials; and, their main education materials were audio materials such as CDs and tapes. The most focal area was speaking and listening, and the most texts used were English picture books. Third, parents of both metropolitan area and provincial area were deeply recognized the necessity of early childhood English education without any differences between regions. Fourth, parents wanted suggestion of clear standard for early childhood English education, opening of English guidance program for parents, and implementation of English public education from the first grade of elementary school. Based on above results, this study intends to suggest a more systematic and reasonable direction of early childhood English education as follows; First, it is required for early childhood English education to integrate early children education curriculum and the first and second elementary school curriculum since parents do not want separation of public education and private education. Second, it is required to implement English education program for parents, and it is suggested to prepare children's age-wise programs and parents' beginning·intermediate·advanced step programs as per their command of English.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.