문화예술교육 프로그램이 학습자의 창의·인성 발달에 미치는 영향 연구 : 자기효능감의 매개효과를 중심으로 A Study on the Effects of Culture and Arts Education Programs on Learners’ Creativity and Personality Development원문보기
문화예술교육은 체험과 같은 직접 경험을 통해 감각기능을 발달시켜 민감성을 향상시키고 감수성과 창의성을 길러준다. 기존의 국악교육프로그램들은 교육대상의 욕구에 대한 정확한 이해와 반복적인 문화예술교육 프로그램의 구체적인 과정을 실증적으로 분석하기보다 공급자 입장에서 편성되고 실시되어 왔다. 전통적인 국악에 대한 감수성과 몰입이 가능하도록 음악적 수준을 고려한 가족국악교육 프로그램의 설계와 효과분석을 통 한 피드백이 필요하며 이러한 가족국악교육 프로그램의 사회적 교육 효과를 분석하기 위해서는 가족국악교육 학습참여자의 교육효과에 대한 심증적인 분석과 고찰이 필요하다. 연구자는 실제 국악지도 현장경험을 통해 가족국악교육 프로그램 학습자들의 성격이나 자신감들이 교육효과에 작용하는 사실에 주목하고, 예술교육의 본원적인 목표인 창의·인성을 갖춘 인재육성과의 관련성을 연구하게 되었다. 본 연구는 가족국악프로그램과 관련한 문화예술교육 프로그램이 창의·인성에 미치는 효과를 분석함으로써 국악교육을 위한 문화예술교육 프로그램이 나아갈 바람직한 방향을 알아보는 것을 목적으로 하고 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 문화예술교육 프로그램의 요인으로서성취감과 가족유대감 향상 정도, ...
문화예술교육은 체험과 같은 직접 경험을 통해 감각기능을 발달시켜 민감성을 향상시키고 감수성과 창의성을 길러준다. 기존의 국악교육프로그램들은 교육대상의 욕구에 대한 정확한 이해와 반복적인 문화예술교육 프로그램의 구체적인 과정을 실증적으로 분석하기보다 공급자 입장에서 편성되고 실시되어 왔다. 전통적인 국악에 대한 감수성과 몰입이 가능하도록 음악적 수준을 고려한 가족국악교육 프로그램의 설계와 효과분석을 통 한 피드백이 필요하며 이러한 가족국악교육 프로그램의 사회적 교육 효과를 분석하기 위해서는 가족국악교육 학습참여자의 교육효과에 대한 심증적인 분석과 고찰이 필요하다. 연구자는 실제 국악지도 현장경험을 통해 가족국악교육 프로그램 학습자들의 성격이나 자신감들이 교육효과에 작용하는 사실에 주목하고, 예술교육의 본원적인 목표인 창의·인성을 갖춘 인재육성과의 관련성을 연구하게 되었다. 본 연구는 가족국악프로그램과 관련한 문화예술교육 프로그램이 창의·인성에 미치는 효과를 분석함으로써 국악교육을 위한 문화예술교육 프로그램이 나아갈 바람직한 방향을 알아보는 것을 목적으로 하고 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 문화예술교육 프로그램의 요인으로서성취감과 가족유대감 향상 정도, 학습 성과, 교육 전후 국악에 대한 학습 몰입 변화를 독립변수로 하고 종속변수는 창의·인성 발달을 종속변인으로 설정하였다. 그리고 연구의 차별화를 위해서 독립변수와 종속변수간에 자기효능감을 매개변수로 선정하여 연구를 진행하였다. 국내외 문헌을 참고하여 문화예술교육과 문화예술교육프로그램, 자기효능감과 창의·인성에 대한 이론들을 살펴보고, 이를 바탕으로 하여 본 연구는 Baron & Kenny에 의해 제시된 3단계 매개회귀분석방법을 사용하여 문화예술프로그램 참여효과가 창의·인성 개발에 미치는 영향에 대해 자기효능감이 매개효과를 가지는 지를 분석하였다. 프로그램 참여 효과가 창의·인성 발달에 미치는 영향에 대한 자기효능감의 매개효과를 분석하기 위하여 프로그램 참여 효과와 자기효능감을 동시에 독립변수로 투입한 3단계 분석을 실시한 결과 회귀식은 (R²=.931, F=96.885, p<.001)로 통계적으로 유의한 영향관계가 있는 것으로 나타났다. 독립변수별로 보면 일반적 자기효능감(β=.311, p<.001), 사회적 자기효능감(β=.892, p<.001)이 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나 타났으며, 일반적 자기효능감, 사회적 자기효능감 두 가지가 다 매개작용을 하고 있는 것으로 확인되었다. 문화예술교육프로그램을 통해 자기효능감을 매개로 창의·인성을 향상시킬 수 있다는 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교급별 연구변인들의 차이를 독립표본 t-test로 분석한 결과 자기효능감 항목은 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 학부모 성별에 따른 연구변인들의 차이를 독립표본 t-test로 분석한 결과 학습몰입, 사회적 자기효능감, 자기효능감, 창의·인성 항목은 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 가족유대감별 연구변인들간의 차이를 분산분석(oneway ANOVA)을 통해 살펴 본 결과 일반적 자기효능감의 경우 부모와 자녀친밀도 내의 항목별로 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 프로그램에 참여시 자기효능감이 높아지며, 자기효능감이 높을수록 창의·인성 발달이 촉진되며, 프로그램 참여 효과가 창의·인성 발달에 미치는 영향에 대해 분석한 결과 일반적 자기효능감과 사회적 자기효능감이 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나타나 매개효과가 있 다. 하위변인간 매개가설의 경우 일반적 자기효능감과 사회적 자기효능감의 매개효과가 분명하며, 가족 교육프로그램의 특성상 성취감이나 학습몰입 효과는 다소 낮고, 부모와 자녀의 공동학습을 통해 가족유대감과 학습성과의 효과를 상대적으로 크게 작용함을 알 수 있었다. 다섯째, 가족국악교육프로그램이 자기효능감을 매개로 한 창의·인성을 갖춘 인재 개발에 효과적인 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 토대로 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 학부모와 학생이 함께 할 수 있는 다양하고 창의적인 가족형 국악체험활동 교육프로그램을 통하여 학생의 창의·인성 교육의 필요성을 인식하고 공감하여 적극 참여할 수 있는 체계성을 갖춘 프로그램과 흥미와 관심을 최대한 반영하는 교육여건을 개발하고 마련해야 할 것이다. 둘째, 학생들이 학교뿐만 아니라 문화예술교육 현장에서도 국악교육프로그램으로 자신감을 통해 창의·인성 개발을 촉진하고, 실현할 수 있도록 다양한 가족국악 교육과정의 지도교사 양성과정이 필요하다. 또한 지도교사의 창의적 체험교육활동지도로 학생들의 바람직한 인성을 갖춘 창의적 인재를 육성하고자 하는 의지와 노력이 중요시된다. 셋째, 가족국악 교육프로그램을 문화회관이나 예술교육 현장에서 경험하고 소통하기 위해서는 각 기관에서 적극적이고 전문적인 가족국악교육을 반복적으로 제공하려는 정책적 노력과 재원이 마련되어야 할 것
문화예술교육은 체험과 같은 직접 경험을 통해 감각기능을 발달시켜 민감성을 향상시키고 감수성과 창의성을 길러준다. 기존의 국악교육프로그램들은 교육대상의 욕구에 대한 정확한 이해와 반복적인 문화예술교육 프로그램의 구체적인 과정을 실증적으로 분석하기보다 공급자 입장에서 편성되고 실시되어 왔다. 전통적인 국악에 대한 감수성과 몰입이 가능하도록 음악적 수준을 고려한 가족국악교육 프로그램의 설계와 효과분석을 통 한 피드백이 필요하며 이러한 가족국악교육 프로그램의 사회적 교육 효과를 분석하기 위해서는 가족국악교육 학습참여자의 교육효과에 대한 심증적인 분석과 고찰이 필요하다. 연구자는 실제 국악지도 현장경험을 통해 가족국악교육 프로그램 학습자들의 성격이나 자신감들이 교육효과에 작용하는 사실에 주목하고, 예술교육의 본원적인 목표인 창의·인성을 갖춘 인재육성과의 관련성을 연구하게 되었다. 본 연구는 가족국악프로그램과 관련한 문화예술교육 프로그램이 창의·인성에 미치는 효과를 분석함으로써 국악교육을 위한 문화예술교육 프로그램이 나아갈 바람직한 방향을 알아보는 것을 목적으로 하고 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 문화예술교육 프로그램의 요인으로서성취감과 가족유대감 향상 정도, 학습 성과, 교육 전후 국악에 대한 학습 몰입 변화를 독립변수로 하고 종속변수는 창의·인성 발달을 종속변인으로 설정하였다. 그리고 연구의 차별화를 위해서 독립변수와 종속변수간에 자기효능감을 매개변수로 선정하여 연구를 진행하였다. 국내외 문헌을 참고하여 문화예술교육과 문화예술교육프로그램, 자기효능감과 창의·인성에 대한 이론들을 살펴보고, 이를 바탕으로 하여 본 연구는 Baron & Kenny에 의해 제시된 3단계 매개회귀분석방법을 사용하여 문화예술프로그램 참여효과가 창의·인성 개발에 미치는 영향에 대해 자기효능감이 매개효과를 가지는 지를 분석하였다. 프로그램 참여 효과가 창의·인성 발달에 미치는 영향에 대한 자기효능감의 매개효과를 분석하기 위하여 프로그램 참여 효과와 자기효능감을 동시에 독립변수로 투입한 3단계 분석을 실시한 결과 회귀식은 (R²=.931, F=96.885, p<.001)로 통계적으로 유의한 영향관계가 있는 것으로 나타났다. 독립변수별로 보면 일반적 자기효능감(β=.311, p<.001), 사회적 자기효능감(β=.892, p<.001)이 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나 타났으며, 일반적 자기효능감, 사회적 자기효능감 두 가지가 다 매개작용을 하고 있는 것으로 확인되었다. 문화예술교육프로그램을 통해 자기효능감을 매개로 창의·인성을 향상시킬 수 있다는 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교급별 연구변인들의 차이를 독립표본 t-test로 분석한 결과 자기효능감 항목은 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 학부모 성별에 따른 연구변인들의 차이를 독립표본 t-test로 분석한 결과 학습몰입, 사회적 자기효능감, 자기효능감, 창의·인성 항목은 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 가족유대감별 연구변인들간의 차이를 분산분석(oneway ANOVA)을 통해 살펴 본 결과 일반적 자기효능감의 경우 부모와 자녀친밀도 내의 항목별로 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 프로그램에 참여시 자기효능감이 높아지며, 자기효능감이 높을수록 창의·인성 발달이 촉진되며, 프로그램 참여 효과가 창의·인성 발달에 미치는 영향에 대해 분석한 결과 일반적 자기효능감과 사회적 자기효능감이 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나타나 매개효과가 있 다. 하위변인간 매개가설의 경우 일반적 자기효능감과 사회적 자기효능감의 매개효과가 분명하며, 가족 교육프로그램의 특성상 성취감이나 학습몰입 효과는 다소 낮고, 부모와 자녀의 공동학습을 통해 가족유대감과 학습성과의 효과를 상대적으로 크게 작용함을 알 수 있었다. 다섯째, 가족국악교육프로그램이 자기효능감을 매개로 한 창의·인성을 갖춘 인재 개발에 효과적인 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 토대로 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 학부모와 학생이 함께 할 수 있는 다양하고 창의적인 가족형 국악체험활동 교육프로그램을 통하여 학생의 창의·인성 교육의 필요성을 인식하고 공감하여 적극 참여할 수 있는 체계성을 갖춘 프로그램과 흥미와 관심을 최대한 반영하는 교육여건을 개발하고 마련해야 할 것이다. 둘째, 학생들이 학교뿐만 아니라 문화예술교육 현장에서도 국악교육프로그램으로 자신감을 통해 창의·인성 개발을 촉진하고, 실현할 수 있도록 다양한 가족국악 교육과정의 지도교사 양성과정이 필요하다. 또한 지도교사의 창의적 체험교육활동지도로 학생들의 바람직한 인성을 갖춘 창의적 인재를 육성하고자 하는 의지와 노력이 중요시된다. 셋째, 가족국악 교육프로그램을 문화회관이나 예술교육 현장에서 경험하고 소통하기 위해서는 각 기관에서 적극적이고 전문적인 가족국악교육을 반복적으로 제공하려는 정책적 노력과 재원이 마련되어야 할 것
Culture and arts education helps learners to develop their sensory functions, improve sensitivity, and cultivate creativity through direct experience. Previously, Korean traditional music education programs have been supplier-centered instead of understanding the needs of learners accurately and ana...
Culture and arts education helps learners to develop their sensory functions, improve sensitivity, and cultivate creativity through direct experience. Previously, Korean traditional music education programs have been supplier-centered instead of understanding the needs of learners accurately and analyzing the detailed processes of repetitive culture and arts education programs positively. It is needed to design a family Korean traditional music education program in consideration of the levels of learners’ musical skills to improve their sensitivity and immersion about Korean traditional music and provide proper feedback based on analysis on its effects. To analyze the social and educational effects of that family Korean traditional music education program, it is necessary to analyze and consider how the participants of family Korean traditional music education think about its educational effects profoundly. Based on the actual experience in teaching Korean traditional music, this researcher focuses on the fact that learners’ personality or confidence does influence the educational effects of the family Korean traditional music education program and decides to study its correlation with cultivating persons of ability equipped with creativity and personality, the fundamental goal of art education. The purpose of this study is to analyze the effects of the culture and arts education program associated with the family Korean traditional music program on creativity and personality and figure out the desirable direction of culture and arts education programs for Korean traditional music education. To attain the goal, regarding the factors of the culture and arts education program, this author has set up the sense of achievement, family bonds, learning results, and immersion in learning before and after the program as independent variables and also creativity and personality as dependent variables. Also, to differentiate this study from others, between independent and dependent variables, self-efficacy has been selected as a mediating variable. Through both Korean and overseas literature review, this author studied the theories of culture and arts education, culture and arts education programs, self-efficacy, creativity, and personality, and based on that, this study employed Baron & Kenny’s three-step mediated regression analysis to see if self-efficacy has mediating effect in the effects of culture and arts program participation on creativity and personality development. To analyze self-efficacy’s mediating effect in the effects of program participation on creativity and personality development, this researcher conducted three-step analysis entering program participation and self-efficacy simultaneously as independent variables and found the regression equations (R²=.931, F=96.885, p<.001), which indicated statistically significant influence. Examining the independent variables separately, this author has found that general self-efficacy (β=.311, p<.001) and social self-efficacy (β=.892, p<.001) have statistically significant influence, and general self-efficacy and social self-efficacy both exhibit mediating effect. The results of this study implying that the culture and arts education program can improve creativity and personality with the mediation of self-efficacy can be summed up as below: First, according to the result of conducting analysis on how the variables are different by the levels of schools with the independent sample t-test, the subfactors of self-efficacy indicate statistically significant differences. Second, according to the result of conducting the independent sample t-test on how the variables are different by the sex of their parents, immersion in learning, social self-efficacy, self-efficacy, and creativity and personality indicate statistically significant differences. Third, according to the result of conducting one-way ANOVA on how the variables are different in relation to family bonds, general self-efficacy indicates statistically significant differences in the subfactors of intimacy between parents and children. Fourth, program participation elevates self-efficacy, and when self-efficacy is higher, creativity and personality development is accelerated. According to the result of analyzing the effects of program participation on creativity and personality development, general self-efficacy and social self-efficacy exert statistically significant effects, which verifies the mediating effect of it. Concerning the hypotheses of mediation among the subvariables, general self-efficacy and social self-efficacy’s mediating effect is distinct, and regarding the characteristics of the family education program, the sense of achievement or immersion in learning is rather low, and as parents and children learn together, family bonds and learning results are relative greater. Fifth, the family Korean traditional music education program has been found to be effective to develop personal of ability equipped with creativity and personality through the mediation of self-efficacy. Based on the results, this study has drawn following conclusions: First, it is necessary to develop more diverse and creative family Korean traditional music education programs in which parents and children can participate together in order to recognize the necessity of creativity and personality education, design systematic programs inducing active participation, and establish proper conditions for education reflecting their needs and interest as much as possible. Second, for students to cultivate their creativity and personality through confidence with Korean traditional music education programs not only in schools but in the fields of culture and arts education, it is needed to develop courses to cultivate instructors for diverse family Korean traditional music curricula. Also, it is important for the instructors to have will and make efforts to cultivate creative persons
Culture and arts education helps learners to develop their sensory functions, improve sensitivity, and cultivate creativity through direct experience. Previously, Korean traditional music education programs have been supplier-centered instead of understanding the needs of learners accurately and analyzing the detailed processes of repetitive culture and arts education programs positively. It is needed to design a family Korean traditional music education program in consideration of the levels of learners’ musical skills to improve their sensitivity and immersion about Korean traditional music and provide proper feedback based on analysis on its effects. To analyze the social and educational effects of that family Korean traditional music education program, it is necessary to analyze and consider how the participants of family Korean traditional music education think about its educational effects profoundly. Based on the actual experience in teaching Korean traditional music, this researcher focuses on the fact that learners’ personality or confidence does influence the educational effects of the family Korean traditional music education program and decides to study its correlation with cultivating persons of ability equipped with creativity and personality, the fundamental goal of art education. The purpose of this study is to analyze the effects of the culture and arts education program associated with the family Korean traditional music program on creativity and personality and figure out the desirable direction of culture and arts education programs for Korean traditional music education. To attain the goal, regarding the factors of the culture and arts education program, this author has set up the sense of achievement, family bonds, learning results, and immersion in learning before and after the program as independent variables and also creativity and personality as dependent variables. Also, to differentiate this study from others, between independent and dependent variables, self-efficacy has been selected as a mediating variable. Through both Korean and overseas literature review, this author studied the theories of culture and arts education, culture and arts education programs, self-efficacy, creativity, and personality, and based on that, this study employed Baron & Kenny’s three-step mediated regression analysis to see if self-efficacy has mediating effect in the effects of culture and arts program participation on creativity and personality development. To analyze self-efficacy’s mediating effect in the effects of program participation on creativity and personality development, this researcher conducted three-step analysis entering program participation and self-efficacy simultaneously as independent variables and found the regression equations (R²=.931, F=96.885, p<.001), which indicated statistically significant influence. Examining the independent variables separately, this author has found that general self-efficacy (β=.311, p<.001) and social self-efficacy (β=.892, p<.001) have statistically significant influence, and general self-efficacy and social self-efficacy both exhibit mediating effect. The results of this study implying that the culture and arts education program can improve creativity and personality with the mediation of self-efficacy can be summed up as below: First, according to the result of conducting analysis on how the variables are different by the levels of schools with the independent sample t-test, the subfactors of self-efficacy indicate statistically significant differences. Second, according to the result of conducting the independent sample t-test on how the variables are different by the sex of their parents, immersion in learning, social self-efficacy, self-efficacy, and creativity and personality indicate statistically significant differences. Third, according to the result of conducting one-way ANOVA on how the variables are different in relation to family bonds, general self-efficacy indicates statistically significant differences in the subfactors of intimacy between parents and children. Fourth, program participation elevates self-efficacy, and when self-efficacy is higher, creativity and personality development is accelerated. According to the result of analyzing the effects of program participation on creativity and personality development, general self-efficacy and social self-efficacy exert statistically significant effects, which verifies the mediating effect of it. Concerning the hypotheses of mediation among the subvariables, general self-efficacy and social self-efficacy’s mediating effect is distinct, and regarding the characteristics of the family education program, the sense of achievement or immersion in learning is rather low, and as parents and children learn together, family bonds and learning results are relative greater. Fifth, the family Korean traditional music education program has been found to be effective to develop personal of ability equipped with creativity and personality through the mediation of self-efficacy. Based on the results, this study has drawn following conclusions: First, it is necessary to develop more diverse and creative family Korean traditional music education programs in which parents and children can participate together in order to recognize the necessity of creativity and personality education, design systematic programs inducing active participation, and establish proper conditions for education reflecting their needs and interest as much as possible. Second, for students to cultivate their creativity and personality through confidence with Korean traditional music education programs not only in schools but in the fields of culture and arts education, it is needed to develop courses to cultivate instructors for diverse family Korean traditional music curricula. Also, it is important for the instructors to have will and make efforts to cultivate creative persons
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.