도시경쟁력 강화와 살고 싶은 도시를 만들기 위해서는 매력적인 장소가 많아야 하며, 인간의 가장 기본적인 교통수단인 보행을 위한 환경조성의 중요성이 강조되고 있다. 지방자치제의 실시 이후 특화거리를 조성하는 사례가 많아지고 있으며, 서울을 포함한 많은 지방이 거리명소가 활성화되어 많은 상업지역들이 브랜드화 되고 있다. 급변하는 도시환경에서 자생적으로 형성되거나 아직 알려지지 않은 특화거리가 있을 수 있으며 특화거리를 좀 더 객관적이고 효율적으로 탐지할 수 있다면 사람들에게 더욱 풍부한 사회·문화 공간에 관한 정보를 제공하고 지역경제의 활성화를 기대할 수 있을 것이다. 본 연구에서는 부산 "전포동 카페거리"의 방문객을 대상으로 장소이미지를 인지적 이미지와 정서적 이미지로 나누고 장소이미지 형성에 미치는 영향을 연구하였다. 또한 장소이미지가 고객만족 및 재방문의도에 어떠한 영향을 미치는지를 연구하였다. 본 연구는 문헌적 연구방법과 실증적 연구방법을 병행하였다. 선행연구를 통하여 이론적 배경을 정리하고 설문지 항목과 가설을 설정하였다. 또한 내국인 방문객을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 ...
도시경쟁력 강화와 살고 싶은 도시를 만들기 위해서는 매력적인 장소가 많아야 하며, 인간의 가장 기본적인 교통수단인 보행을 위한 환경조성의 중요성이 강조되고 있다. 지방자치제의 실시 이후 특화거리를 조성하는 사례가 많아지고 있으며, 서울을 포함한 많은 지방이 거리명소가 활성화되어 많은 상업지역들이 브랜드화 되고 있다. 급변하는 도시환경에서 자생적으로 형성되거나 아직 알려지지 않은 특화거리가 있을 수 있으며 특화거리를 좀 더 객관적이고 효율적으로 탐지할 수 있다면 사람들에게 더욱 풍부한 사회·문화 공간에 관한 정보를 제공하고 지역경제의 활성화를 기대할 수 있을 것이다. 본 연구에서는 부산 "전포동 카페거리"의 방문객을 대상으로 장소이미지를 인지적 이미지와 정서적 이미지로 나누고 장소이미지 형성에 미치는 영향을 연구하였다. 또한 장소이미지가 고객만족 및 재방문의도에 어떠한 영향을 미치는지를 연구하였다. 본 연구는 문헌적 연구방법과 실증적 연구방법을 병행하였다. 선행연구를 통하여 이론적 배경을 정리하고 설문지 항목과 가설을 설정하였다. 또한 내국인 방문객을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0을 활용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 탐색적 요인분석, 회귀분석, 차이분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 인지적 이미지는 고객만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치지만, 정서적 이미지는 만족에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 인지적 이미지와 정서적 이미지는 재방문의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 고객만족은 재방문의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 자발적인 주체들에 의한 가로중심의 활성화에 대한 대표 사례인 부산 전포동 카페거리의 장소이미지를 세분화하고 장소이미지에 따른 인식 집단별 고객만족과 재방문의도에 차이를 확인함으로써 새로운 도시재생 방안의 실현 가능성을 소개하였다는 점에서 의의를 가진다. 그러나 내국인으로 한정된 조사대상과 측정요소 이외에 좀 더 구체적이고 폭넓은 조사 대상과 다양한 이미지 요소를 적용하여 연구할 필요가 있을 것이다.
도시경쟁력 강화와 살고 싶은 도시를 만들기 위해서는 매력적인 장소가 많아야 하며, 인간의 가장 기본적인 교통수단인 보행을 위한 환경조성의 중요성이 강조되고 있다. 지방자치제의 실시 이후 특화거리를 조성하는 사례가 많아지고 있으며, 서울을 포함한 많은 지방이 거리명소가 활성화되어 많은 상업지역들이 브랜드화 되고 있다. 급변하는 도시환경에서 자생적으로 형성되거나 아직 알려지지 않은 특화거리가 있을 수 있으며 특화거리를 좀 더 객관적이고 효율적으로 탐지할 수 있다면 사람들에게 더욱 풍부한 사회·문화 공간에 관한 정보를 제공하고 지역경제의 활성화를 기대할 수 있을 것이다. 본 연구에서는 부산 "전포동 카페거리"의 방문객을 대상으로 장소이미지를 인지적 이미지와 정서적 이미지로 나누고 장소이미지 형성에 미치는 영향을 연구하였다. 또한 장소이미지가 고객만족 및 재방문의도에 어떠한 영향을 미치는지를 연구하였다. 본 연구는 문헌적 연구방법과 실증적 연구방법을 병행하였다. 선행연구를 통하여 이론적 배경을 정리하고 설문지 항목과 가설을 설정하였다. 또한 내국인 방문객을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0을 활용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 탐색적 요인분석, 회귀분석, 차이분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 인지적 이미지는 고객만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치지만, 정서적 이미지는 만족에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 인지적 이미지와 정서적 이미지는 재방문의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 고객만족은 재방문의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 자발적인 주체들에 의한 가로중심의 활성화에 대한 대표 사례인 부산 전포동 카페거리의 장소이미지를 세분화하고 장소이미지에 따른 인식 집단별 고객만족과 재방문의도에 차이를 확인함으로써 새로운 도시재생 방안의 실현 가능성을 소개하였다는 점에서 의의를 가진다. 그러나 내국인으로 한정된 조사대상과 측정요소 이외에 좀 더 구체적이고 폭넓은 조사 대상과 다양한 이미지 요소를 적용하여 연구할 필요가 있을 것이다.
In order to strengthen urban competitiveness and form a desirable city to live, a city has to have abundant attractions, and, at the same time, to provide appropriate environmental composition for pedestrian walkways which is a most fundamental transportation method for human beings. Since a local-s...
In order to strengthen urban competitiveness and form a desirable city to live, a city has to have abundant attractions, and, at the same time, to provide appropriate environmental composition for pedestrian walkways which is a most fundamental transportation method for human beings. Since a local-self governing system has been formalized, a series of specialized streets have been developed, and cities including Seoul have promoted their own street attractions and branded their commercial areas. In a rapidly changing urban environment, there could be specialized streets that might have been autogenously formed or not been well-known yet. Hence if specialized streets are identified more efficiently as well as objectively, we can provide much abundant sociocultural information to people while expecting the area’s economy gets invigorated. This research illustrated, how cognitive image and affective image could influence shaping a place image, where it considered the visitors to ‘Jeonpo-dong Cafe Street’ in Busan, as the research subjects. Furthermore, it defined how the place impression affects customer satisfaction and revisiting intentions. The research has combined literary research method and empirical research method. With a pilot study, theoretical foundations were compiled and survey items and hypothesis were determined. Moreover, a survey has been conducted among local visitors. Collected data from the survey have been analyzed in terms of frequency analysis, reliability analysis, exploratory factor analysis, regression analysis, and difference analysis by SPSS statistics 23.0. The research outcomes are as follows; 1)Cognitive image has positively significant influence over customer satisfaction, while affective image has little impact over customer satisfaction. 2)Both cognitive image and affective image deliver positively significant influence over revisiting intentions. 3)Customer satisfaction positively affects revisiting intentions. This research scrutinized an example case of Jeonpo-dong Cafe Street, a street invigoration that was brought by voluntary agents, of which the place image was segmentalized, while defining customer satisfaction and revisiting intentions per recognition groups can be differ according to the place image. By doing so, a significance of the research has been exhibited as it delivered feasibility of urban restoration plan. Nonetheless, in addition to the limited research subjects and its measuring elements, it may be necessary to study further for more diverse survey subjects and wider spectrum of image aspects.
In order to strengthen urban competitiveness and form a desirable city to live, a city has to have abundant attractions, and, at the same time, to provide appropriate environmental composition for pedestrian walkways which is a most fundamental transportation method for human beings. Since a local-self governing system has been formalized, a series of specialized streets have been developed, and cities including Seoul have promoted their own street attractions and branded their commercial areas. In a rapidly changing urban environment, there could be specialized streets that might have been autogenously formed or not been well-known yet. Hence if specialized streets are identified more efficiently as well as objectively, we can provide much abundant sociocultural information to people while expecting the area’s economy gets invigorated. This research illustrated, how cognitive image and affective image could influence shaping a place image, where it considered the visitors to ‘Jeonpo-dong Cafe Street’ in Busan, as the research subjects. Furthermore, it defined how the place impression affects customer satisfaction and revisiting intentions. The research has combined literary research method and empirical research method. With a pilot study, theoretical foundations were compiled and survey items and hypothesis were determined. Moreover, a survey has been conducted among local visitors. Collected data from the survey have been analyzed in terms of frequency analysis, reliability analysis, exploratory factor analysis, regression analysis, and difference analysis by SPSS statistics 23.0. The research outcomes are as follows; 1)Cognitive image has positively significant influence over customer satisfaction, while affective image has little impact over customer satisfaction. 2)Both cognitive image and affective image deliver positively significant influence over revisiting intentions. 3)Customer satisfaction positively affects revisiting intentions. This research scrutinized an example case of Jeonpo-dong Cafe Street, a street invigoration that was brought by voluntary agents, of which the place image was segmentalized, while defining customer satisfaction and revisiting intentions per recognition groups can be differ according to the place image. By doing so, a significance of the research has been exhibited as it delivered feasibility of urban restoration plan. Nonetheless, in addition to the limited research subjects and its measuring elements, it may be necessary to study further for more diverse survey subjects and wider spectrum of image aspects.
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