본 연구는 사진치료 기법을 활용한 진로 집단상담 프로그램이 고등학생의 진로성숙도, 진로정체감, 진로자기효능감에 미치는 효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 연구대상은 경기도 Y시 Y 고등학교 1, 2학년 학생 중 사진치료 기법을 활용한 진로 집단상담 프로그램에 참여한 15명을 실험집단, 일반적인 진로 집단상담 프로그램에 참여한 15명을 비교집단, 아무런 상담 처치를 하지 않은 16명을 통제집단으로 하였다. 각 집단에 대해 사전-사후검사(진로성숙도, 진로정체감, 진로자기효능감)를 실시하였고, ...
본 연구는 사진치료 기법을 활용한 진로 집단상담 프로그램이 고등학생의 진로성숙도, 진로정체감, 진로자기효능감에 미치는 효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 연구대상은 경기도 Y시 Y 고등학교 1, 2학년 학생 중 사진치료 기법을 활용한 진로 집단상담 프로그램에 참여한 15명을 실험집단, 일반적인 진로 집단상담 프로그램에 참여한 15명을 비교집단, 아무런 상담 처치를 하지 않은 16명을 통제집단으로 하였다. 각 집단에 대해 사전-사후검사(진로성숙도, 진로정체감, 진로자기효능감)를 실시하였고, SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 자료 분석을 하였다. 실험집단, 비교집단, 통제집단의 사전-사후검사에 대한 평균과 표준편차를 알아보았고, 실험집단, 비교집단, 통제집단의 사전검사 점수를 공변인으로 하고, 사후검사 점수를 종속변인으로 하여 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 사후검사 점수에 대한 사후분석(Scheffe)을 실시하여 집단 간 효과의 차이를 비교하였고, 실험집단 참가자의 소감문 및 평가지를 분석하여 그 내용을 보완하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사진치료 기법을 활용한 진로 집단상담 프로그램에 참여한 고등학생은 아무런 상담처치를 하지 않은 고등학생보다 진로성숙도, 진로정체감, 진로자기효능감이 유의하게 향상되었다. 둘째, 사진치료 기법을 활용한 진로 집단상담 프로그램에 참여한 고등학생과 일반적인 진로 집단상담에 참여한 고등학생의 진로성숙도, 진로정체감, 진로자기효능감에 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 사진치료 기법을 활용한 진로 집단상담 프로그램은 학생들의 진로 준비, 선택, 결정, 계획 수립 등에 도움을 주었으며, 집단상담 활동 시 내담자 간 라포 형성, 내담자의 상담에 대한 부담감 완화, 진로에 대한 생각 표현과 자기 이해 활동 증진, 상담에 대한 관심과 흥미 유발, 몰입 등에 도움을 주었다. 이 같은 결과는 사진치료 기법을 활용한 진로 집단상담 프로그램이 유용성과 재미를 겸비했다는 것을 의미하므로 앞으로 사진치료 기법을 활용한 진로 집단상담 프로그램이 고등학교 학생을 대상으로 활용될 수 있을 것이다.
본 연구는 사진치료 기법을 활용한 진로 집단상담 프로그램이 고등학생의 진로성숙도, 진로정체감, 진로자기효능감에 미치는 효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 연구대상은 경기도 Y시 Y 고등학교 1, 2학년 학생 중 사진치료 기법을 활용한 진로 집단상담 프로그램에 참여한 15명을 실험집단, 일반적인 진로 집단상담 프로그램에 참여한 15명을 비교집단, 아무런 상담 처치를 하지 않은 16명을 통제집단으로 하였다. 각 집단에 대해 사전-사후검사(진로성숙도, 진로정체감, 진로자기효능감)를 실시하였고, SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 자료 분석을 하였다. 실험집단, 비교집단, 통제집단의 사전-사후검사에 대한 평균과 표준편차를 알아보았고, 실험집단, 비교집단, 통제집단의 사전검사 점수를 공변인으로 하고, 사후검사 점수를 종속변인으로 하여 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 사후검사 점수에 대한 사후분석(Scheffe)을 실시하여 집단 간 효과의 차이를 비교하였고, 실험집단 참가자의 소감문 및 평가지를 분석하여 그 내용을 보완하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사진치료 기법을 활용한 진로 집단상담 프로그램에 참여한 고등학생은 아무런 상담처치를 하지 않은 고등학생보다 진로성숙도, 진로정체감, 진로자기효능감이 유의하게 향상되었다. 둘째, 사진치료 기법을 활용한 진로 집단상담 프로그램에 참여한 고등학생과 일반적인 진로 집단상담에 참여한 고등학생의 진로성숙도, 진로정체감, 진로자기효능감에 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 사진치료 기법을 활용한 진로 집단상담 프로그램은 학생들의 진로 준비, 선택, 결정, 계획 수립 등에 도움을 주었으며, 집단상담 활동 시 내담자 간 라포 형성, 내담자의 상담에 대한 부담감 완화, 진로에 대한 생각 표현과 자기 이해 활동 증진, 상담에 대한 관심과 흥미 유발, 몰입 등에 도움을 주었다. 이 같은 결과는 사진치료 기법을 활용한 진로 집단상담 프로그램이 유용성과 재미를 겸비했다는 것을 의미하므로 앞으로 사진치료 기법을 활용한 진로 집단상담 프로그램이 고등학교 학생을 대상으로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to verify the effect of career group counseling program by using photo therapy on career maturity, career identity and career self-efficacy of high school students. In this study, the groups composed 46 Y high school’s first and second grade students(experimental group ...
The purpose of this study was to verify the effect of career group counseling program by using photo therapy on career maturity, career identity and career self-efficacy of high school students. In this study, the groups composed 46 Y high school’s first and second grade students(experimental group of 15, comparative group of 15, control group of 16) in Y-si, Gyeonggi-do. The experimental group completed career group counseling program by using photo therapy and the comparative group completed general career group counseling program but the control group did not take program anything. For each group, pre-post test(career maturity, career identity, career self-efficacy) were carried out, the data were analyzed by using the SPSS 18.0 program. It was taken descriptive statistic analysis for the mean and standard deviation of the pre-post test by evaluating experimental, comparative and control group. It processed analysis of covariance(ANOVA) by using the result of pre test scores of experimental, comparative and control group as a covariate and the result of post test scores as the dependent variables. Comparing the differences among groups were performed by using post analysis(Scheffe) for the post test scores, and analyzing the impression and evaluation of the experimental group. The results of this study as follows : First, experiment group have improved significantly that career maturity, career identity and career self-efficacy than control group. Second, experiment group and comparative group did not show significant differences about career maturity, career identity and career self-efficacy. Finally, a career group counseling program by using photo therapy helped students in career preparation, selection, determination, establishment and planning. During the group counseling, it helped forming rapport in clients, easing the burden on the client's counseling, increasing self-understanding, expressing thoughts about the career, causing concern and interest for counseling, and immersing. This result means that the career group counseling program by using photo therapy having usability and fun. Therefore, career group counseling program by using photo therapy is significant effect that can be used as the target for high school students.
The purpose of this study was to verify the effect of career group counseling program by using photo therapy on career maturity, career identity and career self-efficacy of high school students. In this study, the groups composed 46 Y high school’s first and second grade students(experimental group of 15, comparative group of 15, control group of 16) in Y-si, Gyeonggi-do. The experimental group completed career group counseling program by using photo therapy and the comparative group completed general career group counseling program but the control group did not take program anything. For each group, pre-post test(career maturity, career identity, career self-efficacy) were carried out, the data were analyzed by using the SPSS 18.0 program. It was taken descriptive statistic analysis for the mean and standard deviation of the pre-post test by evaluating experimental, comparative and control group. It processed analysis of covariance(ANOVA) by using the result of pre test scores of experimental, comparative and control group as a covariate and the result of post test scores as the dependent variables. Comparing the differences among groups were performed by using post analysis(Scheffe) for the post test scores, and analyzing the impression and evaluation of the experimental group. The results of this study as follows : First, experiment group have improved significantly that career maturity, career identity and career self-efficacy than control group. Second, experiment group and comparative group did not show significant differences about career maturity, career identity and career self-efficacy. Finally, a career group counseling program by using photo therapy helped students in career preparation, selection, determination, establishment and planning. During the group counseling, it helped forming rapport in clients, easing the burden on the client's counseling, increasing self-understanding, expressing thoughts about the career, causing concern and interest for counseling, and immersing. This result means that the career group counseling program by using photo therapy having usability and fun. Therefore, career group counseling program by using photo therapy is significant effect that can be used as the target for high school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.