급변하는 사회에 적합한 인재를 개발하기 위하여 학교 교육의 질적 향상이 요구되고 있다. 이를 위한 방안으로 교사의 수업 전문성 개발에 대한 관심이 날로 증대되고 있다. 교사의 수업 전문성은 학생의 학업 성취도 뿐 아니라 학습 태세에도 큰 영향을 미치기 때문에 교사의 수업 전문성 개발을 위한 노력이 예비교사 교육과정에서부터 필요하다. 교사의 사고와 사고의 실행은 본질적으로 상호 의존적이며 독립적으로 존재할 수 없다. 이러한 교사의 사고와 행위 모형에 비추어 교수 활동 측면에서 예비 과학 교사의 수업 전문성을 신장시키는 방안을 도출하기 위해서는 예비 교사의 사고와 사고의 실행을 연계하여 비교·분석하려는 시도가 필요하다. 본 연구에서는 예비교사 20명이 교육 실습 기간에 실행한 수업을 중심으로 수업 계획과 실제의 불일치 사례를 분석하였다. 예비 교사의 사고 과정의 정화로서 수업 계획이 담긴 수업지도안을 수집하고, 사고의 실행이 드러나는 실제 수업에 대한 동영상을 수집하여 두 자료를 비교·분석하였다. 그 결과로 수업 계획과 실제의 불일치 사례를 추출하여 범주화하였고, 추가적인 면담을 통해 불일치 사례의 발생 원인에 대하여서도 분석하였다. 분석 결과, 수업의 도입 단계에서 특히‘주의집중 및 동기유발’과 ‘선수학습과 관련짓기’에서 가장 많은 불일치 사례가 발견되었다. 이는 예비교사들이 주의 환기, 관련성을 통한 동기유발에 대해 더 나은 방법을 끊임 없이 고민한다는 것을 의미한다. 또한, 전 수업의 과정 중 가장 많은 불일치 사례가 발견된 단계는 전개 과정으로, 예비교사들이 학습 내용을 학생들에게 보다 효율적으로 전달하는 방안을 찾아 이를 반영하기 위해 많은 노력을 하고 있음을 알 수 있었다. 불일치 사례의 유형은 누락 유형보다 ‘추가’또는 ‘수정’유형이 많이 발견되었는데, 이는 예비교사들이 자신의 수업을 더 나은 수업으로 변화시키려는 노력이 반영된 것이다. 불일치 사례의 발생 원인으로는 ‘내부 요인’과 ‘외부 요인’이 있었다. ‘내부 요인’은 불일치 발생의 원인이 예비교사 내부에서 비롯된 것이고, ‘외부 요인’은 예비교사 외부의 요인에 영향을 받아 변화가 발생한 것이다. 예비교사 내부의 요인과 외부의 요인이 비슷한 수준으로 작용하였다. 즉, 예비교사들은 내부의 요인 또는 외부의 요인에 영향을 받아 자신의 수업을 더 나은 방향으로 개선하려는 노력을 끊임 없이 하고 있다는 것을 알 수 있었다. 이를 토대로, 예비교사들의 수업 전문성을 신장하기 위해서는 예비교사들이 스스로 수업에 대한 반성적 실천을 할 수 있는 기회를 제공하여야 한다. 이를 위해 예비교사 양성기관에서 이루어지는 예비교사 교육과정을 통해 반성적 사고를 통한 실천적 상황을 경험할 수 있는 기회를 다양하게 제공해줄 필요가 있다. 또한, 교육실습 기간 동안 예비교사들이 가장 많은 영향을 받는 지도 교사와의 반성적 ...
급변하는 사회에 적합한 인재를 개발하기 위하여 학교 교육의 질적 향상이 요구되고 있다. 이를 위한 방안으로 교사의 수업 전문성 개발에 대한 관심이 날로 증대되고 있다. 교사의 수업 전문성은 학생의 학업 성취도 뿐 아니라 학습 태세에도 큰 영향을 미치기 때문에 교사의 수업 전문성 개발을 위한 노력이 예비교사 교육과정에서부터 필요하다. 교사의 사고와 사고의 실행은 본질적으로 상호 의존적이며 독립적으로 존재할 수 없다. 이러한 교사의 사고와 행위 모형에 비추어 교수 활동 측면에서 예비 과학 교사의 수업 전문성을 신장시키는 방안을 도출하기 위해서는 예비 교사의 사고와 사고의 실행을 연계하여 비교·분석하려는 시도가 필요하다. 본 연구에서는 예비교사 20명이 교육 실습 기간에 실행한 수업을 중심으로 수업 계획과 실제의 불일치 사례를 분석하였다. 예비 교사의 사고 과정의 정화로서 수업 계획이 담긴 수업지도안을 수집하고, 사고의 실행이 드러나는 실제 수업에 대한 동영상을 수집하여 두 자료를 비교·분석하였다. 그 결과로 수업 계획과 실제의 불일치 사례를 추출하여 범주화하였고, 추가적인 면담을 통해 불일치 사례의 발생 원인에 대하여서도 분석하였다. 분석 결과, 수업의 도입 단계에서 특히‘주의집중 및 동기유발’과 ‘선수학습과 관련짓기’에서 가장 많은 불일치 사례가 발견되었다. 이는 예비교사들이 주의 환기, 관련성을 통한 동기유발에 대해 더 나은 방법을 끊임 없이 고민한다는 것을 의미한다. 또한, 전 수업의 과정 중 가장 많은 불일치 사례가 발견된 단계는 전개 과정으로, 예비교사들이 학습 내용을 학생들에게 보다 효율적으로 전달하는 방안을 찾아 이를 반영하기 위해 많은 노력을 하고 있음을 알 수 있었다. 불일치 사례의 유형은 누락 유형보다 ‘추가’또는 ‘수정’유형이 많이 발견되었는데, 이는 예비교사들이 자신의 수업을 더 나은 수업으로 변화시키려는 노력이 반영된 것이다. 불일치 사례의 발생 원인으로는 ‘내부 요인’과 ‘외부 요인’이 있었다. ‘내부 요인’은 불일치 발생의 원인이 예비교사 내부에서 비롯된 것이고, ‘외부 요인’은 예비교사 외부의 요인에 영향을 받아 변화가 발생한 것이다. 예비교사 내부의 요인과 외부의 요인이 비슷한 수준으로 작용하였다. 즉, 예비교사들은 내부의 요인 또는 외부의 요인에 영향을 받아 자신의 수업을 더 나은 방향으로 개선하려는 노력을 끊임 없이 하고 있다는 것을 알 수 있었다. 이를 토대로, 예비교사들의 수업 전문성을 신장하기 위해서는 예비교사들이 스스로 수업에 대한 반성적 실천을 할 수 있는 기회를 제공하여야 한다. 이를 위해 예비교사 양성기관에서 이루어지는 예비교사 교육과정을 통해 반성적 사고를 통한 실천적 상황을 경험할 수 있는 기회를 다양하게 제공해줄 필요가 있다. 또한, 교육실습 기간 동안 예비교사들이 가장 많은 영향을 받는 지도 교사와의 반성적 멘토링 프로그램을 실시하여 실제적인 교수활동에서의 반성을 실천할 기회를 가질 필요가 있다. 이러한 예비교사 양성 과정의 개선을 통하여 예비교사들의 수업 전문성 개발에 도움을 줄 수 있게 됨으로써 교사 일생에 걸친 교사 전문성 발달 단계의 첫 단추를 잘 꿸 수 있게 도와줄 수 있다.
급변하는 사회에 적합한 인재를 개발하기 위하여 학교 교육의 질적 향상이 요구되고 있다. 이를 위한 방안으로 교사의 수업 전문성 개발에 대한 관심이 날로 증대되고 있다. 교사의 수업 전문성은 학생의 학업 성취도 뿐 아니라 학습 태세에도 큰 영향을 미치기 때문에 교사의 수업 전문성 개발을 위한 노력이 예비교사 교육과정에서부터 필요하다. 교사의 사고와 사고의 실행은 본질적으로 상호 의존적이며 독립적으로 존재할 수 없다. 이러한 교사의 사고와 행위 모형에 비추어 교수 활동 측면에서 예비 과학 교사의 수업 전문성을 신장시키는 방안을 도출하기 위해서는 예비 교사의 사고와 사고의 실행을 연계하여 비교·분석하려는 시도가 필요하다. 본 연구에서는 예비교사 20명이 교육 실습 기간에 실행한 수업을 중심으로 수업 계획과 실제의 불일치 사례를 분석하였다. 예비 교사의 사고 과정의 정화로서 수업 계획이 담긴 수업지도안을 수집하고, 사고의 실행이 드러나는 실제 수업에 대한 동영상을 수집하여 두 자료를 비교·분석하였다. 그 결과로 수업 계획과 실제의 불일치 사례를 추출하여 범주화하였고, 추가적인 면담을 통해 불일치 사례의 발생 원인에 대하여서도 분석하였다. 분석 결과, 수업의 도입 단계에서 특히‘주의집중 및 동기유발’과 ‘선수학습과 관련짓기’에서 가장 많은 불일치 사례가 발견되었다. 이는 예비교사들이 주의 환기, 관련성을 통한 동기유발에 대해 더 나은 방법을 끊임 없이 고민한다는 것을 의미한다. 또한, 전 수업의 과정 중 가장 많은 불일치 사례가 발견된 단계는 전개 과정으로, 예비교사들이 학습 내용을 학생들에게 보다 효율적으로 전달하는 방안을 찾아 이를 반영하기 위해 많은 노력을 하고 있음을 알 수 있었다. 불일치 사례의 유형은 누락 유형보다 ‘추가’또는 ‘수정’유형이 많이 발견되었는데, 이는 예비교사들이 자신의 수업을 더 나은 수업으로 변화시키려는 노력이 반영된 것이다. 불일치 사례의 발생 원인으로는 ‘내부 요인’과 ‘외부 요인’이 있었다. ‘내부 요인’은 불일치 발생의 원인이 예비교사 내부에서 비롯된 것이고, ‘외부 요인’은 예비교사 외부의 요인에 영향을 받아 변화가 발생한 것이다. 예비교사 내부의 요인과 외부의 요인이 비슷한 수준으로 작용하였다. 즉, 예비교사들은 내부의 요인 또는 외부의 요인에 영향을 받아 자신의 수업을 더 나은 방향으로 개선하려는 노력을 끊임 없이 하고 있다는 것을 알 수 있었다. 이를 토대로, 예비교사들의 수업 전문성을 신장하기 위해서는 예비교사들이 스스로 수업에 대한 반성적 실천을 할 수 있는 기회를 제공하여야 한다. 이를 위해 예비교사 양성기관에서 이루어지는 예비교사 교육과정을 통해 반성적 사고를 통한 실천적 상황을 경험할 수 있는 기회를 다양하게 제공해줄 필요가 있다. 또한, 교육실습 기간 동안 예비교사들이 가장 많은 영향을 받는 지도 교사와의 반성적 멘토링 프로그램을 실시하여 실제적인 교수활동에서의 반성을 실천할 기회를 가질 필요가 있다. 이러한 예비교사 양성 과정의 개선을 통하여 예비교사들의 수업 전문성 개발에 도움을 줄 수 있게 됨으로써 교사 일생에 걸친 교사 전문성 발달 단계의 첫 단추를 잘 꿸 수 있게 도와줄 수 있다.
In order to cultivating right people for rapidly changing society, the qualitative improvement of school education is required. There is a growing emphasis on Teachers’ teaching professionalism as a way to guarantee the quality of school education. Teachers’ teaching professionalism is one of the mo...
In order to cultivating right people for rapidly changing society, the qualitative improvement of school education is required. There is a growing emphasis on Teachers’ teaching professionalism as a way to guarantee the quality of school education. Teachers’ teaching professionalism is one of the most important factors for student’s academic achievement and learning attitude. Therefore the development in teaching professionalism is necessary to be started from pre-service teacher training courses. Teacher’s thinking and behavior are essentially interdependent and can not exist independently. In order to develop of pre-service science teachers’ teaching professionalism based on this model of teacher’s thinking and behavior, it is necessary to attempt to comparative analysis on pre-servive science teachers’ thinking and behavior with focus on connectivity. This study investigated the inconsistency between pre-service science teachers' lesson plans and their teaching practices on 20 pre-service science teachers’ teaching practice. Papers of pre-service teachers’ teaching plans summarized their thought process and Videos of teaching practices corresponding teaching plans were collected. And the two sets of data were compared. Extracted inconsistency cases between lesson plans and teaching practice were categorized. And, through the additional interview, Cause of inconsistencies were analyzed. The results of analyses revealed that the most inconsistency cases in introduction stage of lesson find in the process of ‘Gaining attention and Inducing motivation’ and ‘Linking with prior knowledge’. This result means that pre-service teachers constantly consider to design the better ways about this process. The most inconsistency cases in overall lesson find in instruction development stage of lesson. This result means pre-service teachers constantly consider to find the effective teaching method to imparting knowledge to students. In the middle of types of inconsistency, ‘addition’ and ‘modification’ were found more than ‘omission’. This result is the mirror of what pre-service teachers strive for changing their lessons to the better. Cause of inconsistencies can be divided into discrete two categories: ‘Internal factor’ and ‘External factor’. ‘Internal factor’ is the factor from inside of pre-service teachers, while ‘External factor’ is the factor from outside of pre-service teachers. This two factors are works at the occurrence of inconsistency in the similar levels. These results suggest that pre-service teachers' need to have more experiences for practical situation through reflective thinking not only practice teaching but curriculum on College of Education. And, It is necessary to carry out reflective mentoring programs with advisor teacher who can give the most impact to pre-service teachers. Through this way, Pre-service teachers have the opportunity to practice a reflection of the actual teaching activities. These pre-service teacher training course through the improvement of being able to help pre-service teachers’ teaching professionalism development.
In order to cultivating right people for rapidly changing society, the qualitative improvement of school education is required. There is a growing emphasis on Teachers’ teaching professionalism as a way to guarantee the quality of school education. Teachers’ teaching professionalism is one of the most important factors for student’s academic achievement and learning attitude. Therefore the development in teaching professionalism is necessary to be started from pre-service teacher training courses. Teacher’s thinking and behavior are essentially interdependent and can not exist independently. In order to develop of pre-service science teachers’ teaching professionalism based on this model of teacher’s thinking and behavior, it is necessary to attempt to comparative analysis on pre-servive science teachers’ thinking and behavior with focus on connectivity. This study investigated the inconsistency between pre-service science teachers' lesson plans and their teaching practices on 20 pre-service science teachers’ teaching practice. Papers of pre-service teachers’ teaching plans summarized their thought process and Videos of teaching practices corresponding teaching plans were collected. And the two sets of data were compared. Extracted inconsistency cases between lesson plans and teaching practice were categorized. And, through the additional interview, Cause of inconsistencies were analyzed. The results of analyses revealed that the most inconsistency cases in introduction stage of lesson find in the process of ‘Gaining attention and Inducing motivation’ and ‘Linking with prior knowledge’. This result means that pre-service teachers constantly consider to design the better ways about this process. The most inconsistency cases in overall lesson find in instruction development stage of lesson. This result means pre-service teachers constantly consider to find the effective teaching method to imparting knowledge to students. In the middle of types of inconsistency, ‘addition’ and ‘modification’ were found more than ‘omission’. This result is the mirror of what pre-service teachers strive for changing their lessons to the better. Cause of inconsistencies can be divided into discrete two categories: ‘Internal factor’ and ‘External factor’. ‘Internal factor’ is the factor from inside of pre-service teachers, while ‘External factor’ is the factor from outside of pre-service teachers. This two factors are works at the occurrence of inconsistency in the similar levels. These results suggest that pre-service teachers' need to have more experiences for practical situation through reflective thinking not only practice teaching but curriculum on College of Education. And, It is necessary to carry out reflective mentoring programs with advisor teacher who can give the most impact to pre-service teachers. Through this way, Pre-service teachers have the opportunity to practice a reflection of the actual teaching activities. These pre-service teacher training course through the improvement of being able to help pre-service teachers’ teaching professionalism development.
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