[학위논문]20·30대 여성들의 가치관에 따른 뷰티 라이프스타일 행동과 뷰티 관리 행동 실태 연구 A Research on the Behaviors of Beauty Care and Beauty Lifestyle activities according to the types of values among 20’s〜30’s women.원문보기
현대의 여성들은 사회 진출 증가로 인해 과거의 여성과 달리 아름다워 지고자하는 욕구가 높으며 자신의 외모를 아름답게 가꾸기 위해 다양하고 전문화된 외모관리를 하고 있다. 이를 실현하기 위한 여성들의 변화를 주목하고 본 연구에서는 20·30대 여성들의 가치관, 뷰티 관심, 뷰티 라이프스타일 행동, 뷰티 관리 행동 실태를 심층적으로 분석하고자 하며, 뷰티 관련 분야에 있어서 여성들의 니즈에 걸맞는 마케팅 전략에 기여하고자 한다. 본 연구를 위해 서울특별시와 경기도에 거주하는 만20∼39세 여성 714명을 대상으로 기입식 설문조자를 하였다. ...
현대의 여성들은 사회 진출 증가로 인해 과거의 여성과 달리 아름다워 지고자하는 욕구가 높으며 자신의 외모를 아름답게 가꾸기 위해 다양하고 전문화된 외모관리를 하고 있다. 이를 실현하기 위한 여성들의 변화를 주목하고 본 연구에서는 20·30대 여성들의 가치관, 뷰티 관심, 뷰티 라이프스타일 행동, 뷰티 관리 행동 실태를 심층적으로 분석하고자 하며, 뷰티 관련 분야에 있어서 여성들의 니즈에 걸맞는 마케팅 전략에 기여하고자 한다. 본 연구를 위해 서울특별시와 경기도에 거주하는 만20∼39세 여성 714명을 대상으로 기입식 설문조자를 하였다. 자료분석 방법은 SPSS v. 18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 교차분석, 일원변량분석(One way ANOVA)분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 가치관, 뷰티 관심도, 뷰티 라이프스타일 행동 간의 관계를 분석한 결과 먼저 가치관이 뷰티 관심도에 미치는 영향을 분석한 결과 물질지향 가치관은 전반적인 뷰티 관심도 모든 하위요인에서 관심도가 높게 나타났으며 성공지향 가치관은 외모, 헤어, 피부, 메이크업, 치아, 네일, 다이어트, 운동, 쇼핑 관심도가 높게 나타났다. 관계지향형은 운동 관심도가 높게 나타났으며, 실용지향형은 피부, 네일, 다이어트 관심도가 높게 나타났다. 타인의식지향형은 외모, 헤어, 피부, 메이크업, 성형, 치아, 쇼핑 관심도가 높게 나타났다. 가치관이 뷰티 라이프스타일 행동에 미치는 영향을 분석한 결과 물질지향 가치관, 성공지향 가치관, 타인의식지향의 가치관은 전반적인 뷰티 라이프스타일 모든 하위요인이 높게 나타났다. 관계지향형은 피부관리 행동, 몸매관리 행동이 높게 나타났으며, 실용지향형은 쇼핑 행동이 높게 나타났다. 뷰티 관심도가 뷰티 라이프스타일 행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 여성의 헤어, 성형, 메이크업 관심도가 높을수록 헤어관리 행동이 높아지고, 피부, 네일, 운동 관심도가 높을수록 피부관리 행동이 높아지는 것으로 볼 수 있다. 외모, 성형 관심도가 높을수록 메이크업 행동, 성형 행동이 높아지는 것으로 볼 수 있다. 성형, 치아 관심도가 높을수록 치아관리 행동이 높아지고, 네일 관심도가 높을수록 네일관리 행동이 높아지는 것으로 볼 수 있다. 성형, 운동 관심도가 높을수록 몸매관리 행동이 높아지고, 성형, 다이어트 관심도가 높을수록 다이어트 행동이 높아지는 것으로 볼 수 있다. 피부, 메이크업, 성형 관심도가 높을수록 쇼핑 행동이 높아지는 것으로 볼 수 있다. 가치관 요인분석결과 물질지향, 성공지향, 실용지향, 타인의식지향, 관계지향으로 분류 되었다. 가치관의 군집분석결과 실용적 가치지향형, 성공적 가치지향형, 물질적 가치지향형, 관계적 가치지향형 군집으로 분류되었으며, 집단별 피험자의 분포는 실용적 가치지향형이 가장 많았다. 뷰티 관심도 요인분석결과 메이크업, 네일, 운동, 외모, 성형, 치아, 쇼핑, 피부, 다이어트, 헤어 관심도로 분류되었으며, 쇼핑 관심도가 가장 높게 나타났다. 가치관 유형에 따른 뷰티 관심도 차이를 분석한 결과 성공적 가치지향형이나 관계적 가치지향형의 경우 전반적인 뷰티 관심도와 뷰티 관심도의 하위요인별 관심도가 높은 것으로 나타났다. 가치관 유형에 따른 뷰티 라이프스타일 행동 차이를 분석한 결과 관계적 가치지향형의 경우 전반적인 뷰티 라이프스타일 행동과 하위요인별 뷰티 라이프스타일 행동이 높게 나타났으며, 성공적 가치지향형은 메이크업, 성형, 치아관리, 몸매관리, 다이어트, 쇼핑 행동이 물질적 가치지향형은 성형 행동과 치아관리 행동이 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 뷰티 관리 행동 실태와 가치관 유형에 따른 뷰티 관리 행동 실태를 분석한 결과 선호하는 헤어관리 행동은 염색, 성공적 가치지향형은 퍼머, 염색, 모발 크리닉, 관계적 가치지향형은 퍼머, 컷, 모발 크리닉이 선호되는 시술로 나타났다. 선호하는 피부관리 행동은 전신 마사지, 실용적 가치지향형은 전신 마사지를 관계적 가치지향형은 전신 경락, 전신 마사지, 하체관리(복부, 다리), 슬리밍관리(지방)를 시술받고 싶어 하는 것으로 나타났다. 선호하는 메이크업 연출은 피부톤 정리, 관계적 가치지향형의 경우 피부톤 정리, 잡티커버, 아이 메이크업, 립 메이크업, 성공적 가치지향형은 피부톤 정리, 아이 메이크업을 물질적 가치지향형은 피부톤 정리를 선호하는 것으로 나타났다. 선호하는 성형수술 부위는 양악, 모든 가치관유형에서 양악수술을 선호하는 것으로 나타났다. 치아교정 경험 유·무에서는 24.4%가 교정 경험이 있었으며, 관계적 가치지향형이나 성공적 가치지향형의 경우 상대적으로 치아교정 경험이 많은 것으로 나타났다. 체형관리 행동은 P·T(Personal Training)이 가장 높게 나타났으며, 관계적 가치지향형이나 성공적 가치지향형의 경우 P·T(Personal Training), 실용적 가치지향형의 경우 헬스로 체형관리를 하는 것으로 나타났다. 뷰티 정보원에서는 인터넷, 성공적 가치지향형, 관계적 가치지향형, 물질적 가치지향형은 휴대폰 SNS에서 정보를 많이 받는 것으로 나타났다. 본
현대의 여성들은 사회 진출 증가로 인해 과거의 여성과 달리 아름다워 지고자하는 욕구가 높으며 자신의 외모를 아름답게 가꾸기 위해 다양하고 전문화된 외모관리를 하고 있다. 이를 실현하기 위한 여성들의 변화를 주목하고 본 연구에서는 20·30대 여성들의 가치관, 뷰티 관심, 뷰티 라이프스타일 행동, 뷰티 관리 행동 실태를 심층적으로 분석하고자 하며, 뷰티 관련 분야에 있어서 여성들의 니즈에 걸맞는 마케팅 전략에 기여하고자 한다. 본 연구를 위해 서울특별시와 경기도에 거주하는 만20∼39세 여성 714명을 대상으로 기입식 설문조자를 하였다. 자료분석 방법은 SPSS v. 18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 교차분석, 일원변량분석(One way ANOVA)분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 가치관, 뷰티 관심도, 뷰티 라이프스타일 행동 간의 관계를 분석한 결과 먼저 가치관이 뷰티 관심도에 미치는 영향을 분석한 결과 물질지향 가치관은 전반적인 뷰티 관심도 모든 하위요인에서 관심도가 높게 나타났으며 성공지향 가치관은 외모, 헤어, 피부, 메이크업, 치아, 네일, 다이어트, 운동, 쇼핑 관심도가 높게 나타났다. 관계지향형은 운동 관심도가 높게 나타났으며, 실용지향형은 피부, 네일, 다이어트 관심도가 높게 나타났다. 타인의식지향형은 외모, 헤어, 피부, 메이크업, 성형, 치아, 쇼핑 관심도가 높게 나타났다. 가치관이 뷰티 라이프스타일 행동에 미치는 영향을 분석한 결과 물질지향 가치관, 성공지향 가치관, 타인의식지향의 가치관은 전반적인 뷰티 라이프스타일 모든 하위요인이 높게 나타났다. 관계지향형은 피부관리 행동, 몸매관리 행동이 높게 나타났으며, 실용지향형은 쇼핑 행동이 높게 나타났다. 뷰티 관심도가 뷰티 라이프스타일 행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 여성의 헤어, 성형, 메이크업 관심도가 높을수록 헤어관리 행동이 높아지고, 피부, 네일, 운동 관심도가 높을수록 피부관리 행동이 높아지는 것으로 볼 수 있다. 외모, 성형 관심도가 높을수록 메이크업 행동, 성형 행동이 높아지는 것으로 볼 수 있다. 성형, 치아 관심도가 높을수록 치아관리 행동이 높아지고, 네일 관심도가 높을수록 네일관리 행동이 높아지는 것으로 볼 수 있다. 성형, 운동 관심도가 높을수록 몸매관리 행동이 높아지고, 성형, 다이어트 관심도가 높을수록 다이어트 행동이 높아지는 것으로 볼 수 있다. 피부, 메이크업, 성형 관심도가 높을수록 쇼핑 행동이 높아지는 것으로 볼 수 있다. 가치관 요인분석결과 물질지향, 성공지향, 실용지향, 타인의식지향, 관계지향으로 분류 되었다. 가치관의 군집분석결과 실용적 가치지향형, 성공적 가치지향형, 물질적 가치지향형, 관계적 가치지향형 군집으로 분류되었으며, 집단별 피험자의 분포는 실용적 가치지향형이 가장 많았다. 뷰티 관심도 요인분석결과 메이크업, 네일, 운동, 외모, 성형, 치아, 쇼핑, 피부, 다이어트, 헤어 관심도로 분류되었으며, 쇼핑 관심도가 가장 높게 나타났다. 가치관 유형에 따른 뷰티 관심도 차이를 분석한 결과 성공적 가치지향형이나 관계적 가치지향형의 경우 전반적인 뷰티 관심도와 뷰티 관심도의 하위요인별 관심도가 높은 것으로 나타났다. 가치관 유형에 따른 뷰티 라이프스타일 행동 차이를 분석한 결과 관계적 가치지향형의 경우 전반적인 뷰티 라이프스타일 행동과 하위요인별 뷰티 라이프스타일 행동이 높게 나타났으며, 성공적 가치지향형은 메이크업, 성형, 치아관리, 몸매관리, 다이어트, 쇼핑 행동이 물질적 가치지향형은 성형 행동과 치아관리 행동이 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 뷰티 관리 행동 실태와 가치관 유형에 따른 뷰티 관리 행동 실태를 분석한 결과 선호하는 헤어관리 행동은 염색, 성공적 가치지향형은 퍼머, 염색, 모발 크리닉, 관계적 가치지향형은 퍼머, 컷, 모발 크리닉이 선호되는 시술로 나타났다. 선호하는 피부관리 행동은 전신 마사지, 실용적 가치지향형은 전신 마사지를 관계적 가치지향형은 전신 경락, 전신 마사지, 하체관리(복부, 다리), 슬리밍관리(지방)를 시술받고 싶어 하는 것으로 나타났다. 선호하는 메이크업 연출은 피부톤 정리, 관계적 가치지향형의 경우 피부톤 정리, 잡티커버, 아이 메이크업, 립 메이크업, 성공적 가치지향형은 피부톤 정리, 아이 메이크업을 물질적 가치지향형은 피부톤 정리를 선호하는 것으로 나타났다. 선호하는 성형수술 부위는 양악, 모든 가치관유형에서 양악수술을 선호하는 것으로 나타났다. 치아교정 경험 유·무에서는 24.4%가 교정 경험이 있었으며, 관계적 가치지향형이나 성공적 가치지향형의 경우 상대적으로 치아교정 경험이 많은 것으로 나타났다. 체형관리 행동은 P·T(Personal Training)이 가장 높게 나타났으며, 관계적 가치지향형이나 성공적 가치지향형의 경우 P·T(Personal Training), 실용적 가치지향형의 경우 헬스로 체형관리를 하는 것으로 나타났다. 뷰티 정보원에서는 인터넷, 성공적 가치지향형, 관계적 가치지향형, 물질적 가치지향형은 휴대폰 SNS에서 정보를 많이 받는 것으로 나타났다. 본
As women perform their duties in modern society, they are more willing to be beautiful than those in the past. In order to realize their needs on various fields of beauty, they have managed their appearances through diverse and professional ways. Hence, one sought to analyze values, interest in beau...
As women perform their duties in modern society, they are more willing to be beautiful than those in the past. In order to realize their needs on various fields of beauty, they have managed their appearances through diverse and professional ways. Hence, one sought to analyze values, interest in beauty and lifestyle activities of the women in 20’s and 30’s.
For this research, 714 women in age of 20 to 39 who live in Seoul and Gyeonggi-do have done self-administered survey. Using statistical package program called ‘SPSS V. 18.0’ practiced material analysis.
Based on results of the survey, analysis on the women’s values factors was categorized into five orientations material, achievement, practical, social-awareness, and relationship. During the survey, the people were divided into several groups in terms of different value orientations such as practicality, success, material and relationship. Practicality value orientation were the most common among those surveyed.
According to result on analysis of the women’s interests in beauty, the interests were classified into various fields: makeup, fitness, nail polishing, appearance, plastic surgery, shopping, skin care, diet and hair styling. Shopping was the most preferred one among all. As one had investigated level of interest on beauty according to personal values, the survey turned out that those in achieve value oriented or relationship value oriented mostly had high level of beauty interest and its sub-factors.
In case of the women belong to the ‘relationship value oriented group’, they tend to have high statistical values on performing beauty lifestyle in terms of sub factors, whereas those belong to the ‘success value oriented group’ prefer to do plastic surgery, teeth management, diet and shopping. Finally, the material value oriented group relatively tends to get plastic surgery and teeth management.
As a result of analysis on the women’s behaviors of beauty care in field of hair care, the success value oriented group preferred perm, dyeing and hair clinic. The relationship value oriented group preferred perm, cut, and hair clinic. Preferred activities on skin management for those groups were body massage for the practical oriented group; body meridian, massage, managing lower body parts (stomach and legs) and slimming care for the relationship oriented groups.
Adopted makeup style for the relationship-oriented group include managing skin tone, covering blemish, eyes and lip makeup. For the success-oriented group, they tend to focus more on managing their skin tone and eye makeup, whereas the material oriented group prefer only skin tone management. For plastic surgery field, all the value-oriented groups preferred bimaxillary operation. In case of teeth management status, 24.4% of those surveyed had had experience on orthodontics. The relationship and success-oriented group relatively had more experience than the other groups had.
In Body management part, Personal Training (PT) seemed to be the most preferred activity. The relationship and success-oriented group preferred PT while the practical oriented group manages their body by doing fitness.
Agency of beauty source, and the success, relationship and material oriented groups each refers to Internet and SNS in order to get beauty trends and information.
Based on the research, customer friendly product planning and promotion have to be improved by seeking female customers’ approach, targeting global markets and analyzing the 20’s and 30’s women’s preference. This research has departmentalized and analyzed the behaviors of beauty care and beauty lifestyle activities of the 20’s and 30’s women who are about to get a first step on society and have a strong interest in beauty. Hence, deeper research and survey that departmentalize the beauty lifestyle activities and behaviors are expected.
As women perform their duties in modern society, they are more willing to be beautiful than those in the past. In order to realize their needs on various fields of beauty, they have managed their appearances through diverse and professional ways. Hence, one sought to analyze values, interest in beauty and lifestyle activities of the women in 20’s and 30’s.
For this research, 714 women in age of 20 to 39 who live in Seoul and Gyeonggi-do have done self-administered survey. Using statistical package program called ‘SPSS V. 18.0’ practiced material analysis.
Based on results of the survey, analysis on the women’s values factors was categorized into five orientations material, achievement, practical, social-awareness, and relationship. During the survey, the people were divided into several groups in terms of different value orientations such as practicality, success, material and relationship. Practicality value orientation were the most common among those surveyed.
According to result on analysis of the women’s interests in beauty, the interests were classified into various fields: makeup, fitness, nail polishing, appearance, plastic surgery, shopping, skin care, diet and hair styling. Shopping was the most preferred one among all. As one had investigated level of interest on beauty according to personal values, the survey turned out that those in achieve value oriented or relationship value oriented mostly had high level of beauty interest and its sub-factors.
In case of the women belong to the ‘relationship value oriented group’, they tend to have high statistical values on performing beauty lifestyle in terms of sub factors, whereas those belong to the ‘success value oriented group’ prefer to do plastic surgery, teeth management, diet and shopping. Finally, the material value oriented group relatively tends to get plastic surgery and teeth management.
As a result of analysis on the women’s behaviors of beauty care in field of hair care, the success value oriented group preferred perm, dyeing and hair clinic. The relationship value oriented group preferred perm, cut, and hair clinic. Preferred activities on skin management for those groups were body massage for the practical oriented group; body meridian, massage, managing lower body parts (stomach and legs) and slimming care for the relationship oriented groups.
Adopted makeup style for the relationship-oriented group include managing skin tone, covering blemish, eyes and lip makeup. For the success-oriented group, they tend to focus more on managing their skin tone and eye makeup, whereas the material oriented group prefer only skin tone management. For plastic surgery field, all the value-oriented groups preferred bimaxillary operation. In case of teeth management status, 24.4% of those surveyed had had experience on orthodontics. The relationship and success-oriented group relatively had more experience than the other groups had.
In Body management part, Personal Training (PT) seemed to be the most preferred activity. The relationship and success-oriented group preferred PT while the practical oriented group manages their body by doing fitness.
Agency of beauty source, and the success, relationship and material oriented groups each refers to Internet and SNS in order to get beauty trends and information.
Based on the research, customer friendly product planning and promotion have to be improved by seeking female customers’ approach, targeting global markets and analyzing the 20’s and 30’s women’s preference. This research has departmentalized and analyzed the behaviors of beauty care and beauty lifestyle activities of the 20’s and 30’s women who are about to get a first step on society and have a strong interest in beauty. Hence, deeper research and survey that departmentalize the beauty lifestyle activities and behaviors are expected.
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